Λεωνίδας Καβάκος, Ρόμαν Σίμοβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην Καλαμάτα

kabakos1O διεθνούς κύρους μουσικός Λεωνίδας Καβάκος με το διττό μουσικό του ρόλο, του αρχιμουσικού και του σολίστ, θα εμφανιστεί στη συναυλία που θα δοθεί με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου και ώρα 20.30, στο Μέγαρο Χορού της Καλαμάτας, με την ευγενή υποστήριξη του Δήμου Καλαμάτας και της Κοινωφελούς Επιχείρησης «Φάρις». Ο Λεωνίδας Καβάκος πέραν του ότι έχει καταξιωθεί παγκοσμίως ως ένας κορυφαίος βιολιστής, έχει εδώ και μερικά χρόνια επεκτείνει τη μουσική του δράση και στη μουσική διεύθυνση – με ιδιαίτερη επιτυχία. Σ’ αυτήν τη συναυλία, ο Λεωνίδας Καβάκος (που συμμετέχει αφιλοκερδώς υπέρ του φιλανθρωπικού σκοπού της εκδήλωσης) όχι μόνο θα διευθύνει για πρώτη φορά την Κ.Ο.Α αλλά θα είναι και σολίστ μαζί με τον σπουδαίο Ρόμαν Σίμοβιτς, εξάρχοντα της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου, στο Διπλό κοντσέρτο για βιολί του Γ.Σ. Μπαχ. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει ακόμα τη Συμφωνία «του Λιντς» του Μότσαρτ και τη Δεύτερη Συμφωνία του Σούμαν.

Σε συνέντευξη τύπου ο Διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Στάθης Γυφτάκης αμάφερε:

«Η «πρωτιά» του Λεωνίδα Καβάκου στο πόντιουμ της Κ.Ο.Α., αλλά και η ταυτόχρονα εμφάνισή του ως σολίστ μαζί μ’ έναν ακόμα διεθνώς διακεκριμένο βιολιστή, καθιστά τη συναυλία ένα ιδιαίτερο γεγονός για το κοινό, αλλά βεβαίως και για την Ορχήστρα, η οποία εκφράζει τη χαρά της, καθώς και την ευχή αυτή η συναυλία να είναι η αρχή μιας μακράς και γόνιμης συνεργασίας με το σπουδαίο Έλληνα μουσικό.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ

Τον Ιούλιο του 1783, ο Μότσαρτ και η σύζυγός του Κονστάντσε Βέμπερ, επιστρέφοντας στη Βιέννη από το Ζάλτσμπουργκ, σταμάτησαν για περίπου τρεις εβδομάδες στην πόλη του Λιντς, όπου φιλοξενήθηκαν στο σπίτι του κόμη Γιόχαν Γιόσεφ Τουν. Ο τελευταίος, ευγενής αλλά και εξαιρετικά φιλόδοξος, είχε κανονίσει ήδη για λόγους αβρότητος να δοθεί μία συναυλία προς τιμήν του Μότσαρτ τέσσερις μέρες μετά, γεγονός που ο συνθέτης δεν έμαθε παρά μόνον μετά την άφιξή του. Μη έχοντας μαζί του κάποια έτοιμη συμφωνία για να παιχτεί, ο Μότσαρτ αποφάσισε να συνθέσει μία καινούρια μέσα σε αυτό το αδιανόητα μικρό χρονικό διάστημα, που αποδείχτηκε όμως αρκετό για το μεγαλοφυή δημιουργό. Η Συμφωνία που γράφτηκε, κάθε άλλο παρά διεκπεραιωτικά, έλαβε έκτοτε το προσωνύμιο «του Λιντς» κι αποτέλεσε ένα ορόσημο στο συμφωνικό έργο του Μότσαρτ. Αναμφισβήτητα ήταν η κορυφαία του Συμφωνία μέχρι εκείνη τη στιγμή και η πρώτη από τις μεγαλειώδεις τελευταίες του Συμφωνίες, που χάραξαν νέους ορίζοντες όσον αφορά στη συμφωνική γραφή.
Η σύνθεση του Κοντσέρτου για δύο βιολιά ανάγεται στην ευτυχισμένη περίοδο κατά την οποία ο Μπαχ ζούσε στο Καίτεν (1717-1723), γράφοντας, μεταξύ άλλων, και τα περίφημα «Βραδεμβούργια Κοντσέρτα» του. Δυστυχώς, αρκετά έργα του Μπαχ εκείνης της περιόδου έχουν χαθεί, ίσως λόγω του ότι γράφτηκαν με την πρόθεση μίας εφήμερης τέρψης ή εξαιτίας αμέλειας του γιου του Βίλελμ Φρήντεμαν, που κληρονόμησε τμήμα της βιβλιοθήκης του πατέρα του. Το Κοντσέρτο για δύο βιολιά, το οποίο διακρίνεται από τη μπαρόκ φόρμα που αγαπούσε κι ο Βιβάλντι, διασώθηκε πάντως από έναν άλλο γιο του Μπαχ και γνωστό συνθέτη, τον Καρλ Φίλιπ Εμμάνουελ.
Η σύνθεση της Δεύτερης Συμφωνίας (Δεκέμβριος 1845-Οκτώβριος 1846) του Σούμαν συμπίπτει χρονικά με μία δεινή ψυχικά στιγμή στη ζωή του συνθέτη, που προσπαθούσε να συνέλθει από νευρική κατάρρευση. Ο φωτεινός χαρακτήρας του έργου εκφράζει ένα δημιουργό που παλεύει με τον ταραγμένο εσωτερικό του κόσμο, σε μία προσπάθεια να υπερνικήσει την ψυχική του διαταραχή. Η πρώτη εκτέλεση της Δεύτερης Συμφωνίας δόθηκε το Νοέμβριο του 1846, στη Λειψία, από την Ορχήστρα Γκεβάντχαους, υπό τη μουσική διεύθυνση του Φέλιξ Μέντελσον.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2016, 20.30 – Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

  • ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
    Συμφωνία αρ.36 σε ντο μείζονα, Κ.425 «του Λιντς»
  • ΓΙΟΧΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΜΠΑΧ (1685–1750)
    Κοντσέρτο για δύο βιολιά και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα, BWV 1043
  • ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810–1856)
    Συμφωνία αρ.2 σε ντο μείζονα, έργο 61

Σολίστ Λεωνίδας Καβάκος, βιολί
Ρόμαν Σίμοβιτς, βιολί
Μουσική διεύθυνση Λεωνίδας Καβάκος

Τιμή εισιτηρίου (ενιαία): 30€
Προπώληση από 10 Οκτωβρίου 2016 από την Κ.Ε. του Δήμου Καλαμάτας «Φάρις», στο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας, τηλ. 27210 87902, ωράριο: 10.00 – 14.00 και 18.00 – 20.00»

Ο ΡΟΜΑΝ ΣΙΜΟΒΙΤΣ

Ένας από τους πιο σημαντικούς βιολιστές παγκοσμίως, γνωστός στο κοινό για τη λαμπερή δεξιοτεχνία, την πηγαία εκφραστικότητα και την απεριόριστη φαντασία του, ο Ρόμαν Σίμοβιτς έχει βραβευθεί σε πολλούς μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς και έχει συμπράξει ως σολίστ με κορυφαίες ορχήστρες διεθνώς, όπως η Συμφωνική του Λονδίνου, η Ορχήστρα του Θεάτρου Μαριίνσκι, η Ορχήστρα Δωματίου Φραντς Λιστ της Ουγγαρίας, η Καμεράτα του Σάλτσμπουργκ, η Καμεράτα της Βέρνης, η Φιλαρμονική της Πράγας κ.ά. υπό τη διεύθυνση μεγάλων αρχιμουσικών (Β. Γκέργκιεφ, Τζ. Νοσέντα, Κ. Γιέρβι, Α. Παππάνο κ.ά.). Εμφανίζεται τακτικά σε φεστιβάλ σε Αγία Πετρούπολη, Μόσχα, Σερβία, Κροατία, Ελβετία, Νορβηγία και Ιταλία συνεργαζόμενος με προβεβλημένους καλλιτέχνες, όπως οι Λ. Καβάκος, Γ. Γουάνγκ, Μ. Μάισκι, Σ. Μιντς και Γ. Γιάνσεν. Είναι ιδρυτικό μέλος του διακεκριμένου Κουαρτέτου Rubikon, ενώ έχει πραγματοποιήσει masterclasses σε Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο, Νότια Κορέα, Σερβία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ. Παράλληλα, είναι εξάρχων της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου. Παίζει με βιολί Στραντιβάρι του 1709.

O ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΒΑΚΟΣ

Αναγνωρισμένος διεθνώς ως βιολιστής σπάνιας ποιότητας, με υψηλότατο επίπεδο δεξιοτεχνίας και μουσικότητας, ο Λεωνίδας Καβάκος συνεργάζεται τακτικά με τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου (Φιλαρμονικές Βερολίνου και Βιέννης, Συμφωνική του Λονδίνου, Gewandhaus της Λειψίας, Staatskapelle της Δρέσδης, Concertgebouw του Άμστερνταμ, Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, Συμφωνική του Σικάγου κ.ά.), ενώ οι ηχογραφήσεις του, κατ’ αποκλειστικότητα για την Decca Classics, έχουν κερδίσει πλήθος σημαντικών διακρίσεων. Ώς τα 21 του χρόνια είχε κερδίσει τρεις σπουδαίους διαγωνισμούς βιολιού (Σιμπέλιους, Παγκανίνι και Νάουμπουργκ), ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε η βράβευσή του με το βραβείο Léonie Sonning 2017, την ύψιστη μουσική τιμητική διάκριση της Δανίας, που έχει δοθεί στο παρελθόν σε μέγιστες μουσικές προσωπικότητες (Μ. Μπρίττεν, Α. Ρουμπινστάιν, Γ. Μενουχίν, Ν. Σοστακόβιτς, Π. Μπουλέζ, Ν. Μπάρενμποϊμ κ.ά.). Τα τελευταία χρόνια, ο Καβάκος δραστηριοποιείται έντονα και με επιτυχία στη διεύθυνση ορχήστρας, έχοντας συνεργαστεί ως αρχιμουσικός με τις Συμφωνικές του Λονδίνου, της Βιέννης και της Βοστώνης, τη Γερμανική Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου, την Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης κ.ά.

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία, όσο και ως προς τον τρόπο λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου του 1943.

Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προσφέρει στους Έλληνες τη δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκοσμίου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα, πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδος, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ του εξωτερικού. Σημαντικότατο είναι το εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που επιτελεί εντός Αθηνών, καθώς και σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας.
Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους, Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν και κορυφαίοι σολίστ, όπως ενδεικτικά οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ, Τιμπώ, Καζάλς, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ και Άργκεριχ έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της.
Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης, Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής, Βύρων Φιδετζής και Βασίλης Χριστόπουλος. Από το Μάιο του 2014, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο Στέφανος Τσιαλής.