Αντ. Μπούζα: «Η προώθηση του αλιευτικού τουρισμού, άλλοθι στην απόλυτη απραξία της Περιφερειακής Αρχής στον τουρισμό»

Επερώτηση κατέθεσε η περιφερειακή σύμβουλος Αντωνία Μπούζα στην οποία επισημαίνει ότι η προώθηση του αλιευτικού τουρισμού, αποτελεί άλλοθι στην απόλυτη απραξία της Περιφερειακής Αρχής στον τουρισμό.

Ακολουθεί η πλήρης Επερώτηση:                                           

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

                      Της Περιφερειακής Συμβούλου ΑΝΤΩΝΙΑΣ ΜΠΟΥΖΑ

Η προώθηση του αλιευτικού τουρισμού, άλλοθι στην απόλυτη απραξία της Περιφερειακής Αρχής στον τουρισμό.  

Η ανάγκη εμπλουτισμού του τουριστικού μας προϊόντος είναι θεμιτή και αναγκαία.

Πολλές δραστηριότητες, που φέρνουν σε επαφή τον επισκέπτη ενός τόπου με την κουλτούρα, τα ήθη , τα έθιμα και τη γαστρονομία, οδηγούν σε ξεχωριστές εμπειρίες και αφήνουν όμορφες αναμνήσεις τον επισκέπτη.

Άλλωστε σε όλες τις θεματικές παρουσιάσεις του τουριστικού μας προϊόντος επί Περιφερειακής Αρχής Τατούλη, ιδιώτες που είχαν στραφεί σε διάφορες θεματικές μορφές τουρισμού, όπως στο προκείμενο στον αλιευτικό τουρισμό, είχαν θέση στην προβολή του προορισμού μας και συμμετείχαν ενεργά σε διάφορα event. Το γνωρίζει άλλωστε ο ιδιώτης-επιχειρηματίας που συμμετέχει.

Η υποχρέωση της Περιφέρειας είναι να  δίνει βήμα και ευκαιρία προβολής των δραστηριοτήτων, όπως έκανε ισότιμα με άλλες δραστηριότητες στη φύση, στην παραδοσιακή γαστρονομία, στον οινοτουρισμό και γενικά σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού.  Η Περιφέρεια, όμως δεν μπορεί να προωθεί με χρήματα των Πελοποννησίων συγκεκριμένες επενδυτικές δραστηριότητες.

Υπάρχουν διακριτά όρια.

Πλειάδα τέτοιων δραστηριοτήτων, μιας και ο τόπος μας βρίθει παραδοσιακών, ιδιαίτερων και συνάμα μοναδικών δυνατοτήτων, ενισχύουν την ανάπτυξη θεματικών πεδίων τουριστικής ανάπτυξης.

Μάλιστα ο  ιχθυοτουρισμός τον οποίο έχει επιλέξει να αναπτύξει η τωρινή  Περιφερειακή Αρχή, είναι ουσιαστικά μία παράκτια μορφή αγροτουρισμού στο πλαίσιο του οποίου μπορούν να  προσφερθούν εμπειρίες από την καθημερινή ζωή του ψαρά, με συμμετοχή των επισκεπτών σε διάφορες δραστηριότητες που σχετίζονται με την αλιεία.

Μέχρι εδώ καλά.

Η στρέβλωση ξεκινά, όταν σε ένα τόπο, με πολλά  πλεονεκτήματα και πολλές και διαφορετικές δυνατότητες, όπως η Πελοπόννησος, που δεν είναι προορισμός αμιγώς ήλιου και θάλασας πχ μικρός νησιωτικός, στους οποίους είναι περιορισμένη η δημιουργική απασχόληση του ταξιδιώτη, επιλέγεται από τον καθ΄ύλην φορέα που διαμορφώνει την τουριστική πολιτική στην Πελοπόννησο και δημιουργεί ευκαιρίες επισκεψιμότητας, να αναλωθεί σε ένα project το οποίο δημοφιλείς  νησιωτικοί τουριστικοί προορισμοί ενέταξαν χαλαρά στην ατζέντα τους, αλλά δεν έχουν καταφέρει πολλά , δεδομένης της πολυπλοκότητας και της εμπλοκής πολλών παραγόντων αλλά και επαγγελμάτων σε περίπτωση ανάπτυξής του.

