Τα δικαιολογητικά και η διαδικασία για την έκδοση άδειας χρήσης νερού

geotrisis1Τις διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες θα εκδίδονται οι άδειες χρήσης νερού αγροτικής χρήσης και τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά μαζί με τις επισυναπτόμενες αιτήσεις, ορίζει νέα ΚΥΑ, σύμφωνα με την οποία πλέον απαιτείται ο κωδικός από το Εθνικό Μητρώο Σημείων Υδροληψίας (ΕΜΣΥ) για τη χορήγηση και τροποποίηση οποιασδήποτε άδειας χρήσης ύδατος ή εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων.

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, για τον καθορισμό της χορηγούμενης ποσότητας ύδατος η αδειοδοτούσα αρχή θα λαμβάνει πλέον υπόψη τη χρήση των τελευταίων 5 ετών, όπως αυτή αναγράφεται στις σχετικές δηλώσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ για αγροτικές χρήσεις που δεν είναι καταγεγραμμένες στον ΟΣΔΕ, η αδειοδοτούσα αρχή λαμβάνει υπόψη την αγροτική χρήση σύμφωνα με υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερόμενου παραγωγού.

Σημειωτέων ότι για τις άδειες που έχουν εκδοθεί πριν το 2005, όπως ισχύει και έχουν κατατεθεί αιτήσεις για εγγραφή στο ΕΜΣΥ μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2014, οι ενδιαφερόμενοι υποχρεούνται μέχρι 30 Απριλίου του 2015 να υποβάλλουν φάκελο ανανέωσης της άδειας.

Σύμφωνα με την απόφαση ισχύουν τα εξής:

Άρθρο 4

Διαδικασία αδειοδότησης

1. Για την έκδοση άδειας εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων ή/και χρήσης ύδατος απαιτείται η υποβολή από τον ενδιαφερόμενο φακέλου εις τριπλούν (το πρωτότυπο σε έντυπη και ψηφιακή μορφή συνοδευόμενο από δύο αντίγραφα) στην αρμόδια υπηρεσία του κατά περίπτωση οικείου Ο.Τ.Α. σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ν.3852/2010, όπως ισχύει, στα διοικητικά όρια του οποίου υπάγεται το σημείο υδροληψίας, εφεξής υπηρεσία υποδοχής. Ο φάκελος περιλαμβάνει αίτηση με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που προβλέπονται κατά περίπτωση στο άρθρο 5. Η υπηρεσία υποδοχής οφείλει να διαθέτει στους ενδιαφερόμενους την αίτηση σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή και να παρέχει την αναγκαία συνδρομή και τις πληροφορίες για την ορθή συμπλήρωσή της.

2. Η υπηρεσία υποδοχής διενεργεί έλεγχο ως προς την τυπική πληρότητα του φακέλου, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν προσκομισθεί τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με την παράγραφο 1 καθώς και αν τα στοιχεία της αίτησης είναι πλήρη και επιπλέον:

α) σε περίπτωση που υπηρεσία υποδοχής είναι ο ΟΤΑ Α΄ Βαθμού, εξετάζεται εάν οι ανάγκες σε νερό για την αιτούμενη χρήση, καλύπτονται ή μπορούν να καλυφθούν από δημόσιο ή δημοτικό δίκτυο παροχής υπηρεσιών ύδατος, και β) σε περίπτωση που υπηρεσία υποδοχής είναι ο ΟΤΑ Β΄ Βαθμού εξετάζεται αυτεπάγγελτα η δυνατότητα κάλυψης των αιτούμενων αναγκών από δημόσιο ή δημοτικό δίκτυο παροχής υπηρεσιών ύδατος.

Σε περίπτωση που διαπιστώνεται κάλυψη ή δυνατότητα κάλυψης των αιτούμενων αναγκών από το ανωτέρω δίκτυο, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης.

2.1. Ο έλεγχος διενεργείται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ημέρα υποβολής του φακέλου. Κατά το διάστημα αυτό η υπηρεσία υποδοχής μπορεί να ζητά εγγράφως από τον ενδιαφερόμενο τυχόν διευκρινίσεις, καθώς και επιπλέον στοιχεία και δικαιολογητικά τεκμηριώνοντας το αίτημά της. Στην περίπτωση αυτή, μετά την προσκόμιση των αιτούμενων στοιχείων, η προθεσμία εξέτασης του φακέλου παρατείνεται για πέντε (5) επιπλέον εργάσιμες ημέρες. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι ο φάκελος είναι προδήλως ελλιπής, η υπηρεσία επιστρέφει αμελλητί το φάκελο στον ενδιαφερόμενο με έγγραφη σχετική αιτιολόγηση.

