«Τα έργα του αυτοκινητοδρόμου έχουν μελετηθεί και υλοποιηθεί για τα μεγέθη και τη συχνότητα βροχοπτώσεων που υπαγορεύουν οι ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές και κανονισμοί. Στο εν λόγω συμβάν οι μετεωρολογικοί σταθμοί στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας κατέγραψαν πολύ ακραία σε μέγεθος και ένταση φαινόμενα, με μεγάλη υπέρβαση των προβλεπόμενων μεγεθών σχεδιασμού». Αυτό τονίζει σε δελτίο τύπου ο «ΜΟΡΕΑΣ», αναφερόμενος στα προβλήματα που προκάλεσε η κακοκαιρία στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας.
Η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:
«Αναφορικά με την υπερχείλιση του ποταμού Πάμισου, η οποία το πρωί της Τετάρτης επηρέασε και τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, η ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. θα ήθελε να επισημάνει τα ακόλουθα:
- Η καταγραφή του μετεωρολογικού σταθμού Αρφαρών του Εθνικού Αστεροσκοπείου (278 χιλιοστά το εικοσιτετράωρο, από τις 12:00 μ.μ. της Τρίτης 6/9/2016 έως τις 12:00 μ.μ. της Τετάρτης 7/9/2016), είναι ενδεικτική για το ακραίο ύψος βροχόπτωσης που σημειώθηκε στην περιοχή του ποταμού Πάμισου, το οποίο οδήγησε στην υπερχείλιση του ποταμού.
Αποτέλεσμα αυτής της υπερχείλισης ήταν να πλημμυρίσει η ευρύτερη περιοχή και πολλοί γειτονικοί οικισμοί, και, όπως είναι φυσικό να επηρεαστεί η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, του αεροδρομίου της Καλαμάτας και του ευρύτερου οδικού δικτύου.
- Τα έργα του αυτοκινητοδρόμου έχουν μελετηθεί και υλοποιηθεί για τα μεγέθη και τη συχνότητα βροχοπτώσεων που υπαγορεύουν οι ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές και κανονισμοί. Στο εν λόγω συμβάν οι μετεωρολογικοί σταθμοί στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας κατέγραψαν πολύ ακραία σε μέγεθος και ένταση φαινόμενα, με μεγάλη υπέρβαση των προβλεπόμενων μεγεθών σχεδιασμού. Χαρακτηριστικά, ενώ η τιμή έντασης της βροχής σχεδιασμού για περίοδο επανάληψης τα 50 έτη είναι 125 χιλιοστά ανά ώρα σε διάστημα 10 λεπτών, οι τιμές που καταγράφηκαν είναι υπερτριπλάσιες.
- Παρ΄ όλα όσα προαναφέρθηκαν για την ένταση και την διάρκεια του φαινομένου και την συνεπακόλουθη εξαιρετικά μεγάλη καταπόνηση της υποδομής του αυτοκινητοδρόμου, η υποδομή ανταποκρίθηκε άριστα, άντεξε σε πολύ μεγάλα φορτία και δεν παρουσίασε σε κανένα σημείο πρόβλημα δομικής αστοχίας.
- Ο αυτοκινητόδρομος παραδόθηκε στην κυκλοφορία τα ξημερώματα της Πέμπτης 8/9, μόλις δηλαδή υποχώρησε η στάθμη των υδάτων του ποταμού Πάμισου που είχαν κατακλύσει την ευρύτερη περιοχή της πεδιάδας της Μεσσηνίας.
Ο έλεγχος και η διαχείριση αυτών των υδάτων και γενικότερα των πλημμυρικών φαινομένων της ευρύτερης περιοχής της λεκάνης του ποταμού Πάμισου, είναι προφανώς έξω από κάθε αρμοδιότητα και ευθύνη της εταιρίας μας, που έχει την υποχρέωση της μελέτης και κατασκευής του έργου σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές πράγμα που υλοποίησε με πλήρη και απαρέγκλιτο σεβασμό και επίσης την λειτουργία και την συντήρηση του έργου επίσης με βάση συγκεκριμένους κανόνες, που επιβάλλουν την λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου με κύριο γνώμονα την ασφάλεια των χρηστών.
Ο σεβασμός στην ασφάλεια των χρηστών επέβαλε την λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου μόνο όταν δεν υπήρχαν, έστω και σε περιορισμένη έκταση, νερά στο οδόστρωμα.
- Η, προφανώς από άγνοια ή παραπληροφόρηση, έκφραση από ορισμένες πλευρές της άποψης ότι η ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. «έχει την υποχρέωση να φροντίζει άμεσα για την πρόληψη πλημμυρικών φαινομένων όπως τα χθεσινά …», είναι προφανώς άτοπη αφού η ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. δεν έχει ούτε την δυνατότητα ούτε την υποχρέωση να υποκαταστήσει τους αρμόδιους Φορείς έξω από τα όρια του αυτοκινητοδρόμου. Πολύ περισσότερο η συγκεκριμένη αντίληψη είναι ακραία και εκτός κάθε λογικής, όταν τα πλημμυρικά φαινόμενα επηρέασαν τεράστιες εκτάσεις, συμπεριλαμβανομένου του Αεροδρομίου και του οδικού δικτύου, πολύ απομακρυσμένες και χωρίς καμία σχέση με το έργο Παραχώρησης.
- Αντίθετα η ομαλή λειτουργία του έργου, που μελετήθηκε και κατασκευάστηκε με απόλυτο σεβασμό στις ισχύουσες προδιαγραφές, προϋποθέτει την ομαλή λειτουργία των έργων του περιβάλλοντος χώρου και πιο συγκεκριμένα των αντιπλημμυρικών έργων της ευρύτερης περιοχής.
Για τον σκοπό αυτό είναι απαραίτητη η προώθηση και υλοποίηση των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας και ειδικότερα των έργων στην κοίτη του ποταμού Πάμισου και στο δίκτυο απορροής ομβρίων της ευρύτερης περιοχής, για την αντιμετώπιση παρόμοιων, έστω και εξαιρετικά σπάνιων, φαινομένων στο μέλλον.
-
Τέλος σημειώνεται ότι, ανεξάρτητα από όσα προαναφέρθηκαν σχετικά με τις υποχρεώσεις της, η εταιρεία ΜΟΡΕΑΣ διέθεσε μεγάλο αριθμό προσωπικού, μηχανημάτων και εξοπλισμού στους αρμόδιους Φορείς για την αντιμετώπιση των συνεπειών της θεομηνίας, καθώς επίσης για την λήψη προσωρινών μέτρων διευκόλυνσης της απαγωγής των υδάτων που είχαν συγκεντρωθεί σε περιοχές εκτός έργου, ώστε να ομαλοποιηθεί η λειτουργία του ευρύτερου τοπικού και επαρχιακού οδικού δικτύου και του Αεροδρομίου.»