Αναταραχή στην εκπαιδευτική κοινότητα της Μεσσηνίας

Του Αιρετικού

Μεγάλες αντιδράσεις έχουν προκληθεί στους εκπαιδευτικούς ολόκληρης της χώρας, μετά τις κρίσεις διευθυντών που προηγήθηκαν και την έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων. Το ίδιο συνέβη και στη Μεσσηνία.

Είχε προηγηθεί η απόφαση του Υπουργού Παιδείας να προχωρήσει άμεσα σε επιλογές των στελεχών της εκπαίδευσης υιοθετώντας το σύστημα που ακολουθούσαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις με μικρές αλλαγές: μοριοδότηση των αντικειμενικών κριτηρίων και προφορική συνέντευξη.

Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, τη μοριοδότηση των αντικειμενικών κριτηρίων, επιλέχθηκε ουσιαστικά η «βοήθεια» προς τους εκπαιδευτικούς που είχαν πολλά χρόνια υπηρεσίας, εις βάρος των νεωτέρων αλλά πιο προσοντούχων (για παράδειγμα ένας εκπαιδευτικός με διδακτορικό, μοριοδοτούνταν με 4 μόρια, ενώ ένας με προϋπηρεσία άνω των 10 ετών, με 10 μόρια!). Ακόμα όμως και σε αυτή τη φαινομενικά διαφανή διαδικασία, στη Μεσσηνία (μόνο στη Β/θμια Εκπ/ση) υπήρξαν πολλές διαμαρτυρίες και ενστάσεις από εκπαιδευτικούς που έχασαν τη μοριοδότηση της ξένης γλώσσας επειδή δεν είχαν υποβάλει συνημμένα και την επίσημη μετάφραση. Παράλληλα, πληροφορηθήκαμε ότι σε καθηγητή με διδακτορικό και προϋπηρεσία στο Πανεπιστήμιο δεν αναγνωρίστηκε η μοριοδότησή του για διδασκαλία σε ΑΕΙ (1 μόριο) την ίδια στιγμή που το ίδιο αναγνωρίστηκε σε συνάδελφό του ο οποίος δεν διέθετε ούτε μεταπτυχιακό τίτλο!

Διαμαρτυρίες υπήρξαν επίσης και για τη συμμετοχή στη διαδικασία και επιτελικού στελέχους της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας, τη στιγμή μάλιστα που και ο ίδιος αλλά και η σύζυγός του ήταν υποψήφιοι διευθυντές. Μάλιστα το αρχικό έγγραφο (το οποίο στη συνέχεια διορθώθηκε εξαιτίας των αντιδράσεων που προκλήθηκαν) με τους προσωρινούς πίνακες μοριοδότησης, έφερε την υπογραφή του (δηλαδή ο ίδιος υπέγραφε τη μοριόδοτηση του ίδιου και της συζύγου του).

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος των μοριοδοτήσεων, την προφορική συνέντευξη δηλαδή, καταγγέλλονται απίστευτα πράγματα από πολλούς υποψηφίους. Συγκεκριμένα οι περισσότεροι υπογραμμίζουν πως το αρμόδιο όργανο για την επιλογή των διευθυντών απαρτιζόταν σχεδόν στο σύνολό του από εκπαιδευτικούς προσκείμενους στο κυβερνών κόμμα, τους οποίους είχε διορίσει η Διοίκηση.

Επιπλέον, αρκετοί υποψήφιοι  επισημαίνουν και το χαρακτηριστικό γεγονός ότι από τα πέντε μέλη της επιτροπής, μόνο το ένα είχε υπηρετήσει ως διευθυντής, και μάλιστα τα τελευταία δύο χρόνια. Επίσης, εκτός της προέδρου, η οποία ήταν σχολική σύμβουλος, κανείς άλλος από τα μέλη της επιτροπής δεν διέθετε επιπλέον προσόντα τα οποία θα δικαιολογούσαν την επιλογή του στη θέση αυτή (πλην των συνδικαλιστών που συμμετέχουν υποχρεωτικά στο όργανο).

Όσον αφορά τη συνέντευξη και τη βαθμολογία, έχουν ήδη υποβληθεί πολλές ενστάσεις σχετικά με το περιεχόμενο των ερωτήσεων, το ύφος των εξεταστών, αλλά και τη «χειρουργική» βαθμολόγηση, η οποία ώθησε πολλούς υποψηφίους σε συγκεκριμένες επιλογές που επιθυμούσαν και άλλους τους καταβαράθρωσε. Συγκεκριμένα, οι κομματικοί υποψήφιοι ανταμείφθηκαν με το άριστα (8) ή το σχεδόν άριστα (7,8+). Το ίδιο ανταμείφθηκαν και οι συνδικαλιστές αμφοτέρων των κομμάτων. Σε άλλους υποψηφίους η επιτροπή φάνηκε απλόχερη χωρίς να συντρέχει κάποιος αντικειμενικός λόγος (να είναι για παράδειγμα προσοντούχοι, ή ήδη διευθυντές με πλούσιο έργο κ.λπ.). Αντίθετα σε άλλους υποψηφίους, υπερίσχυσε η κομματική λογική ή λογική των προσωπικών συμπαθειών ή αντιπαθειών, με αποτέλεσμα να μη ληφθούν υπόψη καθόλου η ομόφωνη αποδοχή τους από πλευράς των συλλόγων καθηγητών από τα οποία προέρχονταν, τα πλούσια βιογραφικά, το έργο πολλών ήδη υπηρετούντων διευθυντών και πολλά άλλα (π.χ. σε υποψήφιο, έμπειρο εκπαιδευτικό, ήδη διευθυντή σε «δύσκολο» σχολείο της Καλαμάτας, με διδακτορικό, πλουσιότατο έργο στο σχολείο του, ιδιαίτερα αγαπητό σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, βρέθηκαν 25 άλλοι «καλύτεροί του» στα προφορικά, ενώ σε άλλον υποψήφιο, ο οποίος βρισκόταν στην πρώτη δεκάδα των μετρήσιμων μορίων, η βαθμολογία που του επιφυλάχθηκε ήταν κάτω από 7). Όσον αφορά δε τις ερωτήσεις, συχνά δεν είχαν καμία σχέση με το αντικείμενο για το οποίο η επιτροπή είχε κληθεί να εξετάσει (για παράδειγμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαβάσαμε πως εκπαιδευτικός που είχε υποβάλει ένσταση για τη μοριοδότησή του, ερωτήθηκε, εάν αισθάνεται αδικημένος από τη ζωή ή από την εξουσία ή από κάτι άλλο).

Την Τρίτη αναμένεται να προσέλθουν οι υποψήφιοι για να καταθέσουν αιτήσεις σχετικά με το ποια σχολεία επιθυμούν να καταλάβουν ως διευθυντές, και εκεί πιθανότατα θα υπάρξει νέος γύρος εντάσεων, καθώς εκφράζονται φόβοι για συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι» που θα προκαλέσουν νέες αντιδράσεις και πολλοί υποψήφιοι απειλούν πως θα προσφύγουν  στη δικαιοσύνη εάν αντιληφθούν κάτι «ύποπτο».