Υπό Οικονόμου Σωτηρίου Παπαδόπουλου.
Εις την περιοχήν της Γιάννιτσας όπου και ευρίσκεται το ομώνυμο χωριό κατά την αρχαιότητα (μάλλον αι αρχαία Φαραί), είχε κτιστεί ένας οικισμός, κυκλωμένος επί λιθοειδούς τείχους (κυκλώπεια αρχαιότροπη κατασκευή, μάλιστα ενός λείψανου του περίφημου τείχους, διασώζεται μέχρι και τις ημέρες μας <<.Μεσσηνιακά-Ηλιακά>> ). Ταύτα χρησίμευαν δια την αποτροπήν του εχθρού. Τότε υφίστατο ο κύριος εχθρός των Μεσσηνίων να ήτο οι Σπαρτιάτες. Η τοποθεσία που βρίσκεται το χωρίον Γιάννιτσα, ανατολικώς της πόλεως, στις παρυφές της οροσειράς του Ταΰγετου, ίστατο αρχαίος δρόμος γλαφυρός. Περιγράφει περί αυτού ο φυσιοδίφης Παυσανίας. Συνέδεε δύο πολιτισμούς, αυτόν της Σπάρτης με αυτόν της Μεσσηνίας (Φαραί, Ιθώμη). Εις τους νεωτέρους χρόνους διασυνέδεε τη δυνατή Μάνη με την Πελοπόννησο (Τρίπολη , Σπάρτη Καλαμάτα). Στα μέσα του 20ου αιώνος ο δρόμος έχασε την πολύβοη και μακρόσυρτη διαδρομή του ύστερα από την διάνοιξη νεοτέρου δρόμου από την περιοχή της Αλαγονίας. Και έτσι με την μεταφορά του δρόμου εχάθη και η κομβική και στρατηγικής σημασίας τοποθεσία της Γιάννιτσας, όπου στους χρόνους της Εθνικής Παλιγγενεσίας έσυρε εν κρυπτώ και μακριά από τα αδιάκριτα μάτια, και υπό την θαλπωρή των φτερούγων των πολεμιστών, που ήταν ακροβολισμένοι σε κάθε υψηλή κορφή, το μπαρούτι της λευτεριάς στις Ιερές Μόνες Βελανιδιάς και Μαρδακίου διά τη πλήρωση του αγώνος.
Εκεί σταματά η ιστορία της περιοχή. Σήμερα, εν έτι 2014, το τοπωνύμιο της ζώσας περιοχής βρίσκεται στα ενδότερα του χρονοντούλαπου της ιστορίας, κλειδωμένο μαζί αγκαλιαστά με την ανάπτυξη της περιοχής. Περιμένει κάπου κάποιον ως σανίδα σωτηρίας να διορθώσει το λάθος, επανασυνδέοντας τον δρόμο, όπου και επερπάτησαν οι μεγάλοι της Ελλάδος άνδρες με τους σημερινούς νεοέλληνες ειδαψιλεύοντάς τους την αξία και δόξα που τόσο επιζητούν.
Τη Γιάννιτσα επισκέφτηκαν αρχαίοι Βασιλείς, Βυζαντινοί Αυτοκράτορες, Φράγκοι Κατακτητές, Τούρκοι Πασάδες και Γερμανοί Στρατηγοί, μα την αγίασαν Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας, όπου ασκήθησαν ή εμαρτύρησαν σ’ αυτόν τον τόπο εις το όνομα της Υπεραγίας Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας της επονομαζόμενης και Δημιοβίτισσας εις την καθόλα Ιστορική Ιερά Μονή Δημιόβης. Εκείθεν, και πέραν ταύτης, ουδέν υπάρχει σε αυτή την περιοχή, ευρισκόμενη ως άφραστος προστάτης και η γοερή παρηγοριά αυτού του εγκαταλελειμμένου τόπου.
