Την αγοραστική απροθυμία των Ελλήνων καταναλωτών, αλλά και την απαισιοδοξία τους σε σχέση με την εξέλιξη μισθών και ημερομισθίων καταγράφουν στοιχεία της πανευρωπαϊκής έρευνας της GfK Consumer Climate.
Σύμφωνα με την έρευνα αν και τα ελληνικά οικονομικά μεγέθη αρχίζουν να βελτιώνονται και αναμένεται μικρή ανάπτυξη για πρώτη φορά στο τρίτο τρίμηνο 2014 παρ’ όλα αυτά οι καταναλωτές έγιναν και πάλι πολύ σκεπτικιστές κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Τον Σεπτέμβριο ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών υποχώρησε στις -20,3 μονάδες, 10,3 μονάδες χαμηλότερα από τον Ιούνιο.Στις εισοδηματικές προσδοκίες ο σχετικός δείκτης μειώθηκε κατά περίπου 10 μονάδες στις -27,2 μονάδες με τους Έλληνες καταναλωτές να εξακολουθούν να αναμένουν ότι τα ημερομίσθια και οι μισθοί θα πέσουν. Ομοίως, η προθυμία για αγορές μειώθηκε το Σεπτέμβριο κατά περίπου 15 μονάδες στο επίπεδο των -29 μονάδων, έναντι του Ιουνίου.
Εξάλλου, στις 4,2 μονάδες διαμορφώθηκε ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος στην Ευρώπη, το τρίτο τρίμηνο του 2014, σε σύγκριση με τις 9,1 μονάδες το προηγούμενο τρίμηνο. Όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα της μελέτης, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν είναι πλέον τόσο αισιόδοξοι για το μέλλον όσο ήταν τον Ιούνιο. Κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, οι οικονομικές προσδοκίες έχουν πέσει σχεδόν σε όλες τις χώρες αυτής της έρευνας, με αρκετά σημαντικές πτώσεις να αναφέρονται σε ορισμένες περιοχές. Η ανοδική τάση και στις εισοδηματικές προσδοκίες και στην προθυμία για αγορές επίσης φαίνεται να έχει έρθει στο τέλος της σε μερικές χώρες.
Σύμφωνα με την GfK Consumer Climate, η οικονομική ανάπτυξη σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ήταν σημαντικά χαμηλότερη από αυτήν που είχαν προβλέψει την άνοιξη τα οικονομικά ιδρύματα και οι κυβερνήσεις. Σε μερικές χώρες, οι οικονομικές επιδόσεις έχουν στην πραγματικότητα αρχίσει να μειώνονται πάλι. Αυτό οφείλεται σε μια ποικιλία πολύ διαφορετικών μεταξύ τους λόγων.
tovima.gr