Διεξήχθη ο διαγωνισμός για τη μελέτη της αντιπλημμυρικής προστασίας του δήμου Μεσσήνης και του αεροδρομίου

pamisos plimiraΗ Διεύθυνση Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων (ΔΑΕΕ) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υ.ΜΕ.ΔΙ. προέβη χθες 25 Οκτωβρίου, στη διεξαγωγή Διεθνούς Διαγωνισμού με Ανοικτή Διαδικασία και εφαρμογή του άρθρου 7 του Ν.3316/2005, αλλά και γενικότερα  υπό τις προϋποθέσεις του νόμου αυτού,  για την ανάδειξη αναδόχου εκπόνησης της μελέτης «Μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας του ποταμού Πάμισου από το Φράγμα Άρι-Μεσσήνη-Εκβολές στη θάλασσα και μελέτες περιβαλλοντικής αξιοποίησης εκβολών και παρόχθιας ζώνης μέχρι την είσοδο της Μεσσήνης καθώς και της εκβολής στο Κουλντούκι Μπούκας Μεσσήνης»,προεκτιμώμενης  αμοιβής 2.709.116,85 € (με ΦΠΑ).

Η εκπόνηση της μελέτης του θέματος θα βαρύνει τις πιστώσεις του ενάριθμου  έργου 2014ΣΕ57200002 της ΣΑΕ 572 από το οποίο ο Υπουργός Υ.ΜΕ.ΔΙ.  Χρήστος Σπίρτζης έχει υπογράψει τη δέσμευση της σχετικής πίστωσης.

Στο διαγωνισμό προσήλθαν πέντε συμπράξεις γραφείων μελετών και συνολικά τριάντα πέντε  γραφεία μελετών με πτυχία όλων τάξεων Α΄ έως Ε΄. Οι συμμετέχοντες κατά τη σειρά προσέλευσης, είναι οι κάτωθι:

Α/ΑΣύμπραξης ΕΠΩΝΥΜΙΑ
1. • ΥΔΡΟΔΟΜΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧ/ΚΟΙ ΕΠΕ (ΥΔΡΟΔΟΜΙΚΗ ΕΠΕ),

·   ECOS ΜΕΜΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε. (ECOS Α.Ε.),

·    ΦΡΑΓΚΟΣ ΑΠ. & ΣΙΑ Ε.Ε. (ΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Ε.Ε),

·   ΣΥΝΘΕΣΗ & ΕΡΕΥΝΑ ΕΠΕ Γ. ΑΛΜΠΑΝΗΣ – Ν. ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ & ΣΥΝ/ΤΕΣ ΑΡΧΙΤ/ΝΕΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΠΕ (ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΕΠΕ),

·   ΤΕΤΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ διακρ. ΤΕΤΡΑΣ Η/Μ ΑΕΜ  (ΤΕΤΡΑΣ Η/Μ  Α.Ε.Μ.),

·   ΞΕΝΟΦΩΝ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΥΝ/ΤΕΣ Ε.Ε. (GEOENVIRO),

·   ΓΕΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΕ

2. • ΕΤΜΕ:ΠΕΠΠΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Ε.,

·   ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΥΝ/ΤΕΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ,

·   ΓΕΩΡΓΟΥΛΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ του ΣΤΑΥΡΟΥ,

·   Ι.ΒΕΝΤΟΥΡΑΚΗΣ – Π. ΤΑΒΑΝΙΩΤΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ (ΒΕΤΑΠΛΑΝ ΑΕΜ),

·   ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ  – ΕΛ.ΤΕ.ΜΕ. ΕΠΕ,

·   ΠΕΡΛΕΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ του ΚΩΝ/ΝΟΥ,

·   ΑΤΕΝΕΙΑ ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΕΩΜΗΧΑΝΙΚΗΣ,

·   ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ατένεια ΙΚΕ),

·   ENVECO ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α.Ε.,

·   ΚΑΨΑΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ του ΧΡΗΣΤΟΥ

3. • Γ. ΚΑΡΑΒΟΚΥΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε. (GK CONSULTANTS),

·   ΥΔΡΟΕΞΥΓΙΑΝΤΙΚΗ ΕΕ – Λ. Σ. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ & ΣΙΑ ΕΕ,

·   ΡΟΓΚΑΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ,

·   ΠΛΑΝΗΤΙΚΗ – ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΥ Α.Ε. (ΠΛΑΝΗΤΙΚΗ Α.Ε.),

·   Σ.ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ  – Κ. ΦΑΡΡΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Σ. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ – Κ. ΦΑΡΡΠΣ ΔΟΜΗ Α.Ε.),

·   ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Ν. ΤΟΜΠΑΖΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Α.Ν. ΤΟΜΠΑΖΗΣ Α.Ε.),

·   ΤΕΑΜ Μ-Η ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΤΕΑΜ Μ-Η Α.Ε.),

·   ΕΔΑΦΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.,

·   ΟΜΙΚΡΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ (ΟΜΙΚΡΟΝ Α.Ε.)

4. • Α.Δ.Κ. ΑΡΩΝΗΣ – ΔΡΕΤΤΑΣ – ΚΑΡΛΑΥΤΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧ/ΚΟΙ Α.Ε. (Α.Δ.Κ. Α.Ε.),

·   ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ Π. ΓΡΑΜΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ – ΧΡ. ΠΑΝΟΥΣΑΚΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ  (ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΠΕ ΓΡΑΜΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ – ΠΑΝΟΥΣΑΚΗΣ)

5 • Σ. ΛΙΑΡΟΣ & ΣΙΑ Ε.Ε. (ΗΛΙΔΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ),

·   ΕΨΙΛΟΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ & ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ( ΕΨΙΛΟΝ Α.Ε.),

·   ΛΙΟΝΤΟΣ & ΣΥΝ/ΤΕΣ ΕΠΕ, ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ  ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΛΕΒΙΖΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ε.Ε.,

·   ΡΑΒΑΝΟΣ Ε. ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ & ΣΥΝ/ΤΕΣ Ε.Ε. (MRA ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ),

·   Α. ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΟΥ – Ι. ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ & ΣΥΝ/ΤΕΣ Ε.Ε. (ΓΑΙΩΝ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Ε.Ε.),

·   ΔΟΥΒΕΑΣ ΝΙΚΩΝ τ. Γεωργίου, ΤΑΠΕΙΝΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ τ. Ηλία.

Ο διαγωνισμός σύμφωνα με έγγραφο του διευθυντή ΔΑΕΕ Αντώνη Κοτσώνη διεξήχθη με επιτυχία και η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο ελέγχου των τυπικών δικαιολογητικών.

Υπενθυμίζεται ότι στον Διαγωνισμό, ανάδοχος θα αναδειχθεί η Σύμπραξη με την  πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με συναξιολόγηση, τεχνικής και οικονομικής προσφοράς και χωρίς άνω όριο στην οικονομική προσφορά και επομένως θα προκύψει σημαντικότατη έκπτωση επί της προεκτιμώμενης αμοιβής.

Σύντομη τεχνική περιγραφή του προς μελέτη έργου:

H μελέτη αφορά στα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης στην ευρύτερη υδρολογική λεκάνη του ποταμού Πάμισου. Στην μελέτη περιλαμβάνονται ο κάτω ρους του ποταμού Πάμισου, το ρέμα Μπούκας και τα συμβάλλοντα σε αυτό ρέματα, δυτικά του Πάμισου, τα οποία λειτουργούν ως αποστραγγιστικές/αντιπλημμυρικές τάφροι του κάμπου Μεσσήνης, καθώς επίσης και το τμήμα του ρέματος Άρι που διέρχεται ανατολικά του διεθνούς αεροδρομίου της Καλαμάτας.

