«Μηδενικές ενισχύσεις για επενδύσεις κάτω του 1 εκ. στον τουρισμό για την Περιφέρεια Πελοποννήσου – μόνο 6% για τις άνω του 1 εκ.»
«Από τα επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό μικρότερο του 1 εκ. ευρώ, τα οποία υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις διαδικασίες προς την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τα οποία αξιολογήθηκαν θετικά, κανένα δεν έλαβε τη σχετική έγκριση για τη χορήγηση ενίσχυσης».
Αυτό σημειώνει με παρέμβασή του ο βουλευτής Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς όσον αφορά στην παροχή κινήτρων μέσω του αναπτυξιακού νόμου για νέες ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, ζητώντας παράλληλα να υπάρξει αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο κατανέμονται τα διαθέσιμα κεφάλαια στις 13 Περιφέρειες της χώρας.
Όπως επιπλέον τονίζει ο βουλευτής, η Περιφέρεια Πελοποννήσου έλαβε για επενδυτικά σχέδια κάτω του 1 εκ. ευρώ το 0% των κινήτρων που ήταν διαθέσιμα σε εθνικό επίπεδο (άμεσες ενισχύσεις ή φοροαπαλλαγές) για τον τουρισμό, ενώ για επενδυτικά σχέδια άνω του 1 εκ. η Περιφέρεια απορροφά μόνο το 6% του συνόλου.
Την ίδια στιγμή, σημειώνει, «περίπου το 50% των κινήτρων οδηγείται στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης», δυο περιοχές με ιδιαίτερα ανεπτυγμένο τουριστικό τομέα που ταυτόχρονα διαθέτουν «πλήθος επιχειρήσεων των οποίων τα επιχειρησιακά και οικονομικά μεγέθη ξεπερνούν σε σημαντικό βαθμό τα αντίστοιχα των επιχειρήσεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου».
Κατά τον κ. Μαντά, αποτέλεσμα είναι «όλο και μεγαλύτερα ποσά ενισχύσεων [να] διοχετεύονται στις ήδη ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, ενώ άλλες περιοχές της χώρας οι οποίες προσπαθούν σταδιακά να αναπτύξουν αντίστοιχη επενδυτική δραστηριότητα, ουσιαστικά εξαιρούνται από τις κρατικές ενισχύσεις και τα ευεργετήματα του αναπτυξιακού νόμου, παραμένοντας σχεδόν αναπόδραστα στο περιθώριο».
Σύμφωνα με τον βουλευτή, «είναι απαραίτητο να αξιολογηθεί εκ νέου ο τρόπος που ακολουθείται για την κατανομή των ποσών των επιχορηγήσεων στις Περιφέρειες της χώρας», λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία όπως ο πληθυσμός μιας περιοχής, η αναπτυξιακή της υστέρηση, η ύπαρξη και λειτουργία κρίσιμων υποδομών κ.ά. Παράλληλα ζητά να υπάρξει ενημέρωση σχετικά με την έμπρακτη ενίσχυση της Περιφέρειας Πελοποννήσου μέσω του αναπτυξιακού νόμου, τη δυνατότητα διεύρυνσης του ετήσιου προϋπολογισμού ώστε να συμπεριληφθούν περισσότερα επενδυτικά σχέδια, καθώς και τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για αύξηση της αποτελεσματικότητας του νόμου με στόχο να υπηρετούνται πληρέστερα οι αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, ειδικά για τις περιοχές που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο
Θέμα: «Βελτίωση του τρόπου κατανομής στις Περιφέρειες των ενισχύσεων μέσω του αναπτυξιακού νόμου»
Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Οι διάφοροι αναπτυξιακοί νόμοι που κατά καιρούς έχουν ψηφιστεί αποτελούν κατά κοινή ομολογία χρήσιμα και σε πολλές περιπτώσεις πολύ ουσιαστικά χρηματοδοτικά εργαλεία προκειμένου ιδιωτικές επενδύσεις σε τομείς που έχουν καθοριστεί από την εκάστοτε κυβέρνηση ως σημαντικοί και κρίσιμοι για τη χώρα μας, να μπορέσουν απρόσκοπτα να υλοποιηθούν, στηρίζοντας τις διαρκείς προσπάθειες της πατρίδας μας για τη βελτίωση των οικονομικών της μεγεθών. Με τον πλέον πρόσφατο αναπτυξιακό νόμο ν. 4887/2022 προβλέφθηκαν 13 θεματικά καθεστώτα χορήγησης κρατικών ενισχύσεων, με στόχο την υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων μετά από σχετικές προκηρύξεις και σε αυτό το πλαίσιο, υπήρξε η αντίστοιχη δραστηριοποίηση με την υποβολή προς έγκριση των ανάλογων επενδυτικών σχεδίων.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο ΦΕΚ 6072/Β’/04-11-2024 σχετικά με την κατανομή στους αρμόδιους φορείς των Περιφερειών της χώρας των ποσών των ενισχύσεων για τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο ν. 4887/2022 στο καθεστώς «Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων» (κύκλος Α’), αποτυπώνεται ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου έλαβε ως φορέας υποδοχής μηδενική συνολική ενίσχυση, είτε ως επιχορήγηση επένδυσης είτε ως φορολογική απαλλαγή. Κατά συνέπεια, από τα επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό μικρότερο του 1 εκ. ευρώ, τα οποία υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις διαδικασίες προς την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τα οποία αξιολογήθηκαν θετικά, κανένα δεν έλαβε τη σχετική έγκριση για τη χορήγηση ενίσχυσης.
