Απέκρουσε σήμερα από το βήμα της Βουλής, η Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη τις κριτικές σύμφωνα με τις οποίες “δεν ζητείται η σύμφωνη γνώμη των δημάρχων” για την μετακίνηση υπαλλήλου τους, αλλά και ότι η νέα κινητικότητα στο Δημόσιο μπορεί να είναι και “υποχρεωτική”.
Tου Δημήτρη Κατσαγάνη
Παράλληλα, η κυβέρνηση κατέθεσε τέσσερις τροπολογίες στο νομοσχέδιο για την κινητικότητα και ειδικότερα:
1. Ορίζεται ότι για τις αποσπάσεις ή μετατάξεις των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, που υπηρετούν σε φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης και εντάσσονται στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας, εγγράφονται νέες πιστώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό, για την κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας τους.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού των φορέων εκτός Γενικής Κυβέρνησης, θα εξαρτηθεί από τα πραγματικά γεγονός “η εν λόγω δαπάνη σύμφωνα με στοιχεία του επισπεύδοντος υπουργείου, ανέρχεται κατά την πρώτη εφαρμογή της ρύθμισης maximum στο ποσό των 343.000 ευρώ περίπου ετησίως”.
2. Οι υπάλληλοι που αποσπώνται από φορέα της Γενικής Κυβέρνησης σε θέση προϊσταμένου των μονάδων της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, μπορούν να λαμβάνουν επιδόματα και πάσης φύσεως αποδοχές της οργανικής τους θέσης- πλην του μισθού τους– από το φορέα που έφυγαν, στη περίπτωση που δεν είναι εφικτή η μεταφορά πιστώσεων για την καταβολή των αποδοχών τους.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ μπορεί να προκληθεί πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, εάν οι αποδοχές των υπαλλήλων αυτών υπερβαίνουν τις προβλεπόμενες, τις οποίες θα οφείλει να πληρώσει η Γενική Γραμματεία Συντονισμού. Υπολογίζεται πάντως ότι μόνο από την καταβολή του επιδόματος θέσης ευθύνης απαιτούνται ετησίως 7.200 ευρώ ανά θέση.
3. Παρέχεται η δυνατότητα κατ’ εξαίρεση ανακατανομής σε άλλη υπηρεσία ή εποπτευόμενο φορέα του ίδιου Υπουργείου, των επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ έτους 1998
4. Προβλέπεται διορισμός σε πρωσοποπαγείς θέσεις των καταταγέντων στους πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ, στην περίπτωση που στον φορέα διορισμού τους δεν υφίστανται οι αντίστοιχες του κλάδου ή της ειδικότητας τους οργανικές θέσεις.
Γεροβασίλη: Η κατηγορία περί υποχρεωτικής ενδοϋπουργικής κινητικότητας είναι ανυπόστατη
Η κα. Γεροβασίλη μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής με θέμα το νομοσχέδιο της για τη “κινητικότητα” στο Δημόσιο, δήλωσε πως “η απάντηση στην κριτική ότι δεν ζητείται η σύμφωνη γνώμη, αλλά η απλή γνώμη (σ.σ. όπως ισχύει για όλους τους φορείς) στην περίπτωση των δημάρχων είναι πως διασφαλίζεται ισότιμη πρόσβαση στο σύστημα κινητικότητας τόσο για τους υπαλλήλους όσο και για τους φορείς. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα μετακινούνται υπάλληλοι μόνο από την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και προς την τοπική αυτοδιοίκηση”, πρόσθεσε η υπουργός, τονίζοντας ότι “το σύστημα άλλωστε βοηθάει στο να γίνουν στοχευμένες προσλήψεις αντιμετωπίζοντας τα κενά”.
Απαντώντας η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης στην αναφορά περί υποχρεωτικής “ενδοϋπουργικής κινητικότητας”, υποστήριξε ότι “είναι ανυπόστατη”. Επίσης συμπλήρωσε πως “η διαδικασία της υποχρεωτικής απόσπασης ήταν κάτι το οποίο υπήρχε ήδη στον υπαλληλικό κώδικα και μάλιστα με μεγαλύτερη διάρκεια και γενικότερη εφαρμογή. Όσοι μας ασκούν αυτή την κριτική ξεχνούν πως η χρονική διάρκεια από 2 χρόνια περιορίζεται σε 1 χρόνο για μετακίνηση εντός του ίδιου νομού και στο εξάμηνο για μετακίνηση εκτός νομού”. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι “προϋπόθεση για την απόφαση απόσπασης είναι η σύμφωνη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου οπότε δεν τίθεται θέμα αυθαιρεσίας της διοίκησης”.
Σημειώνεται ότι το άρθρο 9 του ν/σ προβλέπει ότι: “Επιτρέπεται η απόσπαση υπαλλήλων μόνιμων και ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου από μία αρχή σε άλλη που ανήκει στο ίδιο Υπουργείο ή εποπτεύεται από αυτό, ιδίως από την κεντρική υπηρεσία σε Γενική ή Ειδική Γραμματεία και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου, αντιστρόφως και μεταξύ τους. Η απόσπαση διενεργείται με απόφαση του οικείου Υπουργού, κατόπιν ανακοίνωσης-πρόσκλησης που δύναται να απευθύνεται σε έναν ή περισσότερους φορείς, με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου για το ΕΣΚ. Αν δεν υπάρχει εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κάλυψη θέσης ορισμένου κλάδου που προκηρύσσεται βάσει της παραγράφου 1 και συντρέχουν αποδεδειγμένοι λόγοι σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών, επιτρέπεται η απόσπαση υπαλλήλου, μετά από σύμφωνη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου του φορέα προέλευσης. Η διάρκεια της απόσπασης είναι μέχρι ένα (1) έτος, εφόσον διενεργείται εντός του ίδιου νομού με την υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική θέση του υπαλλήλου, και μέχρι έξι (6) μήνες αν διενεργείται σε άλλο νομό από αυτόν της οργανικής θέσης του υπαλλήλου”.
Σε όσους ζητούν η κινητικότητα να γίνει υποχρεωτική (ΝΔ, Ποτάμι) η κ. Γεροβασίλη απάντησε ότι “εμείς λέμε εθελοντική μετάταξη όπου υπάρχει κενή οργανική θέση. Ακούσαμε όμως, -όχι καθαρά βέβαια- από εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης να μιλάνε για υποχρεωτική μετάταξη. Εδώ η διαφορά μας δεν είναι απλώς ιδεολογική απέναντι στον αυταρχισμό της υποχρεωτικής κινητικότητας. Είναι και πρακτική. Αφού η υποχρεωτική κινητικότητα είναι αποδεδειγμένα δυσλειτουργική. Με τον τρόπο αυτό ανθίζει το πελατειακό κράτος, και γεμίζουν τα υπουργικά γραφεία με αιτήματα εξαιρέσεων”.
Πηγή: capital.gr