Παρέμβαση για τη διάσωση του αρχειακού υλικού του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου

treno1Ε­πι­στο­λή προς τους αρ­μό­διους των υ­πη­ρε­σι­ών των Γε­νι­κών Αρ­χεί­ων του Κρά­τους στην Πε­λο­πόν­νη­σο έ­στει­λε το Ελ­λη­νι­κό Τμή­μα της Δι­ε­θνούς Ε­πι­τρο­πής για τη Δι­α­τή­ρη­ση της Βι­ο­μη­χα­νι­κής Κλη­ρο­νο­μιάς με στό­χο τον εν­το­πι­σμό και τη δι­ά­σω­ση του αρ­χεια­κού υ­λι­κού της ε­ται­ρεί­ας των Σι­δη­ρο­δρό­μων Πε­λο­πον­νή­σου. Στην ε­πι­στο­λή που υ­πο­γρά­φε­ται α­πό τον πρό­ε­δρο Νί­κο Μπε­λα­βί­λα και τη γε­νι­κή γραμ­μα­τέ­α Μα­ρί­α Μαυ­ρο­ει­δή, α­να­φέ­ρον­ται τα ε­ξής:

Το Δι­οι­κη­τι­κό Συμ­βού­λιο του Ελ­λη­νι­κού Τμή­μα­τος της Δι­ε­θνούς Ε­πι­τρο­πής για την Δι­α­τή­ρη­ση της Βι­ο­μη­χα­νι­κής Κλη­ρο­νο­μιάς (T­I­C­C­IH), που συ­νε­δρί­α­σε στις 18 Ι­ου­νί­ου α­φού έ­λα­βε υ­πό­ψη:

1. Την κα­τά­στα­ση εγ­κα­τά­λει­ψης που έ­χει δι­α­μορ­φω­θεί στο Με­τρι­κό Σι­δη­ρο­δρο­μι­κό Δί­κτυ­ο της Πε­λο­πον­νή­σου με­τά την παύ­ση λει­τουρ­γί­ας του α­πό τον Ι­α­νουά­ριο του 2011,

2. Τα συ­χνό­τα­τα πε­ρι­στα­τι­κά λε­η­λα­σί­ας και κα­τα­στρο­φής των κτη­ρί­ων, των υ­πο­δο­μών, και του κι­νη­τού και α­κί­νη­του ε­ξο­πλι­σμού του στο δι­ά­στη­μα που με­σο­λά­βη­σε,

3. Την α­ξί­α που έ­χει το συγ­κε­κρι­μέ­νο Σι­δη­ρο­δρο­μι­κό Δί­κτυ­ο ως μέ­ρος της Βι­ο­μη­χα­νι­κής Κλη­ρο­νο­μιάς της χώ­ρας.

4. Την ση­μα­σί­α που α­κό­μα έ­χει το εν λό­γω Σι­δη­ρο­δρο­μι­κό Δί­κτυ­ο για την α­νά­πτυ­ξη στην Πε­λο­πόν­νη­σο, και για την του­ρι­στι­κή προ­βο­λή της.

Α­πο­φα­σί­ζει:

– Εκ­φρά­ζει την βα­θύ­τα­τη α­νη­συ­χί­α του για την δι­α­φαι­νό­με­νη ε­πι­κίν­δυ­νη ε­ξέ­λι­ξη που έ­χει σχέ­ση με την εγ­κα­τά­λει­ψη και την λε­η­λα­σί­α του Με­τρι­κού Σι­δη­ρο­δρο­μι­κού Δι­κτύ­ου Πε­λο­πον­νή­σου.

