Με κλήρωση στα πειραματικά σχολεία

alilegkio sxolioΟ διαχωρισμός ανάμεσα στα πειραματικά και τα πρότυπα σχολεία και η επαναφορά τους, αντιστοίχως, στις διαφορετικές τους φυσιογνωμίες, θέση που έχει ήδη εκφραστεί από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, συζητήθηκε χθες στη συνάντηση που είχαν τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) με τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, Τάσο Κουράκη. Στη συζήτηση, όπου επιβεβαιώθηκε ρητά η από φέτος κατάργηση των εξετάσεων για την εισαγωγή στα πειραματικά σχολεία, επισημάνθηκε πως στις άμεσες ρυθμίσεις θα περιλαμβάνεται και το νέο θεσμικό πλαίσιο των σχολείων αυτών στη βάση του διαχωρισμού τους.

Από τη μια η διατήρηση ενός μικρού αριθμού σχολείων ως προτύπων, κυρίως αυτών που έχουν σχέση με κληροδοτήματα (Βαρβάκειο, Ιωνίδειος, Ευαγγελική Σχολή) και το πλαίσιο λειτουργίας τους που θα μπορούσε να συμπεριλαμβάνει κάποια εξεταστική εισαγωγική διαδικασία και από την άλλη η αναδιαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των υπόλοιπων πειραματικών, στα οποία η πρόσβαση θα γίνεται με κλήρωση, αποτέλεσαν βασικό θέμα της χθεσινής συζήτησης, όπου, κατά τα άλλα, τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής επέμειναν στην άποψη να παραμείνει η φυσιογνωμία των σχολείων αυτών ως έχει, ενώ επανέλαβαν ότι οι παραιτήσεις τους είναι στη διάθεση του υπουργού αν αυτές ζητηθούν.

Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός ότι οι μέχρι τώρα αντιδράσεις για την πρόθεση κατάργησης των εισαγωγικών εξετάσεων, και δη από φέτος, προέρχονται κυρίως από στελέχη των σχολείων αυτών, με προεξάρχουσα τη ΔΕΠΠΣ, που με επιστολή της προς τον υπουργό ζητούσε την άμεση δρομολόγηση των εξετάσεων και -σε συσχετισμό με τις δηλώσεις του κ. Μπαλτά περί αριστείας- επισήμαινε ότι «η αριστεία, εκτός από ισχυρό αντιπαράδειγμα στην κουλτούρα του εξισωτισμού προς τα κάτω, αποτελεί εκ των πραγμάτων επιλογή αυθεντικού πειραματισμού, ο οποίος επιπροσθέτως είναι ο κατ’ εξοχήν αναγκαίος για τον αναπροσανατολισμό και την ανασυγκρότηση του συστήματος της δημόσιας εκπαίδευσης».

Την ίδια στιγμή, μαθητές και γονείς δείχνουν ανακουφισμένοι που θα γλιτώσουν κονδύλια αλλά και την αγωνία της διαγωνιστικής διαδικασίας ήδη από τη φετινή χρονιά. Η προσαρμογή στα νέα δεδομένα θα είναι σίγουρα πολύ πιο εύκολη συγκριτικά με τη σύγχυση που είχε δημιουργήσει η «αναβάθμιση» της κ. Διαμαντοπούλου, αλλά και το μπάχαλο που προκάλεσε αργότερα ο κ. Αρβανιτόπουλος με την εισαγωγή των εξετάσεων στη μέση της χρονιάς.

Περί αριστείας

Πάντως, σχετικά με τα περί αριστείας και κυρίως για την κριτική που δέχτηκε ο κ. Μπαλτάς όταν τη συνέδεσε με το άγχος στην παιδική ηλικία και τον κίνδυνο της ρετσινιάς, εκδόθηκε, χθες, σχετική ανακοίνωση από το υπουργείο. Αναφέρεται, μεταξύ άλλων: «Σαν ρετσινιά κόλλησαν σε διάφορους σχολιαστές, της «ημετέρας παιδείας μετέχοντες», τα όσα είπε ο υπ. Παιδείας περί αριστείας, που τραυματίζει τις παιδικές ψυχές. Μίλησαν περί κομμουνιστικής εξίσωσης προς τα κάτω και περί μετριοκρατίας. Και όμως, η μετριότητα προκύπτει σχεδόν αβίαστη είτε από τη βαθμοθηρία και το παπαγαλίζειν, προϊόντα του άγχους της διαρκούς επιβράβευσης, είτε από την παραίτηση και την ήσσονα προσπάθεια, προϊόντα του διαρκούς άγχους μήπως επαναληφθεί η πρώτη αποτυχία.

»Σύνδρομα ανάρμοστα στην ψυχοσύνθεση των ανηλίκων, καθώς και στην πραγματοποίηση του εκπαιδευτικού έργου που αποστολή έχει να κοιτάζει όλη την τάξη και όχι να ξεχωρίζει πρόωρα τα 20άρια και τα 19άρια. Η ενήλικη ζωή, μοιραία, βρίθει εξετάσεων, αξιολογήσεων και διακρίσεων. Οι ισορροπημένοι και φιλομαθείς έφηβοι διαθέτουν πολύ περισσότερα εφόδια για μετέπειτα διακρίσεις από ό,τι τρυφερά πανικόβλητα μυαλά, πρόωρα διακεκριμένα στο κυνήγι του βαθμού μάλλον παρά της γνώσης».

efsyn.gr