Κρίσιμο βήμα για την τεκμηρίωση της διακριτής ταυτότητας της «Τσακωνιάς» χαρακτήρισε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης την απόφαση εγγραφής του «Τσακώνικου Χορού» στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και την καταγραφή του στο σχετικό Δελτίο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς από το Υπουργείο Πολιτισμού.
«Είναι ιδιαίτερη η ικανοποίησή μου για την αίσια έκβαση της πρωτοβουλίας που αναλάβαμε για την καταγραφή και ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας της Τσακώνικης παράδοσης, ώστε να επιτύχουμε τον απώτερο στόχο μας για την εγγραφή της στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco» δήλωσε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και υπογράμμισε την αγαστή συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, το Δήμο Νότιας Κυνουρίας, το Δήμο Βόρειας Κυνουρίας, τους φορείς και κατοίκους της περιοχής.
Ο κ. Τατούλης τόνισε ακόμη τη σημασία της ανάδειξης του ενιαίου ιστορικού, πολιτιστικού, οικονομικού και πολιτικού χώρου της Τσακωνίας, την οποία χαρακτήρισε συγκριτικό πλεονέκτημα της Πελοποννήσου, για τη συγκρότηση του συμφώνου ποιότητας της περιοχής και πρόσθεσε ότι στην ίδια κατεύθυνση θα κινηθεί και η ανάλογη πρωτοβουλία για την τεκμηρίωση της Μανιάτικης παράδοσης, με βασικό άξονα τα Μανιάτικα μοιρολόγια.
Λίγα λόγια για τον «Τσακώνικο Χορό»
Ο τσακώνικος χορός είναι παραδοσιακός χορός με ρίζες στα αρχαία ελληνικά χρόνια. Ιδιαίτερα δημοφιλής στην Τσακωνιά, όπου χορεύεται μέχρι σήμερα σε 5/8 ή 5/4, ανάλογα με το αν χορεύεται αργά ή γρήγορα. Οι χορευτές κρατιούνται σφιχτά, σαν να προσπαθούν να μη χάσει ο ένας τον άλλο και η πρωτοχορεύτρια κρατά ένα μαντήλι στο χέρι. Ο χορός είναι ανοιχτός κυκλικός. Άλλοτε, πάλι, σχηματίζει ένα σαλίγκαρο (σπείρα) σε αργό ρυθμό και ξεδιπλώνεται σε γρήγορο ρυθμό, αναπαριστώντας τη ζωή, την ανάπτυξη, τη νίκη.
Η παράδοση λέει πως ο χορός αυτός σχετίζεται με ένα επεισόδιο της μυθολογίας: την έξοδο του Θησέα από το Λαβύρινθο. Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι πρόκειται για τον αρχαίο Γέρανο που είχαν χορέψει ο Θησέας και οι σύντροφοί του. Γι αυτό έχει διατυπωθεί η άποψη ότι οι ρίζες του χορού αυτού βρίσκονται στην Κρήτη. Γεγονός, πάντως, είναι πως υπήρχε και σε άλλα μέρη της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας από πολύ παλιά. Η Δόρα Στράτου γράφει,σχετικά, στο βιβλίο της Μια ζωή, μια περιπέτεια:
Όταν στα 1100 π.Χ. κατέβηκαν τα τελευταία Ελληνικά φύλα, οι Δωριείς, και κατέκτησαν την Πελοπόννησο και διάφορα νησιά, οι παλιοί Μυκηναίοι, κάτοικοι της Λακωνίας, Αχαιοί και Μινωϊτες άποικοι, κατέφυγαν στα γύρω βουνά, για να αποφύγουν την υποδούλωση. Με τον καιρό όμως υποτάχθηκαν και αυτοί. Παρ όλα αυτά οι Τσάκωνες κράτησαν πολλά από τα βιώματά τους και τις συνήθειες της προηγούμενης ζωής και αυτό αποδεικνύεται από τον Τσακώνικο χορό, που χορεύεται μόνο στην περιοχή αυτή και αναβιώνει ένα γεγονός συγκλονιστικό, που μέσα στο πέρασμα των αιώνων δεν λησμονήθηκε: Το Θησέα και τον χορό του.
Για την προέλευση, ωστόσο, του Τσακώνικου χορού οι μελετητές δεν έχουν καταλήξει σε μια οριστική και τεκμηριωμένη θέση. Σίγουρα είναι πανάρχαιος χορός που χορεύεται σε όλα τα τσακωνοχώρια σήμερα, όπως τον χόρευαν πριν από χιλιάδες χρόνια οι πρόγονοι μας και τον θαυμάζουν οι επισκέπτες καθώς βλέπουν τις τσακωνοπούλες, ντυμένες τζουμπελούδες, να τον χορεύουν στις εθνικές και τοπικές γιορτές καθώς και στα θρησκευτικά πανηγύρια του Τυρού, του Πραστού, των Μελάνων, του Λεωνιδίου, της Σίταινας
Όσο για τα μουσικά όργανα και τα τραγούδια που τον συνοδεύουν δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι είναι τόσο παλιά όσο ο χορός .
πληροφορίες από την ιστοσελίδα arcadia.ceid.upatras.gr