«Τα στοιχεία που το Παρατηρητήριο των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Πόλεων (Cultural and Creative Cities Monitor) έδωσε στη δημοσιότητα, οδηγούν, μεταξύ άλλων, σε ένα ασφαλές συμπέρασμα: η Καλαμάτα έπρεπε να έχει επιλεγεί ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021. Είχε όλες τις προϋποθέσεις και, δυστυχώς, αδικήθηκε.» Αυτό τόνισε ο Δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας σε συζήτηση με δημοσιογράφο και σημείωσε:
«Αφού τονισθεί ότι το εν λόγω Παρατηρητήριο αποτελεί ένα εργαλείο που δημιούργησε η Ευρωπαϊκή Ένωση και δε δίδει κάποιο βραβείο, ούτε επιβάλλει ποινές, αλλά αποτελεί μέσον κινητοποίησης για διάλογο και προσπάθεια βελτίωσης και επαύξησης της παρουσίας μιας πόλης στα πολιτιστικά πράγματα, το συμπέρασμα πως η Καλαμάτα άξιζε τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021 και κακώς δεν τον έλαβε, προκύπτει από τα εξής:
1) Σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Παρατηρητηρίου, που αξιολογεί σειρά παραμέτρων, η Καλαμάτα κατατάσσεται δεύτερη μεταξύ 4 ελληνικών πόλεων, μετά την Αθήνα και πριν τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα. Το επίτευγμα της Καλαμάτας είναι σπουδαίο, διότι η πόλη μας συγκεντρώνει μεσοσταθμική βαθμολογία 23,6 όταν η επιλεγείσα ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης έτους 2019, η Matera της Ιταλίας, έχει βαθμολογία 20,5 και το επίσης επιλεγέν ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης έτους 2019 Plovdiv είναι τελευταίο (!), με σκορ 13,0 μόλις… Οι διατελέσασες Πολιτιστικές Πρωτεύουσες Θεσσαλονίκη και Πάτρα λαμβάνουν 19,8 και 14,6 αντίστοιχα, ενώ η Αθήνα («μισή Ελλάδα») με τις τόσες υποδομές, την Ακρόπολη και τους λοιπούς, παγκόσμιας εμβέλειας, αρχαιολογικούς χώρους, βρίσκεται στο 25,7, δηλαδή ελάχιστα παραπάνω από την Καλαμάτα.
2) Εάν εξετασθεί ο τομέας της πολιτιστικής ζωντάνιας (cultural vibrancy), η Καλαμάτα λαμβάνει βαθμολογία 36,2, που τη φέρνει στις πρώτες 40 πόλεις της Ευρώπης, επί συνόλου 168.
3) Από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου προκύπτει ότι η θέση της Καλαμάτας ως ανερχόμενης πόλης είναι δεδομένη, κάτι που αποτυπώθηκε και στη διαδικασία για την επιλογή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021, δεδομένου ότι:
α. Η πολιτιστική ζωή της Καλαμάτας είναι πάνω από το μέσον ευρωπαϊκό όρο και αναδεικνύει τη δυναμική της πόλης
β. Η ύπαρξη ικανού αριθμού πολιτιστικών υποδομών καταγράφεται στους αντίστοιχους δείκτες. Ειδικά, η υψηλή βαθμολογία σε θεατρικές αίθουσες δείχνει την ετοιμότητα της πόλης για μεγάλες διοργανώσεις
γ. Η αυξανόμενη προσφορά θέσεων εργασίας σε τομείς του πολιτιστικού τομέα δείχνει την προοπτική εξέλιξης της Καλαμάτα σε πόλο έλξης δημιουργικών επαγγελματιών, όπως φάνηκε από τις εντάξεις στο ΕΣΠΑ στο πρόγραμμα «Νεοφυής Επιχειρηματικότητα»
δ. Η βαθμολόγηση της Καλαμάτας ως 2ης στην Ελλάδα, μπροστά από τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα και πίσω μόνο από την Αθήνα, αναδεικνύει τη συνεχιζόμενη δραστηριότητα με ποιότητα στον πολιτισμό
ε. Η επιλογή της Καλαμάτας για συμπερίληψη στο Παρατηρητήριο είναι επίτευγμα, το οποίο οφείλεται και στην επιτυχημένη διεκδίκηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, η οποία «έβαλε στο χάρτη» την Καλαμάτα, σε ένα ευρύτερο πολιτιστικό πλαίσιο, πέραν εκείνου του χορού, που οφείλεται στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού.
Η Καλαμάτα θα συνεχίσει την προσπάθεια διεύρυνσης της παρουσίας της στον πολιτιστικό χώρο, με ποιότητα και έμφαση στις διεθνείς εκδηλώσεις, χωρίς να υποτιμώνται εκείνες με μικρότερο βεληνεκές. Στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού έχει προστεθεί ο Διεθνής Διαγωνισμός και Φεστιβάλ Χορωδιών Καλαμάτας, του οποίου η πρώτη διοργάνωση το 2015 γνώρισε μεγάλη επιτυχία και η δεύτερη θα διεξαχθεί τον Οκτώβριο φέτος, με 53 χορωδίες από 16 χώρες και περί τους 2.000 χορωδούς και συνοδούς.
Το «γιατί» η Καλαμάτα, τελικά, δεν επιλέγηκε για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021, προς γενική έκπληξη όλων, είναι το ερώτημα που μόνο πολιτική απάντηση μπορεί να έχει. Άλλωστε, ο ορισμός ως μέλους του Δ.Σ. της «Ελευσίνα 2021 Α.Ε.» ενός από τα δύο μέλη της ευρωπαϊκής επιτροπής επιλογής, που είχαν ορισθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση, κάτι δείχνει. Ας είναι…
Το κεκτημένο της προσπάθειας να γίνει η Καλαμάτα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το κρατούμε και το αξιοποιούμε έμπρακτα, παρά τη σκληρή οικονομική συγκυρία.
Εν καιρώ έχουμε πολλά να πούμε και θα πούμε γι’ αυτό το θέμα».