Εις τα τέλη της πρώτης Ενετοκρατίας η Γιάννιτσα πρoσεταιρίσθη στην Μάνη. Εις το στατιστικό πίνακα του 1618 (Πέτρου Μεδίκου ) η περιοχή συμπεριλαμβάνεται στην Μάνη και μεταγενέστερα στην έξω Μάνη. Με τα την φυγή των Ενετών και εις ελευθέρα πλέον γη, οι κάτοικοι θα βεβηλώσουν το τείχος διά την κατασκευή οικείων των καταλυμάτων. Επί σωφρόνων λογισμών άλλωστε, την θέση των τειχών θα έπαιρνε η ψυχή τους και η ανδρεία, ήτις ήτο το (αόρατο ) τείχος ενάντια στον κατακτητή. Τα αόρατα τείχη της Γιάννιτσας βρίσκουν την θέση τους εις το πάνθεον του αγώνος της επαναστάσεως μέσα από τα διδάγματα γενεών του αρχέγονου εχθρού, των Σπαρτιατών, που και αυτοί στην αρχαία Σπάρτη, είχαν αόρατα τείχη, να επισκιάζουν πόλη τους. Μα δεν πήραν διδάγματα μόνο από την στρατηγική τους αλλά και από την ανδρεία τους, γράφει ο Γεώργιος Τερτσέτης υμνολογώντας τους :
<<Ως Λεωνίδας πήδησε στους Τούρκους ξεσπαθώνει και
αντίληδες και πεζούς φονεύει θανατώνει.
Ώστε που εσκωτόθηκαν αυτός και οι δικοί του
της Γιάννιτσας οι λεόντες που ήτανε μαζί του.>>
Κομίζει γλαύκα η αναφορά του αυτή, δύναται δε για το Παπαφλέσσα και τον καπετάνιο Αθανασούλη Καπετανάκη με τους λέοντες του, (περί τους 180 Ροβολάτορες Γιαννιτσάνους ήτοι το 40% των αγωνιστών ) όπου ηρωικώς κατέπεσαν μαχόμενοι εις την Λεωνίδιων αυτή μάχη του Μανιακίου , διά τους στέφους της δόξας .
Η οικογένεια Καπετανάκη ήτο η ιθύνουσα τάξις της Γιάννιτσας, καθοριστικό δε ρόλο διαδραμάτισε ο Καπεταν Γιαννάκης. Ήτο ο μπέης της έξω Μάνης (το 1718 θα φονευθεί στη Δήμιοβα ) και το παιδί του ο Χριστόδουλος (μπέης ),όπου και έχρισε ως κτήμα ες αεί κατόχους της περιοχής τα παιδιά του Δημητράκη και Νικολάκη, και τους εγγονούς αυτού Αθανασούλη ( προαναφέρθηκε), και Παναγιώτη (Θα φονευθεί- μαζί με το Γεώργιο Καρύγιαννη και το ασκέρι του – κατέπεσαν ηρωικός στο Κουτσοπόδι του Άργους ) . Αυτοί ηγεμονευούσης της καπετανίας της Γιάννιτσας και εν επεκτάσει της δώθε Μάνης, διασφαλίζουν δε την ζωή των κατοίκων και των μονάχων την εποχή του οθωμανικού ζυγού. Εκ του κώδικος του μοναστηρίου όπου διασώζεται, καταγράφονται από τους εκάστοτε ηγούμενους του μοναστηρίου ως μεγάλοι ευεργέτες και κτήτορες (εν έτι 1664). Αποτελεί δε η οικογένεια ταύτη εστία λάμψεως εν τω μέσω του σκότους της Οθωμανικής τυραννίας για την περιοχή της έξω Μάνης, και ειδικότερα για τον στρατηγικής σημασίας λιθόστρωτο δρόμο της Γιάννιτσας, και του Μοναστηριού της όπου εκεί είχε εναποθέσει την ζωή της η οικογένεια.
Εις την εποχή της παλιγγενεσίας στη Γιάννιτσα εκτός από τους προαναφερόμενους αγωνιστές, λίμναζαν καρτερεύοντας την λευτεριά όπως αναφέρει και ο αείμνηστος Ξενογιάννης, πλήθος επαναστατών. Ενδεικτικά θα αναφερθούμε εις τους καπετάν Ζαχαριά Μπαρπιτσιώτη , τον Αθανάσιο Καρύγιαννη όπου μαζί με τον Ηλία Τσαλαφατινό είχαν το παρατσούκλι Άγιοι Ανάργυροι (εμπνεύσει του Μαυρομιχάλη ). Ο ταξιάρχης παπά-Θόδωρος με το στράτευμα του (διορισμένος από τον Σπύρο Παγώνη ), ο παπά –Καλλίνικος και ο παπά-καπετάν Γιωργής Πολίτης (παππούς του λαογράφου Νικολάου Πολίτη, κατέπεσε στη μάχη του Μανιακίου) , όπου ο διάττων αστήρ τους, ήτο ο θεματοφύλαξ της όλης περιοχής.
