Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Η αύξηση μάλιστα των ελάχιστων ετών για τη λήψη της κατώτατης σύνταξης κατά πέντε έτη, δεν θα σήμαινε την αντίστοιχη αύξηση της κατώτατης σύνταξης κατά 20%, σύμφωνα με πληροφορίες. Αντίθετα, η κατώτατη σύνταξη ή η νέα εθνική σύνταξη την οποία σχεδιάζει η κυβέρνηση για όποιον ασφαλισμένο έχει συμπληρώσει 15 χρόνια ασφάλισης (σχεδιάζεται να ανέρχεται στα 384 ευρώ), θα παράμενε ίδια και στην περίπτωση που απαιτούνταν 20 χρόνια ασφάλισης για τη λήψη της. Κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με το ότι όποιος βγει στη σύνταξη με 15 έτη ασφάλισης θα μπορούσε να λάβει κατώτατη σύνταξη ακόμη και κάτω από 300 ευρώ, σύμφωνα με αυτά σενάρια.
Η επαναφορά του αιτήματος της αύξησης των ελάχιστων ετών ασφάλισης για τη λήψη κατώτατης σύνταξης ήρθε από την πλευρά των δανειστών κυρίως λόγω της κάθετης άρνησης της κυβέρνησης να προχωρήσει από τις αρχές του 2016 σε περικοπές κύριων συντάξεων που μεσοσταθμικά θα μπορούσαν να φτάσουν το 5,5%, προκειμένου να εξασφαλιστούν 1,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, σύμφωνα με πληροφορίες του capital.gr.
De facto ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στα Ταμεία κύριας ασφάλισης
Οι περικοπές στις κύριες συντάξεις αυτές, θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν σύμφωνα με τους δανειστές τον εκμηδενισμό των ελλειμμάτων στα Ταμεία κύριας ασφάλισης, εφαρμόζοντας πρακτικά μία ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στους προϋπολογισμούς τους. Δεν είναι τυχαία εξάλλου το γεγονός ότι όπως αποκάλυψε το capital.gr, ο προϋπολογισμός του μεγαλύτερου ταμείου κύριας ασφάλισης της χώρας, του ΙΚΑ, προβλέπει μειωμένη κατά 20% κρατική χρηματοδότηση το 2016 έναντι του 2015, αφήνοντας το “κενό” αυτό να καλυφθεί είτε από περισσότερα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές, είτε προφανώς από νέες περικοπές στις κύριες συντάξεις της οποίες δίνει.
Δεδομένου όμως ότι οι δανειστές συνεχίζουν να αρνούνται οποιαδήποτε αύξηση στις εργοδοτικές εισφορές, το υπουργείο Εργασίας, μελετά τη μεταβατική τουλάχιστον, εφαρμογή των νέων ποσοστών αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων με πιο μακρινό ορίζοντα το 2017, παράλληλα με τη διαδικασία ενοποίησης όλων των ταμείων κύριας ασφάλισης υπό τη σκέπη του ΙΚΑ. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση μη μπορώντας να αποφύγει τις περικοπές στις κύριες συντάξεις θα επιχειρήσει να διαπραγματευθεί τη σταδιακή εφαρμογή τους.
Άμεση απειλή για τα εφάπαξ
Στο στόχαστρο των δανειστών μπαίνουν και τα εφάπαξ. Ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει για το 2016, μέτρα εξοικονόμησης ύψους 150 εκατ. ευρώ από τον τομέα πρόνοιας του ασφαλιστικού συστήματος, τα οποία θα προκύψουν ως εξής:
– Τα 75 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εφάπαξ,
– Τα υπόλοιπα 85 εκατ. ευρώ, θα προέλθουν από την κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
Πληροφορίες αναφέρουν οτι οι δανειστές, δεν φαίνονται να πείθονται για το δεύτερο σκέλος της εξοικονόμησης, γεγονός που ενδέχεται να διπλασιάσει τις μειώσεις στα εφάπαξ από το 10% στο οποίο έχουν καταλήξει ήδη κυβέρνηση και δανειστές, στο 20% από το 2016. Σημειώνεται όμως οτι τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Ταμείου Προνοίας των Δημοσίων Υπαλλήλων προς τους συνταξιούχους του Δημοσίου που ενώ έχουν αιτηθεί εφάπαξ δεν το έχουν λάβει εδώ και σχεδόν 2,5 χρόνια, έχουν φτάσει τα 585 εκατ. ευρώ, δηλαδή παραπάνω από όσα εισπράττει το ΤΠΔΥ από εισφορές των εργαζομένων στο Δημόσιο κάθε χρόνο. Αυτό σημαίνει, οτι αν εφαρμοζόταν άμεσα η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στο ΤΠΔΥ (η οποία έχει ψηφιστεί αλλά έχει εφαρμοστεί από την 1/1/2014 όπως προέβλεπε ο νόμος), θα υπήρχε θέμα αν έπρεπε να καταβληθούν ή όχι τα εφάπαξ στο Δημόσιο.
capital.gr