Έχουν περάσει δυόμιση χρόνια από τότε που δυο μεγάλοι σεισμοί έπληξαν το νησί της Κεφαλονιάς και τα προβλήματα που προκλήθηκαν παραμένουν σχεδόν στο ακέραιο, όπως πιστοποιείται και από τα στοιχεία που παραθέτουν σε ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, Οικονομικών, Οικονομίας-Ανάπτυξης και Τουρισμού και Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης οι βουλευτές με το ΠΟΤΑΜΙ Γρηγόρης Ψαριανός – Β΄ Αθηνών και Ιάσονας Φωτήλας -Αχαΐας.
Από το αρχικό ποσόν των 97 εκατομμυρίων ευρώ, που είχε προϋπολογιστεί από την τότε πολιτική ηγεσία των αρμόδιων υπουργείων, έχει εκταμιευθεί μόλις το 15% περίπου, με αποτέλεσμα να εξακολουθούν να εκκρεμούν αποδόσεις αποζημιώσεων, κατεδαφίσεις ακατάλληλων κτηρίων, καθώς και η επισκευή και η ολοκλήρωση διαφόρων έργων μεταξύ των οποίων το οδικό δίκτυο στη χερσόνησο της Παλικής, αλλά και της γέφυρας του Χάρακα, που δημιουργεί ιδιαίτερη δυσχέρεια στη σύνδεση του βόρειου τμήματος του νησιού με το Αργοστόλι και το νότο.
Οι δύο βουλευτές, ρωτούν τι μέλλει γενέσθαι με τα έργα αποκατάστασης, ενώ ζητούν χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσής τους. Δεν παραλείπουν δε να αναφερθούν και σε άλλα επικείμενα έργα, τα οποία δεν συνδέονται μεν με τη σεισμική δραστηριότητα στο νησί, παραμένουν ωστόσο σε εκκρεμότητα εδώ και καιρό.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
α) Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
β) Οικονομικών
γ) Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού
δ) Εσωτερικών και Διοικητικής ΑνασυγκρότησηςΘέμα: Αξιοσημείωτη η αδράνεια της Κυβέρνησης για τα ανολοκλήρωτα έργα στην Κεφαλονιά
Στις αρχές του 2014, δύο μεγάλοι σεισμοί στις 26 Ιανουαρίου και στις 3 Φεβρουαρίου, ισχύος 6,1 και 5,8 Ρίχτερ αντίστοιχα, έπληξαν το νησί της Κεφαλονιάς, προκαλώντας τεράστιες υλικές ζημιές.
Πάνω από 230 σπίτια κρίθηκαν κατεδαφιστέα. Στους δευτεροβάθμιους ελέγχους που πραγματοποίησε η Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (ΥΑΣ) διενήργησε περισσότερες από 3.000 αυτοψίες οι οποίες έδειξαν 1266 «πράσινα» και 1.321 «κίτρινα» κτήρια.Αρχικά, εξακόσιες οικογένειες έλαβαν επιδότηση ενοικίου ή επιδότηση συγκατοίκησης, συνολικού ύψους περίπου 400.000 ευρώ, η καταβολή του ωστόσο σταμάτησε από τον Ιούλιο του 2015 και μετά. Σήμερα, όχι μόνο δεν έχει γίνει η αποκατάσταση των κτηρίων που έπαθαν ζημιές , αλλά δεν έχει καν ολοκληρωθεί η κατεδάφιση των κόκκινων κτηρίων!
Εκτός όμως από τις κατοικίες, δεκάδες σχολεία, εκκλησίες, μουσεία, βιβλιοθήκες, δρόμοι, λιμάνια, και δημόσια κτήρια χαρακτηρίστηκαν «κόκκινα». Τα μεγαλύτερα προβλήματα παρουσιάστηκαν στην χερσόνησο της Παλικής, όπου μέχρι και σήμερα δεν έχει προχωρήσει η αποκατάσταση του οδικού δικτύου, παρά μόνο σε επίπεδο σημειακών ημιτελών παρεμβάσεων και στη λογική της άρσης του επικίνδυνου. Συνάμα, τα προβλήματα που εκκρεμούν και αφορούν στην αποκατάσταση των πληγέντων σχολείων της περιοχής, καθιστούν τη ζωή των μαθητών ιδιαίτερα δύσκολη, αφού από τα έξι σχολεία τα τέσσερα λειτουργούν σε λυόμενες κατασκευές.
Για το σύνολο των ζημιών, από 97.000.000 ευρώ που είχαν αρχικά προϋπολογιστεί από την τότε ηγεσία του Υπουργείου, μέχρι τους πρώτους μήνες του ’16 είχαν διατεθεί μόλις 15.400.000 ευρώ.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που είχε δώσει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων, έχουν μέχρι στιγμής δαπανηθεί ελάχιστα χρήματα σε σχέση με τα αρχικώς προϋπολογισθέντα. Συγκεκριμένα:1. Για κρατική Αρωγή σε επισκευές ή ανακατασκευές σεισμόπληκτων κτηρίων, επιδότηση ενοικίου, δαπάνες εκτός έδρας, κλπ:
Προϋπολογίστηκαν 58.400.000, διατέθηκαν 7.446.353.2. Για δαπάνες για κατεδαφίσεις, καθαιρέσεις, υποστυλώσεις σεισμόπληκτων κτιρίων:
Προϋπολογίστηκαν 460.000, διατέθηκαν: 03. Ζημιές στο οδικό δίκτυο Νομού Κεφαλληνίας:
Για μελέτη αποκατάστασης βλαβών: Προϋπολογίστηκαν 500.000, διατέθηκαν 462.000
Για αποκατάσταση ζημιών: Προϋπολογίστηκαν 24.500.000, διατέθηκαν 6.473.736.4. Ζημιές σε λιμάνια της Περιφ. Ενότητας Κεφαλονιάς:
Για μελέτες: Προϋπολογίστηκαν 300.000, διατέθηκαν 0.
