Της Εμμανουέλα Αάμερ Μουλατσιώτη
Συνέντευξη από Ε. Γιαννούλη
Εισαγωγή στην αρχαιολογία. Αυτό ήταν το πρώτο μάθημα που διδάχθηκα από την κυρία Ευγενία Γιαννούλη στο πανεπιστήμιο εδώ στην Καλαμάτα, και αμέσως μαγεύτηκα. Τώρα μετά τα γεγονότα και τις ανακαλύψεις στην Αμφίπολη αλλά και στο ναυάγιο των Αντικυθήρων αντίστοιχα ,νομίζω πως όλοι μας χρειαζόμαστε μια …εισαγωγή στην αρχαιολογία!
Καλά τα έργα του Χόλυγουντ, καλά και τα ντοκιμαντέρ όμως τι πραγματικά σημαίνει να είσαι σήμερα αρχαιολόγος;;; Απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα και μερικά ακόμη καλείται να μας δώσει η επίκουρος καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, κυρία Γιαννούλη Ευγενία.
1: Πότε πήρατε την απόφαση να γίνετε αρχαιολόγος, ήταν μια έμφυτη τάση ή κάτι σάς ενέπνευσε;
Το αποφάσισα τελικά κατά την διάρκεια των προπτυχιακών μου σπουδών έχοντας ήδη αφιερώσει πολύ χρόνο και σε άλλους τομείς από τους οποίους τελικά ποτέ δεν αποκόπηκα. Εννοώ την λογοτεχνία, την φιλοσοφία και την γλωσσολογία, κυρίως. Σήμερα οι διαδρομές αυτές ενισχύουν ορισμένες όψεις της διεπιστημονικής μου σκευής στο πεδίο της αρχαιολογίας, κλάδος εξαιρετικά συναρπαστικός για την προσέγγιση του παρελθόντος, όσο και του παρόντος.
2: Πόσο δύσκολο επάγγελμα είναι;
Όσο δύσκολο είναι να κατανοείς το αρχικά απροσπέλαστο και να μοιράζεσαι το νόημα που ανακαλύπτεις μόνο με όσους βλέπουν στην ίδια κατεύθυνση. Να το κτίζεις σε ειδικά ακαδημαϊκά περιβάλλοντα, καθώς και να το υποστηρίζεις πρακτικά σε χρόνους που το επάγγελμα του αρχαιολόγου δεν θεωρείται ίσως προτεραιότητα.
3: Ποια τα συναισθήματα όταν ανακαλύπτετε κάτι που για αιώνες ή και χιλιάδες χρόνια θεωρείτο χαμένο;
Χαμένο ή και άγνωστο μαζί. Μία ανακάλυψη αρχαιολογική, όπου συμπεριλαμβάνω και τα πορίσματά μας, συνοδεύει τον αρχαιολόγο, αλλά και κάθε έναν που θέλει να μετέχει, από την αρχή. Με τον χρόνο η γνώση αυτή γίνεται και τρόπος ζωής, κάτι σαν τροφή δική μας και των άλλων. Ενθουσιασμός και χαρά, απογοήτευση ίσως, πειθαρχημένη υπομονή και επιμονή, ακόμα και απέλπιδα ελπίδα εναλλάσσονται συνεχώς και αδιαλείπτως.
4: Διδάσκετε και στο Πανεπιστήμιο. Πείτε μου υπάρχουν φοιτητές που διδάσκοντάς τους λέτε «αυτός/ή το ‘χει, μπορεί να γίνει αρχαιολόγος» ή είναι όλα θέμα δουλειάς, εργασίας;
Πιστεύω ότι πολλά μπορούν να επιτευχθούν με συστηματική δουλειά, ενώ η φυσική ευκολία στην κατανόηση του αρχαιολογικού αντικειμένου δεν επαρκεί από μόνη της.
5: Τι κάνει έναν αρχαιολόγο να ξεχωρίσει τελικά, η τύχη ή η σκληρή δουλειά, μήπως και τα δύο;
Ξεχωρίζει κάποιος όταν προσπαθεί να είναι πνευματικά έντιμος. Αυτό θέλει πάρα πολύ δουλειά και πάρα πολύ τύχη.
Τελειώνοντας αυτήν την συνέντευξη δεν μπορώ να βγάλω από το μυαλό μου το επιμύθιο. «Ξεχωρίζει κάποιος όταν προσπαθεί να είναι πνευματικά έντιμος.»Πόση αλήθεια κρύβει αυτή η φράση; Πόση γνώση αλλά και σοφία ζωής; Η κυρία Γιαννούλη μπορεί αυτό το εξάμηνο να μην με διδάσκει, μα δεν παύει να μου δίνει μαθήματα ζωής. Και ξαφνικά αισθάνομαι πολύ τυχερή. Κι αυτό γιατί τελικά συνάμα με το τι σημαίνει να είσαι αρχαιολόγος η κυρία Γιαννούλη μου υπενθύμισε τι σημαίνει να είσαι και άνθρωπος. Και για τα δύο την ευχαριστώ πολύ…