Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Θανάσης Πετράκος, σε συνέχεια της συζήτησης της επίκαιρης ερώτησής του προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργο Καρασμάνη, με θέμα την «Προστασία του ελαιολάδου από την νοθεία», έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ο κος Υπουργός παραδέχθηκε ότι η νομοθεσία που διέπει την ιχνηλασιμότητα χρήζει βελτιώσεων και δεσμεύθηκε ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα ξεκινήσει διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.
Ουσιαστικά ο κος Υπουργός, με την απάντησή του, παραδέχθηκε ότι μέχρι και σήμερα δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι απαιτούμενες ενέργειες ώστε να εκσυγχρονιστεί το πλαίσιο που διέπει την προστασία του ελαιολάδου ως προς την νοθεία και την ιχνηλασιμότητα. Επιπλέον, απέφυγε να απαντήσει στο ερωτήματά μου γιατί η Ελλάδα παραμένει η μοναδική ευρωπαϊκή μεσογειακή χώρα που δεν έχει νομοθετήσει για το αυτονόητο, δηλαδή για την υποχρεωτική χρήση εμφιαλωμένων φιαλιδίων ελαιολάδου στους χώρους εστίασης και τι θα γίνει με τις αποζημιώσεις των ελαιοπαραγωγών από τα ΠΣΕΑ, για την ακαρπία του 2013-2014.
Το υπουργείο έχει κωλυσιεργήσει εγκληματικά στην προστασία του ελληνικού ελαιολάδου. Καλούμε τον Υπουργό να υιοθετήσει άμεσα τον νέο Κανονισμό της ΕΕ, που θεσπίζει μέτρα για την πλήρη ιχνηλασιμότητα του ελαιολάδου, του σημαντικότερου ίσως αγροτικού προϊόντος της χώρας μας, ενέργεια που θα περιορίσει την νοθεία του.
Προειδοποιούμε το Υπουργείο ότι θα το παρακολουθούμε στενά ως προς το θέμα αυτό, καθώς η υπομονή των ελλήνων ελαιοπαραγωγών έχει πλέον εξαντληθεί».
Παρατίθενται τα πρακτικά της συζήτησης:
«ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ:
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι το ελαιόλαδο είναι το σημαντικότερο αγροτικό μας προϊόν. Απαιτείται, λοιπόν, να συγκροτηθεί επιτέλους μια εθνική αγροτική πολιτική για το ελαιόλαδο.
Γνωρίζετε επίσης ότι το ελαιόλαδο αποτελεί ένα από τα πλέον εκτεθειμένα στη νοθεία και αλλοίωση διατροφικά προϊόντα. Για το λόγο αυτό ψηφίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο εφαρμοστικός Κανονισμός 299/2013, που προβλέπει την υποχρεωτική από 1/1/2014 καθιέρωση κανόνων ιχνηλασιμότητας του ελαιόλαδου σε όλα τα κράτη-μέλη.
Ο Κανονισμός καλύπτει όλα τα ελαιόλαδα που διατίθενται στο εμπόριο, όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται και υποχρεώνει τα κράτη-μέλη να θεσπίσουν αντικειμενικά κριτήρια για την αλυσίδα εμπορίας, τις επιχειρήσεις, τα συστήματα διασφάλισης ποιότητας, τις αναλύσεις, αλλά και τα κυρώσεις που θα επιβάλλονται.
Όλα αυτά θα έπρεπε να είχαν ήδη εφαρμοστεί από 1/1/2014, όμως στην Ελλάδα ακόμη δεν έχει γίνει τίποτα. Η δημιουργία και εφαρμογή ενός τέτοιου μητρώου πληροφόρησης και ιχνηλασιμότητας του προϊόντος αυτού είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαία για την αξία και προώθηση του ελληνικού έξτρα παρθένου ελαιόλαδου.
Το ερώτημα, όμως, είναι γιατί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξακολουθεί να κωλυσιεργεί και να μην εφαρμόζει αυτό τον Κανονισμό. Τον περιμένει όλος ο ελαιοκομικός κόσμος, γιατί με αυτό τον τρόπο μπορεί να προστατευτεί από τις παράνομες και αθρόες εισαγωγές και ελληνοποιήσεις, αλλά και τις νοθεύσεις, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την δυσφήμιση των ελληνικών προϊόντων και κυρίως των προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ.