Για αποκατάσταση ζημιών: Προϋπολογίστηκαν 5.000.000, δαπανήθηκαν 1.523.915.5. Για μελέτη, επισκευή και αποκατάσταση σεισμόπληκτου κτηρίου της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ληξουρίου: Προϋπολογίστηκαν 2.300.000, δαπανήθηκαν 0.
6. Για επισκευές στέγης και ανακατασκευή τοίχων, περίφραξης, κατεδάφιση δύο κτιρίων στις εγκαταστάσεις του ΑΤΕΙ Ιονίων Νήσων: Προϋπολογίστηκαν 350.000, δαπανήθηκαν 210.000.
Στα έργα που παραμένουν σε εκκρεμότητα να προσθέσουμε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί και το έργο της γέφυρας του Χάρακα, που παρέμενε ανολοκλήρωτο σε ένα μεγάλο μέρος του όταν έληξαν τα προγράμματα του ΕΣΠΑ στα οποία είχε αρχικά ενταχθεί. Το έργο αυτό, θα αποκαταστήσει τη σύνδεση της Βόρειας Κεφαλονιάς με το Αργοστόλι και με το Νότο.
Συγκεκριμένα, μετά το κλείσιμο του επαρχιακού δρόμου 25 (Αργοστόλι – Φισκάρδο), λόγω εργασιών στην περιοχή του Χάρακα, και τις νέες συνθήκες που οι πρόσφατοι σεισμοί δημιούργησαν, έγινε ιδιαίτερα δύσκολη η επικοινωνία της Ερίσου με το υπόλοιπο νησί.Στο νησί της Κεφαλονιάς, εκκρεμούν και έργα τα οποία δεν οφείλονται στους σεισμούς, όπως ο Βιολογικός καθαρισμός Σκάλας-Πόρου, το πολεοδομικό σχέδιο της Λάσσης καθώς και η κατασκευή της μαρίνας Αργοστολίου.
Δεδομένου ότι έχουν ήδη συμπληρωθεί δυόμιση χρόνια από τους καταστροφικούς σεισμούς του ’14 και είναι απαράδεκτο να παραμένουν τα προαναφερθέντα προβλήματα στη ζωή των κατοίκων αλλά και της επαγγελματικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας στο νησί,
Δεδομένου ότι η εκκρεμότητα πολλών από τα έργα, κυρίως σε ότι αφορά στα οδικά δίκτυα επηρεάζει και δυσχεραίνει την λειτουργία πολλών κλάδων επιχειρηματικής δραστηριότητας στο νησί,
Δεδομένου ότι η Κεφαλονιά αποτελεί έναν σημαντικότατο τουριστικό προορισμό της χώρας,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
1. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης τόσο των δημόσιων και ιδιωτικών κτηρίων που έχουν μείνει ανολοκλήρωτα όσο και του οδικού δικτύου;
2. Υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των έργων αυτών, και αν ναι ποιο είναι;
3. Για ποιους λόγους διεκόπη η επιδότηση ενοικίου και συγκατοίκησης προς τους πληγέντες των οποίων οι κατοικίες καταστράφηκαν ή κρίθηκαν ακατάλληλες; Υπάρχει πρόβλεψη για συνέχιση της καταβολής των επιδοτήσεων αυτών;
4. Για ποιους λόγους δεν έχει διατεθεί, δυόμιση χρόνια μετά τους σεισμούς, το μεγαλύτερο μέρος του ποσού που είχε προϋπολογιστεί για την αποκατάσταση των ζημιών; προβλέπεται να εκταμιευτούν τα υπόλοιπα χρήματα, και αν ναι πότε;
5. Τι προγραμματισμός υπάρχει για το ανολοκλήρωτο έργο της γέφυρας του Χάρακα που έχει καταστήσει την σύνδεση μεγάλου τμήματος του νησιού εξαιρετικά δύσκολη; Πότε θα συνεχιστούν οι εργασίες και πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί το έργο; Υπάρχει σχεδιασμός για νέα χρηματοδότηση και αν ναι ποιος είναι αυτός;
6. Για ποιους λόγους δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα του Βιολογικού καθαρισμού Σκάλας-Πόρου, του πολεοδομικού σχεδίου της Λάσσης και η κατασκευή της μαρίνας Αργοστολίου; Είναι στις προθέσεις σας να προχωρήσετε στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ολοκλήρωσής τους, και αν ναι με ποιο χρονοδιάγραμμα;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ψαριανός Γρηγόρης – Β΄ Αθηνών
Φωτήλας Ιάσονας – Αχαΐας