Οι φόροι κουρεύουν τις δαπάνες των νοικοκυριών για τα Χριστούγεννα

leitourgia-emporikon-katastimatonΟι αυξημένοι φόροι και οι δαπάνες υγείες, επίσης αυξημένες λόγω της μεγαλύτερης συμμετοχής των ασφαλισμένων, στερούν ακόμη περισσότερα χρήματα από το λιανεμπόριο και ειδικά από τη χριστουγεννιάτικη αγορά. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τη φετινή έρευνα που πραγματοποίησε η Deloitte, καταγράφοντας τις καταναλωτικές τάσεις για τη χριστουγεννιάτικη περίοδο στην Ελλάδα και 16 ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα νοικοκυριά στην Ελλάδα προϋπολογίζουν ότι θα ξοδέψουν φέτος για δώρα, φαγητό και διασκέδαση την περίοδο των Χριστουγέννων 406 ευρώ κατά μέσο όρο, ποσό 12,5% μικρότερο σε σχέση με όσα δαπάνησαν πέρυσι (464 ευρώ). Σημειώνεται ότι πέρυσι είχαν εκτιμήσει ότι θα ξοδέψουν 451 ευρώ. Αν και για μια ακόμη χρονιά καταγράφεται υποχώρηση των προϋπολογιζόμενων εξόδων για τα Χριστούγεννα, ο ρυθμός μείωσης επιβραδύνεται σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. «Η έρευνα καταδεικνύει μια απαισιοδοξία για την τωρινή οικονομική κατάσταση, αλλά παράλληλα και μια αισιοδοξία για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας» επεσήμανε χθες κατά την παρουσίαση της έρευνας ο κ. Δημήτρης Κουτσόπουλος, Consulting Manager Partner και επικεφαλής του κλάδου Consumer Business της Deloitte στην Ελλάδα. «Αυτή η επιβράδυνση του ρυθμού μείωσης των δαπανών σχετίζεται και με το γεγονός ότι “πιάσαμε πάτο”» πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο ίδιος. Ειδικότερα, στην Ελλάδα οι καταναλωτές δηλώνουν απαισιόδοξοι για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας σε ποσοστό 75%, ενώ οι αισιόδοξοι είναι μόλις 5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι οι απαισιόδοξοι ήταν το 81% και οι αισιόδοξοι μόλις το 3%.

Η αίσθηση της φορολογικής πίεσης δεν ήταν ποτέ τόσο έντονη όσο το τρέχον έτος, καθώς το 65% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν προϋπολογίζει περισσότερα για τις χριστουγεννιάτικες αγορές διότι σκέφτονται ότι πρέπει να πληρώσουν περισσότερους φόρους από πέρυσι. Επίσης, είναι η πρώτη φορά που τόσοι πολλοί καταναλωτές, το 25%, θεωρούν ότι δαπανούν περισσότερα για την υγεία σε σύγκριση με πέρυσι.

Από τα 406 ευρώ που σκοπεύει να ξοδέψει κατά μέσο όρο το ελληνικό νοικοκυριό 163 ευρώ προορίζονται για τρόφιμα και ποτά, 162 ευρώ για δώρα και 81 ευρώ για εξόδους και διασκέδαση. Τις μεγαλύτερες περικοπές σε σχέση με πέρυσι οι Ελληνες φαίνεται να τις κάνουν στις δαπάνες για διασκέδαση (μείωση κατά 21,5%).

Μεγάλη είναι η απόκλιση που παρατηρείται μεταξύ των δώρων που θα ήθελαν οι Ελληνες να λάβουν και αυτών που τελικά λαμβάνουν, αλλά και που οι ίδιοι κάνουν σε παιδιά και ενήλικες. Στην πρώτη θέση των επιθυμητών δώρων με 61% είναι τα ταξίδια, στη δεύτερη με 58% τα χρήματα, στην τρίτη θέση τα ρούχα και παπούτσια με 57%, ενώ τα βιβλία βρίσκονται μόλις στην 6η θέση με ποσοστό 48%. Ωστόσο, αυτό που αγοράζουν κυρίως (το 49%) για να προσφέρουν ως δώρο είναι τα βιβλία, καθώς πρόκειται για καλή και οικονομική λύση, ακολουθούν τα παπούτσια και τα ρούχα με 45% και στην τρίτη θέση βρίσκονται τα καλλυντικά και τα αρώματα με 33%. Τα ταξίδια, όπως είναι αναμενόμενο, δεν περιλαμβάνονται στην πρώτη δεκάδα.

kathimerini.gr