Tου Δημήτρη Κατσαγάνη
Δύο σε… ένα γίνονται ο δεύτερος και o τρίτος πυλώνας της ασφάλισης στην Ελλάδα. Ο δεύτερος πυλώνας είναι αυτός της επικουρικής ασφάλισης, ενώ ο τρίτος είναι εκείνος της επαγγελματικής.
Πως θα γίνει αυτή η μετατροπή; Το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) αναμένεται από την 1η Ιουλίου του 2014 να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, δίνοντας συντάξεις και παροχές ανάλογα με τα έσοδά του, ενώ όσα επικουρικά ταμεία μείνουν προς ώρας εκτός του ΕΤΕΑ εκτιμάται από παράγοντες του ΥΠΟΙΚ αλλά και του Υπουργείου Εργασίας, με τους οποίους συνομίλησε το Capital.gr, πως -όχι πολύ αργότερα από τις αρχές του 2015- θα συνεργαστούν με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, πατώντας στο θεσμικό πλαίσιο της Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προκειμένου να διασωθούν.
Tις εξελίξεις αυτές είχε προδιαγράψει –όπως είχε αποκαλύψει το «Κεφάλαιο» («Υποχρεωτική και η ιδιωτική ασφάλιση για όλους», Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2012, φύλλο 162)– έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, κ. Γιώργου Προβόπουλου το Δεκέμβρη του 2012, σύμφωνα με την οποία χρειαζόταν η «αυτόματη» ή «υποχρεωτική» εγγραφή όλων των εργαζομένων στις ιδιωτικές ασφαλιστικές.
Από που πρέπει να διασωθούν τα επικουρικά ταμεία
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα του 2015 – 2018 που έχει καταθέσει η κυβέρνηση στις αρμόδιες επιτροπές της βουλής, τα ταμεία πρέπει να διασωθούν από πέντε κινδύνους.
Από τη δραματική μείωση της κρατικής επιχορήγησης, των κοινωνικών πόρων και των εισπράξεων του δημοσίου υπέρ τρίτων αλλά και των εργοδοτικών εισφορών κατά 3,9%. Την ίδια στιγμή, το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει την αύξηση των εσόδων από τις ασφαλιστικές εισφορές κατά 6,2 δισ. ευρώ, τα 1,5 δισ. ευρώ των οποίων εκτιμάται ότι θα πάνε σε επικουρικές συντάξεις και σε άλλες παροχές των επικουρικών ταμείων.
Και πως θα «διασωθούν» τα Ταμεία δεδομένης της μείωσης της άμεσης ή έμμεσης χρηματοδότησης από το Κράτος και της μάλλον αμφίβολης αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών;
Από το ΥΠΟΙΚ λένε πως ένα μεγάλο πλήθος επικουρικών Ταμείων θα ενσωματωθεί σε μία «πλατφόρμα» συνεργασίας με ιδιωτικές ασφαλιστικές που θα αναλάβουν τρία πράγματα: Την αύξηση της απόδοσης των διαθεσίμων των ταμείων, το κλείσιμο κάθε «τρύπας» από έσοδα από το κράτος και τις ασφαλιστικές εισφορές και, έτσι, τη διασφάλιση των παροχών τους (επικουρικές συντάξεις, προνοιακές παροχές, παροχές σε είδος κλπ.).
Γι’ αυτό θα χρειαστεί η «μετάλλαξη» επικουρικών Ταμείων που θα μείνουν εκτός ΕΤΕΑ σε “Επαγγελματικά Ταμεία” νέου τύπου.
Τι θα σημάνει μια τέτοια αλλαγή για τις ασφαλιστικές;
Η συνεργασία των ασφαλιστικών με τον δημόσιο τομέα μέσω του θεσμικού πλαισίου του ΣΔΙΤ θα έφερνε μεγάλο κέρδη για τον κλάδο.
Οι ασφαλιστικές, όμως, θα πρέπει εντός των επομένων μηνών να αυξήσουν τις προσπάθειες συρρίκνωσης των νέων επισφαλειών, καθώς τα όποια περιθώρια έχουν περιορίζονται μέχρι την πλήρη υιοθέτηση του Solvency II. Η κοινοτική οδηγία, μάλιστα, μέσω της οποίας κωδικοποιούνται και εναρμονίζονται οι κανονισμοί της Ε.Ε. για τον ασφαλιστικό κλάδο θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
Η εποπτεύουσα αρχή των ασφαλιστικών (Τράπεζα της Ελλάδας) επιβάλλει ένα εξαιρετικά αυστηρό πλαίσιο για την κεφαλαιακή επάρκεια, γεγονός που τις υποχρεώνει να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς, μειώνοντας το ρίσκο που αναλαμβάνουν.
Όλες οι παραπάνω εξελίξεις δρομολογούνται σε μία περίοδο που η παραγωγή ασφαλίστρων έχει υποχωρήσει σχεδόν κατά 30% , ανοίγοντας το δρόμο συνεργασιών και συγχωνεύσεων.
Παράλληλα, οι εγχώριοι τραπεζικοί όμιλοι έχουν δεσμευτεί να πουλήσουν τουλάχιστον ένα πλειοψηφικό πακέτο των ασφαλιστικών δραστηριοτήτων τους, ενώ θυγατρικές ξένων ασφαλιστικών κολοσσών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (και έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί από τις μητρικές τους) βρίσκονται σε θέση… βολής για να «χτυπήσουν» κάθε ευκαιρία.
Capital.gr