Με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτή Μεσσηνίας, Αλέξη Χαρίτση, 58 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσαν Ερώτηση για τις αυξανόμενες καταγγελίες οφειλετών για οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες και τη διασφάλιση συμμόρφωσης των εταιρειών στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Στην ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τονίζουν ότιπαρότι ο τρόπος και συχνότητα όχλησης από τις εισπρακτικές εταιρείες ορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, στις περισσότερες των περιπτώσεων δυστυχώς αυτάδεν τηρούνται με αποτέλεσμα την συνεχή και ενοχλητική -στην καλύτερη των περιπτώσεων- όχληση των πελατών. Μάλιστα, επισημαίνουν τις ειδικές ρυθμίσεις που υπήρξαν κατά τη διάρκεια τη πανδημίας όπου προέβλεπαν την τρίμηνη αναστολή καταβολής δόσεων όσων δικαιούνται το επίδομα των 800€ -κατόπιν σχετικού αιτήματος-, εξατομικευμένες λύσεις σε δανειολήπτες που δοκιμάζονταν από την πανδημία και αναστολή επικοινωνίας με δανειολήπτες οι οποίοι επικαλούνται αποδεδειγμένο σοβαρό και πραγματικό πρόβλημα ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους.
Παρόλο αυτά σύμφωνα με καταγγελίες δικηγόρων των οφειλετών, οι εισπρακτικές εταιρείες κατά παράβαση του θεσμικού πλαισίου προχωρούν σε συνεχείς επαναλαμβανόμενες οχλήσεις, αποστέλλουν εξώδικα στους οφειλέτες ακόμα κι αν βρίσκονται σε ενεργή ρύθμιση προκειμένου να τους δημιουργήσουν πανικό και να τους αποσπάσουν χρήματα, αποτρέπουν τους πελάτες να απευθύνονται σε δικηγόρους, ενώ καθυστερούν χαρακτηριστικά σε απαντήσεις εγγράφων αιτημάτων με κίνδυνο την απώλεια δικονομικών και ουσιαστικών δικαιωμάτων των οφειλετών.
Αντιλαμβανόμενοι τις οικονομικές και ψυχολογικές επιπτώσεις της πανδημίας οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ερωτούν τον αρμόδιο Υπουργό, σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί προκειμένου να ελεγχθούν οι ολοένα αυξανόμενες σχετικές καταγγελίες και να διασφαλιστεί η συμμόρφωση των εισπρακτικών εταιρειών στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Παράλληλα, ερωτούν το Υπουργείο αν σκοπεύει να προβεί στη δημιουργία ενός ευνοϊκότερου θεσμικού πλαισίου για τους οφειλέτες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Θέμα: «Να ελεγχθούν για τις πρακτικές τους οι εισπρακτικές εταιρείες και να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με το θεσμικό πλαίσιο»
Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης αυξήθηκαν κατά πολύ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές πολιτών, είτε αυτές αφορούσαν τραπεζικούς οργανισμούς, είτε ΔΕΚΟ, είτε άλλες ιδιωτικές εταιρείες. Πολλοί οργανισμοί επιλέγουν την ανάθεση των εργασιών υπενθύμισης και εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πελατών σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (γνωστές ως εισπρακτικές εταιρείες). Σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πολλές καταγγελίες για τον τρόπο λειτουργίας αυτών και το βαθμό πίεσης που ασκούν στους οφειλέτες.
Παρά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ορίζει τον τρόπο και τη συχνότητα όχλησης από τις εισπρακτικές εταιρείες, στις περισσότερες των περιπτώσεων, δυστυχώς, αυτές δεν τηρούνται με αποτέλεσμα την συνεχή και ενοχλητική -στην καλύτερη των περιπτώσεων- όχληση των πελατών. Ειδικά στις περιπτώσεις των τραπεζών οι οχλήσεις αυτές γίνονται εντονότερες και συχνότερες.