2.2. Η υπηρεσία υποδοχής διενεργεί τους αναγκαίους δειγματοληπτικούς ελέγχους σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 10 του ν.3230/2004 καθώς και τους, κατά την κρίση της, απαραίτητους επιτόπιους ελέγχους για τη διευκόλυνση του έργου της. Στην περίπτωση αυτή η ανωτέρω προθεσμία παρατείνεται για δέκα (10) ακόμα εργάσιμες ημέρες.

2.3. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου της τυπικής πληρότητας του φακέλου η υπηρεσία υποδοχής εντός (5) πέντε εργάσιμων ημερών συντάσσει συνοπτική έκθεση σχετικά με τις ενέργειές της κατ΄ εφαρμογή των παραγράφων 2, 2.1. και 2.2. και, αφού κρατήσει ένα αντίγραφο του φακέλου, αποστέλλει τον πρωτότυπο φάκελο σε έντυπη και ψηφιακή μορφή καθώς και το άλλο αντίγραφο του φακέλου μαζί με την έκθεσή της στην αρμόδια Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

3. Η αρμόδια Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά την παραλαβή του φακέλου τον εξετάζει και αξιολογεί τη συμβατότητά του σε σχέση με α) το Σχέδιο Διαχείρισης της περιοχής λεκάνης απορροής ποταμού, β) τις κανονιστικές πράξεις επιβολής μέτρων και περιορισμών που τυχόν έχουν εκδοθεί κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 5 (παρ. 6) και του άρθρου 11 (παρ. 3) του ν.3199/2003, όπως ισχύει, γ) τα νομοθετήματα που τυχόν ορίζουν ειδικό καθεστώς προστασίας των υδάτων της περιοχής και δ) τη γενικότερη πολιτική διαχείρισης των υδάτων της περιοχής στο πλαίσιο επίτευξης των περιβαλλοντικών στόχων του άρθρου 4 του π.δ.51/2007.

3.1. Η ανωτέρω αξιολόγηση ολοκληρώνεται μέσα σε είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες από την παραλαβή του φακέλου. Κατά το διάστημα αυτό η ανωτέρω υπηρεσία μπορεί να ζητά εγγράφως από τον ενδιαφερόμενο τυχόν διευκρινίσεις, καθώς και επιπλέον στοιχεία και δικαιολογητικά τεκμηριώνοντας το αίτημά της. Στην περίπτωση αυτή η ανωτέρω προθεσμία μπορεί να παρατείνεται για πέντε (5) ακόμα εργάσιμες ημέρες .

4. Μέσα σε διάστημα δέκα πέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του φακέλου σύμφωνα με την παράγραφο 3, η αδειοδοτούσα αρχή προβαίνει στην έκδοση της άδειας εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων ή/και χρήσης νερού, ή της απόφασης απόρριψης του αιτήματος για χορήγηση άδειας. Η απορριπτική απόφαση, η οποία εκδίδεται από το Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μετά από εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη.

4.1 Η αδειοδοτούσα αρχή μπορεί να διενεργεί κατά τη κρίση της επιτόπιους ελέγχους για τη διευκόλυνση του έργου της, αυτοτελώς ή σε συνεργασία με τις οικείες υπηρεσίες υποδοχής.

4.2. Μετά την έκδοση της άδειας, η αδειοδοτούσα αρχή ενημερώνει σχετικά τον οικείο ΟΤΑ Β΄ Βαθμού και θέτει στη διάθεσή του, εφόσον ζητηθεί, αντίγραφο του φακέλου αδειοδότησης για τη διευκόλυνση των ελέγχων σύμφωνα με το άρθρο 12 της παρούσας απόφασης.

5. Σε περίπτωση νέων έργων για την κάλυψη αναγκών κοινής ωφέλειας ή νέων έργων χρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η αδειοδοτούσα αρχή μπορεί να εξετάζει κατά προτεραιότητα αίτηση για χορήγηση άδειας εκτέλεσης ή/και χρήσης νερού, εφόσον ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει σχετικό αίτημα προτίμησης συνοδευόμενο από τα απαραίτητα στοιχεία που τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα επίσπευσης της έκδοσης της εν λόγω άδειας.

