Παρέμβαση Δ. Λυμπεροπουλου για τους “αιώνιους φοιτητές”

limperopoulou dimitra1Η επικεφαλής του συνδυασμού «Πελοπόννησος Οικολογική» Δήμητρα Λυμπεροπουλου με αφορμή την πρόσφατες δηλώσεις του  Υπουργού Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδου ότι το Σεπτέμβρη θα διαγραφούν από τα μητρώα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ της χώρας περίπου 180.000 με 200.000 «αιώνιοι» φοιτητές που έχουν εισαχθεί μέχρι και το 2006, δηλώνει τα εξής:

Καταρχήν οι συγκεκριμένοι φοιτητές δεν διατηρούν κανένα φοιτητικό προνόμιο και δεν επιβαρύνουν οικονομικά ούτε το Πανεπιστήμιο ή το Τ.Ε.Ι., ούτε το κράτος. Μεγάλο ποσοστό αυτών των φοιτητών αναγκάζεται να εργάζεται με πλήρες ωράριο ή με μερική απασχόληση για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στο κόστος σπουδών.  Ένα σημαντικό ποσοστό καθυστερεί τις σπουδές του γιατί στην πορεία κατάλαβε ότι δεν θα μπορέσει να έχει επαγγελματική αποκατάσταση στο επιστημονικό του αντικείμενο.

Είναι γνωστό επίσης ότι υπάρχουν αρκετοί φοιτητές από την επαρχία οι οποίοι αναγκάζονται να επιστρέψουν στα σπίτια τους και να πηγαίνουν στις σχολές τους μόνο για την εξεταστική επειδή δεν αντέχουν να πληρώνουν νοίκια με δεδομένο τις μεγάλες ελλείψεις που υπάρχουν στις φοιτητικές εστίες. Υπάρχει ακόμα ένα ποσοστό φοιτητών που τον τελευταίο καιρό κάνουν μεγάλη προσπάθεια να πάρουν το πτυχίο τους, συμμετέχοντας στις εξετάσεις των μαθημάτων που χρωστούν.

Ζήτημα ανακύπτει με τους φοιτητές που υπάγονται στις ειδικές κατηγορίες (ομογενείς, αλλοδαποί, αθλητές, πολύτεκνοι, υπότροφοι, απόφοιτοι ξένου σχολείου εξωτερικού, μουσουλμανικής μειονότητας από τη Θράκη, καθώς και νεοεισερχόμενοι από κατατακτήριες κ.ά.), καθώς όπως φαίνεται σχεδόν οι μισοί από αυτούς δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Για τις περιπτώσεις αυτές πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο να υπάρχει ειδική μέριμνα με βοηθητική διδασκαλία και καθοδήγηση από ομάδες συμβούλων.

Ως Περιφερειακή κίνηση ασφαλώς και πιστεύουμε στην αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατανοούμε την ανάγκη  ξεκαθαρίσματος των μητρώων,  καθώς η παρουσία μεγάλου ποσοστού «λιμναζόντων» εισακτέων δημιουργεί πρόβλημα, γραφειοκρατικό, αλλά και στην διεθνή αξιολόγηση των Ιδρυμάτων, σε σχέση με πανεπιστήμια άλλων χωρών.

Προειδοποιούμε όμως ότι σε καμία περίπτωση δεν θα δεχτούμε η εφαρμογή του νόμου αυτού να αποτελέσει «εργαλείο» που θα οδηγήσει σε «εντατικοποίηση» των σπουδών με «κρυφό» στόχο να πλήξει την αγωνιστική/διεκδικητική  διάθεση του φοιτητικού κινήματος και στο να στερεί το δικαίωμα σε παιδιά φτωχών και λαϊκών οικογενειών να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Η Πελοπόννησος Οικολογική ζητά να μην πληγούν φοιτητές που αποδεδειγμένα εργάζονται, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα έξοδα των σπουδών τους και να υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις για όλους όσοι είναι κοντά στο όριο της δεκαετίας.  Υπάρχουν φοιτητές που για διάφορους λόγους έχουν υπερβεί το όριο σπουδών, αλλά προσπαθούν να τελειώσουν και είναι άδικο να διαγραφούν. Είναι ανάγκη να υπάρξει κάποιου είδους ρύθμιση από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας για όσους από τους λεγόμενους «αιώνιους φοιτητές» καταβάλλουν την ύστατη στιγμή σοβαρή προσπάθεια να πάρουν το πτυχίο τους.

Η διαδικασία της αντιμετώπισης των ανενεργών φοιτητών λόγω των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν στα Τμήματα και τις Σχολές των Πανεπιστημίων, θα πρέπει να γίνει ύστερα από σχετική εισήγησή τους. Οι διοικήσεις των τμημάτων θα είναι εκείνες που θα αποφασίσουν εάν θα δώσουν παράταση και τι διάρκεια θα έχει αυτή στους συγκεκριμένους φοιτητές και δεν θα διαγραφούν στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Τα ιδρύματα πρέπει να έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα για τη διαγραφή ή μη των φοιτητών και να μπορούν να θεσπίσουν ειδικά κριτήρια για τις περιπτώσεις που θεωρούν ότι χρήζουν ιδιαίτερης μέριμνας, γιατί ιδιαίτερη μέριμνα μπορεί να χρήζει και κάποιος από τους αιώνιους φοιτητές που τα δύο τελευταία χρόνια για παράδειγμα δεν έδωσε κανένα μάθημα.

Σε ότι αφορά τους φοιτητές που σπουδάζουν και για τους οποίους ισχύει το συγκεκριμένο πλέον χρονικό πλαίσιο, με δεδομένο ότι τα δύο τελευταία χρόνια η κρίση στην Ελλάδα απογειώθηκε, θεωρούμε  ότι πρέπει να υπάρχουν και τα κοινωνικά κριτήρια.  Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να είναι σε συνεχή συνεργασία με τα αρμόδια όργανα των Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι.

Κοινωνικά κριτήρια, οικονομικά προβλήματα και διάφοροι άλλοι αστάθμητοι παράγοντες που εμπόδιζαν για χρόνια φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους «διαγράφονταν» μονοκοντυλιά από την ισοπεδωτική λογική του Υπουργείου.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας και την ηγεσία του αφού λάβουν σοβαρά υπόψη τους όλα τα παραπάνω να μην προχωρήσουν σε ένα οριζόντιο μέτρο, το οποίο αδικεί αρκετούς φοιτητές ,αφού δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περίπτωσης. Η πολιτεία οφείλει να είναι πολύ προσεκτική όταν παίρνει αποφάσεις που επηρεάζουν άμεσα το μέλλων τόσων πολλών και μάλιστα νέων ανθρώπων. Η δημόσια δωρεάν παιδεία είναι δημόσια δωρεάν παιδεία.