– Κα­λεί, α­φε­νός τον Ο­ΣΕ, την ΓΑΙ­Α­Ο­ΣΕ, την ΤΡΑΙ­ΝΟ­ΣΕ και α­φε­τέ­ρου, τα αρ­μό­δια υ­πουρ­γεί­α (υ­πουρ­γεί­ο Υ­πο­δο­μών, Με­τα­φο­ρών και Δι­κτύ­ων και υ­πουρ­γεί­ο Πο­λι­τι­σμού και Α­θλη­τι­σμού) να λά­βουν ά­με­σα μέ­τρα δι­ά­σω­σης και προ­στα­σί­ας του σπου­δαί­ου αυ­τού πο­λι­τι­στι­κού πλού­του της χώ­ρας και ταυ­τό­χρο­να να δι­ε­ρευ­νή­σουν την δυ­να­τό­τη­τα α­ξι­ο­ποί­η­σης στην κα­τεύ­θυν­ση που κι­νούν­ται σή­με­ρα δι­ε­θνώς άλ­λα πα­ρό­μοι­α ι­στο­ρι­κά δί­κτυ­α που εί­τε εί­ναι πλή­ρως ε­νερ­γά για ε­πι­βα­τι­κές και εμ­πο­ρι­κές με­τα­φο­ρές (π.χ, B­e­r­n­i­na E­x­p­r­e­ss Ελ­βε­τί­ας, Μa­r­i­a­z­e­ll Βa­h­n­h­of Αυ­στρί­ας, Γραμ­μή S­e­p­t­e­m­v­ri-D­o­b­r­i­n­i­s­h­te Βουλ­γα­ρί­ας) ή λει­τουρ­γούν α­μι­γώς για του­ρι­στι­κή χρή­ση (π.χ. D­u­r­a­n­go & S­i­l­v­e­r­t­on T­r­a­in, U­SA, S­a­n­ta Fe S­o­u­t­h­e­rn R­a­i­l­w­ay, U­SA, T­r­a­in à v­a­p­e­ur d­es C­é­v­e­n­n­es, Γαλ­λί­α κλπ). Η δι­ε­θνής εμ­πει­ρί­α δεί­χνει ό­τι τμή­μα­τα ό­πως πχ το ε­σω­τε­ρι­κό δί­κτυ­ο (Γραμ­μή Κο­ρίν­θου – Ναυ­πλί­ου / Τρι­πό­λε­ως – Κα­λα­μών) ή η Γραμ­μή Κα­τά­κο­λου – Ο­λυμ­πί­ας κλπ, μπο­ρούν να α­ξι­ο­ποι­η­θούν ε­πι­τυ­χώς δι­α­σώ­ζον­τας πα­ράλ­λη­λα ζων­τα­νή την ι­στο­ρι­κή μνή­μη και εν λει­τουρ­γί­α το μνη­μεια­κό ι­στο­ρι­κό υ­λι­κό.

– Στη­ρί­ζει προ­σπά­θει­ες που γί­νον­ται για την προ­στα­σί­α και α­νά­δει­ξη αυ­τού ή τμη­μά­των του: Ή­δη έ­χουν κα­τα­τε­θεί στις αρ­μό­δι­ες υ­πη­ρε­σί­ες του ΥΠ.ΠΟ.Α. πλή­ρεις φά­κε­λοι τεκ­μη­ρί­ω­σης για την ε­σω­τε­ρι­κή Γραμ­μή Κο­ρίν­θου – Μύ­λων –

– Στη­ρί­ζει προ­σπά­θει­ες που γί­νον­ται για την προ­στα­σί­α και α­νά­δει­ξη αυ­τού ή τμη­μά­των του: Ή­δη έ­χουν κα­τα­τε­θεί στις αρ­μό­δι­ες υ­πη­ρε­σί­ες του ΥΠ.ΠΟ.Α. πλή­ρεις φά­κε­λοι τεκ­μη­ρί­ω­σης για την ε­σω­τε­ρι­κή Γραμ­μή Κο­ρίν­θου – Μύ­λων – Κα­λα­μά­τας, προ­ϊ­όν συ­στη­μα­τι­κής έ­ρευ­νας στα πλαί­σια του Δι­α­τμη­μα­τι­κού Με­τα­πτυ­χια­κού Προ­γράμ­μα­τος Σπου­δών «Προ­στα­σί­α Μνη­μεί­ων» του Ε.Μ.Π.

– Κα­λεί τα Γε­νι­κά Αρ­χεί­α του Κρά­τους να πα­ρέμ­βουν και σε συ­νερ­γα­σί­α με τις αρ­μό­δι­ες υ­πη­ρε­σί­ες του Ο­ΣΕ να δρα­στη­ρι­ο­ποι­η­θούν προ­κει­μέ­νου να συγ­κεν­τρω­θεί και να δι­α­σω­θεί το πλού­σιο και ποι­κί­λο ι­στο­ρι­κό και σχε­δι­α­στι­κό αρ­χεί­ο των Σι­δη­ρο­δρό­μων Πε­λο­πον­νή­σου το ο­ποί­ο εί­ναι δι­ά­σπαρ­το και α­προ­στά­τευ­το, ευ­ρι­σκό­με­νο σε χώ­ρους και εγ­κα­τα­στά­σεις κα­τά το πλεί­στον α­νε­νερ­γές η πλημ­με­λώς φυ­λασ­σό­με­νες.

