Ο βουλευτής Μεσσηνίας Θανάσης Πετράκος μαζί με άλλους 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών σχετικά με την ανάλγητη συμπεριφορά των τραπεζών απέναντι στους δανειολήπτες ακόμη και μετά τη δημοσιοποίηση του κώδικα δεοντολογίας και τη θεσμοθέτηση του πλαισίου διαχείρισης των κόκκινων δανείων.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, στην ερώτησή τους, επισημαίνουν ότι το πλαίσιο που εγκρίθηκε για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων από την ΤτΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο δεν προσαρμόζεται στις πραγματικές δυνατότητες και ανάγκες των δανειοληπτών αλλά τους αφήνει απροστάτευτους και δίνει στις τράπεζες την δικαιοδοσία να επιβάλλουν ασύδοτα τις επιλογές τους με τον άτεγκτο και ψυχρό τρόπο του αρπακτικού.
Με την ερώτησή τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητάνε από τον αρμόδιο υπουργό:
Να ενημερώσει με ποιο τρόπο σκοπεύει να προσφέρει πραγματική προστασία στους αδύναμους οικονομικά δανειολήπτες και να επιβάλλει στις τράπεζες να προσαρμόζουν τις απαιτήσεις τους στις πραγματικές δυνατότητες των δανειοληπτών για την αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους.
Να θεσμοθετήσει μια αποτελεσματική ανεξάρτητη αρχή δημοσίου ενδιαφέροντος, για να αναλάβει τον πλήρη έλεγχο της διαχείρισης των κόκκινων δανείων.
Να επιβάλει στις τράπεζες να μην κατάσχουν καταθέσεις και να μην εκβιάζουν για τη δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων των δανειοληπτών για τη διασφάλιση των δανείων τους;
Να παραταθεί και πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2014 η νομοθετική προστασία της πρώτης (μόνης) κατοικίας δεδομένης της συνεχιζόμενης και εντεινόμενης οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης.
Να μην επιτραπούν οι κατασχέσεις κατοικιών πολυτέκνων, τριτέκνων και μονογονεϊκών οικογενειών που τα ενήλικα μέλη τους είναι άνεργα ή έχουν εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας.
Η πλήρης ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κύριο Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: «Ανάλγητη η συμπεριφορά των τραπεζών απέναντι στους δανειολήπτες και μετά τη δημοσιοποίηση του κώδικα δεοντολογίας και τη θεσμοθέτηση του πλαισίου διαχείρισης των κόκκινων δανείων (ΦΕΚ 1582/2014)»
Όπως έχουμε εγκαίρως καταδείξει και σε προηγούμενη ερώτηση προς τον κύριο Υπουργό των Οικονομικών (Αρ.542, 27/06/2014), το πλαίσιο που εγκρίθηκε για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων από την ΤτΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο δεν προσαρμόζεται στις πραγματικές δυνατότητες και ανάγκες των δανειοληπτών αλλά τους αφήνει απροστάτευτους και δίνει στις τράπεζες την δικαιοδοσία να επιβάλλουν ασύδοτα τις επιλογές τους με τον άτεγκτο και ψυχρό τρόπο του αρπακτικού. Μέσω μιας επιμελώς συγκαλυμμένης αλλά στην πραγματικότητα στυγνής εκμετάλλευσης της αδυναμίας των εξαθλιωμένων δανειοληπτών οι τράπεζες θα επιτύχουν την εμφάνιση των κόκκινων δανείων ως εξυπηρετούμενων και επαρκώς διασφαλισμένων, μειώνοντας τις ζημιές τους, ενόψει και των αναμενόμενων νέων stress tests από την ΕΚΤ.
Συγκεκριμένα, εμφανίστηκαν πλείστες περιπτώσεις ανεξήγητων απορρίψεων αιτημάτων ρύθμισης, και μάλιστα σε ανέργους. Έγιναν επίσης προσπάθειες δέσμευσης και άλλων ακινήτων ως διασφάλιση για δάνειο κανονικά εξυπηρετούμενο, ενώ σε άλλες περιπτώσεις τέθηκαν εκβιαστικοί όροι για ρύθμιση καταναλωτικών δανείων, που αφορούσαν σε προσκόμιση διασφαλίσεων, οι οποίες δεν ανήκαν στους δανειολήπτες αλλά σε συγγενικά τους πρόσωπα. Ακόμη πληροφορηθήκαμε και για ενέργειες αφαίρεσης χρηματικών ποσών από λογαριασμούς ταμιευτηρίου για εξόφληση δανειακών απαιτήσεων, χωρίς τη συναίνεση των δανειοληπτών.