Πώς εννοεί, λοιπόν, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την προστασία και την προώθηση του ελληνικού έξτρα παρθένου ελαιόλαδου; Μπορεί να αντιληφθεί ότι η ψήφιση αυτού του Κανονισμού θα αλλάξει ριζικά το τοπίο και θα προστατεύσει τους ελαιοπαραγωγούς, αλλά και θα αναβαθμίσει το προϊόν;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Επίσης, γιατί δεν προχωράτε στη νομοθέτηση υποχρεωτικής παρουσίας τυποποιημένου ελληνικού ελαιόλαδου στους χώρους εστίασης και στην απαγόρευση, επιτέλους, του δυσφημιστικού για το προϊόν λαδόξιδου;
Θα ήθελα μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
Από την άλλη μεριά, όταν είναι να γίνει κάτι το οποίο ξεζουμίζει τους αγρότες, όπως παραδείγματος χάριν έγινε με το ΟΣΔΕ, αυτό το προχωράει το Υπουργείο και το θεσμοθετεί. Φέτος -και το ξέρετε πολύ καλά- οι αγρότες πλήρωσαν για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων τους πολύ περισσότερα χρήματα.
Επιπλέον, δίνοντας τα δεδομένα των παραγωγών και στοιχεία του επιχειρείν στην Τράπεζα Πειραιώς έχουμε φτάσει, πέραν των άλλων, στο σημείο σήμερα ο ΕΛΓΑ να αδυνατεί να κοινοποιήσει το πόρισμα των ζημιών του 2014, διότι στερείται των αρχείων δηλώσεων καλλιέργειας και εκτροφής, που επιβλήθηκαν μαζί με τις δηλώσεις του ΟΣΔΕ. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των εκχωρήσεων στον ιδιωτικό τομέα.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει επαναλαμβανόμενα το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κύριου Βουλευτού)
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, επ’ ευκαιρία θα ήθελα να σας παρακαλέσω, πέραν της ερώτησης, να με ενημερώσετε για το θέμα της ακαρπίας των ελαιοδέντρων και τη μείωση της παραγωγής, που στη Μεσσηνία έχει ξεπεράσει το 40% και σε κάποιους δήμους το 60% την προηγούμενη περίοδο.
Έχουν συγκεντρωθεί τα απαραίτητα στοιχεία για την τεκμηρίωση της υποβολής φακέλου ΠΣΕΑ προς έγκριση; Έχει αποσταλεί ο φάκελος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πότε θα αρχίσει η διαδικασία διεκπεραίωσης του προγράμματος και η καταβολή των ενισχύσεων στους παραγωγούς;
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής):
Κύριε Υπουργέ, κατ’ αρχήν συγχαρητήρια και καλότυχος στη θέση σας. Έχετε το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων):
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για τις ευχές σας. Ξέρω ότι οι ευθύνες που αναλαμβάνω είναι μεγάλες, όπως ξέρω ότι το έργο το οποίο αναλαμβάνω κάτω από δύσκολες συνθήκες, είναι δύσκολο. Θα δώσω τον καλύτερο εαυτό μου σ’ αυτήν την προσπάθεια. Γι’ αυτό και απλώνω χέρι φιλίας και συνεργασίας σε όλους τους συναδέλφους, μέσα από ένα δημοκρατικό διάλογο με επιχειρήματα και προτάσεις να κάνουμε το καλύτερο για την ελληνική γεωργία.
Κύριε συνάδελφε, εγώ θα σεβαστώ τον Κανονισμό της Βουλής και θα περιοριστώ σε συγκεκριμένα ερωτήματα, γιατί το θέμα αυτό είναι πολύ σημαντικό και πολύ μεγάλο. Για τα υπόλοιπα μπορούμε να επανέλθουμε στη Βουλή, για να κάνουμε αναλυτική συζήτηση. Επίσης, είναι ανοικτή και η πόρτα του γραφείου μου ανά πάσα στιγμή να κουβεντιάσουμε για ό,τι θέμα σας απασχολεί και γενικότερα για τους αγρότες.
Εγώ δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς μέσα σ’ αυτήν την Αίθουσα, που να μη συμφωνεί μαζί σας ότι πράγματι το ελαιόλαδο είναι από τα πιο σημαντικά προϊόντα της ελληνικής γεωργίας. Γι’ αυτό άλλωστε χαρακτηρίζεται και εθνικό προϊόν. Όμως, υπάρχει αδήριτη ανάγκη να στηριχθεί από την πολιτεία η παραγωγή, η τυποποίηση και η διακίνησή του με προστασία και αναβάθμιση της ποιότητάς του και ταυτόχρονη αντιμετώπιση αυτών ακριβώς που αναφέρατε, των φαινομένων της νοθείας.
Προσωπικά, δεν είμαι από εκείνους που βλέπουν όλα τα πράγματα ρόδινα ούτε όμως θέλω να βλέπω το ποτήρι μισοάδειο. Αναγνωρίζω τα βήματα και τις προσπάθειες που έχουν γίνει στην κατεύθυνση της προστασίας και αναβάθμισης του εθνικού αυτού προϊόντος και πιστεύω ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο προστασίας και ελέγχου του ελαιολάδου είναι από τα πλέον αυστηρά και πλέον λεπτομερή τόσο σε κοινοτικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να βελτιωθεί περαιτέρω.
Σήμερα το κρίσιμο σημείο ελέγχου σε εθνικό επίπεδο είναι οι μονάδες τυποποίησης και συσκευασίας ελαιολάδου, οι οποίες διατηρούν το προϊόν στο στάδιο του λιανικού εμπορίου. Με βάση την υφιστάμενη εθνική νομοθεσία και καθ’ υπέρβαση της κοινοτικής νομοθεσίας και ειδικότερα του Κοινοτικού Κανονισμού 2/2012 για τις προδιαγραφές εμπορίας του ελαιολάδου, έχει προβλεφθεί η υποχρεωτική αναγνώριση των μονάδων τυποποίησης και συσκευασίας ελαιολάδου, στις οποίες χορηγείται μοναδικός αλφαριθμητικός κωδικός έγκρισης, ο οποίος πρέπει υποχρεωτικά να τοποθετείται σε όλες τις συσκευασίες που διακινούνται στο στάδιο του λιανικού εμπορίου.
Οι εν λόγω μονάδες ελέγχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα με τακτικούς τριμηνιαίους αλλά και έκτακτους ελέγχους και στο πλαίσιο αυτό τηρούνται υποχρεωτικά αρχεία εισροών και εκροών, που επιτρέπουν τον έλεγχο της ιχνηλασιμότητας του προϊόντος. Επομένως, κύριε συνάδελφε, θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχει το πρώτο μητρώο πληροφόρησης για την ιχνηλασιμότητα του ελαιολάδου.
Από εκεί και πέρα, ο ΕΦΕΤ έχει τα τελευταία χρόνια ως σταθερή προτεραιότητα τη διενέργεια ελέγχου σε επιχειρήσεις παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιολάδου. Από τις αρχές του 2013 μέχρι και τώρα έχουν γίνει περισσότερες από ογδόντα πέντε επιθεωρήσεις στα τυποποιητήρια ελαιολάδου και ελαιοτριβεία και δεκαπέντε περίπου αποθήκες ελαίου.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει επαναλαμβανόμενα του κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Επίσης, στο πλαίσιο των προγραμμάτων επισήμου ελέγχου ασφάλειας και ποιότητας τροφίμων, ο ΕΦΕΤ προβαίνει σε ελέγχους τόσο για την ποιότητα-γνησιότητα όσο και για την ασφάλεια του διακινούμενου ελαιολάδου. Σκοπός του ελέγχου είναι να εξακριβωθεί εάν τα ελαιόλαδα φέρουν ορθή επισήμανση όσον αφορά τη δηλούμενη κατηγορία, αν είναι νοθευμένα με χαμηλότερης αξίας έλαια και εάν περιέχουν σε μη αποδεκτά επίπεδα ουσίες που το επιμολύνουν.
Από τις αρχές του 2013 έως και σήμερα έχουν γίνει εκατοντάδες τέτοιοι έλεγχοι που αφορούν σχεδόν στο σύνολο των εμπορικών σημάτων που διακινούνται στην ελληνική αγορά. Μη συμμορφώσεις με την κείμενη νομοθεσία διαπιστώθηκαν σε ένα πολύ μικρό μέρος των ελέγχων που αφορούσαν νοθεία με άλλα φυτικά έλαια καθώς και εκτροπή των ποιοτικών χαρακτηριστικών.
Κύριε Πρόεδρε, θα επανέλθω στη δευτερολογία μου για να απαντήσω και στο δεύτερο ερώτημα που έχει θέσει ο συνάδελφος.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής):
Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Πετράκος.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ:
Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι συγκεκριμένοι έλεγχοι και ο συγκεκριμένος τρόπος που ισχύει με τους προηγούμενους κανονισμούς δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί όσο πρέπει ούτε στη χώρα μας ούτε στις υπόλοιπες ελαιοπαραγωγικές χώρες της Ευρώπης.
Γι’ αυτό το λόγο και η Ισπανία εδώ και πολλά χρόνια εφαρμόζει μία πολύ αποτελεσματική μηνιαία καταγραφή κινήσεων και αποθεμάτων των επιχειρήσεων με τήρηση της ιχνηλασιμότητας και διαρκή ενημέρωση του δικού της αρμόδιου Υπουργείου.
Επίσης, η Ιταλία τον Δεκέμβριο του 2013 ψήφισε την απαραίτητη νομοθεσία εναρμόνισης με τον Κανονισμό για την ιχνηλασιμότητα του ελαιολάδου, καθιερώνοντας από 1/1/2014 ένα διαδικτυακό αρχείο εθνικού αγροτικού πληροφοριακού συστήματος. Όλο το σύστημα αυτό μάλιστα, το οποίο λειτουργεί από 14/02, βρίσκεται υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του αντίστοιχου ιταλικού –να το πούμε έτσι- ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ εδώ σε εμάς μπορεί να έγιναν κάποια βήματα, αλλά είναι τόσο λίγα.
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι δυστυχώς η νοθεία προηγείται της αποκάλυψης της νοθείας και των ελέγχων. Επομένως και η Εθνική Διεπαγγελματική που εισέπραξε 2.400.000 ευρώ για δημιουργία μητρώων στα οποία μάλιστα είχε δοθεί το εντυπωσιακό όνομα «ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα επαγγελματικού μητρώου του κλάδου και παρακολούθησης της αγοράς της ελιάς και του ελαιολάδου», κατέληξε σε μια τηλεφωνική ατζέντα 292 εγγραφών, μεταξύ των οποίων και ενός συνεταιρισμού που ουδεμία σχέση έχει όμως με τον ελαιοκομικό τομέα.
Γιατί, λοιπόν, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης κωλυσιεργεί και δεν εφαρμόζει τον συγκεκριμένο, καινούριο Κανονισμό ο οποίος βελτιώνει κατά πολύ τα πράγματα; Γιατί δεν προχωρά στη δημιουργία αρμόδιας υπηρεσίας που θα συγκεντρώνει και θα αξιοποιεί τα επιμέρους στοιχεία, ώστε να γνωρίζουν με ακρίβεια οι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων όλα τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα, τις ποσότητες που έχουν παραχθεί, εισαχθεί, καταναλωθεί και εξαχθεί ή αποθεματοποιηθεί και σε ποιες επιχειρήσεις βρίσκονται; Άλλωστε πρόκειται για νομική υποχρέωση σύμφωνα με τον Κανονισμό 178/2003 που προβλέπει τήρηση της ιχνηλασιμότητας για όλα τα τρόφιμα σε ολόκληρη τη διατροφική αλυσίδα.
Στην Ιταλία γίνονται εκτεταμένες έρευνες και εξαρθρώθηκε προ ολίγων μηνών -ημερών μπορούμε να πούμε- ένα μεγάλο κύκλωμα νοθείας ελαιολάδου που ξεκίνησε από τριάντα πέντε μεγάλες επιχειρήσεις και έφτασε μέχρι τα λιμάνια, όπου διαπιστώθηκαν παράνομες εισαγωγές χύμα ελαιολάδου από την Ισπανία. Η έρευνα αυτή μάλιστα αποκτά πλέον πανευρωπαϊκές διαστάσεις.
Εμείς, τι κάνουμε στη χώρα μας, κύριε Υπουργέ; Γιατί δεν εφαρμόζουμε όλα αυτά, τον Κανονισμό για την ιχνηλασιμότητα, ώστε να προστατεύσουμε το σημαντικότερο –όπως δεχθήκατε και εσείς- αγροτικό μας προϊόν, το ελληνικό ελαιόλαδο, από τη νοθεία και επομένως να αναβαθμιστεί η ποιότητά του; Και μην μου πείτε ότι δεν γίνονται προσπάθειες ή νοθείες. Πώς δίνουμε, λοιπόν, αξία στο προϊόν μας όταν μόνο κατά την προηγούμενη εμπορική περίοδο –εννοώ του 2012-2013, γιατί το 2013-2014 ήταν τραγική η χρονιά, όπως προείπα, από άποψη παραγωγής με την ακαρπία- ενώ είχαμε παραγωγή που ξεπέρασε τους 300.000 χιλιάδες τόνους, το λάδι έφυγε χύμα από τη χώρα μας με περίπου 1,5 ευρώ κατά μέσο όρο και με συνέπεια να χαθούν περίπου 300.000.000 ευρώ για τη χώρα μας;
Αυτό είναι το βασικό ερώτημα, κύριε Υπουργέ. Πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα και πρέπει κυρίως να εφαρμοστεί ο Κανονισμός, για να συμβάλουμε στη μείωση, στην ελαχιστοποίηση των φαινομένων νοθείας και επομένως δυσφήμισης του προϊόντος μας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής):
Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων):
Κύριε συνάδελφε, συνεχίζω πάνω ακριβώς στο πλαίσιο αυτών των ελέγχων που είναι και το κεντρικό σημείο της ερώτησής σας.
Όπως ξέρετε ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ είναι ο αρμόδιος φορέας για τον έλεγχο και την πιστοποίηση των επιχειρήσεων με δραστηριότητα στην παραγωγή, τυποποίηση και εμπορία των ΠΟΠ-ΠΓΕ προϊόντων.
Έχει εντάξει στο σύστημα ελέγχου και πιστοποίησής του πεντακόσιες είκοσι πέντε επιχειρήσεις παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιολάδου.
Πέρυσι διενεργήθηκαν επιτόπιοι έλεγχοι σε εκατόν δεκαέξι επιχειρήσεις για εκατόν πενήντα δύο προϊόντα, ενώ από 1-1-2014 έως σήμερα διενεργήθηκαν επιτόπιοι έλεγχοι σε πενήντα εννιά επιχειρήσεις για εβδομήντα πέντε προϊόντα. Οι έλεγχοι αυτοί έχουν να κάνουν με την προέλευση της πρώτης ύλης, μέσω των υπεύθυνων δηλώσεων που καταθέτουν οι παραγωγοί στα ελαιοτριβεία, στις οποίες καταγράφονται: πρώτον, οι ελαιώνες σύμφωνα με τα στοιχεία του ελαιοκομικού μητρώου του κάθε νομού και δεύτερον, οι κωδικοί αγροτεμαχίων σύμφωνα με το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου. Οι υπεύθυνες αυτές δηλώσεις επικαιροποιούνται κάθε έτος. Έλεγχοι, επίσης, γίνονται στην παραγωγή, στην ξεχωριστή αποθήκευση ανά είδος, καθώς και στις συνολικές εισροές-εκροές ελαιολάδου κάθε μονάδας παραγωγής ΠΟΠ-ΠΓΕ ελαιολάδων και ελαιοτριβείων, μέσω των διασταυρώσεων με τα επίσημα φορολογικά παραστατικά. Κάθε μονάδα παραγωγής υποχρεούται βάσει της σύμβασης πιστοποίησης με τον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ να τηρεί και να αποστέλλει στον Οργανισμό αρχείο εισροών-εκροών σε κάθε ελαιοκομική περίοδο.
Έλεγχοι επίσης γίνονται στην τυποποίηση και εμπορία ελαιολάδων, προς αποφυγή φαινομένων νοθείας ή και παρανόμων ελληνοποιήσεων, μέσω ελέγχων των επίσημων φορολογικών παραστατικών, ποιοτικών χαρακτηριστικών, χημικών αναλύσεων.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη διαπίστωση της τήρησης της ιχνηλασιμότητας και την ορθή χρήση της επισήμανσης των προϊόντων. Κάθε μονάδα τυποποίησης και εμπορίας ΠΟΠ-ΠΓΕ ελαιολάδου βάσει της σύμβασης πιστοποίησης με τον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ υποχρεούται να τηρεί και να αποστέλλει στον Οργανισμό αρχείο εισροών-εκροών κάθε εξάμηνο. Πέραν των προηγουμένων, πραγματοποιούνται και δειγματοληψίες τελικού προϊόντος. Διενεργούνται εργαστηριακές αναλύσεις και έλεγχοι σε σημεία χονδρικής και λιανικής πώλησης, ώστε να προστατεύονται τα πιστοποιημένα προϊόντα από αθέμιτο ανταγωνισμό με απομιμήσεις.
Οι παραβάσεις που τυχόν διαπιστώνονται κατά τη διενέργεια των ελέγχων παραπέμπονται στην αρμόδια Επιτροπή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων και προστίμων.
Όπως με πληροφόρησαν οι Υπηρεσίες του Υπουργείου, ο ΕΛΓΑ ΔΗΜΗΤΡΑ το τελευταίο διάστημα, κατόπιν καταγγελιών, πραγματοποίησε ελέγχους, σε συνεργασία με τον ΕΦΕΤ, σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην τυποποίηση, συσκευασία και εμπορία ελαιολάδου. Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη.
Επειδή, όμως, ενδεχομένως να με ρωτήσετε αν αυτό το θεσμικό πλαίσιο καλύπτει όλες τις παραμέτρους, σας απαντάω ευθέως ότι χρήζει βελτιώσεων. Έτσι, με την ευκαιρία της υιοθέτησης σε εθνικό επίπεδο των σχετικών κοινοτικών ρυθμίσεων και του κοινοτικού Κανονισμού που αναφέρατε προηγουμένως, έχει δοθεί εντολή στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και έχει ξεκινήσει η απαιτούμενη προεργασία. Μάλιστα μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου εξήγγειλα και τις προσεχείς μέρες ξεκινά η διαδικασία, στην οποία θα κληθούν όλοι οι φορείς που έχουν να κάνουν με την παραγωγή, μεταποίηση, τυποποίηση, διακίνηση, εμπορία και εξαγωγές ελληνικών προϊόντων σε έναν ευρύ, αλλά και στοχευμένο διάλογο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν, στο πλαίσιο βέβαια των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας, άμεσα και επείγοντα σημαντικά θέματα που άπτονται σε βασικά μας προϊόντα. Στο διάλογο αυτό θα κληθούν φυσικά και οι οργανώσεις και οι φορείς που έχουν να κάνουν με το ελαιόλαδο κι ένα από τα θέματα που θα τεθούν θα είναι η ολοκλήρωση του νέου θεσμικού πλαισίου για την ιχνηλασιμότητα του προϊόντος, ώστε το νέο αυτό πλαίσιο να έχει τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Πιστεύω πως είμαι σαφής. Ναι, έγιναν και γίνονται βήματα για την προστασία του ελληνικού ελαιολάδου. Ναι, υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω βελτιώσεων σε θεσμικό πλαίσιο και στον τρόπο εφαρμογής του. Ναι, υπάρχει πρόθεση και πολιτική βούληση προς αυτήν την κατεύθυνση. Ναι, σήμερα υπάρχει και προσωπική μου δέσμευση, ως επικεφαλής της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, μέσα σε ένα εξάμηνο δηλαδή, οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν θα γίνουν και θα εφαρμοστούν. Στόχος μας είναι η θωράκιση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας του συστήματος πιστοποίησης.»