Γράφει ο Απόστολος Κοιμήσης*
Νέες απαλλαγές από δημοτικά τέλη για χατήρι μεγάλων ιδιωτικών εταιρειών. Τα βάρη στα οικονομικά εξουθενωμένα «κορόιδα». Στους δημότες.
Σωρεία απαράδεκτων διατάξεων, εις βάρος της Τ.Α., περιλαμβάνονται σε ν/σ που κατετέθη στη Βουλή, από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, Χρ. Σπίρτζη και που δυστυχώς συνυπογράφει και ο αρμόδιος για την Τ.Α. Υπουργός Εσωτερικών, Π. Σκουρλέτης.
Ι) Κατ’ αρχάς, το ν/σ διευρύνει δραματικά τις απαλλαγές των παραχωρησιούχων (δηλαδή των εταιρειών ιδιωτών) από τα δημοτικά ανταποδοτικά τέλη.
Το ζήτημα αυτής της νέας απαλλαγής, έχει μείζονα δημοσιονομική, αλλά και πολιτική σημασία, αφού μεταφέρει σε ιδιώτες την άσκηση της πλέον αρχέγονης αρμοδιότητας που είναι η διαχείριση των απορριμμάτων, ενώ ταυτόχρονα αφαιρεί πόρους από τα ταμεία των δήμων σε βάρος των δημοτών.
Υπενθυμίζουμε ότι οι σχετικές μεθοδεύσεις δεν είναι καινοφανείς. Υπήρχαν συγκεκριμένες κοινοβουλευτικές απόπειρες με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα από το 2013. Αλλά τότε, το 2013, είχαμε επιτύχει ως Κ.Ε.Δ.Ε., σε συντονισμένη δράση με την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, να αποσοβήσουμε τις αρνητικές εξελίξεις, που δυστυχώς τελικά ψηφίστηκαν από ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ το 2015 ως αρ.13 του ν.4337/2015.
Στη συνέχεια και άλλες απαλλαγές εμφιλοχώρησαν σε σκόρπιες διατάξεις, όπως στο αρ.218 του ν. 4389/2016 για την απαλλαγή παραχωρησιούχων Περιφερειακών Αεροδρομίων από οποιουδήποτε είδους τέλος ή φόρο, καθώς και σε παραχωρήσεις Λιμένων.
Σήμερα η Κυβέρνηση, με την παρ.5 του αρ.79 επεκτείνει έτι περαιτέρω το πεδίο εφαρμογής του δικού της αρ.13 του ν.4337/2015, καταθέτοντας προσθήκη στην περίφημη διάταξη Κουρουμπλή που το 2015 όρισε ότι δεν επιβάλλονται ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας από τους Ο.Τ.Α. σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα προς τα οποία το Δημόσιο ή το ΤΑΙΠΕΔ ή Ο.Τ.Α. έχουν αναθέσει την παροχή υπηρεσίας ή την εκτέλεση έργου, με σύμβαση παραχώρησης, που κυρώνεται από τη Βουλή με τυπικό νόμο, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα.
Τώρα ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΝ και τους παραχωρησιούχους αναθέσεων υπηρεσιών ή έργων από τα “Ν.Π.Ι.Δ. ΠΟΥ ΕΛΕΓΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ”.
Βρισκόμαστε δηλαδή ενώπιον εκτενέστατης αύξησης των απαλλαγών, καθώς τα ΝΠΙΔ που ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο είναι εκατοντάδες. Η δε διατύπωση “ελέγχονται”, άνευ προσδιοριστικών κριτηρίων όπως σε άλλους Νόμους, ή έστω παραπομπής σε ισχύον σχετικό άρθρο, αφήνει ευρεία πεδία ερμηνείας.
Η Έκθεση Γ.Λ.Κ. (Σελ.26) αναφέρεται ρητά σε “ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΣΟΔΩΝ των οικείων Ο.Τ.Α.”, επισημαίνοντας πως “το ύψος της εν λόγω απώλειας εξαρτάται από τα πραγματικά γεγονότα”.
Στην Αιτιολογική Έκθεση, αποτυπώνονται κυβερνητικά επιχειρήματα σχετικά με τη δημιουργία “Εμπορευματικών Κέντρων” στα Ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Συγκεκριμένα, στη Σελ.48 η Κυβέρνηση αιτιολογεί ότι αναμορφώνονται οι απαλλαγές για ανταποδοτικά τέλη “δεδομένης της ανάγκης να καθοριστούν οι σχέσεις των παραχωρησιούχων των εμπορευματικών της κέντρων με τους ΟΤΑ”.
Υπογραμμίζουμε ότι το άρθρο, όπως οι κ.κ. Υπουργοί το έχουν καταθέσει, ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟΝ ΤΗ ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε..
ΑΦΟΡΑ ΌΛΑ τα Ν.Π.Ι.Δ. “που ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο”, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στη διάταξη.
Η Παράταξή μας στην Κ.Ε.Δ.Ε., το “Αυτοδιοικητικό Κίνημα”, διαχρονικώς σταθερή, αντιτίθεται στην υπό ψήφιση ρύθμιση, γιατί ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ την οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α. και, δεδομένων των δημοσιονομικών συνθηκών της Χώρας, ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΚΑΘΕ ΕΝΝΟΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΘΙΚΗΣ με το να ψηφιστούν δυνατότητες επιπλέον απαλλαγών από τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη, ειδικά δε απαλλαγές όχι υπέρ των φτωχοποιημένων συμπολιτών μας, αλλά υπέρ ιδιωτικών εταιρειών – παραχωρησιούχων μεγάλων έργων.
ΙΙ) Στο ίδιο αντι-αυτοδιοικητικό κλίμα και η παρ.2 του αρ.81. Εδώ η Κυβέρνηση ορίζει ότι “ειδικά για τους υπαίθριους και στεγασμένους χώρους στάθμευσης ιδιοκτησίας ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., που χρησιμοποιούνται για διευκόλυνση των μετεπιβιβάσεων των χρηστών του μετρό, ΤΑ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΜΟΥ υπολογίζονται κατ’ ανώτατο όριο ΣΤΟ 25% ΤΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ επιφάνειάς τους”.
Οι Υπουργοί θεωρούν προφανώς δίκαιο που κάνουν πράξη, κατά το γνωστό επικοινωνιακό ευφυολόγημά τους, ο απλός πολίτης του μόχθου να πληρώνει τα δημοτικά τέλη που του αναλογούν, αλλά η Αττικό Μετρό Α.Ε. να πληρώνει κατ’ εξαίρεση μόνο για το 25%.
Αυτονόητη η “ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΣΟΔΩΝ των οικείων Ο.Τ.Α.”, την οποία επισημαίνει ωμά και η Έκθεση Γ.Λ.Κ. (Σελ.26).
ΙΙΙ) ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (παρ. 7-8-9 Αρ.79)
Η παράταξή μας από τον Αύγουστο του 2016 μέχρι σήμερα έχει επανειλημμένως τεκμηριώσει το ΑΝΕΦΑΡΜΟΣΤΟ σημείων του ν.4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων, παρά την ορθή πολιτική κατεύθυνση στην οποία γενικώς αυτός βασίστηκε, ήτοι την ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών.
Από την επόμενη ημέρα της κατάθεσής του, επισημάναμε ότι το κείμενο του Νόμου ήταν ένας λαβύρινθος με πολλά λάθη. Λάθη σε αριθμούς, στη σύνταξη, σε παραπομπές και σε σημεία που δεν έβγαζαν καν νόημα και καθιστούσαν ακόμα και την ανάγνωση αδύνατη. Μας επιβεβαίωσε 100% το γεγονός ότι από τη δημοσίευσή του μέχρι σήμερα αυτός ο Νόμος με τα 379 άρθρα, έχει υποστεί πάνω από 235 διορθώσεις σφαλμάτων/τροποποιήσεις/αλλαγές ημερομηνιών.
Με απλά λόγια, τα 2/3 του ήταν για πέταμα και η Κυβέρνηση προσπάθησε να τα διορθώσει. Εις μάτην. Έχουμε επισημάνει ότι νομικώς τα εκατοντάδες, σπασμωδικά επιμέρους μπαλώματα, με διαφορετική το καθένα χρονική έναρξη ισχύος, ανάλογα με το πως προσκολλάται κάθε μπάλωμα, διογκώνουν το χάος. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Οι 3 αλλαγές στις παρ.7, 8 και 9 του Αρ.70 του ν/σ είναι αποκαλυπτικές.
Ένα μόνο παράδειγμα: 1,5 χρόνο η Αυτοδιοίκηση τεκμηριώνει τη δυσχέρεια στελέχωσης των Επιτροπών Διαγωνισμών. 1,5 χρόνο. Και τί κάνει η Κυβέρνηση τώρα ; Με την παρ.9 προσθέτει επιπλέον, ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ πρόβλεψη στο εδάφιο α’ της περ.α’ της παρ.8 του αρ.221 του ν.4412/2016. Συγκεκριμένα προσθέτει ότι οι υπάλληλοι της Επιτροπής Διαγωνισμού θα πρέπει να διαθέτουν ΚΑΙ “εμπειρία, τεχνική εξειδίκευση και ειδικότητες που προσιδιάζουν στις υπό ανάθεση κατηγορίες εργασιών”.
Στην ΑΝΤΙΘΕΤΗ κατεύθυνση δηλαδή, αντί να εισαχθούν πρωτοβουλίες απλοποίησης, επιτάχυνσης και έμπρακτης διασφάλισης της συγκρότησης των Επιτροπών, αυξάνουν και ΠΕΡΙΠΛΕΚΟΥΝ τα πράγματα. Αλήθεια πως θα παραμετροποιηθούν οι ειδικότητες και η εμπειρία στις κληρώσεις; Πως θα επικαιροποιούνται και από ποιόν; Ποιός και με ποιόν τρόπο θα κρίνει ποιές ειδικότητες ανά είδος δημόσιας σύμβασης απαιτούνται; Πως θα αντικρούονται οι χιλιάδες αναμενόμενες ενστάσεις για το προφίλ των μελών των επιτροπών; Και εν πάσει περιπτώσει που θα βρεθούν οι υπάλληλοι που απαιτούνται; Ιδίως στο υποστελεχωμένο 75% των δήμων της χώρας. Ως προς τη δυνατότητα προγραμματικής συνεργασίας με φορείς της γενικής κυβέρνησης, ας μείνει καλύτερα ασχολίαστο.
