«Αντί μπροστά σε αυτό το μεγάλο κακό να ομονοήσουμε όλοι και να δουλέψουμε αποτελεσματικά για να μην ξανασυμβεί παρόμοιο δυστύχημα, αντί να αφήσουμε τη δικαιοσύνη απερίσπαστη να κάνει τη δουλειά της και να αποδώσει τις ευθύνες εκεί που υπάρχουν, καλλιεργείτε για μικροκομματικούς και ψηφοθηρικούς, δυστυχώς, λόγους ένα νέο διχασμό. Να συμφωνήσουμε και να θεσμοθετήσουμε τις προϋποθέσεις για κάθε τοποθέτηση σε θέση ευθύνης, πώς, ποιοι και με ποια προσόντα θα επιλέγονται και θα αξιολογούνται.» Επεσήμανε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Μεσσηνίας Γιάννης Λαμπρόπουλος στην ομιλία του στη χθεσινή Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.
Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του κ. Λαμπρόπουλου:
Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει συγκλονίσει όλη τη χώρα. Δυστυχώς, πολύνεκρα δυστυχήματα έχουν σημειωθεί σε όλη την Ευρώπη και σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γερμάνια, η Βρετανία, η Ισπανία που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση των σιδηροδρομικών δικτύων και υψηλή τεχνολογία στον τομέα αυτόν, με κάποια από αυτά να έχουν αρκετές ομοιότητες με το δυστύχημα στα Τέμπη. Συγκεκριμένα, στην Ιταλία τον Ιούλιο του 2016, δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν με 23 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους, ενώ το 2009 σε αντίστοιχο δυστύχημα σκοτώθηκαν 32 άτομα και ακόμη πιο πριν 50. Στη Βρετανία, τη δεκαετία του 90, σημειώθηκαν τέσσερα πολύνεκρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα. Στην Ισπανία, από ένα δυστύχημα το 2013, σκοτώθηκαν 80 άτομα και τραυματίστηκαν δεκάδες. Στη Γερμανία, τον Φεβρουάριο του 2016, δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν με αποτέλεσμα 12 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους και 89 να τραυματιστούν, καθώς ο σταθμάρχης έπαιζε ηλεκτρονικά παιχνίδια στο κινητό του εν ώρα εργασίας. Παραιτήσεις πολιτικών δεν υπήρξαν. Το 1998 στη Γερμανία, πάλι από σύγκρουση αμαξοστοιχιών, σκοτώθηκαν 101 άνθρωποι.
Ασύλληπτα και απανωτά λάθη και παραλείψεις του σταθμάρχη στη Λάρισα έσπειραν το θάνατο, έκλεισαν σπίτια, βύθισαν στο πένθος τη χώρα μας. Ο δεύτερος και ο τρίτος σταθμάρχης, με μεγάλη ανευθυνότητα, έφυγαν νωρίτερα από την υπηρεσία τους, κάποιος πήγε για σουβλάκια και άφησαν μόνο του τον άπειρο σταθμάρχη. Ο επιθεωρητής, συνδικαλιστής, που έσπευσε αμέσως μετά το δυστύχημα να πάρει αναρρωτική άδεια, έδωσε τριήμερο στους έμπειρους σταθμάρχες λόγω της Καθαράς Δευτέρας και έβαλε υπηρεσία έναν άπειρο και ανεπαρκή σε ένα κομβικό σταθμό όπως της Λάρισας. Κάποιοι εκπαίδευσαν και αξιολόγησαν τον μοιραίο σταθμάρχη για να του αναθέσουν την ευθύνη του σταθμού και τις ζωές εκατοντάδων επιβατών, ο οποίος πήγε στη θέση αυτή με την κινητικότητα και όχι ρουσφέτι. Τι έχει να μας πει για την εκπαίδευση του σταθμάρχη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων που είναι αρμόδια; Ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας δεν σταμάτησε, όπως ρητά αναφέρει ο κανονισμός ό τι έπρεπε να πράξει όταν εισήλθε στην άλλη γραμμή της καθόδου. Έχουμε σωρεία εγκληματικών λαθών που αν δεν σημειωνόταν ταυτόχρονα πιθανότατα να μην είχε συμβεί το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Παρά το ότι λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στο σταθμό της Λάρισας, ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε και σε συνδυασμό με τους ατυχείς χειρισμούς και τα λάθη του οδηγηθήκαμε στην τραγωδία. Έπρεπε να χαράξει τη γραμμή ηλεκτρονικά, πράγμα που δεν έκανε και μπορούσε επί πεντέμισι χιλιόμετρα και για 12 λεπτά να δει στον πίνακα ότι το τρένο είναι σε λάθος πορεία.
Άκουσα προηγουμένως τον κ. Ραγκούση να επιμένει και να αμφισβητεί το χαρτί που κατέθεσε ο κ. Γεραπετρίτης. Θα το διαβάσουμε να το ακούσει ο κόσμος τι κατέθεσε ο κ. Γεραπετρίτης. Τι λέει, λοιπόν, το χαρτί;
Πρώτον, ο τοπικός πίνακας χειρισμού και οπτικού ελέγχου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας χρησιμοποιήθηκε για τη χάραξη διαδρομών τελευταία φορά την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023 κατά την ώρα 22.12 το βράδυ.
