Φθηναίνουν τα ακριβά Ι.Χ.

autokinita-akrivaΗ μείωση των τεκμηρίων δίνει 500-1.000 ευρώ «δώρο» σε όσους πάρουν πίσω τις πινακίδες που κατέθεσαν

Γκά­ζι για να προ­λά­βει τις ε­κλο­γές πα­τά­ει η κυ­βέρ­νη­ση, η ο­ποί­α ε­τοι­μά­ζει με­γά­λες αλ­λα­γές στη φο­ρο­λο­γί­α των Ι.Χ., με πρώ­τη και κα­λύ­τε­ρη τη μεί­ω­ση των φό­ρων πο­λυ­τε­λεί­ας στα αυ­το­κί­νη­τα με­γά­λου κυ­βι­σμού. Α­πευ­θύ­νε­ται κυ­ρί­ως σε πά­νω α­πό 100.000 ο­δη­γούς που κα­τέ­θε­σαν πι­να­κί­δες για με­γά­λου κυ­βι­σμού ο­χή­μα­τα ή εν­δι­α­φέ­ρον­ται να α­γο­ρά­σουν τέ­τοι­ο αλ­λά α­να­βάλ­λουν την α­πό­φα­σή τους α­πό τον φό­βο των τεκ­μη­ρί­ων και της βα­ριάς φο­ρο­λο­γί­ας και τους ο­ποί­ους ε­πι­χει­ρεί να δε­λε­ά­σει με μια ε­λά­φρυν­ση 500-1.000 ευ­ρώ ε­τη­σί­ως σε σχέ­ση με ό,τι ι­σχύ­ει σή­με­ρα. Στο υ­πουρ­γεί­ο Οι­κο­νο­μι­κών ε­τοι­μά­ζουν και άλ­λες ρυθ­μί­σεις, ό­πως αλ­λα­γή του υ­πο­λο­γι­σμού των τε­λών κυ­κλο­φο­ρί­ας. Η τρό­ι­κα, ω­στό­σο, πα­τά­ει δια­ρκώς φρέ­νο στα σχέ­δια που ε­ξε­τά­ζει η κυ­βέρ­νη­ση και οι ει­ση­γή­σεις κιν­δυ­νεύ­ουν να μεί­νουν στα χαρ­τιά του­λά­χι­στον έ­ως το 2016. Σί­γου­ρες θε­ω­ρούν­ται, πάν­τως, τρεις με­γά­λες αλ­λα­γές που δεν «χώ­ρε­σαν» στο πο­λυ­νο­μο­σχέ­διο των 775 σε­λί­δων που ψη­φί­στη­κε την πε­ρα­σμέ­νη ε­βδο­μά­δα στη Βου­λή και α­να­μέ­νε­ται να «λαν­σα­ρι­στούν» με ε­πό­με­νο, το ο­ποί­ο θα ψη­φι­στεί με­τά το Πά­σχα.

Στης α­κρί­βειας τον και­ρό…

Για ό­σους ο­δη­γούς δεν μπο­ρού­σαν έ­ως τώ­ρα να κυ­κλο­φο­ρή­σουν τα με­γά­λου κυ­βι­σμού αυ­το­κί­νη­τά τους ού­τε… για test drive ή με τις με­θό­δους στις ο­ποί­ες κα­τέ­φυ­γε ο πρώ­ην υ­πουρ­γός Μι­χά­λης Λιά­πης, το νέ­ο νο­μο­σχέ­διο θα προ­βλέ­πει:

1 Μεί­ω­ση του ε­τή­σιου τεκ­μη­ρί­ου δι­α­βί­ω­σης και του φό­ρου πο­λυ­τε­λεί­ας: Η μεί­ω­ση προ­τεί­νε­ται να εί­ναι του­λά­χι­στον 30%, αλ­λά η τρό­ι­κα πι­έ­ζει για μι­κρό­τε­ρες που ί­σως α­κυ­ρώ­σουν τον σκο­πό του μέ­τρου. Ι­σχυ­ρό ε­πι­χεί­ρη­μα της ελ­λη­νι­κής πλευ­ράς εί­ναι ό­τι α­πό τις με­γά­λες φο­ρο­λο­γι­κές ε­πι­βα­ρύν­σεις το Δη­μό­σιο έ­χα­σε και δεν κέρ­δι­σε χρή­μα­τα τα τε­λευ­ταί­α χρό­νια.