6. Σε περίπτωση έργων και δραστηριοτήτων διαπεριφερειακού χαρακτήρα της κατηγορίας Α, καθώς και σε περίπτωση έργων και δραστηριοτήτων ΕΥΔΑΠ ή ΕΥΑΘ ή Δημόσιων ή Δημοτικών Οργανισμών Παροχής Υπηρεσιών Ύδατος, όπως ΔΕΥΑ/OTA Α΄ Βαθμού, Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (ΟΕΒ), ο φάκελος με την αίτηση και τα δικαιολογητικά για τη χορήγηση της άδειας χρήσης υποβάλλεται απευθείας στην αρμόδια Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία ελέγχει και την τυπική του πληρότητα εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων των παραγράφων 2, 2.1, 2.2., και 2.3 του παρόντος άρθρου.

7. Εάν η υφιστάμενη υδροληψία δεν εγγραφεί μέσα στις προθεσμίες που προβλέπονται στην υπ’ αριθ. 145026/2014 κοινή υπουργική απόφαση, όπως ισχύει, προκειμένου να κινηθεί η διαδικασία αδειοδότησής της, πρέπει ο ενδιαφερόμενος να προσκομίσει στην αδειοδοτούσα αρχή αποδεικτικό ότι έχει καταβάλλει το πρόστιμο που προβλέπεται στο άρθρο 10 της ανωτέρω κοινής υπουργικής απόφασης Η υδροληψία αυτή ως προς την αδειοδότησή της εξετάζεται ως νέα υδροληψία, σύμφωνα με τις προβλέψεις του παρόντος άρθρου και των άρθρων 5 και 6.

8. Σε υφιστάμενα έργα αξιοποίησης υδατικών πόρων δεν αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση άδειας χρήσης ύδατος η διενέργεια ελέγχου από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρο 12.

9. Κατά την αξιολόγηση των φακέλων για χορήγηση ή ανανέωση των αδειών χρήσης ύδατος από υφιστάμενες υδροληψίες που έχουν εγγραφεί στο Ε.Μ.Σ.Υ μέχρι 31−12−2014 σύμφωνα με την υπ. Αριθ.145026/2014 κοινή υπουργική απόφαση, όπως ισχύει, δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν περιορισμοί στις αποστάσεις μεταξύ υδροληπτικών έργων, που επιβάλλονται με αποφάσεις των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, σύμφωνα με τα άρθρα 5 (παρ. 6 ) και 11 (παρ. 3) του ν.3199/2003, όπως ισχύει, με την επιφύλαξη εφαρμογής περιορισμών που τυχόν ορίζονται με άλλες νομοθετικές διατάξεις στο πλαίσιο ειδικής προστασίας των υδάτων της περιοχής. Εξαίρεση αποτελούν οι υδροληψίες που τεκμηριωμένα επηρεάζουν σημαντικά άλλα υφιστάμενα υδροληπτικά έργα, η λειτουργία των οποίων δεν είναι εφικτή ακόμα και αν ληφθούν πρόσθετοι όροι και περιορισμοί

10. Οι άδειες εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων ή /και αδειών χρήσης ύδατος αναρτώνται στο διαδίκτυο με μέριμνα της αδειοδοτούσας αρχής, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του ν.3861/2010 (Α΄112), όπως ισχύει, με την επιφύλαξη της προστασίας προσωπικών δεδομένων και των απορρήτων που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία κατ’ εφαρμογή του άρθρου 5 του νόμου αυτού.

11. Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με την παράγραφο 1 (εδάφιο η) του άρθρου 4 του ν.3199/2003, όπως ισχύει, διατηρεί το δικαίωμα παρακολούθησης και παροχής οδηγιών και κατευθύνσεων σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης αδειών εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων ή/και αδειών χρήσης ύδατος, σε κάθε στάδιο αυτής.

Άρθρo 5

Στοιχεία της αίτησης − Δικαιολογητικά

1. Ο τύπος και το περιεχόμενο της αίτησης−δήλωσης για την έκδοση άδειας χρήσης ύδατος ή/και άδειας εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων καθορίζονται στο παράρτημα ΙV.

2. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙ.

3. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας χρήσης ύδατος αναφέρονται στο παράρτημα IΙΙ.

4. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση ενιαίας άδειας εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων και άδειας χρήσης ύδατος είναι το σύνολο των δικαιολογητικών των παραρτημάτων ΙΙ και ΙΙΙ.

5. Σε περίπτωση που στα απαιτούμενα δικαιολογητικά περιλαμβάνονται εκθέσεις και μελέτες, αυτές πρέπει να πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις για την εκπόνηση και υπογραφή τους, σύμφωνα με την κείμενη σχετική νομοθεσία.

6. Σε περίπτωση αδειοδότησης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων και χρήσης ύδατος της ΕΥΔΑΠ ή ΕΥΑΘ ή Δημόσιων ή Δημοτικών Οργανισμών Παροχής Υπηρεσιών Ύδατος, όπως ΔΕΥΑ/OTA Α΄ Βαθμού, Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (ΟΕΒ), κάθε σχετική αίτηση για χορήγηση άδειας πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση των λοιπών υφιστάμενων έργων και σημείων υδροληψίας που αφορούν στις υπηρεσίες παροχής ύδατος.

Άρθρo 6

Περιεχόμενο και διάρκεια ισχύος των αδειών

1. Οι άδειες εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων, περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:

α) το όνομα και τη διεύθυνση του δικαιούχου,

β) τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, τεχνικά στοιχεία, είδος και μέγεθος μονάδας εκμετάλλευσης, για τα οποία απαγορεύεται οποιαδήποτε αλλαγή τους χωρίς τροποποίηση της σχετικής άδειας, όπως τα χαρακτηριστικά αυτά αναλυτικά περιγράφονται στο παράρτημα II και την αίτηση,

γ) η προθεσμία εκτέλεσης του έργου που προσδιορίζεται ανάλογα με το μέγεθός του και τις προθεσμίες που τυχόν προβλέπονται στις εγκεκριμένες μελέτες κατασκευής τους. Η άδεια εκτέλεσης παύει να ισχύει σε περίπτωση που παρέλθει η προθεσμία, χωρίς το έργο να έχει ολοκληρωθεί. Πριν τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας είναι δυνατόν να δοθεί παράταση από την αρμόδια Δ/νση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά από αιτιολογημένο αίτημα του ενδιαφερόμενου. Η παράταση αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει την αρχική προθεσμία εκτέλεσης του έργου.

δ) την απαίτηση για άμεση γνωστοποίηση στην αδειοδοτούσα αρχή περιστατικών έκτακτης ανάγκης που προβλέπονται στο άρθρο 9, και

ε) τις διατάξεις για την ισχύ της άδειας και τις περιπτώσεις και προϋποθέσεις τροποποίησης, ανανέωσης ή ανάκλησης αυτών,

στ) τον κωδικό του Ε.Μ.Σ.Υ.

ζ) τους ειδικότερους όρους που ενδεικτικά περιγράφονται στο παράρτημα VI (Μέρος Α΄)

2. Οι άδειες χρήσης ύδατος περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:

α) το όνομα και τη διεύθυνση του δικαιούχου,

β) τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, τεχνικά στοιχεία, είδος και μέγεθος μονάδας εκμετάλλευσης, σύμφωνα με το παράρτημα ΙΙΙ, για τα οποία απαγορεύεται οποιαδήποτε αλλαγή τους χωρίς τροποποίηση της άδειας,

γ) τη χορηγούμενη ετήσια ποσότητα (ελάχιστη−μέγιστη) του ύδατος με αναφορά στην περίοδο χρήσης του μέσα στο έτος, που καθορίζεται σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 7,

δ) την προέλευση του ύδατος (επιφανειακό ή υπόγειο νερό) και τον τρόπο παροχής του όπως, σύνδεση με δίκτυο, άντληση,

ε) τις τυχόν ειδικότερες υποχρεώσεις του χρήστη πέραν όσων προβλέπονται στο άρθρο 11,

στ) τη δυνατότητα διατήρησης υφιστάμενης εφεδρικής υδροληψίας μόνο για την κάλυψη έκτακτων αναγκών μιας δραστηριότητας με τον όρο ότι δεν θα μεταβάλλεται η συνολικά απολήψιμη αδειοδοτούμενη ποσότητα της κύριας υδροληψίας, η οποία θα αντλείται και από τα δύο σημεία/ έργα υδροληψίας από το ίδιο υδατικό σύστημα,

ζ) τους όρους για την παρακολούθηση της ποσότητας του ύδατος και της εν γένει τήρησης των όρων της άδειας σε περίπτωση δημόσιων ή δημοτικών δικτύων παροχής υπηρεσιών ύδατος,

η) τον επιμερισμό των ποσοτήτων ύδατος σε περίπτωση ομάδας χρηστών με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες,

θ) την υποχρέωση του χρήστη να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα ώστε η ποιότητα του χρησιμοποιούμενου ύδατος να ανταποκρίνεται στη χρήση για την οποία προορίζεται,

ι) τον κωδικό του Ε.Μ.Σ.Υ.,

ια) τους ειδικότερους όρους που ενδεικτικά περιγράφονται στο παράρτημα VI (Μέρος Β΄).

3. Οι άδειες εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικού πόρου και χρήσης ύδατος που εκδίδονται με ενιαία πράξη, περιλαμβάνουν συνδυαστικά τις πληροφορίες που αναφέρονται στις ανωτέρω παραγράφους 1 και 2.

4. Η διάρκεια ισχύος των αδειών χρήσης ύδατος ακολουθεί τον κύκλο αναθεώρησης των Σχεδίων Διαχείρισης σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του π.δ.51/2007, με τις ακόλουθες διακρίσεις:

α) Για τις άδειες που εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης η διάρκεια ισχύος τους ορίζεται στο ένα (1) έτος μετά την β’ αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης της περιοχής λεκάνης απορροής ποταμών, δηλαδή έως το 2022,

β) Για τις άδειες που έχουν εκδοθεί μετά το έτος 2005, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 43504/2005 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄1784), η διάρκεια ισχύος τους, είτε αυτή έχει λήξει είτε όχι, παρατείνεται αυτοδίκαια στο ένα (1) έτος μετά την β’ αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης της περιοχής λεκάνης απορροής ποταμών, δηλαδή έως το 2022

γ) Για τις άδειες που έχουν εκδοθεί πριν το έτος 2005, οι οποίες υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 2 , παρ. (1δ) της υπ’ αριθ. 145026/2014 κοινής υπουργικής απόφασης, όπως ισχύει και έχουν κατατεθεί αιτήσεις για εγγραφή στο Ε.Μ.Σ.Υ. μέχρι 31−12−2014, οι ενδιαφερόμενοι υποχρεούνται μέχρι 30−04−2015 να υποβάλλουν φάκελο ανανέωσης της άδειας σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 10 της παρούσας απόφασης, προκειμένου αναλόγως να λάβουν παράταση έως το 2022.

δ) Για τις άδειες που εκδίδονται μετά το 2021, η διάρκεια ισχύος τους ακολουθεί εφεξής τις επόμενες αναθεωρήσεις των Σχεδίων Διαχείρισης και λήγει ένα χρόνο μετά από κάθε αναθεώρηση.

4.1. Οι ανωτέρω διατάξεις ισχύουν με την επιφύλαξη της παραγράφου 3 του άρθρου 9 και των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 10 της παρούσας απόφασης.

5. Η άδεια εκτέλεσης έργου ή/και χρήσης ύδατος μπορεί, κατά την κρίση της αδειοδοτούσας αρχής, να εκδίδεται με ενιαία πράξη στις περιπτώσεις έργων που μπορούν από τη φύση τους να κατασκευάζονται και να τίθενται σε λειτουργία ενιαία από τον ίδιο φορέα, Ενιαία άδεια δεν μπορεί να δοθεί στις περιπτώσεις έργων, όπου στοιχεία ποσότητας ή/και ποιότητας του ύδατος, απαραίτητα για την έκδοση της άδειας χρήσης, προκύπτουν μετά την εκτέλεση του έργου.

Άρθρο 13

Κυρώσεις

1. Στους παραβάτες των διατάξεων της παρούσας απόφασης, επιβάλλεται ως διοικητική κύρωση πρόστιμο ως εξής:

α) Με πρόστιμο από 3.000 μέχρι 10.000 Ευρώ τιμωρείται όποιος εκτελεί έργα αξιοποίησης των υδατικών πόρων χωρίς την προβλεπόμενη στην παρούσα απόφαση άδεια εκτέλεσης έργου. Το πρόστιμο επιβάλλεται τόσο στον κύριο του έργου όσο και στον τεχνικά υπεύθυνο της εκτέλεσης του έργου.

