Το Υπουργείο Πολιτισμού ξεκίνησε τη μελέτη αποκατάστασης του διατηρητέου δημοτικού σχολείου Κάτω Αμπελοκήπων

  Σε μια νέα ουσιαστική και δυναμική φάση περνά πλέον η διάσωση του διατηρητέου δημοτικού σχολείου Κάτω Αμπελοκήπων, καθώς η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Νοτίου Ιονίου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ξεκίνησε τις απαραίτητες εξειδικευμένες εργασίες που αφορούν την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών αποκατάστασης του εμβληματικού κτηρίου.

Ώστε, στη συνέχεια το σύνολο των μελετών να εγκριθούν από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και ακολούθως η αποκατάσταση του κτηρίου να ενταχθεί σε πρόγραμμα άμεσης χρηματοδότησης.

      Ειδικότερα, επιστημονικό κλιμάκιο της εν λόγω Υπηρεσίας στις 07 Ιουλίου 2020 ξεκίνησε τριήμερες επιτόπιες εργασίες αποτύπωσης του κτηρίου με εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας καθώς και έξυπνη μεθοδολογία τρισδιάστατης αποτύπωσης με σαρωτές laser υψηλής ακρίβειας, δημιουργώντας έτσι μια πλήρης και πιστή αποτύπωση του πεδίου-υποδομής, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ψηφιακού υποβάθρου.

Παράλληλα, η επιστημονική ομάδα εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, έκανε χρήση μη επανδρωμένων πτητικών συσκευών (drone) για εναέρια τοπογραφική αποτύπωση, καθώς η σύγχρονη αυτή μέθοδο δίνει τη δυνατότητα σύνταξης οριζοντιογραφίας, δημιουργίας ψηφιακού μοντέλου εδάφους, φωτογραφικής τεκμηρίωσης και ακριβή αποτύπωση επικίνδυνων υποδομών με ασύλληπτη ταχύτητα σάρωσης.

Έτσι, η λεπτομερής αυτή αποτύπωση θα δώσει την δυνατότητα άμεσης σύνταξης των αναγκαίων στατικών και αρχιτεκτονικών μελετών, ενώ θα αποτελέσει τον πυρήνα για την εξεύρεση πιθανών άμεσων λύσεων στερέωσης, εφόσον χρειαστούν,  για την ασφάλεια του φυσικού υποβάθρου του μνημείου μέχρι να ξεκινήσει η αποκατάσταση του κτηρίου, που θα συνάδουν με την περιβαλλοντική και ιστορική διάσταση του χώρου, χωρίς να τον διαταράσσουν αισθητικά.

      Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι, το σύνολο των παραπάνω εξειδικευμένων εργασιών δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί εάν η επιστημονική ομάδα δεν έδειχνε ένα απίστευτο επαγγελματικό ζήλο και μια προσωπική αγάπη για την διάσωση του μνημείου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, η ομάδα εργάστηκε άοκνα για πολλές ώρες σε ακραίες κλιματολογικές συνθήκες καθώς η θερμοκρασία περιβάλλοντος ήταν πολύ υψηλή, ενώ χρειάστηκε να βρεθούν για αρκετές ώρες εντός του κτηρίου κάνοντας εξειδικευμένες εργασίες, θέτοντας ακόμη και σε κίνδυνο την σωματική τους ακεραιότητα.  Αντιλαμβανόμενοι όμως την αναγκαιότητα διάσωσης του μνημείου υπερέβαλαν εαυτόν για να φέρουν σε πέρας το σύνολο των απαιτούμενων εξειδικευμένων και δύσκολων εργασιών.

Σε δελτίο τύπου αναφέρονται τα εξής:

      “Επίσης, αξίζει να αναφερθεί η σημαντική υποστήριξη από το Δήμο Πύλου Νέστορος, καθώς ανταποκρίθηκε ουσιαστικά και άμεσα στις απαιτούμενες εργασίες καθαρισμού και απομάκρυνσης της αυτοφυούς άγριας βλάστησης από το οικόπεδο του διατηρητέου μνημείου, ενώ για να επιτευχθεί ο συντονισμός και η σωστή χρήση των μηχανημάτων του Δήμου σε ένα χώρο που χρειάζονταν λεπτοί μηχανικοί χειρισμοί ώστε να μην διαταραχθεί η στατικότητα του μνημείου, χρειάστηκε να επισκεφθούν και να μελετήσουν το χώρο αρκετές φορές οι αρμόδιοι αιρετοί υπάλληλοι του Δήμου.

Παράλληλα, έντονο ήταν και το ενδιαφέρον του Δημάρχου Πύλου Νέστορος κ. Καρβέλα για την μελέτη αποκατάστασης του διατηρητέου μνημείου, καθώς επιδίωξε και συναντήθηκε με τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Νοτίου Ιονίου κ. Παπανδρέου που ηγείτο της επιστημονικής ομάδας.

      Βάσει όλων αυτών, ανοίγει πλέον ουσιαστικά και επίσημα, με την σφραγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, ο δρόμος για την αποκατάσταση του εμβληματικού σχολείου της Νότιας Μεσσηνίας, καθώς μετά την ολοκλήρωση των εξειδικευμένων μελετών από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, το έργο δύναται άμεσα να ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης για την αποκατάστασή του και την λειτουργία του ως προτεινόμενου Παρατηρητηρίου Πολιτισμικών και Περιβαλλοντικών Πόρων της μεσογειακής κοιλάδας του Μηναγιώτικου Ρέματος”.