Ν. Χουντής: «Άλλα ψήφισε η Ελληνική Βουλή για τα τμήματα της Ολυμπίας Οδού «Πάτρα-Πύργος» και «Καλό Νερό-Τσακώνα» και άλλα συμφωνούν με τις Βρυξέλλες»

xountis2Ε­ρώ­τη­ση Νί­κου Χουν­τή στην Κο­μι­σιόν

Τε­ρά­στιας οι­κο­νο­μι­κής ση­μα­σί­ας δι­α­φο­ρο­ποι­ή­σεις υ­πάρ­χουν α­νά­με­σα σε αυ­τά που ε­νέ­κρι­νε η Κο­μι­σιόν για την Ο­λυμ­πί­α Ο­δό και σε ό­σα ψη­φί­στη­καν α­πό τη Βου­λή για την α­να­θε­ώ­ρη­ση της σύμ­βα­σης πα­ρα­χώ­ρη­σης του εν λό­γω ο­δι­κού ά­ξο­να. Αυ­τό α­πο­κα­λύ­πτει με ε­ρώ­τη­σή του προς την Κο­μι­σιόν ο  Νί­κος Χουν­τής.

Πιο συγ­κε­κρι­μέ­να, ο Νί­κος Χουν­τής, λί­γα μό­λις 24ωρα με­τά την α­να­κοί­νω­ση του Υ­πουρ­γού Με­τα­φο­ρών ό­τι τα τμή­μα­τα της Ο­λυμ­πί­ας Ο­δού «Πά­τρα-Πύρ­γος» και «Κα­λό Νε­ρό-Τσα­κώ­να» θα α­φαι­ρε­θούν α­πό τη σύμ­βα­ση πα­ρα­χώ­ρη­σης και θα ε­κτε­λε­στούν ως δη­μό­σια έρ­γα, φέρ­νει στο φως ε­ξαι­ρε­τι­κής ση­μα­σί­ας δι­α­φο­ρο­ποι­ή­σεις με­τα­ξύ της σύμ­βα­σης πα­ρα­χώ­ρη­σης που ε­νέ­κρι­νε η ελ­λη­νι­κή Βου­λή με τον Νό­μο 4219/2013 και της α­πό­φα­σης της Κο­μι­σιόν «Ε­πα­νεκ­κί­νη­ση των συμ­βά­σε­ων πα­ρα­χώ­ρη­σης των ελ­λη­νι­κών αυ­το­κι­νη­το­δρό­μων – Ο­λυμ­πί­α Ο­δός Α.Ε.» (C(2013)9253).

Ο Νί­κος Χουν­τής, στην ε­ρώ­τη­σή του, με­τα­ξύ άλ­λων, α­να­φέ­ρει εν­δει­κτι­κά ό­τι:

•    Πα­ρ’ ό­λο που α­φαι­ρέ­θη­κε τμή­μα του έρ­γου α­πό τη σύμ­βα­ση, δεν μει­ώ­θη­κε αν­τί­στοι­χα και η χρη­μα­το­δο­τι­κή συμ­βο­λή του δη­μο­σί­ου, ο­δη­γών­τας σε α­πώ­λεια ε­κα­τον­τά­δων ε­κα­τομ­μυ­ρί­ων ευ­ρώ.

•    Στην α­πό­φα­ση της Κο­μι­σιόν ο­ρί­ζε­ται ό­τι το έρ­γο θα πε­ρα­τω­θεί τον Δε­κέμ­βριο του 2015 ε­νώ στην σύμ­βα­ση που υ­πε­γρά­φη, υ­πο­λο­γί­ζε­ται ό­τι το έρ­γο θα πε­ρα­τω­θεί το Δε­κέμ­βριο του 2017!!

•    Στην α­πό­φα­ση της Κο­μι­σιόν εγ­κρί­νε­ται α­πο­ζη­μί­ω­ση προς τον πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χο για την «προς τα πά­νω α­να­θε­ώ­ρη­ση του κό­στους κα­τα­σκευ­ής» ί­ση με 93 εκ ευ­ρώ. Στη σύμ­βα­ση που υ­πε­γρά­φη το πο­σό αυ­τό πε­ρι­γρά­φε­ται ως «τί­μη­μα ε­κτε­λε­σμέ­νων με­λε­τών – κα­τα­σκευ­ών του τμή­μα­τος Τ2»

•    Στην α­πό­φα­ση της Κο­μι­σιόν α­να­φέ­ρε­ται ό­τι «ε­πει­δή τα τμή­μα­τα Πά­τρα-Πύρ­γος και Πύρ­γος-Τσα­κώ­να δεν α­να­μέ­νε­ται να έ­χουν τό­σο με­γά­λη κυ­κλο­φο­ρί­α, ό­πως το τμή­μα Ε­λευ­σί­να-Πά­τρα, το Ελ­λη­νι­κό Δη­μό­σιο έ­χει συμ­φω­νή­σει με τον Πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χο ό­τι η κα­τα­σκευ­ή αυ­τών των τμη­μά­των θα πρέ­πει να α­να­βλη­θεί για μέ­χρι 3 έ­τη με­τά το πέ­ρας της πε­ρι­ό­δου Τ1». Στη σύμ­βα­ση που υ­πε­γρά­φη α­να­φέ­ρε­ται ό­τι το δη­μό­σιο έ­χει το δι­καί­ω­μα να ε­ξαι­ρέ­σει τα τμή­μα­τα αυ­τά α­πό την κα­τα­σκευ­ή του έρ­γου»

•    Σύμ­φω­να με τον Υ­πουρ­γό ΥΠΟΜΕΔΙ, η δη­μο­πρά­τη­ση των τμη­μά­των «Πά­τρα-Πύρ­γος» και «Κα­λό Νε­ρό-Τσα­κώ­να» ως δη­μό­σιο έρ­γο, θα έ­χει προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό 470 ε­κα­τομ­μύ­ρια ευ­ρώ, ό­ταν στη σύμ­βα­ση που υ­πε­γρά­φη α­πό το ελ­λη­νι­κό Κοι­νο­βού­λιο το κό­στος κα­τα­σκευ­ής α­πό τον πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χο ε­κτι­μά­ται σε 881.466.405 ευ­ρώ!

Εύ­λο­γα λοι­πόν τα ε­ρω­τή­μα­τα που προ­κύ­πτουν α­πό τα α­νω­τέ­ρω, και τα ο­ποί­α ο Νί­κος Χουν­τής θέ­τει προς την Κο­μι­σιόν:

Τι τε­λι­κά ι­σχύ­ει; Η α­πό­φα­ση της Κο­μι­σιόν ή ο Νό­μος που ψή­φι­σε η κυ­βερ­νη­τι­κή πλει­ο­ψη­φί­α στο ελ­λη­νι­κό Κοι­νο­βού­λιο;

Για­τί «Με­τά την ε­ξαγ­γε­λί­α του υ­πουρ­γού ΥΠΟΜΕΔΙ, ε­ξαί­ρε­σης των τμη­μά­των «Πά­τρα-Πύρ­γος» και «Κα­λό Νε­ρό-Τσα­κώ­να» και κα­τα­σκευ­ής τους ως δη­μό­σιο έρ­γο, δε μει­ώ­θη­κε α­να­λο­γι­κά η χρη­μα­το­δο­τι­κή συμ­βο­λή του δη­μο­σί­ου»;

Πώς αν­τι­με­τω­πί­ζει η Κο­μι­σιόν το γε­γο­νός ό­τι «τα τμή­μα­τα του έρ­γου «Πά­τρα- Πύρ­γος» και «Κα­λό Νε­ρό – Τσα­κώ­να» ε­άν κα­τα­σκευα­στούν ως δη­μό­σιο έρ­γο κο­στί­ζουν στους πο­λί­τες 50% λι­γό­τε­ρο α­πό την πε­ρί­πτω­ση που τα κα­τα­σκεύ­α­ζε ο πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χος»;

Η πλή­ρης ε­ρώ­τη­ση του Νί­κου Χουν­τή έ­χει ως ε­ξής:

«Η Ε­πι­τρο­πή, με την α­πό­φα­σή της C(2013)9253/2013 α­πε­φάν­θη ό­τι για το έρ­γο της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ η α­να­θε­ώ­ρη­ση της Σύμ­βα­σης ό­πως κυ­ρώ­θη­κε α­πό το Ελ­λη­νι­κό Κοι­νο­βού­λιο (Ν.4219/2013) συ­νι­στά κρα­τι­κή ε­νί­σχυ­ση (άρ­θρο 107(1), ΣΛΕΕ), οι ο­ποί­ες ό­μως δεν νο­θεύ­ουν τον αν­τα­γω­νι­σμό και το εμ­πό­ριο στα κρά­τη της ΕΕ.