Το Με­τρι­κό Σι­δη­ρο­δρο­μι­κό Δί­κτυ­ο Πε­λο­πον­νή­σου, πε­ρι­λαμ­βά­νει 153 Σι­δη­ρο­δρο­μι­κούς Σταθ­μούς και Στά­σεις, πολ­λοί α­πό αυ­τούς με χώ­ρους α­να­μο­νής και ε­ξυ­πη­ρέ­τη­σης ε­πι­βα­τών, αλ­λά και κτή­ρια α­πο­θή­κευ­σης εμ­πο­ρευ­μά­των. Εί­χε δε, 17 συγ­κρο­τή­μα­τα Μη­χα­νο­στα­σί­ων με ρε­μί­ζες α­τμο­μη­χα­νών ή βα­γο­νι­ών, και κτή­ρια ερ­γα­σί­ας και δι­α­μο­νής προ­σω­πι­κού, τό­σο ε­κεί ό­σο και δι­ά­σπαρ­τα στο Δί­κτυ­ο. Πε­ρι­λαμ­βά­νει ε­πί­σης, αρ­κε­τά σύν­θε­τα τε­χνι­κά έρ­γα (π.χ. σπου­δαί­ες λι­θό­κτι­στες η με­ταλ­λι­κές κοι­λα­δο­γέ­φυ­ρες, τού­νελ, κ.λ.π) Σε αρ­κε­τά ση­μεί­α στο Δί­κτυ­ο, τέ­λος, δι­α­τη­ρούν­ται ση­μαν­τι­κά δείγ­μα­τα ε­ξο­πλι­σμού κα­τα­σκευ­ής γραμ­μής και βα­γό­νια τρο­χαί­ου υ­λι­κού κά­θε εί­δους και μορ­φής (α­τμο­μη­χα­νές, ο­το­μο­τρίς, ε­πι­βα­τι­κά και φορ­τη­γά βα­γό­νια) Με­ρι­κά α­πό αυ­τά προ­έρ­χον­ται α­πό χα­μέ­να κλει­στά α­πό πα­λιά δί­κτυ­α (πχ Λαυ­ρε­ω­τι­κός, Σι­δη­ρό­δρο­μοι Πύρ­γου – Κα­τά­κο­λου, Σι­δη­ρό­δρο­μοι Μύ­λων Καλ­μών κλπ.) ή α­νά­γον­ται στα τέ­λη του 19ου αι­ώ­να.

Η Ι­στο­ρι­κή και η Αρ­χι­τε­κτο­νι­κή α­ξί­α του εν λό­γω Δι­κτύ­ου, κα­θώς και η α­ξί­ες Μνή­μης Μο­να­δι­κό­τη­τας, Το­πο­σή­μου, Πα­λαι­ό­τη­τας, Αυ­θεν­τι­κό­τη­τας κλπ, έ­χουν ή­δη α­να­γνω­ρι­σθεί α­πό το Ελ­λη­νι­κό Κρά­τος: Αρ­χι­κά, με την κή­ρυ­ξη αρ­κε­τών κτη­ρί­ων σε 79 Σι­δη­ρο­δρο­μι­κούς Σταθ­μούς και Στά­σεις, ως έρ­γων τέ­χνης – ση­μαν­τι­κών δειγ­μά­των της βι­ο­μη­χα­νι­κής αρ­χι­τε­κτο­νι­κής στην Ελ­λά­δα, το 1985, (ΦΕΚ 391/Β/25-6-1985: «Χα­ρα­κτη­ρι­σμός ως έρ­γων τέ­χνης κτη­ρια­κών εγ­κα­τα­στά­σε­ων του Ο­ΣΕ στο σι­δη­ρο­δρο­μι­κό δί­κτυ­ο Πει­ραι­ώς-Πε­λο­πον­νή­σου.» ) Στην συ­νέ­χεια το 2006, με την κή­ρυ­ξη της Γέ­φυ­ρας του Μά­να­ρη στην Αρ­κα­δί­α και του γει­το­νι­κού σταθ­μού μνη­μεί­ου. (ΦΕΚ 1353/Β/14-9-2006. “Χα­ρα­κτη­ρι­σμός ως μνη­μεί­ων (α) του κτι­ρί­ου του σι­δη­ρο­δρο­μι­κού σταθ­μού στο Μά­να­ρη Αρ­κα­δί­ας και (β) της τραι­νο­γέ­φυ­ρας του Ο­ΣΕ ε­πί της Γραμ­μής Τρι­πό­λε­ως-Κα­λα­μά­τας, φε­ρό­με­νης ι­δι­ο­κτη­σί­ας Ορ­γα­νι­σμού Σι­δη­ρο­δρό­μων Ελ­λά­δος. (Ο­ΣΕ)­). Με αυ­τές τις ε­νέρ­γει­ες έ­χει ή­δη δι­α­μορ­φω­θεί έ­να βα­σι­κό πλαί­σιο για την προ­στα­σί­α τμη­μά­των του Δι­κτύ­ου, το ο­ποί­ο ό­μως κρί­νου­με πως μπο­ρεί να κα­τα­στεί πλη­ρέ­στε­ρο και ου­σι­α­στι­κό­τε­ρο.

drt915.gr