Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ξεκίνησε τη δοκιμαστική λειτουργία της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με τις «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής».
Ο φετινός πρώτος κύκλος των «Ημερών Λατρευτικής Μουσικής» που είναι αφιερωμένος στα «Ανθρώπινα και Θεία Πάθη», ολοκληρώνεται με τη συναυλία της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας, υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Κωνσταντίνου, σήμερα, Σάββατο του Λαζάρου, 8 Απριλίου.
Πρόκειται για μια συναυλία με τίτλο «…τήν τῶν τοιούτων παθημάτων…», όπου επιχειρείται να δοθεί μία, κατά το δυνατόν πληρέστερη, εικόνα για το πώς αντιμετωπίζεται η θεματική των Παθών μέσα από την ορθόδοξη υμνογραφική, μουσική και λειτουργική παράδοση.
Μέσα από ύμνους και αναγνώσματα της περιόδου του Τριωδίου, της Νεκρωσίμου Ακολουθίας και, κυρίως, της Μεγάλης Εβδομάδας, καλείται ο ακροατής να συμμετάσχει σε μία πορεία που ξεκινάει από την εμφάνιση του θανάτου, ως αποτέλεσμα της αμαρτίας, μέχρι τη λυτρωτική πρόσληψη των παθών από τον Θεάνθρωπο.
Η συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως και μακαριστού δασκάλου Λυκούργου Αγγελόπουλου(1941-2014), ο οποίος αφιερώθηκε ολοθύμως στην υπηρεσία της πατρώας μουσικής.
Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, σαράντα χρόνια από την ίδρυσή της, φιλοδοξεί να συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο το έργο του εμπνευστή της για τη μελέτη, παρουσίαση, προβολή και διάδοση της βυζαντινής μουσικής, αποδίδοντας στη μνήμη του την οφειλόμενη ευγνωμοσύνη.
Ακολουθεί η ανακοίνωση:
Σε διάλογο με τη Μικρή επίσημη λειτουργία, ένα από τα σημαντικότερα σύνολα βυζαντινής μουσικής που ιδρύθηκε το 1977 από τον αείμνηστο Λυκούργο Αγγελόπουλο, παρουσιάζει ύμνους και αποσπάσματα αναγνωσμάτων από την Υμνολογία της περιόδου του Τριωδίου και από τη Νεκρώσιμο Ακολουθία, καθώς και ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας.
Η παράσταση επιχειρεί να δώσει μία, κατά το δυνατό πληρέστερη, εικόνα για το πώς αντιμετωπίζεται τη θεματική των Παθών από την υμνογραφική, μουσική και λειτουργική παράδοση. Ξεκινάει με έναν ύμνο της περιόδου του Τριωδίου, που αναφέρεται στο τι είναι πάθος, αμαρτία, θάνατος, σύμφωνα με την ορθόδοξη θεώρηση. Ακολουθεί η υμνολογία της Νεκρώσιμης Ακολουθίας, με κύριο άξονα το πώς αντιμετωπίζει ο άνθρωπος το πάθος και την απώτερη συνέπειά του, το θάνατο. Ακολουθεί το βασικό κομμάτι της θείας παρέμβασης για την πρόσληψη του ανθρωπίνου πάθους από τον Θεό: το κομμάτι του Θείου Πάθους και η υμνολογία της Μεγάλης Εβδομάδας. Τέλος, έρχεται η κάθαρση του πάθους με την Ανάσταση.
Πρόθεση είναι να δημιουργηθεί μια εμπειρία που δεν λειτουργεί μόνο σε νοηματικό επίπεδο. Μουσικά επιλέχθηκαν ύμνοι που καλύπτουν όλο το φάσμα της βυζαντινής και μεταβυζαντινής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Υπάρχουν μέλη παλαιότερα και νεότερα, συλλαβικά και μελισματικά, αλλά και εμμελής απαγγελία, των οποίων η κατάλληλη διαδοχή δημιουργεί μια συνεχή και ενδιαφέρουσα ροή που οδηγεί στη θριαμβευτική κατάληξη.
Η συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Λυκούργου Αγγελόπουλου.*Είσοδος ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας που θα διανέμονται μία ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης από τα ταμεία της Εναλλακτικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ. Λόγω των περιορισμένων θέσεων θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας. Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να προμηθεύεται έως 2 θέσεις.
*Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του φεστιβάλ Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής, με θέμα τα «Ανθρώπινα και Θεία Πάθη» (23 Μαρτίου – 9 Απριλίου 2017 – Επιμέλεια προγράμματος: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος – Γιώργος Κουμεντάκης).Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ εντάσσει στον προγραμματισμό της έναν κύκλο εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στη σημαντικότερη ίσως θεματολογία της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας, τη λατρεία. Στον κύκλο αυτό θα συνυπάρχουν δείγματα λατρευτικής μουσικής από διαφορετικές παραδόσεις, ιστορικές περιόδους και δόγματα. Οι Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής θα επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο την περίοδο του Πάσχα, ενώ ο πρώτος κύκλος είναι αφιερωμένος στα «Ανθρώπινα και Θεία Πάθη». Οι Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής απαρτίζονται από συναυλίες και εκδηλώσεις με κοινό θεματικό άξονα, αλλά πολύ ευρείες αισθητικές και εννοιολογικές στοχεύσεις. Κατά τη διάρκειά τους, συναυλίες, παραστάσεις μουσικού θεάτρου, performances και διαλέξεις συνυπάρχουν, με στόχο να αναδείξουν την πολυδιάστατη συμβολή της λατρευτικής μουσικής στην ανάπτυξη και την εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού.