Επιστολή στον Πρόεδρο και στα μέλη της Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής απέστειλε η ΓΣΕΕ , στην οποία αποτυπώνονται οι θέσεις της Συνομοσπονδίας σχετικά με το Σχέδιο Νόμου με τίτλο” Εθνικός κλιματικός νόμος μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή “.
Η ΓΣΕΕ, στη σχετική επιστολή τονίζει την αναγκαιότητα ο πρώτος Εθνικός κλιματικός νόμος να διασφαλίζει τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, ειδικά σε όσους εργαζόμενους βρίσκονται σε περιφέρειες και τομείς που εξαρτώνται από τις δραστηριότητες ορυκτών καυσίμων και θα υποστούν το μεγαλύτερο βάρος της μετάβασης σε μία οικονομία μηδενικών εκπομπών.
Ακολουθεί η επιστολή με τις θέσεις και τις ενστάσεις της ΓΣΕΕ η οποία απεστάλη στη Βουλή:
Προς
Τον Πρόεδρο και τα Μέλη
της Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου
Θέμα: Θέσεις ΓΣΕΕ_Σχέδιο Νόμου «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή»
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Η ΓΣΕΕ προσκλήθηκε την Παρασκευή 20/5/2022 για να παραστεί τη Δευτέρα 24/5/2022 στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, προκειμένου να τοποθετηθεί επί του Σχεδίου Νόμου, με τίτλο «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή». Στο πλαίσιο αυτό, παρακαλούμε θερμά, για τη διαβίβαση του παρόντος υπομνήματός μας στα Μέλη της Επιτροπής.
Είναι σαφές ότι πολλές από τις φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα που προτείνονται στο πακέτο, θα έχουν ισχυρές κοινωνικοοικονομικές συνέπειες, ειδικά σε εκείνους τους εργαζόμενους από περιφέρειες και τομείς που εξαρτώνται από τις δραστηριότητες ορυκτών καυσίμων.
Με τη συμμετοχή μας στη Συμμαχία για τον Κλιματικό Νόμο η ΓΣΕΕ ένωσε τη φωνή της στο αίτημα και την ανάγκη ο πρώτος εθνικός κλιματικός νόμος να είναι δίκαιος και να διασφαλίσει τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα χωρίς αποκλεισμούς, ειδικά σε περιοχές οι οποίες θα υποστούν το μεγαλύτερο βάρος της μετάβασης σε μία οικονομία μηδενικών εκπομπών.
Οι παρακάτω βασικές μας θέσεις αποτελούν και βασικά ελλείμματα του περιεχομένου των διατάξεων του νομοσχεδίου που κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή, οι οποίες έχουμε την προσδοκία ότι θα αποτελέσουν αντικείμενο κοινοβουλευτικής επεξεργασίας και συζήτησης.
Στόχοι μείωσης εκπομπών: Οι στόχοι μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αν και αναβαθμισμένοι σε σύγκριση με τους υφιστάμενους, παραμένουν ανεπαρκείς σε σύγκριση με αυτό που υπαγορεύει η επιστήμη, αλλά και με τους πιο φιλόδοξους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι στόχοι από μόνοι τους δεν σημαίνουν τίποτα, εάν δεν υποστηρίζονται από συγκεκριμένες πολιτικές. Από την άποψη αυτή, η ΓΣΕΕ αναγνωρίζει το έργο της κυβέρνησης για τη μετατροπή αυτών των στόχων για το κλίμα σε μια ολοκληρωμένη και φιλόδοξη νομοθετική δέσμη που είναι σύμφωνη με τη νέα νομοθεσία για το κλίμα, παρόλο που η νομοθετική δέσμη είναι πολύ αδύναμη ιδιαίτερα όσον αφορά την κοινωνική διάσταση.
Εργασιακά Δικαιώματα: Για τη ΓΣΕΕ αποτέλεσε σημαντική τομή η συμφωνία για τη
συμπερίληψη αυτοτελούς άρθρου (άρθρο 12) και παραρτήματος για το σεβασμό των εργασιακών δικαιωμάτων, το οποίο απουσιάζει. Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης είναι μια ευκαιρία δημιουργίας καλών και αξιοπρεπών θέσεων εργασίας. Αυτό σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, δε χρειάζεται μόνο να μιλούν σχετικά με τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, αλλά πρέπει επίσης να συμμετάσχουν σε διάλογο με τις οργανώσεις που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους, προκειμένου να εγγυηθούν ότι σέβονται όλα τα εργασιακά δικαιώματα και δημιουργούν αξιοπρεπείς ευκαιρίες εργασίας.
Κλιματική δημοκρατία: Η διαβούλευση και η συμμετοχή, δεν έχουν ενταχθεί στον
κλιματικό νόμο. Δεν υπάρχει μνεία της ανάγκης ευρείας δημόσιας διαβούλευσης σε
κρίσιμα στοιχεία του, όπως οι τομεακοί προϋπολογισμοί (άρθ. 7). Η προστασία των θέσεων εργασίας, καθώς επίσης και η χάραξη πολιτικών για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, θα πρέπει να είναι στο επίκεντρο της εθνικής πολιτικής για την κλιματική αλλαγή. O κλιματικός νόμος θα έπρεπε να στοχεύει σε ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο. Με την εμπλοκή της κοινωνίας σε όλα τα στάδια, τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση. Δίκαιη Μετάβαση: Η διάσταση της διασφάλισης των δικαιωμάτων των εργαζομένων χωρίς αποκλεισμούς, δεν συμπεριλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή, ενώ ήταν η γνωστή η συμπερίληψή της στο προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου από τη Συμμαχία για το Κλίμα. O κόσμος της εργασίας θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο
κομμάτι της λύσης. Η ανάπτυξη του δικαιώματος σε μια δίκαιη μετάβαση, που διατυπώνεται στα διεθνή πρότυπα εργασίας και στο διεθνές δίκαιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μπορεί να συμβάλει και να επιταχύνει τις διαδικασίες προς τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο.
Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή: Απουσία εκπροσώπησης από την μεριά των εργαζόμενων στο Συμβούλιο (αρθ. 29 παρ. 2).
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί μία σοβαρή και άνευ προηγουμένου πρόκληση και για τις πολιτικές απασχόλησης, λόγω των επιπτώσεων στις θέσεις εργασίας, καθώς κανένας τομέας δεν μπορεί να αγνοήσει τις συνέπειές της. Η ΓΣΕΕ μαζί με τα Ευρωπαϊκά (ETUC) και Διεθνή (ITUC) Συνδικάτα έχει τονίσει κατ΄ επανάληψη πως δεν υπάρχουν δουλειές σ’ ένα νεκρό πλανήτη. Τα σχέδια απασχόλησης πρέπει να αποτελούν θεμέλιο λίθο στο σχεδιασμό της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης.
H Πολιτεία έχει ευθύνη και πρέπει να ανταποκριθεί στις ανάγκες του κόσμου της εργασίας και να κάνει σημαντικά βήματα προς τα εμπρός εφαρμόζοντας φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα, διασφαλίζοντας όμως παράλληλα τις οικονομικές, κοινωνικές και εργασιακές απαιτήσεις προστασίας των εργαζομένων.