Τα βήματα για να μη σας πάρει η εφορία μισθό ή σύνταξη
Τρέχουν να γλιτώσουν την κατάσχεση των λογαριασμών τους χιλιάδες οφειλέτες του δημοσίου οι οποίοι αξιοποιούν την ειδική εφαρμογή του TAXIS. Υπενθυμίζεται ότι το ακατάσχετο ισχύει για ποσά μέχρι 1.500 ευρώ.
Ωστόσο, μόλις 81.000 οφειλέτες από το σύνολο των 2,4 εκατ. που χρωστούν έχουν σπεύσει να δηλώσουν έναν λογαριασμό που δεν μπορεί να κατάσχεται. Ο περιορισμένος αριθμός ίσως να οφείλεται στο ότι η διαδικασία ξεκίνησε μέσα στο καλοκαίρι και αναμένεται να αυξηθεί το φθινόπωρο αλλά και στην άγνοια για την ευεργετική αυτή ρύθμιση.
Οι οφειλέτες μπορούν να γλιτώσουν την κατάσχεση του μισθού ή της σύνταξής του ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι από μισθωτούς και συνταξιούχους δηλώνεται υποχρεωτικά ο λογαριασμός πίστωσης μισθών- συντάξεων.
Με βάση τον νέο νόμο, καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των 1500 ευρώ ανά φυσικό πρόσωπο (δηλαδή σε περίπτωση κοινού λογαριασμού, το όριο των 1500 ευρώ ισχύει για κάθε δικαιούχο του λογαριασμού ξεχωριστά). Βάσει των οδηγιών του υπουργείου Οικονομικών, δεν επιτρέπεται κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων εφόσον το ποσό αυτών (αφαιρουμένων των εισφορών) είναι μικρότερο των 1500 ευρώ. Στις περιπτώσεις που μισθός, σύνταξη κλπ υπερβαίνει τα 1500 επιτρέπεται η κατάσχεση επί του ενός τετάρτου του μισθού ή της σύνταξης, το εναπομένον ποσό όμως δεν είναι μπορεί να είναι μικρότερο των 1500 ευρώ.
Κατασχέσεις καταθέσεων, δεν μπορούν να γίνουν σε περίπτωση που οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του οφειλέτη είναι μικρότερες των 500 ευρώ.
Τι πρέπει να κάνετε
Οι φορολογούμενοι που χρωστάνε και θέλουν να έχουν έναν λογαριασμό ακατάσχετο θα πρέπει να κάνουν τα εξής βήματα:
-Στην ιστοσελίδα www.gsis.gr επιλέγει την κατηγορία «Υπηρεσίες προς πολίτες» και στη συνέχεια «Δήλωση Ακατάσχετου Λογαριασμού» όπου συμπληρώνει τα στοιχεία.
-Στη συνέχεια ενημερώνεται από την ιστοσελίδα ότι πρέπει να εκτυπώσει το αποδεικτικό και να το πάει στην τράπεζά του.
-Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την προσκόμιση του αποδεικτικού στην τράπεζα «για τις δικές της ενέργειες».
Η υποχρεωτική αυτή παρουσία στην τράπεζα θεωρείται γραφειοκρατική και ταλαιπωρεί τους φορολογούμενους και προβλέπεται ότι θα καταργηθεί μόλις ολοκληρωθεί η ένταξη όλων των πιστωτικών ιδρυμάτων στο σύστημα.
Τι λέει η απόφαση
1. Κάθε φυσικό πρόσωπο που φορολογείται στην Ελλάδα δικαιούται να διατηρεί έναν μοναδικό λογαριασμό, ατομικό ή κοινό, σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα, στον οποίο οι καταθέσεις είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
2. Στην περίπτωση φορολογουμένων, μισθωτών ή συνταξιούχων, ο ως άνω λογαριασμός είναι αποκλειστικά αυτός στον οποίο πιστώνονται περιοδικά μισθοί, συντάξεις ή / και ασφαλιστικά βοηθήματα κατά περίπτωση.
3. Για τη γνωστοποίηση, στη Φορολογική Διοίκηση, του μοναδικού ακατάσχετου τραπεζικού του λογαριασμού, ο ενδιαφερόμενος πολίτης υποβάλλει ηλεκτρονικά Αίτηση / Υπεύθυνη Δήλωση, μέσω εφαρμογής της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.) στο περιβάλλον TAXISnet, με την οποία ενημερώνει για τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού (σε μορφή IBAN).