Ο Καπεταν Χριστόδουλος Μέξης ή και Ποριωτής (αρχεία νήσου Πόρου), υιός του Μερτίκα, γεννήθηκε στον Πόρο το 1795 και κατά την εθνεγερσία. Ένα από τα ανδραγαθήματά του ήτο η μεταφορά πολεμοφοδίων στον Αλμυρό της Λακωνίας (για να πειστή ο Μαυρομιχάλης )-ήτο ένα λιμανάκι ορμητήριο των Μανιατών πειρατών. Και από εκεί με ημιόνους μέσο των δυτικών παρυφών του Ταΰγετου(Δίπτυχον Ιστορικόν και Φιλολογικόν της Εθνεγερσίας υπό Βασ. Πατριαρχέα )κατέφθασε η πυρίτις στις Ιερές Μόνες Βελανιδιάς και Μαρδακίου .
Το κύκνειο άσμα για την ασφαλή μεταφορά του μπαρουτιού ήτο η διασφαλισμένη από καπεταναίους της Γιάννιτσας διαδρομή, και ουχί η λανθασμένη ιστόρησις (λαγός την πτέριν έσειε) εμπροσθίως των ποδών του βοεβόδα Αρναούτογλου.
Αναγιγνώσκοντας δε τας λεπτομερείς γραφάς του αγώνος της εθνεγερσίας ευρίσκουμε την οδό της Γιάννιτσας ως οδό απολυτρώσεως. Άμα δε συνάγομεν και ιστούς μεταγενεστέρους χρόνους και δια την ιστορική μάχη της Βέργας <<..Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης ειδοποιηθείς, και την προϋπόσχεσιν του εκπληρών, έσπευσε με 2000 εις Γιάννιτσαν ..>> (υπό Μιχαήλ Οικονόμου ). Ο Νικόλαος Πολίτης, άξιον τέκνον της Γιάννιτσας, γράφει
<<Κινάν και παν στην Εκκλησιά για να Λειτουργηθούνε
φορούν τα πόσια τα χρυσά,τις ασημοπαλάσκες φλωριά ρίχνουν στην Παναγιά,
φλωριά ρίχνουν στους αγίους και στον αφέντη το Χριστό τις ασημένιες πάλες.
Χριστέ μας βλόγα τα σπαθιά, βλόγα μας και τα χέρια.>>
Σήμερα το σωτήριο έτος 2014 ο Σύλλογος Νέων η Δημιοβίτισσα ως οι απόγονοι αυτών των Ανδρών που έδωσαν το αίμα τους για την ελευθερία προσπαθεί με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο να τους τιμήσει κρατώντας τις παραδώσεις της Γιάννιτσας ζωντανές σαν να μη πέρασε μια μέρα.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Βιβλιογραφία –Πηγές
Μεσσηνιακά και Ηλιακά ,Εκδοτική Αθηνών 1979
Μεσσηνιακά Γράμματα Τόμος Β ,Καλαμάτα 1967
ΘΕΟΦΑΝΗΣ Ο ΣΙΑΤΙΣΤΕΥΣ ,Γρηγορίου Βέλκου .Θεσσαλονίκη 2001 Εκδόσεις Γιαχούδη
Ποριώτες Αγωνιστές του 1821,Βασ Κουτουζής
ΔΗΜΙΟΒΑ Ιωαν Ξενογιάννης ,Καλαμάτα 1967
Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις, Τόμοι 4-5-6,Νικ Παπαχατζή 1979
Δίπτυχον Ιστορικών και Φιλολογικών της Εθνεγερσίας, Βασ Πατρειαρχέα ,Αθήνα 1971
Ιστορικά της Ελληνικής Παλιγγενεσίας υπό Μιχαήλ Οικονόμου, Αθήνα 1873
Ν.Γ. Πολίτου ,Λαογραφικά Σύμμεικτα Αθήνα 1922
Περιοδικο –ΙΘΩΜΗ τευχος 39/40 1996