Με­τα­ξύ της α­πό­φα­σης της Ε­πι­τρο­πής και της Σύμ­βα­σης, δι­α­πι­στώ­νον­ται οι ε­ξής δι­α­φο­ρο­ποι­ή­σεις:

α) των ο­ρι­σμών πε­ρι­ό­δων Τ1 και Τ2, (ση­μεί­ο 11 της C(2013)9253/2013 και άρ­θρα 5.1.18 και 5.1.32, παρ. Δ, Ν.4219/2013),

β) της η­με­ρο­μη­νί­ας πε­ρά­τω­σης του έρ­γου (Δε­κέμ­βριος 2015 στο ση­μεί­ο 21 της C(2013)9253/2013 και Δε­κέμ­βριος 2017 στο Παρ. Δ, Προ­σάρτ. 1, Ν.4219/2013),

γ) Στη C(2013)9253/2013 (σημ. 30) εγ­κρί­νε­ται α­πο­ζη­μί­ω­ση 930 ε­κατ. ευ­ρώ προς τον πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χο για την «προς τα πά­νω α­να­θε­ώ­ρη­ση του κό­στους κα­τα­σκευ­ής». Στη Σύμ­βα­ση (Άρθ. 5.1.32 παρ. Δ) το πο­σό αυ­τό πε­ρι­γρά­φε­ται ως «τί­μη­μα ε­κτε­λε­σμέ­νων με­λε­τών – κα­τα­σκευ­ών του τμή­μα­τος Τ2»,

δ) Στη C(2013)9253/2013 (σημ. 32) α­να­φέ­ρε­ται ό­τι η κα­τα­σκευ­ή των τμη­μά­των Πά­τρα-Πύρ­γος και Πύρ­γος-Τσα­κώ­να θα α­να­βλη­θεί για 3 έ­τη με­τά το πέ­ρας της πε­ρι­ό­δου Τ1». Στη Σύμ­βα­ση (Άρθ. 5.2.5, παρ. Δ) α­να­φέ­ρε­ται ό­τι το δη­μό­σιο έ­χει το δι­καί­ω­μα να ε­ξαι­ρέ­σει τα τμή­μα­τα αυ­τά α­πό την κα­τα­σκευ­ή του έρ­γου».

Ε­πί­σης σύμ­φω­να με τον Υ­πουρ­γό ΥΠΟΜΕΔΙ (15.04.2014), τα τμή­μα­τα Πά­τρα–Πύρ­γος και Κα­λό Νε­ρό-Τσα­κώ­να θα δη­μο­πρα­τη­θούν ως δη­μό­σιο έρ­γο με προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό 470 εκ. ευ­ρώ. Στη σύμ­βα­ση το κό­στος κα­τα­σκευ­ής του έρ­γου α­πό τον πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χο ε­κτι­μά­ται σε 881.466.405 ευ­ρώ.

Ε­ρω­τά­ται η Ε­πι­τρο­πή:

1. Πώς σχο­λιά­ζει τις τε­ρά­στι­ες σε ση­μα­σί­α α­πο­κλί­σεις των 2 εγ­γρά­φων; Μπο­ρεί να μας δι­ευ­κρι­νί­σει αν δε­σμεύ­ει τον πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χο και την ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση η έγ­κρι­ση της Ε­πι­τρο­πής ή ο Ν.4219/2013 που ψη­φί­στη­κε α­πό την ελ­λη­νι­κή Βου­λή;

2. Η χρη­μα­το­δο­τι­κή συμ­βο­λή του Δη­μο­σί­ου πα­ρα­μέ­νει στα­θε­ρή (608 εκ ευ­ρώ) ε­νώ για τα τμή­μα­τα «Πά­τρα-Πύρ­γος» και «Κα­λό Νε­ρό-Τσα­κώ­να» α­να­βάλ­λε­ται χρο­νι­κά η κα­τα­σκευ­ή τους και δεν ε­ξαι­ρούν­ται συ­νο­λι­κά α­πό την κα­τα­σκευ­ή του έρ­γου. Με­τά την ε­ξαγ­γε­λί­α του υ­πουρ­γού ΥΠΟΜΕΔΙ, ε­ξαί­ρε­σης των τμη­μά­των αυ­τών και κα­τα­σκευ­ής τους ως δη­μό­σιο έρ­γο, δε θα έ­πρε­πε να μει­ω­θεί α­να­λο­γι­κά η χρη­μα­το­δο­τι­κή συμ­βο­λή του δη­μο­σί­ου;

3. Πως αν­τι­με­τω­πί­ζει η ε­πι­τρο­πή το γε­γο­νός ό­τι τα τμή­μα­τα του έρ­γου «Πά­τρα- Πύρ­γος» και «Κα­λό Νε­ρό – Τσα­κώ­να» ε­άν κα­τα­σκευα­στούν ως δη­μό­σιο έρ­γο κο­στί­ζουν στους πο­λί­τες 50% λι­γό­τε­ρο α­πό την πε­ρί­πτω­ση που τα κα­τα­σκεύ­α­ζε ο πα­ρα­χω­ρη­σι­ού­χος;»