“Η αξιολόγηση αποτελούσε πάντα ένα αγκάθι για τη Δημόσια Διοίκηση Ποτέ δεν λειτούργησε με στόχους και μέτρηση της απόδοσης. Τα μετρήσιμα κριτήρια εμποδίζουν την πελατειακή σχέση και την διαπλοκή, γι’ αυτό, και όταν στοιχειωδώς θεσπίστηκαν, δεν εφαρμόστηκαν. Με τις συγκεκριμένες διατάξεις θεσπίζεται αξιοκρατικό Σύστημα Αξιολόγησης του Υπαλληλικού Προσωπικού και της Δημόσιας Διοίκησης ως δομή.” Επεσήμανε μεταξύ άλλων στην ομιλία της η βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτα Κοζομπόλη στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη Διαφάνεια και την Αξιοκρατία στη Δημόσια Διοίκηση.
Αναλυτικά η ομιλία της κα. Κοζομπόλη:
“Αυτή η κυβέρνηση, μέσα σε απίστευτη δημοσιονομική στενότητα, θεσμοθέτησε κατ’ επανάληψη μέτρα που ανακουφίζουν χιλιάδες συμπολίτες μας, χωρίς αυτά τα μέτρα να αποτελούν μνημονιακή υποχρέωση.
Ενώ όμως οι συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες αίρουν αδικίες, και κάνουν επιδιορθώσεις σε ένα διαλυμένο κοινωνικό ιστό, το νομοσχέδιο για τη Δημόσια Διοίκηση, αλλάζει τις χαοτικές δαιδαλώδεις και αναποτελεσματικές δομές της δημόσιας διοίκησης. Αλλάζει τη φιλοσοφία και τον τρόπο λειτουργίας της και φτιάχνει καινούργιες ράγες, για ένα δημόσιο σύστημα που θα είναι σε θέση να επιτελέσει το ρόλο του για πολλά χρόνια. Εδώ έγκειται η διαφορά.
Η ανάγκη μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης, απασχολεί τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις της χώρας μας από τις αρχές της μεταπολεμικής περιόδου. Έχουν συνταχτεί δεκάδες σχετικές μελέτες, κοινή συνισταμένη των οποίων είναι η διαπίστωση, ότι το ελληνικό διοικητικό σύστημα, ασθενεί εξαιτίας της σχέσης του με το πολιτικό κατεστημένο. Ότι, είναι ένα ιδιότυπο, δύσμορφο, δυσλειτουργικό, σύστημα που έχει συνηθίσει στον κομματικό εναγκαλισμό.
Επομένως είναι επιτακτική η ανάγκη, δεδομένης και της οικονομικής κρίσης, να θεσμοθετηθεί ένα σχέδιο αναδιοργάνωσης, και ανασυγκρότησης του Διοικητικού Συστήματος, προκειμένου να μετασχηματιστεί οργανωτικά και να λειτουργήσει και ως μοχλός ανάπτυξης και προόδου για τη χώρα μας.
Αυτόν ακριβώς το ρόλο έρχεται να επιτελέσει σχέδιο νόμου για την Δημόσια Διοίκηση.
Επιδιώκεται, καταρχήν, να παύσει ο ασφυκτικός κομματικός εναγκαλισμός της Δημόσιας Διοίκησης και να αναδιοργανωθεί το όλο σύστημα.
Και αυτά επιτυγχάνονται κυρίως με δυο βασικές τομές. Με τη Σύσταση και Οργάνωση του Εθνικού Μητρώου Στελεχών, και με το Σύστημα Αξιολόγησης.
Το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών συγκροτείται κατά κύριο λόγο από το σώμα των δημοσίων Υπαλλήλων και θα περιέχει ότι καλύτερο διαθέτει αυτή η χώρα που είναι και διατεθειμένο να εργαστεί σε ανώτατο επίπεδο για το γενικό καλό.
Από το μητρώο στελεχών, τη συγκεκριμένη δεξαμενή, επιλέγονται, με μοριοδότηση που είναι εκ των προτέρων καθορισμένη και δημοσιοποιημένη, οι πλέον κατάλληλοι για τη συγκεκριμένη θέση της Διοικήσεως που πρόκειται να στελεχωθεί.
Η επιλογή γίνεται από εννεαμελές Συμβούλιο, η σύνθεση του οποίου εγγυάται την αξιοκρατία και τη διαφάνεια. Και το σπουδαιότερο είναι ότι κατά τον τρόπο αυτό επιλέγονται όλες οι διοικήσεις, αρχής γενομένης από τους Γεν. Γραμματείς των Υπουργείων.
Οι «νέοι» Γενικοί Γραμματείς δεν θα είναι πλέον το υβρίδιο ενός πολιτικό-διοικητικού θεσμού. Θα αποτελούν την κορυφή της διοίκησης, θα εξασφαλίζουν και θα εκφράζουν τη «συνέχεια» και τη θεσμική μνήμη της δημόσιας διοίκησης. Θα αναλαμβάνουν τη διοικητική εφαρμογή της πολιτικής, όπως αυτή καθορίζεται από την εκλεγμένη από τους πολίτες Κυβέρνηση και τα όργανα της.
Η αξιολόγηση αποτελούσε πάντα ένα αγκάθι για τη Δημόσια Διοίκηση Ποτέ δεν λειτούργησε με στόχους και μέτρηση της απόδοσης. Τα μετρήσιμα κριτήρια εμποδίζουν την πελατειακή σχέση και την διαπλοκή, γι’ αυτό, και όταν στοιχειωδώς θεσπίστηκαν, δεν εφαρμόστηκαν.
Με τις συγκεκριμένες διατάξεις θεσπίζεται αξιοκρατικό Σύστημα Αξιολόγησης του Υπαλληλικού Προσωπικού και της Δημόσιας Διοίκησης ως δομή.
Το νέο σύστημα αξιολόγησης δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, και δεν αποτελεί πρόσχημα για απολύσεις από το Δημόσιο. Συντάσσονται εκθέσεις αξιολόγησης από τους προβλεπόμενους αξιολογητές, με προκαθορισμένα κριτήρια και προκαθορισμένη βαθμολογία των κριτηρίων. Καινοτόμα διάταξη είναι και εκείνη που προβλέπει τον έλεγχο της Δημόσιας υπηρεσίας από την κοινωνία.
Η δημιουργία του Μητρώου Επιτελικών Στελεχών και η καθιέρωση ενός νέου, ουσιαστικού, Συστήματος Αξιολόγησης, συνιστά στην ουσία μια ριζική διαρθρωτική αλλαγή που μετασχηματίζει συνολικά τον τρόπο λειτουργίας του Διοικητικού και Κρατικού μηχανισμού, αφού η Δημόσια Διοίκηση στην ουσία διαρρηγνύει τον συνδετικό της ιστό, τον ομφάλιο λώρο της, με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία και από δορυφόρος της, μετατρέπεται σε έναν ανεξάρτητο οργανισμό, ικανό να εκπληρώσει την εκ του Συντάγματος επιβαλλόμενη αποστολή της.”