β) Με πρόστιμο από 3.000 μέχρι 5.000 Ευρώ τιμωρείται όποιος κάνει χρήση ύδατος χωρίς την προβλεπόμενη στην παρούσα απόφαση άδεια χρήσης ύδατος.

γ) Με πρόστιμο από 1000 μέχρι και 3.000 Ευρώ τιμωρείται όποιος:

αα) παραβαίνει τους όρους της άδειας εκτέλεσης έργου ή/και χρήσης ύδατος καθώς και όποιος προβαίνει σε απολήψιμη ποσότητα ύδατος κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 7

ββ) δεν προβαίνει σε διαδικασία τροποποίησης της άδειας χρήσης ύδατος, κατά παράβαση της παραγράφου 1 του άρθρου 10.

δ) Με πρόστιμο από 1.000 μέχρι 2.000 Ευρώ τιμωρείται όποιος:

αα) παραβαίνει τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 1,

ββ) εξακολουθεί να χρησιμοποιεί ιδιωτική υδροληψία ή ιδιωτικό δίκτυο παροχής ύδατος κατά παράβαση του άρθρου 8 και δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις της παραγ.3 του ίδιου άρθρου,

γγ) παραβαίνει τις υποχρεώσεις που περιγράφονται στο άρθρο 9

δδ) παραβαίνει τις υποχρεώσεις που περιγράφονται στα εδάφια (α), (δ), (ε), (στ) και (ζ) της παραγράφου 1 και στην παράγραφο 2 του άρθρου 11,

εε) όποιος από τους δικαιούχους που προβλέπονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 3, εκχωρεί σε τρίτους την άδεια χρήσης ύδατος

στστ) παρακωλύει τη διενέργεια των ελέγχων που προβλέπονται στα άρθρα 4 και 12

ε) Στις περιπτώσεις υφιστάμενων σημείων υδροληψίας σύμφωνα με την παράγραφο 1 (εδάφια δ και ε) του άρθρου 2 της υπ’ αριθ. 145026/2014 κοινής υπουργικής απόφασης, όπως ισχύει, όποιος μέχρι τις 30 −1−2015, δεν καταθέτει ή καταθέτει εκπρόθεσμα την προβλεπόμενη αίτηση για χορήγηση άδειας χρήσης ύδατος τιμωρείται με πρόστιμο 1.000 μέχρι 2.000 Ευρώ.

στ) Με πρόστιμο 500 μέχρι 1.000 Ευρώ τιμωρείται όποιος:

αα) παραβαίνει τις απαιτήσεις της παραγράφου 2.2.1. του άρθρου 3

ββ) παραβιάζει το χρονοδιάγραμμα για την υποβολή του φακέλου αδειοδότησης σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 9,

γγ) υποβάλλει εκπρόθεσμα αίτηση για ανανέωση της άδειας εκτέλεσης έργου ή/και χρήσης ύδατος κατά παράβαση της παραγράφου 2 του άρθρου 10 και Στις ανωτέρω περιπτώσεις η καταβολή του προστίμου αποτελεί προϋπόθεση για την εξέταση από την αδειοδοτούσα αρχή του φακέλου ανανέωσης ή έκδοσης αντίστοιχα της άδειας.

1.1. Σε περίπτωση υποτροπής για τις ίδιες ως άνω παραβάσεις εντός τριετίας, τα ποσά των ανωτέρω επιβαλλόμενων προστίμων διπλασιάζονται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος τα ποσά των προστίμων τριπλασιάζονται.

1.2. Σε περίπτωση που υπόχρεοι για την καταβολή των προστίμων είναι οι συγκύριοι του σημείου υδροληψίας ο καθένας από αυτούς ευθύνεται για την καταβολή ολόκληρου του προστίμου.

1.3. Βασικό κριτήριο για την επιβολή του ύψους των προστίμων που προβλέπονται στην παράγραφο 1, είναι το μέγεθος της απολήψιμης ποσότητας του ύδατος, η σοβαρότητα και η συχνότητα της παράβασης, το όφελος του παραβάτη και η επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση με τυχόν υποδείξεις της αδειοδοτούσας αρχής.

1.4. Στον γεωτεχνικό ή μηχανικό ή επιστήμονα άλλης ειδικότητας ο οποίος κατά παράβαση της παραγράφου 3 του άρθρου 8, της παραγράφου 2.1 του άρθρου 9, της παραγράφου 1.3. του άρθρου 10 ή της παραγράφου 1στ του άρθρου 11, βεβαιώνει ψευδώς ή απεικονίζει την υπάρχουσα κατάσταση κατά τρόπο ώστε να παραπλανά την αρμόδια Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 Ευρώ. Η πράξη επιβολής του προστίμου κοινοποιείται στο οικείο επιμελητήριο για περαιτέρω ενέργειες του πειθαρχικού του οργάνου.

1.5. Στο κάτοχο και χρήστη των μηχανημάτων και εργαλείων που χρησιμοποιούνται για την παράνομη ανόρυξη υδροληψιών χωρίς την προβλεπόμενη άδεια, επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 μέχρι 5.000 Ευρώ, ανάλογα με τη συχνότητα και σοβαρότητα της παράβασης.

1.6. Στον κάτοχο των μέσων μεταφοράς ύδατος για διανομή σε τρίτους, που ενεργεί κατά παράβαση της παραγράφου 4 του άρθρου 11, επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 μέχρι 3.000 Ευρώ.

1.7. Σε περίπτωση υποτροπής για τις παραβάσεις των παραγράφων 1.4, 1.5, και 1.6, εντός τριετίας, τα ποσά των ανωτέρω επιβαλλόμενων προστίμων διπλασιάζονται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος τα ποσά των προστίμων τριπλασιάζονται.

2. Τα ανωτέρω πρόστιμα επιβάλλονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και προηγούμενη ακρόαση του ενδιαφερόμενου.

2.1 Η παράβαση διαπιστώνεται ύστερα από αυτοψία της αρμόδιας Υπηρεσίας του ΟΤΑ Α΄ή Β΄ βαθμού, η οποία υποχρεούται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από τη διαπίστωση της παράβασης να συντάσσει έκθεση βεβαίωσης παράβασης και να την διαβιβάζει στην αρμόδια Δ/νση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Η αδειοδοτούσα αρχή διατηρεί το δικαίωμα να διενεργεί, κατά την κρίση της, αυτοψίες για διαπίστωση των παραβάσεων. Η απόφαση επιβολής προστίμου εκδίδεται μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υποβολή της σχετικής έκθεσης.

2.2. Πριν την επιβολή των προστίμων για παραβάσεις της παραγράφου 1, μπορεί να χορηγηθεί εύλογη προθεσμία για συμμόρφωση.

3. Τα ανωτέρω διοικητικά πρόστιμα βεβαιώνονται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., εισπράττονται κατά τα ισχύοντα στον Κώδικα για την Είσπραξη Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και αποδίδονται σε ειδικό λογαριασμό υπέρ του πράσινου Ταμείου του ν. 3889/2010 (Α΄182) για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας απόφασης.

4. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την κοινοποίησή της. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται ενώπιον του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.

4.1. Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου του τόπου που εδρεύει η αρμόδια Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης , μέσα στην προθεσμία της παραγράφου 1 του άρθρου 66 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Για το παραδεκτό της προσφυγής καταβάλλεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ποσό ίσο με το 20% του εκάστοτε επιβαλλόμενου προστίμου.

4.2. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ εάν ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής , προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου. Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις της παραγράφου 1.1. του παρόντος άρθρου.

5. Τα πρόστιμα του παρόντος άρθρου επιβάλλονται με την επιφύλαξη εφαρμογής των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 13 του ν.3199/2003, όπως ισχύει και ανεξάρτητα από την ποινική ευθύνη που προβλέπεται στο άρθρο 14 του ίδιου νόμου, όπως τροποποιήθηκε με το ν.4042/2012 (Ενότητα Α΄).

6. Οι κυρώσεις που προβλέπονται στις προηγούμενες παραγράφους επιβάλλονται ανεξάρτητα από τις κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 21 του ν.4014/2011 καθώς και σε άλλες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας

7. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο του οποίου η δραστηριότητα προκαλεί ζημία ή άμεση απειλή ζημίας στο περιβάλλον κατά παράβαση των διατάξεων της παρούσας απόφασης, φέρει περιβαλλοντική ευθύνη, η οποία διέπεται από τις διατάξεις του π.δ. 148/2009 (Α΄190).

agronews.gr