Ο ποταμός Πάμισος είναι από τους μεγαλύτερους ποταμούς της Πελοποννήσου και ο μεγαλύτερος του Νομού Μεσσηνίας με μήκος 20 χλμ. Πηγάζει από τις πηγές του Αγ. Φλώρου κινείται προς νότο, διασχίζει περιοχές με οργανωμένα αρδευτικά δίκτυα στον κάμπο της Μεσσηνίας και διέρχεται σε μικρή απόσταση από την πόλη της Μεσσήνης και το διεθνές αεροδρόμιο της Καλαμάτας πριν την εκβολή του στον Μεσσηνιακό κόλπο.

Δυτικά της εκβολής του π. Πάμισου, στην περιοχή Κουλντούκι Μπούκας, εκβάλλει το ρέμα Μπούκας, μία σημαντική αποστραγγιστική/αντιπλημμυρική τάφρος του κάμπου Μεσσήνης. Το συνολικό μήκος του ρέματος και των συμβαλλόντων ρεμάτων, που διασχίζουν τον κάμπο κατάντη της πόλης της Μεσσήνης, είναι περίπου 10 χλμ.

Ανατολικά του π. Πάμισου διέρχεται το ρέμα Άρι, μήκους περίπου 18 χλμ. Το ρέμα κινείται από βορρά προς νότο διασχίζοντας περιοχές με οργανωμένα αρδευτικά δίκτυα, διέρχεται σε μικρή απόσταση ανατολικά του διεθνούς αεροδρομίου Καλαμάτας και εκβάλλει επίσης στον Μεσσηνιακό κόλπο.

Για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής έχουν κατασκευαστεί κατά διαστήματα διάφορα εγγειοβελτιωτικά έργα, τα οποία όμως δεν αντιμετωπίζουν τα προβλήματα από τις πλημμύρες, με αποτέλεσμα να πλήττονται οι παρόχθιες πεδινές περιοχές τόσο της άνω όσο και της κάτω Μεσσηνίας. Iδιαίτερα υποφέρουν οι περιοχές του Δήμου Μεσσήνης.

Ο υφιστάμενος κυματοθραύστης για την προστασία της  εκβολής  του ποταμού Πάμισου δεν έχει ικανοποιητική λειτουργία. Παρατηρείται σημαντική συσσώρευση φερτών που δυσχεραίνουν την εκβολή.

Ανάλογο πρόβλημα παρατηρείται δυτικά της εκβολής του ποταμού Πάμισου, στην περιοχή Κουλντούκι Μπούκας, όπου εκβάλλει το ρέμα Μπούκας.

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Καλαμάτας βρίσκεται μεταξύ του ποταμού Πάμισου και του ρέματος Άρι. Το αεροδρόμιο έχει απειληθεί στο παρελθόν από πλημμυρικά φαινόμενα και το 2006 σημειώθηκε κατάκλυση τμήματος αυτού.

Με την λειτουργία του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας και την αποπεράτωση του αυτοκινητόδρομου Αθήνα – Καλαμάτα έχει ξεκινήσει και αναμένεται εντονότερη  τουριστική ανάπτυξη στην περιοχή.  Η αντιμετώπιση του πλημμυρικού προβλήματος σε συνδυασμό με έργα περιβαλλοντικής προστασίας και ανάδειξης της περιοχής των εκβολών του Πάμισου θα συμβάλει θετικά στην γενικότερη ανάπτυξη της περιοχής.

Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι ο προσδιορισμός των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας του ποταμού Πάμισου στην περιοχή φράγμα Άρι – Μεσσήνη – εκβολές στην θάλασσα και του ρέματος Άρι ανατολικά του αεροδρομίου Καλαμάτας σε συνδυασμό με έργα περιβαλλοντικής ανάδειξης και αξιοποίησης της περιοχής των εκβολών του π. Πάμισου και της παρόχθιας ζώνης καθώς και της εκβολής στο Κουλντούκι Μπούκας Μεσσήνης ώστε να μειωθεί ο πλημμυρικός κίνδυνος και να υποβοηθηθεί η ανάπτυξη της περιοχής.

