Όλο και περισσότεροι έλληνες καταναλωτές – ίσως και με αφορμή την οικονομική κρίση – ανακαλύπτουν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ. Συγκριτικό τους πλεονέκτημα είναι οι χαμηλότερες τιμές και φυσικά η εξυπηρέτηση. Αν και η συγκεκριμένη αγορά είναι ακόμη μικρή, ωστόσο γενικότερα η ανάπτυξη του διαδικτυακού εμπορίου συμπαρασύρει και την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με Το Βήμα, διεθνώς το ηλεκτρονικό εμπόριο στην κατηγορία του σουπερμάρκετ, αν και διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς, παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Με βάση τις εκτιμήσεις της Boston Consulting Group η παγκόσμια αγορά των διαδικτυακών σουπερμάρκετ θα αναπτυχθεί από 36 δισ. δολάρια που είναι σήμερα στα 100 δισ. δισ. δολάρια ως το 2018.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) το 17% των καταναλωτών έχει αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν μέσω Διαδικτύου τον τελευταίο χρόνο. Και ένας στους πέντε έλληνες online αγοραστές, δηλαδή περίπου το 3% του συνολικού πληθυσμού, αγοράζει και τρόφιμα μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με μελέτη του που αφορούσε την εξέταση της αγοράς των ελληνικών ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ και σε δείγμα 400 e-shoppers (αγοραστές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων) από όλη την Ελλάδα, προκύπτει ότι ένας στους έξι έλληνες καταναλωτές το 2013 δήλωσε ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν που πριν το αγόραζε συνήθως από σουπερμάρκετ. Ωστόσο το ποσοστό των πωλήσεων μέσω Διαδικτύου για τα είδη σουπερμάρκετ παραμένει στην Ελλάδα χαμηλότερο του 0,5%.
Πηγές της αγοράς μιλώντας προς «Το Βήμα» έλεγαν πως το ποσοστό αυτό είναι ακόμη ισχνό, δεδομένου ότι οι αλυσίδες θα πρέπει να συγκροτήσουν ιδιαίτερη οργάνωση για να στηρίξουν το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω του σουπερμάρκετ. Δηλαδή να προχωρήσουν σε επένδυση σε έναν τομέα που θα φέρει αποτελέσματα τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα, αν όχι μακροπρόθεσμα. Και μάλιστα σε μία περίοδο που οι αλυσίδες του κλάδου έχουν περιορίσει ή περιορίζουν τα γενικά τους έξοδα.
Η συγκεκριμένη αγορά είναι ιδιαίτερη, πρωτότυπη και έχει τα δικά της χαρακτηριστικά που δεν προσομοιάζουν με καμία άλλη. Ως εκ τούτου η εφαρμογή τους έχει πιλοτικό χαρακτήρα.
Οπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, «τα προϊόντα που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ είναι κυρίως είδη προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, αναψυκτικά, καφέδες, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως συσκευασμένα τρόφιμα. Το 54% αυτού του κοινού δηλώνει ότι τον επόμενο χρόνο θα αυξήσει τις αγορές του μέσω Ιnternet και το 21% θα τις αυξήσει πάνω από 15%».
Οι online αγοραστές από τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ έχουν την απαίτηση – και γι’ αυτό επιλέγουν αυτό το σύστημα αγοράς – τα προϊόντα που αγοράζουν να έχουν μειωμένες τιμές, η παράδοσή τους να γίνεται γρήγορα, σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή που οι ίδιοι επιθυμούν, η ποιότητά τους να είναι εγγυημένη, να έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών, καθώς και την πολλαπλότητα των τρόπων πληρωμής, όπως εξάλλου τους παρέχεται σε ένα κανονικό σουπερμάρκετ, αλλά και τη δυνατότητα επιστροφής προϊόντων.
Επίσης η ιστοσελίδα του καταστήματος να είναι εύχρηστη, να υπάρχει δυνατότητα για άμεση πληροφόρηση και επιλογή προσφορών και παράλληλα να προσφέρεται η δυνατότητα παραλαβής προϊόντων από το κατάστημα της επιλογής του καταναλωτή.
in.gr