Με μια ση­μαν­τι­κή μεί­ω­ση στο τεκ­μή­ριο, το κί­νη­τρο για τον ι­δι­ο­κτή­τη που θα ζη­τή­σει να κά­νει άρ­ση α­κι­νη­σί­ας και να πά­ρει πί­σω τις πι­να­κί­δες που κα­τέ­θε­σε ξε­περ­νά τα 500 ή και τα 1.000 ευ­ρώ τον χρό­νο. Το ά­με­σο ό­φε­λός του θα εί­ναι πως θα μει­ω­θεί και ο ε­τή­σιος φό­ρος πο­λυ­τε­λούς δι­α­βί­ω­σης που υ­πο­λο­γί­ζε­ται βά­σει του ε­τή­σιου τεκ­μη­ρί­ου. Ο φό­ρος πο­λυ­τε­λεί­ας ε­πι­βάλ­λε­ται σε ο­χή­μα­τα η­λι­κί­ας μέ­χρι δέ­κα ε­τών και ά­νω των 1.929 κυ­βι­κών ε­κα­το­στών. Για τα Ι.Χ. ε­πι­βα­τι­κά με κι­νη­τή­ρα α­πό 1.929 έ­ως 2.500 κ.ε. θα υ­πο­λο­γί­ζε­ται με συν­τε­λε­στή 5% ε­πί του ε­τή­σιου τεκ­μη­ρί­ου, ε­νώ για ο­χή­μα­τα με­γα­λύ­τε­ρου κυ­βι­σμού θα αυ­ξά­νε­ται σε 10% του ε­τή­σιου τεκ­μη­ρί­ου. Με­γα­λύ­τε­ρο ό­φε­λος θα έ­χουν, έ­τσι, αυ­το­κί­νη­τα με πε­ρισ­σό­τε­ρα α­πό 3.000 κ.μ., που κα­λούν­ταν να πλη­ρώ­νουν ά­νω των 2.000 ευ­ρώ τον χρό­νο φό­ρο πο­λυ­τε­λεί­ας. Για πα­ρά­δειγ­μα, ι­δι­ο­κτή­της τζιπ 3.700 κ.ε. του 2010 κα­τέ­θε­σε τις πι­να­κί­δες ε­πει­δή δεν μπο­ρού­σε να αν­τέ­ξει να φο­ρο­λο­γεί­ται (για το αυ­το­κί­νη­το και μό­νο) με τεκ­μή­ριο ει­σο­δή­μα­τος 26.200 ευ­ρώ τον χρό­νο και ε­τή­σιο φό­ρο πο­λυ­τε­λεί­ας 2.620 ευ­ρώ. Με μεί­ω­ση 30% στο τεκ­μή­ριο, αυ­τό μει­ώ­νε­ται στα 18.430 ευ­ρώ τον χρό­νο και ο φό­ρος πο­λυ­τε­λεί­ας στα 1.843 ευ­ρώ. Α­ρα α­πό τον φό­ρο ει­σο­δή­μα­τος και πο­λυ­τε­λεί­ας γλι­τώ­νει με αυ­τόν τον τρό­πο πά­νω α­πό 1.000 ευ­ρώ. Η δι­ά­τα­ξη προ­τεί­νε­ται μά­λι­στα να ι­σχύ­σει και α­να­δρο­μι­κά α­πό 1ης Ι­α­νου­α­ρί­ου 2014 για να προ­σέλ­θουν ά­με­σα στις ε­φο­ρί­ες οι ι­δι­ο­κτή­τες και να προ­βούν σε άρ­ση α­κι­νη­σί­ας προ­κει­μέ­νου το Δη­μό­σιο να ει­σπρά­ξει α­πό φέ­τος ε­πι­πλέ­ον έ­σο­δα.

2 Πλη­ρω­μή τε­λών κυ­κλο­φο­ρί­ας μό­νο για τους μή­νες κα­τά τους ο­ποί­ους κι­νεί­ται το ό­χη­μα: Προ­κει­μέ­νου να σπεύ­σουν και α­πό φέ­τος οι ι­δι­ο­κτή­τες να κά­νουν άρ­ση α­κι­νη­σί­ας για τα Ι.Χ. τις πι­να­κί­δες των ο­ποί­ων έ­χουν κα­τα­θέ­σει, στο υ­πουρ­γεί­ο Οι­κο­νο­μι­κών ε­τοι­μά­ζουν δι­ά­τα­ξη που θα τους ε­πι­τρέ­ψει να πλη­ρώ­σουν μό­νο τα τέ­λη για τους μή­νες που α­πο­μέ­νουν έ­ως το τέ­λος του έ­τους και ό­χι ο­λό­κλη­ρο το πο­σό. Ε­ναλ­λα­κτι­κά προ­τά­θη­κε και πλη­ρω­μή τε­λών με τον μή­να και ό­χι έ­ως το τέ­λος του έ­τους (π.χ. δύ­ο-τρεις μή­νες το κα­λο­καί­ρι), αλ­λά ως προς αυ­τό δι­α­τυ­πώ­νον­ται σο­βα­ρές δι­α­φω­νί­ες και προ­βλη­μα­τι­σμός και μέ­σα στο οι­κο­νο­μι­κό ε­πι­τε­λεί­ο.