     Να το καταλάβω να έχουν δώσει μεγάλη σημασία στον ιχθυοτουρισμό, πχ στα Κύθηρα, Μήλο, Νάξο, Πάρο, Πάτμο, Αντίπαρο, Κάλυμνο κλπ , αλλά  στην Πελοπόννησο;

Μάλιστα αντί άλλης δράσης η Περιφέρεια Πελοποννήσου, την ώρα που έπρεπε «να τρέχει με χίλια», να αναλώνεται στην προώθηση μίας εναλλακτικής μορφής τουρισμού, που αποδεδειγμένα συμβάλει υποτονικά στην άνοδο του τουριστικού προϊόντος;  Ή στραβά πάει ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε δυστυχώς.

Ας δούμε λοιπόν τις ενέργειες της Περιφέρειας.

  Υπογράφεται Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ Περιφέρειας Πελοποννήσου και Αναπτυξιακής Εταιρείας Πάρνωνα, για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των αλιέων, ύψους 40.000 ευρώ.

Στη σύμβαση προβλέπονται έξοδα που προκαλούν το κοινό αίσθημα πχ. αμοιβές εισηγητών, μετακινήσεις, μίσθωση χώρων, προβολή σε ΜΜΕ,  συντονισμό και οργάνωση, που  υπερβαίνουν τις 28.000 ευρώ και με υποχρέωση παράδοσης εντύπων κλπ περίπου άλλες 12.000 ευρώ.

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει αρκετές παρουσιάσεις της υποτιθέμενης καμπάνιας, με ισχνά έως μηδενικά αποτελέσματα και σχεδόν χωρίς την παρουσία αλιέων

( π.χ. χθες στη Νεάπολη Λακωνίας παρευρίσκονταν μόνο 3 αλιείς και πάνω από 10  εμπλεκόμενοι με την καμπάνια, η παρουσία των οποίων όπως ανέφερα, ανεβάζει το κόστος δηλ. μετακινήσεις, αμοιβές, οδοιπορικά κλπ) .

Μάλιστα η Αναπτυξιακή Πάρνωνα ΑΕ που εμπλέκεται, ατυχώς έχει αναμείξει δύο προγράμματα στην προσέγγιση-ενημέρωση των αλιέων.

Α. Το επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας 2014 – 2020 (ΕΠΑΛΘ 2014 – 2020), αξιοποιώντας τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) και   Β. την Προγραμματική Σύμβαση για τον Αλιευτικό Τουρισμό.

Το πρόγραμμα LEADER Αλιείας –Θάλασσας, όμως έχει δικό του μηχανισμό και προϋπολογισμό (για οδοιπορικά, εισηγητές κλπ έξοδα), προκειμένου να γίνουν οι ενημερώσεις των αλιέων για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα LEADER, που αφορά τον εκσυγχρονισμό αλιευτικού επαγγέλματος και αλιευτικών σκαφών, με στόχο την καλύτερη οργάνωση, διάθεση των αλιευμάτων τους και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, μέσω βιώσιμων δράσεων κλπ.

Μέχρι σήμερα όμως στις ισχνές σε αποδοχή παρουσιάσεις για τον αλιευτικό τουρισμό, αναδεικνύεται κυρίως ο αλιευτικός τουρισμός και δεν ενημερώνονται ενδελεχώς οι αλιείς,  για όσα θετικά προσφέρει το πρόγραμμα LEADER στον επαγγελματικό τους εκσυγχρονισμό.

Με δεδομένη μάλιστα την ενεργό ανάμειξη ως εισηγητή, ιδιοκτήτη πλατφόρμας αλιευτικού τουρισμού, εγείρονται ερωτήματα για το πως νομιμοποιείται η συμμετοχή στην καμπάνια  όσων δραστηριοποιούνται επαγγελματικά με τον αλιευτικό τουρισμό, οι οποίοι προωθούν έμμεσα  την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.

       Κατόπιν των ανωτέρω επισημάνσεων- ερωτήσεων, παρακαλώ όπως ενημερώσετε τόσο εμένα, το Περιφερειακό Συμβούλιο, όσο και την Πελοποννησιακή κοινωνία για όσα ατυχώς πράττετε και «βαπτίζετε» καμπάνιες, δράσεις κλπ οι οποίες ενίοτε αλληλοκαλύπτονται από άλλα προγράμματα, σπαταλώντας χρήσιμους πόρους χωρίς ορατά αποτελέσματα .