Στα μέσα του 2017 έχει μετατεθεί πλέον η έναρξη κατασκευής των πρώτων έργων στον άξονα Πάτρας – Πύργου. Αν βέβαια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεχθεί τη «σαλαμοποίηση» του έργου και το ασυνήθιστο «φούσκωμα – ξεφούσκωμα» του προϋπολογισμού, το οποίο ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε ως… επιτυχία στη Βουλή. Ο δρόμος πάντως μέχρι την ολοκλήρωση του οδικού τμήματος θα είναι μακρύς, καθώς εξαρτάται από την ικανότητα των εργολάβων να το κατασκευάσουν έχοντας προσφέρει εκπτώσεις άνω του 50% (έστω και στον «φουσκωμένο» προϋπολογισμό). Αλλά και από εξωγενείς παράγοντες, όπως απέδειξε η κακή κατάληξη άλλων τεμαχισμένων έργων στο πρόσφατο παρελθόν.
Η κατασκευή των 75 χλμ. της διαδρομής Πάτρας – Πύργου (σε νέα χάραξη) περιλαμβανόταν αρχικά στη σύμβαση παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό αλλά «αποσπάστηκε» με τον ν. 4219/13 με τον οποίο επανεκκινήθηκαν τα έργα σε τέσσερις αυτοκινητόδρομους. Εκτοτε το έργο άρχισε να… «φουσκώνει». Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών όρισε τον προϋπολογισμό του έργου στα 443 εκατ. ευρώ, 103 εκατ. ευρώ περισσότερα απ’ ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί (σημειώνοντας ότι θα χρειαστούν επιπλέον 32 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές εργασίες). Εν συνεχεία η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών «ανέβασε» τον προϋπολογισμό στα 500 εκατ. ευρώ, επίσης χωρίς ουσιαστική αιτιολόγηση. Ολα αυτά για ένα… ημιτελές οδικό τμήμα στο οποίο έχουν ήδη πραγματοποιηθεί εργασίες 100 εκατ. ευρώ χωρίς τεχνικές δυσκολίες (το μεγαλύτερο τεχνικό έργο είναι η γέφυρα του Πηνειού που είχε ολοκληρωθεί από την Ολυμπία Οδό).
Οπως προκύπτει από την απάντηση που έδωσε προχθές στη Βουλή (σε επερώτηση του βουλευτή Ηλείας του ΠΑΣΟΚ Γιάννη Κουτσούκου) ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, η αίτηση χρηματοδότησης του έργου θα υποβληθεί στην Ε.Ε. τον Μάρτιο του 2017, με σκοπό έως τα τέλη Απριλίου να υπογραφούν οι 6 από τις 8 συμβάσεις στις οποίες έχει χωριστεί το έργο. Μέχρι στιγμής έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος στις 3 εργολαβίες (η κοινοπραξία Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών Α.Ε., συμφερόντων Καλογρίτσα), έχοντας προσφέρει εκπτώσεις από 53% έως 57,4%. Οι τρεις εργολαβίες αφορούν το τμήμα Πύργου – Κυλλήνης, μήκους 28 χλμ. Η τέταρτη εργολαβία (Κυλλήνη – Βάρδα), 9 χλμ., προϋπολογισμού 70,7 εκατ. ευρώ), θα δημοπρατηθεί στις 27 Σεπτεμβρίου και οι υπόλοιπες 4 έως τα τέλη του έτους.
Ο κ. Σπίρτζης υπερασπίστηκε τον τεμαχισμό του έργου σε 8 εργολαβίες, λέγοντας ότι η συνέχιση του διαγωνισμού –που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ως ένα έργο– θα είχε ως αποτέλεσμα να μη χρηματοδοτηθεί το έργο από την Ε.Ε. (λόγω διαφόρων επιλογών στους όρους του διαγωνισμού και της απουσίας μελέτης κόστους – οφέλους). Υποστήριξε ότι οι μεγάλες εκπτώσεις που δόθηκαν είναι σαφώς καλύτερες από τις ελάχιστες που δίνονταν σε διαγωνισμούς τα προηγούμενα χρόνια (κάνοντας ωστόσο μια λανθασμένη, λόγω της φύσης των διαγωνισμών, σύγκριση με τις οδικές παραχωρήσεις). Και κατηγόρησε το «παλαιό σύστημα, το τρίγωνο τραπεζών, οικονομικού συστήματος, ΜΜΕ και πολιτικού συστήματος», με το οποίο υποστήριξε ότι έχει «χτυπηθεί»(!) από την εποχή που ήταν συνδικαλιστής.
kathimerini.gr