Αυτή όμως ή τρομακτική διόγκωση της γραφειοκρατίας έχει προβληματίσει κανέναν ή μήπως γίνεται σκόπιμα για να παραμένει το δημόσιο χρήμα αναπορρόφητο και διαθέσιμο για πάσα χρήση στα ταμεία του γενικού λογιστηρίου του κράτους;
Από τον Αύγουστο 2016 με κάθε τρόπο, σταθερά, επισημαίνουμε ότι η εφαρμογή των προβληματικών διατάξεων του ν.4412/2016 πρέπει άμεσα να ανασταλεί. Το ίδιο πρέπει να γίνει και τώρα όσο είναι ακόμη καιρός. ΠΑΥΣΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΩΝ και ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ. Ταυτοχρόνως με ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ, από τον Αύγουστο 2016 μέχρι σήμερα, νομική και θεσμική ΕΠΙΛΥΣΗ του προκληθέντος χάους, με βάση την πρόσφατη εμπεριστατωμένη απόφαση της ΚΕΔΕ.
- IV) Το ν/σ δυστυχώς εμπεριέχει και άλλα σημεία εις βάρος των Δήμων μας. Αξίζει κάθε Συναδέλφισσα και Συνάδελφος να το μελετήσει, για να γίνει αντιληπτή η διαφορά λόγων και πράξης εκ μέρους του Κεντρικού Κράτους.
Να δει και μόνος του τα Άρθρα και τις Εκθέσεις που επεξηγήσαμε ΑΝΩΤΕΡΩ.
Την ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΣΟΔΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ που καταγράφει η Έκθεση του ΓΛΚ για την παρ.5 του αρ.28. Εκεί αναφέρουν ότι μέχρι την έκδοση διαφόρων ΥΑ και ΚΥΑ, διοικητικά πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. θα ισχύουν ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΚΑΤΑ 40%.
Τη ΔΑΠΑΝΗ που προκαλεί Η ΑΝΑΛΗΨΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ του παράλληλου και κάθετου οδικού δικτύου, εκατέρωθεν των σιδηροδρομικών γραμμών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των αρ. 79 παρ.3 και 81 παρ.1α. Η συντήρηση ανατίθεται στους Ο.Τ.Α. μας ενημερώνει το ν/σ, χωρίς ρητή εμφανή πρόβλεψη για μεταφορά αντίστοιχων πόρων.
Την ενδεχόμενη δαπάνη από την πρόβλεψη ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ προς Δήμους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως κατά το αρ.17.
Το “Αυτοδιοικητικό Κίνημα” στην Κ.Ε.Δ.Ε. τονίζει, για μια ακόμη φορά, το ΑΔΙΕΞΟΔΟ στο οποίο οδηγεί η ΑΝΕΥΘΥΝΗ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗ από το Κεντρικό Κράτος για αυτοδιοικητικά ζητήματα, όταν, άνευ διαβούλευσης, μέσα σε ογκώδη νομοθετήματα εντοπίζουμε αλλαγές στις αρμοδιότητες και στους πόρους των Δήμων μας.
Αδιέξοδο που λειτουργεί τελικώς εις βάρος όχι μόνο του χώρου της Τ.Α. – που αποτελεί άλλωστε συνήθη πολιτικό στόχο – αλλά ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ και των ΣΥΜΠΟΛΙΤΩΝ ΜΑΣ που επωμίζονται τις ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ.
Καλούμε τους βουλευτές να μην ψηφίσουν ρυθμίσεις που επιτείνουν την αυτοδιοικητική ΑΣΦΥΞΙΑ.
Υπενθυμίζουμε, τέλος, το ΘΕΣΜΙΚΟ ΚΑΘΗΚΟΝ που οφείλουμε να υπηρετούμε όσοι τιμηθήκαμε με την εμπιστοσύνη του λαού στις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Καθήκον ΔΙΑΦΥΛΑΞΗΣ και ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ του ΚΥΡΟΥΣ και του ΣΕΒΑΣΜΟΥ του θεσμού, που ενδεχομένως ΠΛΗΤΤΕΤΑΙ όταν σιωπούμε ή, αντιθέτως, όταν εκδίδουμε εσπευσμένως Ανακοινώσεις με αναίτιους διθυραμβικούς επαίνους, για διατάξεις και κανονιστικές πράξεις του Κεντρικού Κράτους, το περιεχόμενο των οποίων έρχεται σε αντίθεση με τα ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΚΕΚΤΗΜΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ.
*Ο Απόστολος Κοιμήσης είναι δήμαρχος Αμφιλοχίας επικεφαλής της παράταξης «ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ» της Κ.Ε.Δ.Ε.