Κύρια αιτία για αυτή την εξέλιξη είναι το γεγονός ότι η κατανομή των διαθέσιμων ποσών πραγματοποιείται μόνο βάσει της βαθμολογίας που έλαβαν οι κατατεθειμένες προτάσεις, χωρίς όμως να λαμβάνονται υπόψη ο πληθυσμός ή τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Περιφέρειας στην οποία προτείνεται να υλοποιηθεί η κάθε επένδυση. Συνεπώς με την προσέγγιση αυτή, περίπου το 50% των κινήτρων οδηγείται στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης, ενώ η Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι σε θέση να απορροφήσει μόνο περίπου το 6% των κινήτρων και αυτό για μεγαλύτερες του 1 εκ. ευρώ επενδύσεις.
Είναι γεγονός ότι οι Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης διαθέτουν ήδη έναν ιδιαίτερα ανεπτυγμένο τουριστικό τομέα, με μεγάλες και σημαντικές επενδύσεις, αλλά και πλήθος επιχειρήσεων των οποίων τα επιχειρησιακά και οικονομικά μεγέθη ξεπερνούν σε σημαντικό βαθμό τα αντίστοιχα των επιχειρήσεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Κατά συνέπεια, όλο και περισσότερα ποσά ενισχύσεων διοχετεύονται στις ήδη ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, ενώ άλλες περιοχές της χώρας οι οποίες προσπαθούν σταδιακά να αναπτύξουν αντίστοιχη επενδυτική δραστηριότητα, ουσιαστικά εξαιρούνται από τις κρατικές ενισχύσεις και τα ευεργετήματα του αναπτυξιακού νόμου, παραμένοντας σχεδόν αναπόδραστα στο περιθώριο.
Γίνεται έτσι φανερό ότι προκειμένου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα του αναπτυξιακού νόμου, να δημιουργηθεί πρόσθετη αναπτυξιακή δυναμική, αλλά και να τονωθούν οι συστηματικές προσπάθειες περιοχών όπως η Περιφέρεια Πελοποννήσου ώστε το πεδίο των παραδοσιακών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους να διευρυνθεί σε νέους τομείς, ενισχύοντας παράλληλα την αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας όπως έχει καθοριστεί σε κεντρικό επίπεδο από την κυβέρνηση και υλοποιείται μέσω του αναπτυξιακού νόμου, είναι απαραίτητο να αξιολογηθεί εκ νέου ο τρόπος που ακολουθείται για την κατανομή των ποσών των επιχορηγήσεων στις Περιφέρειες της χώρας. Στοιχεία όπως είναι ενδεικτικά ο πληθυσμός μιας περιοχής, η αναπτυξιακή της υστέρηση, η ύπαρξη και λειτουργία κρίσιμων υποδομών κ.ά., μπορούν να αποτελέσουν πρόσθετα κριτήρια πέραν της συνολικής βαθμολογίας προκειμένου να καθοριστεί η κατανομή αυτή και να καταστεί πιο αποτελεσματική, πιο δίκαιη και πιο ουσιαστική η λειτουργία του αναπτυξιακού νόμου.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
-
Εξετάζεται από το υπουργείο σας η διεύρυνση των κριτηρίων κατανομής των κινήτρων που δίδονται στις Περιφέρειες μέσω του αναπτυξιακού νόμου;
-
Με ποιους τρόπους μπορεί το υπουργείο σας να επιτύχει έναν δικαιότερο επιμερισμό των προβλεπόμενων ενισχύσεων και απαλλαγών, έτσι ώστε να ενισχυθεί έμπρακτα η Περιφέρεια Πελοποννήσου στις αναπτυξιακές της προσπάθειες ;
-
Εξετάζεται από την κυβέρνηση η διεύρυνση του ετήσιου προϋπολογισμού του αναπτυξιακού νόμου, έτσι ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν ακόμα περισσότερα επενδυτικά σχέδια, ειδικά για τις Περιφέρειες που υπολείπονται έναντι των άλλων;
-
Σε ποιες άλλες ενέργειες προσανατολίζεται το υπουργείο σας προκειμένου να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα του αναπτυξιακού νόμου;