Π. Μαντάς: Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και αυτονομία σχολικής μονάδας στο επίκεντρο του νέου νόμου για την Παιδεία

«Ελευθερία και αυτονομία – Αξιολόγηση και βελτίωση: αυτές είναι οι αρχές και οι αντιλήψεις που επιδιώκουμε να εισάγουμε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι καιρός πια το ελληνικό σχολείο να γυρίσει σελίδα. Να αποδεσμευτεί από τον στενό, περιοριστικό ρόλο που του επιφυλάσσει ο κεντρικός σχεδιασμός και να αυτονομηθεί, να βελτιωθεί, να αναβαθμιστεί, με τρόπους που το ίδιο γνωρίζει και υιοθετεί καλύτερα. Πάντα τηρώντας τους κανόνες, με εποπτεία, με λογοδοσία, με διαφάνεια και αξιοκρατία». Αυτό τόνισε ο βουλευτής Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς, σε ομιλία που πραγματοποίησε στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο της τριήμερης συζήτησης του νέου σχεδίου νόμου του υπουργείο Παιδείας για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών.

Όπως σημείωσε ο κ. Μαντάς, το νέο νομοσχέδιο επικεντρώνεται συνειδητά στο επίπεδο της σχολικής μονάδας, στους δασκάλους, τους καθηγητές και τους μαθητές, στους οποίους παρέχονται πλέον σημαντικά περισσότερες ελευθερίες, όσον αφορά στην επιλογή συγγραμμάτων, βιβλίων και εκπαιδευτικού υλικού. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα χρήσης νέου ψηφιακού περιεχομένου, το οποίο συμπληρώνει τα σχολικά βιβλία, προσέγγιση που περιορίζει την αποστήθιση, δίνοντας τη δυνατότητα στον δάσκαλο να επιλέγει το υλικό που ταιριάζει καλύτερα στην τάξη του. Κατά τον βουλευτή, το νέο νομοσχέδιο αποτελεί στρατηγική απομάκρυνση της κυβέρνησης από το σημερινό κεντρικά-καθορισμένο μοντέλο, το οποίο χαρακτήρισε «δύσκαμπτο», «αυστηρό» και «περιοριστικό».

Παράλληλα ο κ. Μαντάς στάθηκε στην αναβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών, οι οποίοι πλέον αποκτούν χώρο και θέσεις ευθύνης, μέσω της ενίσχυσης του ρόλου του Διευθυντή, αλλά και τη θεσμοθέτηση νέων ρόλων, όπως του Υποδιευθυντή και του Ενδοσχολικού Συντονιστή. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, «με τις νέες αρμοδιότητες και την περαιτέρω αξιοποίηση των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών, θα μπορούν πλέον να διοργανώνονται νέες παιδαγωγικές συναντήσεις, να γίνεται καλύτερη χρήση των σχολικών εγκαταστάσεων, να πραγματοποιούνται ευκολότερα εκδηλώσεις κ.ο.κ., αυτονομώντας περισσότερο τη σχολική μονάδα και ανοίγοντας νέους δρόμους στις σχολικές και εκπαιδευτικές κοινότητες, ανάλογα με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες τους».

Τέλος ο βουλευτής Μεσσηνίας στάθηκε στη νέα διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η οποία είναι υποχρεωτική και για πρώτη φορά εισάγεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Όπως σημείωσε, «με τον τρόπο αυτό απαντάμε στις αδυναμίες, στα λάθη και τις αστοχίες, όχι με σκοπό τη τιμωρία, αλλά με στόχο τη διαρκή βελτίωση». Κατά τον κ. Μαντά, η αξιολόγηση καλύπτει τις διδακτικές επιδόσεις, το παιδαγωγικό κλίμα, αλλά και την επαγγελματική συνέπεια και όταν χρειάζεται, «οδηγεί στην αντιμετώπιση των αστοχιών και την επιμόρφωση του αξιολογούμενου», ενώ σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να λειτουργήσει τιμωρητικά, αλλά μόνο βελτιωτικά.