Η ενεργοποίηση λοιπόν του κώδικα δεοντολογίας της ΤτΕ για την διαχείριση των «κόκκινων δανείων» όχι μόνο δεν προσφέρει καμιά ουσιαστική ανακούφιση ή διευκόλυνση στους υπερχρεωμένους δανειολήπτες, που δοκιμάζονται από την καταστροφική λιτότητα, αλλά τους υποχρεώνει να υποτάσσονται στις απαιτήσεις των τραπεζών, αφού δεν υπάρχει μια ανεξάρτητη αρχή ή ένας δημόσιος φορέας διαχείρισης των δανείων, που θα μεσολαβεί μεταξύ των τραπεζών και των δανειοληπτών, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η αρχή της ίσης και δίκαιης μεταχείρισης και η προστασία των αδύναμων δανειοληπτών μέσω της εμπέδωσης κοινωνικών κριτηρίων. Η διαδικασία εύρεσης των δανειοληπτών που έχουν την δυνατότητα αποπληρωμής των δανείων τους αλλά επιχειρούν να επωφεληθούν από τις ρυθμίσεις δεν πρέπει και δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος των μη εχόντων τη δυνατότητα και εξαθλιωμένων πολιτών. Τέλος δεδομένου ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει ανακεφαλαιοποιηθεί με χρήματα τα οποία έχουν εγγράφει στο Δημόσιο Χρέος, και τα οποία επιβαρύνουν τους φορολογούμενους, είναι υποχρέωση της κυβέρνησης της ΤτΕ και των διοικήσεων των τραπεζών να επιδιώξουν κοινωνικά βιώσιμη λύση και όχι να βαρύνουν περαιτέρω την χειμαζόμενη ελληνική κοινωνία.
Επειδή όλες αυτές είναι ακραίες συμπεριφορές και αποδεικνύουν ότι οι δανειολήπτες έχουν γίνει έρμαια στις εκβιαστικές πρακτικές των τραπεζών,
Επειδή η κοινωνική και ανθρωπιστική κρίση, που έχει επιφέρει η λιτότητα, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως νέο πεδίο κερδοφορίας της ολιγαρχίας,
Επειδή οι δανειολήπτες δεν πρέπει να παραμένουν έκθετοι απέναντι στα εκβιαστικά διλήμματα των τραπεζών, που δυστυχώς διατηρούν τον απόλυτο έλεγχο στη διαχείριση των δανείων,
Επειδή ο έλεγχος της Τράπεζας της Ελλάδος δεν πρέπει να περιορίζεται στο αν υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία και οι δομές στις τράπεζες για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων ή αν τηρούνται οι διαδικασίες, που περιγράφονται στο πλαίσιο, που εγκρίθηκε, αλλά και αν οι ρυθμίσεις, που προτείνονται, προσαρμόζονται στις πραγματικές δυνατότητες των δανειοληπτών,
Επειδή το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει ανακεφαλαιοποιηθεί με Δημόσιο Χρήμα και η κυβέρνηση οφείλει να ασκεί έλεγχο στον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
Με ποιο τρόπο σκοπεύουν να προσφέρουν πραγματική προστασία στους αδύναμους οικονομικά δανειολήπτες και να επιβάλλουν στις τράπεζες να προσαρμόζουν τις απαιτήσεις τους στις πραγματικές δυνατότητες των δανειοληπτών για την αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους;
Θα θεσμοθετήσουν μια αποτελεσματική ανεξάρτητη αρχή δημοσίου ενδιαφέροντος, για να αναλάβει τον πλήρη έλεγχο της διαχείρισης των κόκκινων δανείων;
Θα επιβάλουν στις τράπεζες να μην κατάσχουν καταθέσεις και να μην εκβιάζουν για τη δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων των δανειοληπτών για τη διασφάλιση των δανείων τους;
Θα παραταθεί και πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2014 η νομοθετική προστασία της πρώτης (μόνης) κατοικίας δεδομένης της συνεχιζόμενης και εντεινόμενης οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης; Θα επιτραπούν οι κατασχέσεις κατοικιών πολυτέκνων, τριτέκνων και μονογονεϊκών οικογενειών που τα ενήλικα μέλη τους είναι άνεργα ή έχουν εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας; Προτίθεται η κυβέρνηση να φέρει νομοθετική ρύθμιση για το θέμα αυτό;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Κούβελα Φωτεινή
Αθανασίου Νάσος
Αμανατίδης Γιάννης
Αμμανατίδου Ευαγγελία
Αυλωνίτου Ελένη
Βαμβακά Ευγενία (Τζένη)
Βαρεμένος Γιώργος
Βούτσης Νίκος
Γαϊτάνη Ιωάννα
Γ εωργοπούλου-Σαλτάρη Έφη
Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζαχαρίας Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ιγγλέζη Αικατερίνη
Κανελλοπούλου Μαρία
Καρά Γιουσούφ Αιχάν
Κατριβάνου Βασιλική
Καφαντάρη Χαρά
Κοντονής Σταύρος
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Κυριακάκης Βασίλης
Μεϊκόττουλος Αλέξανδρος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Ουζουνίδου Ευγενία
Πάντζας Γιώργος
Πετράκος Θανάσης
Σταθάκης Γεώργιος
Σταθάς Γιάννης
Σταμττουλή Αφροδίτη
Τριαντάφυλλου Μαρία
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Χατζησοφιά Άννα