Δεύτερον, χρησιμοποιήθηκε ο τοπικός πίνακας χειρισμού και οπτικού ελέγχου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας για τη χάραξη διαδρομών την 1η Μαρτίου 2023 για πρώτη φορά κατά την ώρα τάδε, δηλαδή, και την επόμενη δοκιμάστηκε και πάλι λειτουργούσε.
Τρίτον, δεν χρησιμοποιήθηκε ο τοπικός πίνακας χειρισμού και οπτικού ελέγχου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας για τη χάραξη διαδρομών μεταξύ των ωρών 22.00 και 12.51΄΄, Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023.
Ξεκάθαρο, λοιπόν, χρησιμοποιήθηκε, ξαναχρησιμοποιήθηκε, δοκιμάστηκε την επόμενη μέρα, δεν χρησιμοποιήθηκε και έγινε το κακό. Κύριε Ραγκούση, ένα τέτοιο κακό δεν είναι για δημαγωγία. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με Πρόεδρο διορισμένη από τον ΣΥΡΙΖΑ υπάλληλο του ΕΦΚΑ δεν έπραξε όσα ήταν υποχρεωμένη να πράξει σύμφωνα με τις αρμοδιότητές της και θυμήθηκε τώρα να μιλήσει, χωρίς να αναλαμβάνει καμία ευθύνη. Ανευθυνότητες, αρρωστημένες συνδικαλιστικές και συντεχνιακές νοοτροπίες του ωχ αδερφισμού που όμως συνδιοικούσαν και που εκθρέψατε και προστατεύσατε όλοι σας, κύριοι της Αντιπολίτευσης, δεν εκριζώνονται και δεν αλλάζουν σε τέσσερα χρόνια, όταν μάλιστα σε όποια αλλαγή επιχειρήθηκε, υπήρξε αντίδραση από όλους σας. Για το σύγχρονο σύστημα αυτόματης πέδησης, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης που ξεκίνησε το 2014, το σύστημα αυτόματης πέδησης, σύστημα που δύο ή τρείς χώρες μόνο διαθέτουν, να μας πει ο ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δεν τοποθετήθηκε μέχρι το 2016, όπως προβλεπόταν στη Συμφωνία; Γιατί επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ από το 2016 έως το 2018 δόθηκαν 6 παρατάσεις της Σύμβασης, αφού τη θεωρήσατε μια κακή Σύμβαση; Γιατί ξεπουλήσατε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017 για 45 εκατομμύρια ευρώ; Γιατί τεσσεράμισι χρόνια προσλάβατε μόνο 23 σταθμάρχες παρά τις συνταξιοδοτήσεις που μέχρι τότε είχαν γίνει; Γιατί στο διάστημα 2017 έως 2019 δεν έγινε καμία απολύτως εκτέλεση εργασιών; Το 2019 έγινε επανεκκίνηση της Σύμβασης, ελέγχθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και αφού επιλύθηκαν όλα τα νομικά ζητήματα, το 2021 ξεκίνησαν ξανά οι εργασίες. Από το 2021 έως σήμερα η υλοποίηση του έργου έχει φτάσει στο 90%, η πιστοποίησή του στο 70% και εντός του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί.
Αντί μπροστά σε αυτό το μεγάλο κακό να ομονοήσουμε όλοι και να δουλέψουμε αποτελεσματικά για να μην ξανασυμβεί παρόμοιο δυστύχημα, αντί να αφήσουμε τη δικαιοσύνη απερίσπαστη να κάνει τη δουλειά της και να αποδώσει τις ευθύνες εκεί που υπάρχουν, καλλιεργείτε για μικροκομματικούς και ψηφοθηρικούς, δυστυχώς, λόγους ένα νέο διχασμό. Να συμφωνήσουμε και να θεσμοθετήσουμε τις προϋποθέσεις για κάθε τοποθέτηση σε θέση ευθύνης, πώς, ποιοι και με ποια προσόντα θα επιλέγονται και θα αξιολογούνται. Όμως, ο άνθρωπος είναι ικανός, όταν λειτουργεί χωρίς παιδεία, υπευθυνότητα, εκπαίδευση και πιστή εφαρμογή των κανονισμών να κάνει το λάθος και να αχρηστεύσει ακόμα και το πιο τέλειο σύστημα τηλεδιοίκησης, όπως έγινε και στη Γερμανία. Καταλήγοντας, θέλω να επισημάνω ότι οι δικλείδες ασφαλείας μιας κοινωνίας και ενός κράτους απέναντι σε τέτοιες τραγωδίες είναι η υπευθυνότητα, η εκπαίδευση, ο επαγγελματισμός, η αξιολόγηση, ώστε να τοποθετούνται οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό και τις νέες τεχνολογίες, αντιγράφοντας τις πλέον προηγμένες χώρες στον σιδηρόδρομο. Σας ευχαριστώ.