Εν μέσω της πανδημίας μάλιστα, υπήρξαν ειδικές ρυθμίσεις για τη λειτουργία των εισπρακτικών εταιρειών σε συμφωνία των Υπουργείων Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Υπουργείου Οικονομικών, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και την Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, οι οποίες προέβλεπαν την τρίμηνη αναστολή καταβολής δόσεων όσων δικαιούνται το επίδομα των 800€ -κατόπιν σχετικού αιτήματος-, εξατομικευμένες λύσεις σε δανειολήπτες που δοκιμάζονταν από την πανδημία και αναστολή επικοινωνίας με δανειολήπτες οι οποίοι επικαλούνται αποδεδειγμένο σοβαρό και πραγματικό πρόβλημα ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους.
Παρόλο αυτά, υπάρχουν συγκεκριμένες ονομαστικές καταγγελίες οι οποίες γνωστοποιούν πρακτικές των εισπρακτικών κατά παράβαση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τις καταγγελίες δικηγόρων των οφειλετών, εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται απαιτήσεις τραπεζών προχωρούν σε εξώδικα- καταγγελίες σε οφειλέτες, οι οποίοι βρίσκονται σε ενεργή ρύθμιση με τραπεζικούς οργανισμούς σύμφωνα με το Ν. 3689/2010, εκφοβίζοντάς τους για απώλεια προθεσμιών, λόγω των αλλαγών με τον Ν. 4745/2020, με αναληθή στοιχεία στο περιεχόμενο, προκειμένου να δημιουργήσουν πανικό στους οφειλέτες με απώτερο στόχο την υπογραφή συμβάσεων υπό πίεση και την καταβολή χρηματικών ποσών κατά παράβαση του ενεργού διακανονισμού. Αποτρέπουν τους πελάτες να απευθύνονται σε δικηγόρους για την εκπροσώπησή τους, ενώ σε περίπτωση ύπαρξης πληρεξούσιων δικηγόρων θέτουν υπερβολικές και παράλογες απαιτήσεις ως προς την νομιμοποίηση εκπροσώπησης των πελατών τους κατά παρέκκλιση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Επιπλέον, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι αναφέρουν αυθαίρετο και παράνομο υπολογισμό από τις εισπρακτικές εταιρείες των οριζόμενων από δικαστικές αποφάσεις επιτοκίων, χωρίς καμία αιτιολόγηση. Τέλος, παρά την καθημερινή όχληση των οφειλετών από τις εισπρακτικές εταιρείες -πέρα μάλιστα από τη συχνότητα που ορίζει η κείμενη νομοθεσία -, καταγράφονται χαρακτηριστικές καθυστερήσεις σε απαντήσεις έγγραφων αιτημάτων των οφειλετών για χορήγηση βεβαιώσεων, με κίνδυνο την απώλεια δικονομικών και ουσιαστικών δικαιωμάτων τους.
Επειδή, η πανδημία εκ των πραγμάτων έχει προκαλέσει δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις στη συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μας
Επειδή, σύμφωνα με έρευνες η πανδημία και οι οικονομικές της συνέπειες έχουν οδηγήσει σε αύξηση των ψυχολογικών επιπτώσεων
Επειδή, το θεσμικό πλαίσιο ορίζει συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών
Επειδή, οι καταγγελίες για τον τρόπο που ορισμένες εισπρακτικές εταιρείες λειτουργούν, συνεχώς πληθαίνουν
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
-
Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί προκειμένου να ελεγχθούν οι σχετικές καταγγελίες; Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσει τη συμμόρφωση των εισπρακτικών εταιρειών στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο;
-
Δεδομένης της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης, όπως αυτή διαμορφώνεται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, σκοπεύει το αρμόδιο Υπουργείο να προβεί στη δημιουργία ενός ευνοϊκότερου θεσμικού πλαισίου για τους οφειλέτες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους;