Ανάπλαση οδών πλησίον της 23ης Μαρτίου –  Κυκλοφοριακές μελέτες

Το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε την κυκλοφοριακή μελέτη του έργου «Αναδιάταξη – αναδιοργάνωση πλατείας 23ης Μαρτίου», που θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη.
Με τη μελέτη διατηρείται η αμφίδρομη κυκλοφορία στις οδούς 23ης Μαρτίου, Υπαπαντής και Σταδίου και εξασφαλίζεται η οδική σύνδεση του άξονα Ανατολής – Δύσης της πόλης της Καλαμάτας με καλύτερη διευθέτηση των κυκλοφοριακών ροών.
Ο νέος σχεδιασμός περιλαμβάνει μείωση του πλάτους του οδοστρώματος της οδού 23ης Μαρτίου, διαπλάτυνση των πεζοδρομίων εκατέρωθεν της οδού και ενοποίησή τους με το δάπεδο της στοάς βόρεια και νότια, διαπλάτυνση της κεντρικής νησίδας και αύξηση του πρασίνου, περιορισμό του χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, διαμόρφωση κατάλληλων εσοχών για στάση και βελτίωση της απορροής των ομβρίων. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται διεύρυνση τη πλατείας νότια με πρόσθετο χώρο έκτασης περίπου 1.200 τετρ. μέτρων, βελτιώνονται οι συνθήκες άνετης και ασφαλούς κίνησης των πεζών και εν τέλη δημιουργούνται οι συνθήκες ανάπλασης του ιστορικού κέντρου της πόλης.

Οδός 23ης Μαρτίου
Η οδός εκκινεί από τη συμβολή με την οδό Νέδοντος και τερματίζει στο νέο ισόπεδο κυκλικό κόμβο που επανασχεδιάζεται νοτιοανατολικά του υφιστάμενου. Στο πρώτο τμήμα, μήκους περίπου 100 μ., η οδός προτείνεται με διαχωρισμένο οδόστρωμα και διαμόρφωση κεντρικής νησίδας. Η κάθε κατεύθυνση κυκλοφορίας επιλύεται γεωμετρικά με ξεχωριστό άξονα που χωροθετείται στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας πλάτους 3 μ. Έτσι στη μελέτη παρουσιάζεται η οδός 23ης Μαρτίου Αριστερά που αφορά στην κατεύθυνση προς Νέδοντος, η οδός 23ης Μαρτίου Δεξιά που αφορά στην κατεύθυνση από Νέδοντος και η οδός 23ης Μαρτίου που αφορά στο τμήμα της οδού μήκους περίπου 30 μ., που εμφανίζεται με ενιαίο οδόστρωμα μέχρι το νέο ισόπεδο κυκλικό κόμβο. Ο άξονας του δεξιού κλάδου χωροθετείται στο ίχνος της λωρίδας κυκλοφορίας της υφιστάμενης οδού. Ο αριστερός κλάδος, στα πρώτα περίπου 80 μ., οριζοντιογραφικά κινείται περίπου παράλληλα με το δεξιό, ενώ στη συνέχεια ο άξονας με δύο διαδοχικές αντίρροπες καμπύλες κάμπτεται προκειμένου να προσεγγίσει το δεξιό κλάδο και στη συνέχεια με ενιαία διατομή να συμβάλει στον κυκλικό κόμβο.
Κατά μήκος του διαχωρισμένου οδοστρώματος, και στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας, χωροθετούνται κατάλληλες εσοχές για στάση ειδικών κατηγοριών οχημάτων (χρηματαποστολές, τροφοδοσία καταστημάτων, ΑΜεΑ, κ.λπ.). Το πλάτος των προτεινόμενων θέσεων είναι 2 μ. και το μήκος 8 μ.
Στη διασταύρωση της οδού με τον πεζόδρομο της οδού Αριστομένους και τον προβλεπόμενο πεζόδρομο της οδού Σφακτηρίας προτείνονται διαβάσεις πεζών. Οι διαβάσεις αυτές, για την ασφαλή διέλευση των πεζών, προτείνονται υπερυψωμένες 7,50 εκ. με κλίση ράμπας 1:10.

Οδός Σταδίου
Πρόκειται για τη συνέχεια της οδού 23ης Μαρτίου μετά τον κυκλικό κόμβο. Η οδός προβλέπεται δίιχνη με ενιαία επιφάνεια κυκλοφορίας, όπως και η υφιστάμενη. Το μελετώμενο τμήμα μήκους 38,75 μ., παραλλάσσεται υψομετρικά μόνο σε σχέση με την υφιστάμενη, προκειμένου να συνδεθεί με το νέο ισόπεδο κυκλικό κόμβο. Εκατέρωθεν προβλέπονται πεζοδρόμια έως την οικοδομική γραμμή.
Υψομετρικά, η οδός διαμορφώνεται με κατά μήκος κλίση έως 4,82% και μονοκλινή διατομή. Πέραν της εξασφάλισης σύνδεσης με τον ισόπεδο κόμβο, η επίλυση ικανοποιεί τις υψομετρικές απαιτήσεις των παρόδιων χρήσεων.

Οδός Υπαπαντής
Το οδικό τμήμα μήκους 40,68 μ. εκκινεί από το νέο ισόπεδο κόμβο και τερματίζει επί της υφιστάμενης οδού. Προβλέπεται με δίιχνη διατομή και ενιαία επιφάνεια κυκλοφορίας. Αριστερά της οδού ο χώρος για ΤΑΧΙ (πιάτσα) παραμένει στην ίδια θέση με την υφιστάμενη, ενώ εκατέρωθεν διαμορφώνονται πεζοδρόμια έως την οικοδομική γραμμή.

Ισόπεδος κυκλικός κόμβος
Ο νέος ισόπεδος κυκλικός κόμβος προτείνεται νοτιοανατολικά του υφιστάμενου. Η διάμετρος του προτεινόμενου κυκλικού κόμβου είναι D=18m. Ο μέγιστος φόρτος που μπορεί να εξυπηρετήσει είναι έως 10.000 οχήματα / ημέρα και σύμφωνα με τα αποτελέσματα των κυκλοφοριακών μετρήσεων καλύπτει το μεταφορικό έργο.
Οι διαστάσεις του ισόπεδου κυκλικού κόμβου (εξωτερική περίμετρος δακτυλίου κυκλοφορίας, πλάτος λωρίδων εισόδου / εξόδου κ.λπ.) σχεδιάστηκαν ώστε να εξυπηρετούνται βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία). Η εξ ολοκλήρου υπερβατή κεντρική νησίδα επιτρέπει την εξυπηρέτηση βαρέων οχημάτων, ενδεχομένως με διέλευση και πάνω από αυτή.

Με δεδομένο ότι εκατέρωθεν της οδού προβλέπεται πεζοδρόμιο με ρείθρο πλάτους 0,25 μ. επιλέχθηκε για την οδό 23ης Μαρτίου και Σταδίου πλάτος 3 μ. ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας που συνολικά με τα ρείθρα ανέρχεται σε 3,50 μ. Με το σχεδιασμό αυτό αποτρέπεται η στάθμευση ή και η στάση των οχημάτων και εξασφαλίζεται η κυκλοφοριακή ροή.
Το οδόστρωμα των οδικών έργων στην περιοχή επέμβασης, προβλέπεται με κυβόλιθους πάχους 10εκ. οι οποίοι θα εδράζονται επί σκυροδέματος με δομικό πλέγμα.

Μπορείτε εδώ να δείτε το σχετικό διάγραμμα.