Την κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, σε βάθος τριετίας, ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε για τις αλλαγές στην Παιδεία.
Ο κ. Γαβρόγλου αναφερόμενος στους στόχους του υπουργείου Παιδείας είπε πως αυτή στηρίζονται σε ένα τετράπτυχο το οποίοι θα υλοποιηθεί σε βάθος τριετίας:
- Αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου
- Ουσιαστικό και έγκυρο Εθνικό Απολυτήριο
- Κατάργηση των Πανελληνίων εξετάσεων
- Αναμόρφωση του πρώτου πανεπιστημιακού έτους
«Μέχρι τότε οι πανελλήνιες εξετάσεις θα ισχύουν όπως σήμερα. Και βέβαια ο προγραμματισμός για όλα αυτά προϋποθέτει τη διασφάλιση του αδιάβλητου των εξετάσεων», είπε.
Όπως είπε ο υπουργός, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα έχουν διαμορφώσει πλήρως τις προτάσεις τους για τις επικείμενες αλλαγές. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση μεταξύ πρυτάνεων ΑΕΙ, προέδρων ΑΤΕΙ και εκπροσώπων ερευνητικών κέντρων για να προκύψει η απαιτούμενη σύγκλιση απόψεων, με στόχο, μεταξύ άλλων, το κλείσιμο της ψαλίδας στα οικονομικά των ιδρυμάτων.
«Μία κοινωνία που απαξιώνει τους εκπαιδευτικούς και μία Πολιτεία που τους εμπαίζει, δεν μπορούν να διαμορφώσουν μία δημοκρατική Παιδεία. Άρα το θέμα της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς τίθεται με τον πιο δραματικό τρόπο τα τελευταία 50 χρόνια. Ή θα προχωρήσουμε στην πολύμορφη ενίσχυση τους έργου τους και θα δείξουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας και ως κοινωνία και ως Πολιτεία, ή θα συνεχίσουν να αναπαράγονται τα αδιέξοδα» είπε και πρόσθεσε: «Καλούμαστε λοιπόν, όλοι να επανατοποθετηθούμε για ένα σύνολο ζητημάτων, να επανανοηματοδοτήσουμε τον δημόσιο χώρο, και άρα το δημόσιο σχολείο».
Παρουσιάζοντας τις πρώτες παρεμβάσεις στην Παιδεία, ανακοίνωσε:
- Νέο εμπλουτισμένο Ενιαίο Τύπο Δημοτικού Σχολείου, που προσφέρει σχεδόν σε όλα τα παιδιά το ίδιο εμπλουτισμένο πρόγραμμα
- Αναβάθμιση της ειδικής αγωγής, με 538 νέα Τμήματα Ένταξης, 38 Ειδικές σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων και αυξάνοντας τις προσλήψεις προσωπικού
- Εκκίνηση της απογευματινής ενισχυτικής διδασκαλίας στο γυμνάσιο
- Θεσμοθέτηση μιας νέας φάσης εντατικών μαθημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για όσους και όσες παραπέμπονται σε επαναληπτική εξέταση,
- Οργάνωση και λειτουργία δομών υποδοχής για την εκπαίδευση παιδιών προσφύγων.
Οι επόμενες κινήσεις
Για το επόμενο διάστημα ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση:
- Επέκταση του ενιαίου τύπου ολοήμερου δημοτικού και στα μονοθέσια, διθέσια, τριθέσια σχολεία (συνολικά 769 σχολεία),
- Προσθήκη ενός έτους στην υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση,
- Ενίσχυση του απογευματινού προγράμματος του ολοήμερου.
Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση:
- Σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο λύκειο,
- Μεταρρύθμιση του ωρολογίου προγράμματος του Λυκείου και
- Αλλαγή στον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Προχωράμε στη θέσπιση διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την αποτίμηση των σχολικών μονάδων» είπε και πρόσθεσε: «Επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων και συνεπώς η αυτονομία της σχολικής μονάδας. Οι διαδικασίες του σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου (αυτοαξιολόγηση) που σταδιακά θα εισαχθούν θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολικών μονάδων και δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις.