Αναλυτικά το αντικείμενο της υπό προκήρυξη μελέτης, θα περιλαμβάνει την εκπόνηση:

  • Μελετών Υδραυλικών Έργων
  • Μελετών Λιμενικών Έργων
  • Μελετών Συγκοινωνιακών Έργων
  • Στατικών Μελετών γεφυρών
  • Ειδικών Αρχιτεκτονικών Μελετών για την ανάπλαση του περιβάλλοντα χώρου
  • Μελετών Η/Μ Έργων
  • Τοπογραφικών Μελετών (αποτυπώσεις – κτηματογραφήσεις)
  • Γεωλογικών και Γεωτεχνικών ερευνών και μελετών
  • Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.)
  • Οικονομικών Μελετών (Σκοπιμότητας & Κόστους-Οφέλους, Φορέα Διαχείρισης και Χρηματοδότησης)

Επιπροσθέτως θα εκπονηθούν:

  • Τεύχη Δημοπράτησης Έργων Πολιτικού Μηχανικού
  • Τεύχη Δημοπράτησης Έργων Η/Μ
  • ΣΑΥ – ΦΑΥ έργων Πολιτικού Μηχανικού
  • ΣΑΥ – ΦΑΥ έργων Η/Μ
  • Υποβοήθηση της Υπηρεσίας για την επαλληλία και τη συμβατότητα των μελετών

Το σύνολο των προς μελέτη έργων εξασφαλίζουν:

  • Τη διευθέτηση του ποταμού Πάμισου από το φράγμα Αρι μέχρι τις εκβολές του στην θάλασσα σε μήκος 9 χλμ. περίπου.
  • Τη διευθέτηση του ρέματος Μπούκας και των συμβαλλόντων ρεμάτων, μήκους 10 χλμ. περίπου.
  • Τη διευθέτηση του ρέματος Άρι από την γέφυρα προς τον οικισμό Αίπειας μέχρι τον Α.Κ. 18 (Μεσσήνη-Θουρία), μήκους 5 χλμ. περίπου.
  • Την οριοθέτηση των παραπάνω τμημάτων.
  • Τον έλεγχο τόσο της υφιστάμενης λειτουργίας του φράγματος Άρι επί του π. Πάμισου και του ρόλου του στην αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής όσο και της κατασκευής του φράγματος, βάσει του οποίου και εφόσον απαιτηθεί θα εκπονηθεί μελέτη έργων συντήρησης. Επίσης στα πλαίσια των παρεμβάσεων στο φράγμα θα συνταχθεί εγχειρίδιο συντήρησης και λειτουργίας.
  • Την αντιπλημμυρική προστασία του Αεροδρομίου.
  • Την περιβαλλοντική ανάδειξη και αξιοποίηση της περιοχής των εκβολών του Πάμισου ποταμού και της παρόχθιας ζώνης από τις εκβολές μέχρι την περιοχή της γέφυρας Καλαμάτας – Μεσσήνης, δηλαδή σε μήκος 3,5 περίπου km καθώς και περιοχής της εκβολής του αντιπλημμυρικού αύλακα στο Κουλντούκι Μπούκας Μεσσήνης.
  • Τη βελτίωση του υφιστάμενου κυματοθραύστη για την προστασία της εκβολής του π. Πάμισου.
  • Την κατασκευή πεζογέφυρας στον π. Πάμισο που θα συνδέει την δυτική όχθη της Καλαμάτας με την ανατολική όχθη της Μεσσήνης.

Με την υπ’ αρ. ΔΑΕΕα/1410/17-12-2015/Φ.ΠΕΡ.ΠΕΛ/ΣΟΥ Απόφαση Υπουργού κου Χρήστου Σπίρτζη εγκρίθηκε η δέσμευση προϋπολογισμού ποσού 3.000.000,00€ (συμπεριλαμβανόμενου ΦΠΑ) σε βάρος του έργου: 2014ΣΕ57200002 της ΣΑΕ 572 και χαρακτηρίστηκε το έργο του θέματος ως μεγάλο και σύνθετο ειδικό έργο Εθνικού Επιπέδου και η διάρκεια εκπόνησης της προβλέπεται σε 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.