4. Κάθε ενδιαφερόμενος που γνωστοποιεί στη Φορολογική Διοίκηση τον μοναδικό ακατάσχετο τραπεζικό του λογαριασμό κατά τα ανωτέρω, οφείλει να ενημερώνει αμελλητί, υποβάλλοντας νέα Αίτηση / Υπεύθυνη Δήλωση με τον ίδιο τρόπο, τον αριθμό IBAN τυχόν νέου λογαριασμού του σε περίπτωση που ο προηγούμενος -ήδη δηλωμένος- κλείσει για οποιονδήποτε λόγο ή εφόσον επιθυμεί την αλλαγή του παλαιού λογαριασμού με νέο.
5. Ο ενδιαφερόμενος οφείλει να έχει εξασφαλίσει ότι το πιστωτικό ίδρυμα έχει ήδη συσχετισμένο τον Α.Φ.Μ. του με τον λογαριασμό IBAN που ως (συν)δικαιούχος προτίθεται να δηλώσει στο περιβάλλον TAXISnet.
ΑΡΘΡΟ 3
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΙΤΗΣΕΩΝ / ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ
1. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.) επεξεργάζεται σε ημερήσια βάση (εργάσιμες ημέρες) τις υποβληθείσες Αιτήσεις / Υπεύθυνες Δηλώσεις των ενδιαφερομένων και δημιουργεί:
(α) Αναλυτική κατάσταση σε ηλεκτρονική μορφή ανά πιστωτικό ίδρυμα, κάθε εργάσιμη ημέρα, που περιλαμβάνει τα στοιχεία των ενδιαφερομένων (Α.Φ.Μ. και αριθμό τραπεζικού λογαριασμού) καθώς και την ένδειξη εάν η δήλωση αφορά σε αντικατάσταση προηγούμενου λογαριασμού, για τις Αιτήσεις / Υπεύθυνες Δηλώσεις που υποβλήθηκαν μέχρι την 12η βραδινή της προηγουμένης ημέρας.
Η κατάσταση διαβιβάζεται ηλεκτρονικά στο κατά περίπτωση πιστωτικό ίδρυμα, την ίδια ημέρα και καταχωρείται αυθημερόν στο ηλεκτρονικό σύστημα TAXIS της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Οι προδιαγραφές του εισερχόμενου προς τις τράπεζες αρχείου περιγράφονται στο Παράρτημα, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.
(β) Συγκεντρωτική κατάσταση ανά πιστωτικό ίδρυμα, σε ηλεκτρονική μορφή, τις πρώτες εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα και για μεταβατική περίοδο εξαμήνου ή όποτε κριθεί – κατά περίπτωση – αναγκαίο, που περιλαμβάνει το διαμορφωμένο πλήθος των προσώπων / λογαριασμών μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του προηγούμενου μήνα και χρησιμοποιείται για τις ανάγκες ελέγχου της διαδικασίας.
2. Κάθε πιστωτικό ίδρυμα που παραλαμβάνει την αναλυτική κατάσταση της παραγράφου 1α κατά τα προαναφερόμενα, οφείλει να ελέγχει και αποστέλλει, εντός της ίδιας ημέρας, διαγνωστικό αρχείο στη Δ.ΗΛΕ.Δ., με όλες τις αναλυτικές εγγραφές τραπεζικών λογαριασμών, ενδεικτικά, με τις παρακάτω πληροφορίες:
-Ο Α.Φ.Μ. δεν αντιστοιχεί σε πελάτη του πιστωτικού ιδρύματος,
-Ο δικαιούχος του δηλωθέντος τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ) αντιστοιχεί σε διαφορετικό του αιτούντος τον ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό,
-Ο λογαριασμός είναι κλειστός,
-Ο αιτών τον ακατάσχετο στο TAXISnet λογαριασμό έχει άλλον – και όχι αυτόν – λογαριασμό περιοδικής πίστωσης μισθού, σύνταξης ή / και ασφαλιστικού βοηθήματος (υπό την προϋπόθεση της δυνατότητας αναγνώρισης από το πιστωτικό ίδρυμα),
-Επιτυχής δήλωση λογαριασμού στο πιστωτικό ίδρυμα.
Τα ανωτέρω καταχωρούνται αυθημερόν στο ως άνω ηλεκτρονικό σύστημα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Για την ενημέρωση του ενδιαφερόμενου πολίτη η Δ.ΗΛΕ.Δ. εμφανίζει στην εφαρμογή το αποτέλεσμα της επεξεργασίας από το πιστωτικό ίδρυμα, έτσι ώστε ο πολίτης να ελέγχει την πορεία / αποτέλεσμα της αίτησής του.
Οι προδιαγραφές του εξερχόμενου από το πιστωτικό ίδρυμα αρχείου περιγράφονται στο Παράρτημα, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.
3. Κάθε πιστωτικό ίδρυμα που παραλαμβάνει αναλυτική κατάσταση οφείλει, μετά και την αποστολή του αρχείου απορρίψεων, να ενημερώνει το πληροφοριακό του σύστημα το αργότερο την επόμενη εργάσιμη ημέρα.
4. Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών δύναται να ενεργεί ως ενδιάμεσος, μεταξύ των μελών της και της Δ.ΗΛΕ.Δ., σε κάθε περίπτωση που αυτό απαιτείται για την χωρίς προβλήματα πρακτική υλοποίηση της παρούσας απόφασης.
ΑΡΘΡΟ 4
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Για το μεταβατικό στάδιο πλήρους εφαρμογής των ειδικότερα οριζόμενων στην παρούσα και μέχρι την πλήρη ένταξη όλων των λειτουργούντων πιστωτικών ιδρυμάτων στην Ελλάδα, κάθε ενδιαφερόμενος που έχει γνωστοποιήσει κατά τα ανωτέρω στη Φορολογική Διοίκηση τον μοναδικό ακατάσχετο τραπεζικό του λογαριασμό, δύναται να εκτυπώνει από το ηλεκτρονικό σύστημα TAXISnet σχετικό αποδεικτικό γνωστοποίησης, το οποίο θα προσκομίζεται στο κατά περίπτωση πιστωτικό ίδρυμα για τις δικές του ενέργειες.
ΑΡΘΡΟ 5
ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ
Η ισχύς της παρούσας απόφασης, ως προς τη διαδικασία υποβολής των Αιτήσεων / Υπευθύνων Δηλώσεων, αρχίζει από 29 Ιουλίου 2014.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο ενδιαφερόμενος θα δηλώνει ηλεκτρονικά τον τραπεζικό λογαριασμό που θέλει να «προστατέψει» και θα έχει τη δυνατότητα να εκτυπώσει μια βεβαίωση η οποία θα τον θωρακίζει σε περίπτωση που κάποιος φορέας επιχειρήσει να κατασχέσει χρηματικό ποσό πέραν των ορίων που προβλέπει ο νόμος.
Με το που θα ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική διασύνδεση Taxis-τραπεζών, η ενημέρωση για τους «ακατάσχετους» λογαριασμούς θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά ενώ στον κάθε φορολογούμενο θα δοθεί η δυνατότητα ακόμη και να τροποποιεί τον λογαριασμό καθώς η «επικοινωνία» τραπεζών-Taxis θα είναι καθημερινή.
Κατά το αρχικό μεταβατικό στάδιο, η ολοκλήρωση της διαδικασίας θα απαιτεί μερικές ημέρες. Ο καταθέτης θα γνωστοποιεί το IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού στο Taxis. Το Taxis θα στέλνει την πληροφορία στην τράπεζα και η τράπεζα θα ελέγχει την ύπαρξη του λογαριασμού και τα στοιχεία του καταθέτη. Αν η τράπεζα δεν μπορέσει να ταυτοποιήσει τον λογαριασμό, τότε θα επιστρέφεται απορριπτικό μήνυμα στον καταθέτη. Απόρριψη του αιτήματος προστασίας θα υπάρξει και σε περίπτωση που η τράπεζα δεν γνωρίζει τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του καταθέτη. Αν η διαδικασία κυλήσει ομαλά, ο καταθέτης θα αποκτά το δικαίωμα να τυπώσει βεβαίωση την οποία και θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει για να αποτρέψει κατάσχεση.
Ο καταθέτης θα γνωστοποιεί το IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού στο Taxis. Το Taxis θα στέλνει την πληροφορία στην τράπεζα και η τράπεζα θα ελέγχει την ύπαρξη του λογαριασμού και τα στοιχεία του καταθέτη
Κανόνες για τους φορολογούμενους
Το ηλεκτρονικό σύστημα, που θα κληθούν να χρησιμοποιήσουν όλοι ανεξαιρέτως οι φορολογούμενοι-καταθέτες, θα στηρίζεται στους ακόλουθους κανόνες:
1. Κάθε φυσικό πρόσωπο θα γνωστοποιεί ένα και μοναδικό λογαριασμό (ατομικό ή κοινό) σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα.
2. Αν ο φορολογούμενος έχει λογαριασμό μέσω του οποίου καταβάλλεται μισθός, σύνταξη ή ασφαλιστικό βοήθημα θα πρέπει να γνωστοποιείται αποκλειστικά ο συγκεκριμένος λογαριασμός
3. Η πρόσβαση στην ηλεκτρονική εφαρμογή για τη δήλωση του λογαριασμού, θα γίνεται με τους κωδικούς του Taxis. Σύζυγοι που δεν έχουν δικούς τους κωδικούς, θα πρέπει να ακολουθήσουν τη διαδικασία έκδοσης κλειδαρίθμου καθώς δεν θα επιτρέπεται η πρόσβαση με τον κωδικό του συζύγου.
imerisia.gr