Τέτοιου τύπου αυτοαξιολογήσεις θα αναδείξουν τις πρωτοποριακές δράσεις που γίνονται με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών σε πολλά από τα σχολεία μας. Στις αυτοαξιολογήσεις, όμως, των σχολικών μονάδων θα καταγραφούν και οι υποχρεώσεις της Πολιτείας που σε πολλούς τομείς υπολείπονται».
Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση:
Ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε πως «βασικός μας στόχος είναι ο Ενιαίος Χώρος Εκπαίδευσης και Έρευνας», επισημαίνοντας πως αποτελεί υπουργική επιδίωξη η απεμπλοκή των ειδικών λογαριασμών έρευνας (ΕΛΚΕ) από το δημόσιο λογιστικό. Επίσης, ανακοίνωσε την επαναφορά του σχεδίου νόμου για τα μεταπτυχιακά, εφόσον ληφθούν υπόψη πολλές από τις προτάσεις των ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Αξιολόγηση και Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Όπως τόνισε ο υπουργός, ξεκινάει άμεσα πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης και σχετικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Στόχος είναι η περιγραφική αξιολόγηση να επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις σχολικές μονάδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης το 2018-2019. Επίσης, έχει μελετηθεί μια νέα διαδικασία για τη σύνταξη των συνθετικών εργασιών στο λύκειο, για την οποία θα υπάρξει άμεσα επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών, όπως έγινε και για τον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης.
Για το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής:
- Θα αναλάβει την εκπόνηση Προγραμμάτων Σπουδών για όσα γνωστικά αντικείμενα δεν έχουν ήδη εκπονηθεί νέα προγράμματα, πχ. για τις ξένες γλώσσες στο λύκειο (όπου θα ακολουθηθεί η ίδια λογική των προγραμμάτων των ξένων γλωσσών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή η συνάφεια με τα επίπεδα πιστοποίησης γλωσσομάθειας: Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1, Γ2),
- Θα προχωρήσει στην αναμόρφωση ή στην επικαιροποίηση των προγραμμάτων σπουδών που έχουν εκπονηθεί στο πρόσφατο παρελθόν,
- Στην εκπόνηση νέων ωρολογίων προγραμμάτων και προγραμμάτων σπουδών για τα εσπερινά λύκεια, που θα λαμβάνουν υπόψη τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, καθώς και για τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, που θα λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών/τριών τους
- Στην αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων. Θα δοθεί βέβαια προτεραιότητα στα βιβλία των οποίων η αλλαγή κρίνεται επιβεβλημένη και επείγουσα.
- Θα νομοθετηθεί μια νέα δομή (Κέντρο Υποστήριξης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας) που θα «συστεγάσει» σχολικούς συμβούλους και δομές που υπάρχουν ήδη (π. χ. ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥΠ…), για να εξασφαλιστεί ο συντονισμός και να προωθηθεί η συνεργασία μεταξύ τους, προκειμένου να οργανωθεί καλύτερα η υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Παράλληλα, θα προχωρήσουμε σε αναμόρφωση των αρμοδιοτήτων των σχολικών συμβούλων και των υπεύθυνων των διάφορων υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης (ΕΚΦΕ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ κτλ) μετά από διάλογο με τους συνδικαλιστικούς φορείς των εκπαιδευτικών.
Στο θέμα της Επαγγελματικής εκπαίδευσης, αναφέρθηκε για μια ακόμη φορά ο θεσμός της μαθητείας σε επιχειρήσεις, που είχε ξεκινήσει ως σχεδιασμός επί υπουργείας στην Παιδεία του Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου και θα περιλαμβάνει κανονική ασφάλιση για όσους συμμετέχουν στο πρόγραμμα και αμοιβή στο 75% των αμοιβων που προβλέπονται από τον νόμο.
http://tvxs.gr/