Γράφει ο Βασίλης Τζαμουράνης
Στο πλαίσιο της δημόσιας συζήτησης και των προβληματισμών που διατυπώνονται στην μελέτη των αντιπλημμυρικών έργων που προτείνει η εταιρεία «ΜΟΡΕΑΣ» , στην συνέχεια των όσων ανέπτυξα στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας (8/7/2022) καταθέτω μία σειρά παρατηρήσεων που θεωρώ σημαντικές , που δεν συζητήθηκαν επαρκώς ,μιάς και την συζήτηση μονοπώλησε κυρίως ο Νέδοντας..
Συγκεκριμένα:
- Άγιος Φλώρος: Τι θα γίνει με την σιδηροδρομική γέφυρα που σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του ΜΟΡΕΑ( στην ανταλλαγή εγγράφων μεταξύ ΜΟΡΕΑ και ΟΣΕ) ήταν η αιτία και το εμπόδιο που προκάλεσε την πλημμύρα στην περιοχή αυτή το 2016?
- Αεροδρόμιο Καλαμάτας: πως αντιμετωπίζεται η αντιπλημμυρική προστασία του Αεροδρομίου και της οδού Ασπροχώματος-Μεσσήνης που πλημμύρισε το 2016?
- Θουρία: Καμία πρόβλεψη στην μελέτη ΜΟΡΕΑ για την περιοχή της Θουρίας όπου υπερχύλισε ο ΞΕΡΙΛΑΣ και το ρέμα ΑΓ.ΘΕΟΔΩΡΩΝ
- Περιοχή Ασπροχώματος: τι προβλέπεται για το ρέμα-δρόμο δίπλα στον υποσταθμό της ΔΕΗ που το 2016 πλημμύρισε την κατάντι περιοχή Αντικαλάμου,ΤΕΙ κλπ?
- Ρέμα στον κόμβο του ΚΑΡΕΛΙΑ: καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει στην μελέτη γι’ αυτό το ρέμα αυτό περνάει δίπλα στο ΒΙΟΠΑ και συχνά πλημμυρίζει.
- Ρέμα «Βαθειά Λαγγάδα»: το τεχνικό που υπάεχει(κλειστός αγωγός) και διασχίζει το δυτικό κέντρο και τον οικισμό εργατικών κατοικιών Αγίας Τριάδας επαρκεί?
Ερευνήθηκε αν τα ρέματα «Ελαφογκρέμι» και Αγίων Αναργύρων μπορούν να πέσουν στην «Βαθειά Λαγγάδα» αντί να πέσουν στον Καραμπογιά και στην συνέχεια στον Νέδοντα?
- Οδός Γλαύκου,Μπακογιάννη, Φραγκοπήγαδο: η μελέτη του ΜΟΡΕΑ δεν προβλέπει τίποτα για αυτή την περιοχή θεωρόντας ότι αφού τα νερά της ανάντι περιοχής θα κατευθυνθούν στον Νέδοντα δεν χρειάζεται άλλη παρέμβαση!
Το τεχνικό των σιδηροδρομικών γραμμών στον Άγιο Δημήτριο Κοκορόγιαννη που έφραξε και πλημμύρισε την περιοχή το 2016 δεν χρειάζεται καμία βελτίωση?
- Νέδοντας:
Α) δεν έχει προβλεφθεί τίποτα(ούτε οριοθέτηση ούτε στοιχειώδης διευθέτηση κλπ) από την γέφυρα οδού Σπάρτης έως πρώην Λατομείο ΜΠΑΚΑ.Το έργο αυτό είναι απαραίτητο από υδραυλικής απόψεως και ιδιαίτερα οικολογικό και αναπτυξιακό για την αξιοποίηση του Περιβαλλοντικού πάρκου του Νέδοντα..
Β) Αν ξεσκεπαστεί το τμήμα του Νέδοντα από γέφυρα «ΠΑΝΘΕΟΝ» έως γέφυρα οδού ΚΙΛΚΙΣ ποιος εγγυάται ότι θα δοθεί έγκριση για να ξανασκεπαστεί όταν οι οδηγίες του Νόμου για την οριοθέτηση και διευθέτηση των ρεμάτων δεν το επιτρέπει?
Το ίδιο ερώτημα βέβαια αφορά και στον ΚΑΡΑΜΠΟΓΙΑ αφού ένα μεγάλο τμήμα προτείνεται κλειστό . Για το ανοικτό δε τμήμα απαιτείται εξασφάλιση παράπλευρης οδού συντήρησης του ρέματος οπότε χρειάζονται και απαλλοτριώσεις!
Γ) Ο κ. Δήμαρχος ζήτησε από τον ΜΟΡΕΑ την δημιουργία περισσότερων θέσεων στάθμευσης πάνω στον Νέδοντα! Πώς θα γίνει αυτό αφού περαιτέρω κάλυψη του ρέματος δεν αδειοδοτείται?
- Ρέμα ΡΙΖΟΣ: δεν προβλέπεται τίποτα . Το ρέμα αυτό διασχίζει τα Γιαννιτσάνικα (Κατσαμπανέικα) και όταν φουσκώσει πλημμυρίζει την περιοχή του Δημ.Σταδίου της Παραλίας και τον συνοικισμό «ΝΙΚΗΤΑΡΑΣ»
10.ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ τίποτα για την έλλειψη εσωτερικών δικτύων συλλογής ομβρίων και διοχέτευσης στην θάλασσα με κυριότερο το έργο της οδού Ευριπίδου ,Ακρίτα,Ναυαρίνου .Η έλλειψη αυτού του σοβαρού έργου είναι η αιτία που πλημμυρίζει η οδός φαρών, η οδός Κρήτης ,η οδός Ακρίτα και η Παραλία γενικότερα ακόμη και με μικρής έντασης βροχοπτώσεις.
Η πρότασή μας λοιπόν για συνδυασμό έργων ανάσχεσης, μερικής αποταμίευσης και αξιοποίησης των νερών της κύριας λεκάνης απορροής (του Νέδοντα) με την κατασκευή δύο μικρών σχετικά Φραγμάτων ( ένα στο λατομείο Μπάκα και το άλλο στους 5 δρόμους ή βορειότερα όπου κριθεί από την μελέτη που θα γίνει και Βελτίωση της παροχετευτικότητας του Νέδοντα με την κατασκευή των απαραίτητων έργων σε πολύ μικρότερη κλίμακα, θα δώσει την δυνατότητα εξοικονόμησης των απαραίτητων πόρων για την επίλυση και των υπολοίπων προβλημάτων που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή .
Ο Βασίλης Τζαμουράνης είναι Πολ. Μηχανικός – Δημοτικός Σύμβουλος – Επικεφαλής της παράταξης «ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΔΗΜΟΣ»