Την άμεση ανάγκη συντονισμού των φορέων δημόσιας υγείας για την αντιμετώπιση της β΄φάσης της πανδημίας του COVID-19 επισημαίνει ο Ανδρέας Πουλάς με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή. Ο βουλευτής Αργολίδας και υπέυθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Υγείας του Κινήματος Αλλαγής στην ερώτηση που απευθύνει στον Υπουργό Υγείας ζητά την εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου δράσης, με καθορισμό συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων ανά φορέα δημόσιας υγείας και ανά διοικητική περιφέρεια για την συγκράτηση της επιδημίας, καθώς επίσης και στοιχεία για τον αριθμό των ημερήσιων εργαστηριακών διαγνώσεων που πραγματοποιήθηκαν από τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς υγείας και των κρουσμάτων που προέκυψαν, ανά τομέα πχ. ιχνηλάτηση επαφών ήδη επιβεβαιωμένων κρουσμάτων, αεροδρόμια, νοσοκομεία, τυχαίοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι κλπ και ανά περιοχή της Χώρας για την περίοδο του Αυγούστου. Τέλος, ο κ. Πουλάς ερωτά τον Υπουργό Υγείας σχετικά με την ύπαρξη ή μη σχεδιασμού αξιοποίησης της προσφοράς της εγχώριας ερευνητικής κοινότητας της Χώρας να παράξει εγχώρια διαγνωστικά τεστ.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 18.08.2020
Προς τον Υπουργό Υγείας, κ. Βασίλειο Κικίλια
Θέμα: Ανάγκη συντονισμού φορέων δημόσιας υγείας στη β’ φάση της πανδημίας
Η είσοδος της Χώρας στην δίνη της δεύτερης φάσης πανδημίας αποκαλύπτει αστοχίες και παθογένειες του Επιτελικού Κράτους που σχεδίασε η κυβέρνηση καθώς και έλλειμμα σχεδιασμού και συντονισμού εκ μέρους του Υπουργείου Υγείας, που συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση των διαπιστωμένων κρουσμάτων και της μεγαλύτερης διασποράς του COVID-19 στον πληθυσμό.
Ειδικότερα και παρά τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η κυβέρνηση επιμένει στην τακτική της διενέργειας στοχευμένων τεστ ελεγχόμενου αριθμού. Η επιλογή αυτή αφενός κρατά τεχνητά τον αριθμό των κρουσμάτων χαμηλά, συγκρατεί ενδεχόμενη κοινωνική αναστάτωση, αλλά και συνεργεί αποφασιστικά στον εφησυχασμό των πολιτών και στην εμφάνιση φαινομένων ακόμα και άρνησης της πανδημίας, που σε κάθε περίπτωση ευνοούν στην ανεξέλεγκτη διασπορά της.
Παρότι δε, το Κίνημα Αλλαγής έχει επανειλημμένως επισημάνει την ανάγκη της αύξησης διεξαγωγής διαγνωστικών τεστ σε όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, αυτό δεν έχει γίνει, αφήνοντας εκτός του ελέγχου τις ευάλωτες υγειονομικά ομάδες των ηλικιωμένων και των χρονίως πασχόντων καθώς και εργασιακούς χώρους και ομάδες εργαζομένων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα με μεγάλες πιθανότητες συγχρωτισμού και επικινδυνότητας.
Επίσης, περιστατικά που έχουν δει το φως της δημοσιότητας όπως η διακοπή διέλευσης στα Ελληνοαλβανικά σύνορα –κατά πληροφορίες- λόγω έλλειψης επαρκούς αριθμού διαγνωστικών τεστ, δείχνει ότι δεν υπάρχει μέριμνα για την έγκαιρη προμήθεια τους, δημιουργώντας δυσκολία στην συγκράτηση της διασποράς. Παρότι δε, από το Μάρτιο του 2020 διαβεβαιώνατε τους πολίτες για τη δυνατότητα της εγχώριας ερευνητικής κοινότητας της Χώρας να παράξει εγχώρια τεστ, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση μας από ξένες αγορές, ακόμα δεν έχετε δώσει στη δημοσιότητα στοιχεία για το εάν αυτό έχει συμβεί και σε ποιο βαθμό.
Επίσης, οι πληροφορίες που παρέχονται για την πορεία της πανδημίας είναι απόλυτα ελεγχόμενες και περιορισμένες. Μέχρι σήμερα δεν έχουν δοθεί στοιχεία για τον αριθμό των διεξαγόμενων ημερησίως τεστ από τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς υγείας και σε ποιες περιοχές της Χώρας, ώστε σε συνδυασμό με τον αριθμό των κρουσμάτων να εντοπιστεί η αληθινή διάσταση της διάδοσης του ιού. Παρομοίως, ουδέν στοιχείο έχετε δώσει μέχρι σήμερα για την συγκρότηση και τη δράση των ΚΟΜΥ, σε ποιες περιοχές δραστηριοποιήθηκαν, πόσους ελέγχους διενέργησαν και ποιος είναι ο προγραμματισμός της δράσης τους στην συνέχεια. Όπως προκύπτει από δημοσιογραφικές πληροφορίες, εκ των 500 ΚΟΜΥ που προβλέπονταν να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια, μόλις 200 έχουν συγκροτηθεί, χωρίς να έχει παρασχεθεί εξήγηση για την αριθμητική τους μείωση, την ώρα που η ενίσχυση του έργου του ΕΟΔΥ είναι αναμφισβήτητα αναγκαία. Στον αντίποδα της ελεγχόμενης αυτής πληροφόρησης, αν όχι συσκότισης της κοινής γνώμης, είναι χαρακτηριστικό ότι στην Κύπρο οι καθημερινές επίσημες ανακοινώσεις για την πορεία του COVID-19 περιλαμβάνουν απαραίτητα τον αριθμό των εργαστηριακών διαγνώσεων που πραγματοποιήθηκαν και τον αριθμό των διαπιστωμένων κρουσμάτων, τον αριθμό διαγνωστικών εξετάσεων ανά τομέα πχ. ιχνηλάτηση επαφών ήδη επιβεβαιωμένων κρουσμάτων, αεροδρόμια, νοσοκομεία, τυχαίοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι κλπ καθώς και τον αριθμό των κρουσμάτων ανά περίπτωση.
Από την πλευρά του ο ΕΟΔΥ δεν δείχνει ικανός για να ελέγξει την κατάσταση καθώς αφενός το έργο που του έχει ανατεθεί είναι εξαιρετικά ευρύ και από την άλλη φαίνεται ότι αδυνατεί να συντονίσει τη δράση του, τις κατά τόπους ανάγκες τις επιδημιολογικής κρίσης και τις υπηρεσίες δημόσιας υγείας διαφόρων συναρμόδιων φορέων (πχ. ΥΠΕ, Περιφερειών, Δήμων, ιατρικών και φαρμακευτικών συλλόγων, εθελοντικών συλλόγων κλπ) ώστε να ελεγχθεί αποτελεσματικά η επιδημία. Είναι χαρακτηριστικό ότι αδυνατεί μέχρι σήμερα να εκπονήσει συνολικό σχέδιο δράσης, να καθορίσει αρμοδιότητες και να συνεργαστεί με τους συναρμόδιους φορείς ώστε να αναλάβουν ένα συγκεκριμένο υγειονομικό ρόλο ανά διοικητική περιφέρεια. Από την άλλη πλευρά, ούτε το Υπουργείο Υγείας δείχνει πρόθυμο ή ικανό να ανταποκριθεί σε αυτήν την ευθύνη οργάνωσης, παροχής κατευθύνσεων και συντονισμού, με αποτέλεσμα ο κάθε φορέας να πράττει κατά το δοκούν, όπως ορισμένες από τις Περιφέρειες της Χώρας, που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες ως ΟΤΑ Β’ βαθμού, οι οποίες δεν εντάσσονται σε έναν συγκεκριμένο κεντρικό σχεδιασμό.
Επιπροσθέτως, η αγωνία για την λειτουργία του τουριστικού τομέα της Χώρας μας και η προσπάθεια των επιχειρηματιών του τουρισμού να μειώσουν τις ζημίες τους έχει οδηγήσει σε μη τήρηση των μέτρων σε συγκεκριμένες τουριστικές περιοχές και σε ενθάρρυνση του συνωστισμού, που σε συνδυασμό με την χαλάρωση των ελέγχων για την τήρησή τους από τις κατά τόπους αστυνομικές αρχές, έχουν δώσει λάθος στίγμα στους πολίτες και ειδικότερα στη νεολαία.
Παράλληλα, η ατονία της καθημερινής ενημέρωσης και η απουσία επιστήμονα εγνωσμένου κύρους από αυτήν, έχουν συμβάλει καθοριστικά στον γενικότερο εφησυχασμό και στην υποτίμηση του κινδύνου, ακόμα και της ύπαρξης, της πανδημίας.
Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω, είναι η αύξηση των κρουσμάτων, η χαλάρωση και μάλιστα στην πιο δύσκολη φάση της πανδημίας, ενόψει φθινοπώρου και έξαρσης των ιώσεων, και ενώ είναι πάντοτε υπαρκτός ο κίνδυνος το Εθνικό Σύστημα Υγείας, το οποίο ανταποκρίθηκε με μεγάλη ευσυνειδησία και φιλότιμο στην α’ φάση της πανδημίας, να εξαντλήσει τα όρια του.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
- Έχετε αξιοποιήσει την προσφορά της εγχώριας ερευνητικής κοινότητας της Χώρας να παράξει εγχώρια διαγνωστικά τεστ; Υπάρχει σχετικός σχεδιασμός και εάν όχι, για ποιον λόγο;
- Ποιος είναι ο αριθμός των ημερήσιων εργαστηριακών διαγνώσεων που πραγματοποιήθηκαν από τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς υγείας, ανά τομέα πχ. ιχνηλάτηση επαφών ήδη επιβεβαιωμένων κρουσμάτων, αεροδρόμια, νοσοκομεία, τυχαίοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι κλπ και ανά περιοχή της Χώρας φορά, για την περίοδο του Αυγούστου; Ποιος είναι ο αριθμός των κρουσμάτων ανά περίπτωση;
- Πόσες ΚΟΜΥ δραστηριοποιούνται, από ποιες επαγγελματικές ειδικότητες έχουν συγκροτηθεί, σε ποιες περιοχές έχουν διενεργήσει ελέγχους και ποιο είναι το γενικότερο έργο που έχουν παράξει; Πως σκοπεύετε να τις χρησιμοποιήσετε εφεξής; Για ποιον λόγο δεν εξαντλήθηκε το αριθμητικό όριο των 500 ΚΟΜΥ όπως είχε προβλεφθεί στην πρόσκληση ενδιαφέροντος του Υποέργου 1 της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ ΤΑ & ΕΚΤ μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου;
- Σκοπεύετε να εκπονήσετε επιτέλους ένα συνολικό σχέδιο δράσης, με καθορισμό συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων ανά φορέα δημόσιας υγείας και ανά διοικητική περιφέρεια για την συγκράτηση της επιδημίας σύμφωνα με τις επικρατούσες υγειονομικές συνθήκες κάθε περιφερειακής ενότητας;
- Με ποια μέτρα στοχεύετε να αναστρέψετε το κλίμα γενικότερου εφησυχασμού που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία;
Ο ερωτών βουλευτής
Ανδρέας Πουλάς