Σε εξέλιξη βρίσκεται o δεύτερος γύρος αναβαθμίσεων και επέκτασης των ελληνικών αεροδρομίων. Ο λόγος για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης αλλά και την επόμενη φάση για το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας. Ξεκινώντας από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το οποίο εκπνέει σε δύο εβδομάδες μετά από παράταση που δόθηκε στο σχετικό διαγωνισμό ύστερα από αιτήματα υποψηφίων επενδυτών, το Υπερταμείο προχωρά με ταχείς ρυθμούς την αξιοποίηση και των υπολοίπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ειδικότερα στις αρχές Δεκεμβρίου θα δημοσιεύσει διεθνή πρόσκληση για την επιλογή οικονομικού και τεχνικού συμβούλου που θα το συνδράμει στην διαγωνιστική διαδικασία για την μακροχρόνια παραχώρηση τους. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Άραξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχίαλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα εξ’ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς όσο και στους διαδρόμους αλλά και τον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους. Ο εκσυγχρονισμός τους θα αναβαθμίσει τον τουρισμό στις συγκεκριμένες περιοχές, βοηθώντας στην διάχυση των οικονομικών ωφελειών από τον τουρισμό σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην αποσυμφόρηση άλλων κορεσμένων προορισμών. Παράλληλα θα βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών.
Ωστόσο το οικονομικό αντικείμενο των περισσότερων εξ’ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται αμελητέο και δύσκολο για το λόγο αυτό να προσελκυσθούν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν γενναία σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Καλαμάτα (που βγαίνει πρώτη και μόνη της σε διαγωνισμό), στην Πάρο, στην Νάξο αλλά και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσο ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Για το λόγο αυτό οι σύμβουλοι του Υπερταμείου έχουν εισηγηθεί την παραχώρηση τους en bloc. Και των 22 δηλαδή μαζί. Οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα από την κυβέρνηση ωστόσο στις πρώτες παρουσιάσεις που της εγιναν στο τέλος του καλοκαιριού έγινε σαφές πως θα καταβληθούν προσπάθειες ώστε οι παραχωρήσεις και να γίνουν σύντομα και να είναι επιτυχημένες, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Είναι σε αυτό το πλαίσιο που εξετάζεται πακέτο κινήτρων για τους υποψήφιους επενδυτές που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα κίνητρα προκειμένου να γίνουν οι επενδύσεις που απαιτούνται. Ωστόσο έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός μεγάλου ξένου ομίλου για την διεκδίκηση της παραχώρησης – πακέτο και των 22 υποδομών. Οι σχετικές αποφάσεις και η δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν αναμένονται πάντως πριν από τα τέλη του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους.
Εντωμεταξύ έχουν ολοκληρωθεί ήδη σε ποσοστό 20% οι εργασίες για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου της Κρήτης από την κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με την Ινδική GMR. Το εν λόγω σχήμα αναμένεται να είναι εκ των διεκδικητών για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αλλά και των 22 αεροδρομίων. Άλλοι όμιλοι που αξιολογούν την συμμετοχή τους στο διαγωνισμό για την Καλαμάτα -και κάποιοι προοπτικά και για τα 22 υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια- είναι η μητρική της Fraport-Greece, η γερμανική Fraport AG, η ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου, που λειτουργεί το συγκρότημα της Costa Navarino στη Μεσσηνία και έχει άμεσο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, και αεροπορικές εταιρείες και άλλοι ξένοι όμιλοι διαχείρισης αεροδρόμιων.
Νωρίτερα από τα περιφερειακά αεροδρόμια πάντως αναμένεται να έχει η προχωρήσει η διαδικασία εισαγωγής του Διεθνού Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο. Αυτές τις μέρες προχωρούν οι διαπραγματεύσεις του Δημοσίου με τις Avi Alliance (26,7%) και Avi Alliance Capital (13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, που ελέγχουν και το μάνατζμεντ και οι οποίες πρέπει να συναινέσουν για να γίνει η συναλλαγή (συμβατικό δικαίωμα). Το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το 30% που έχει στο χαρτοφυλάκιο του ενώ το άλλο 25% που κατέχει το Υπερταμείο θα παραμείνει στο Δημόσιο. Ο προγραμματισμός θέλει την δημόσια εγγραφή να ολοκληρώνεται στο πρώτο εξάμηνο του 2023.
Πηγή:moneyreview.gr