Αν πάν­τως η δι­ά­τα­ξη ψη­φι­ζό­ταν τον Α­πρί­λιο, α­πό τον Μά­ι­ο θα μπο­ρού­σε ο ι­δι­ο­κτή­της με το τζιπ των 3.700 κ.ε. να πά­ρει τις πι­να­κί­δες και να πλη­ρώ­σει 583 ευ­ρώ για τους 7 μή­νες που α­πο­μέ­νουν για να κυ­κλο­φο­ρεί και ό­χι τα 1.000 ευ­ρώ που θα πλή­ρω­νε με το ι­σχύ­ον σύ­στη­μα, εί­τε κυ­κλο­φο­ρού­σε 12 μή­νες εί­τε μό­λις έ­ναν. Ε­τσι θα γλί­τω­νε ε­πι­πλέ­ον 417 ευ­ρώ και συ­νο­λι­κά 1.500 ευ­ρώ του­λά­χι­στον σε σχέ­ση με πριν. Αν­τί­στοι­χα, έ­νας ι­δι­ο­κτή­της Ι.Χ. 2.000 κ.ε. δε­κα­ε­τί­ας, α­πό τις αλ­λα­γές σε τεκ­μή­ρια, φό­ρο πο­λυ­τε­λεί­ας και τέ­λη κυ­κλο­φο­ρί­ας, θα γλί­τω­νε του­λά­χι­στον 100 ευ­ρώ στο ει­σό­δη­μά του (τα 88 ευ­ρώ α­πό τον φό­ρο πο­λυ­τε­λεί­ας που μει­ώ­νε­ται στα 205 α­πό 293 ευ­ρώ), αλ­λά και ε­πι­πλέ­ον 275 ευ­ρώ (385 αν­τί 660 ευ­ρώ) αν έ­παιρ­νε τις πι­να­κί­δες τον Μά­ι­ο και πλή­ρω­νε μό­νο για τους 7 ε­να­πο­μεί­ναν­τες μή­νες. Συ­νο­λι­κά δη­λα­δή γλι­τώ­νει του­λά­χι­στον 400 ευ­ρώ μα­ζί με τους φό­ρους στο ει­σό­δη­μα λό­γω τεκ­μη­ρί­ου.

3 Πλή­ρη κα­τάρ­γη­ση του φό­ρου πο­λυ­τε­λεί­ας στα ο­χή­μα­τα ερ­γο­στα­σια­κής (προ φό­ρων) α­ξί­ας 20.000 ευ­ρώ και ά­νω: Το μέ­τρο θε­ω­ρεί­ται βέ­βαι­ο, ό­χι μό­νο για­τί α­πό την ε­φαρ­μο­γή του ε­πλή­γη η α­γο­ρά και το Δη­μό­σιο χά­νει έ­σο­δα α­πό φό­ρους κα­τα­νά­λω­σης και τέ­λη χρή­σης των Ι.Χ., αλ­λά κυ­ρί­ως για­τί πρό­κει­ται ου­σι­α­στι­κά για δα­σμό που έ­χει προ­κα­λέ­σει με­γά­λες στρε­βλώ­σεις στην α­γο­ρά. Το ΣΔΟΕ έ­χει ή­δη εν­το­πί­σει φαι­νό­με­να ει­κο­νι­κών υ­πο­τι­μο­λο­γή­σε­ων εκ μέ­ρους ο­ρι­σμέ­νων ει­σα­γω­γέ­ων πο­λυ­τε­λών αυ­το­κι­νή­των στη χώ­ρα μας προ­κει­μέ­νου να δι­α­θέ­τουν στο κοι­νό τα προ­ϊ­όν­τα τους χω­ρίς το φο­ρο­λο­γι­κό βά­ρος που τους α­να­λο­γεί κα­νο­νι­κά, με α­πο­τέ­λε­σμα α­κό­μα και η Κο­μι­σιόν να ζη­τά να α­πο­συρ­θεί το μέ­τρο για λό­γους αν­τα­γω­νι­σμού.

Α­πό την ε­ξέ­λι­ξη αυ­τή, πάν­τως, θα ε­λα­φρυν­θούν μό­νο αυ­το­κί­νη­τα που σή­με­ρα πω­λούν­ται σε τι­μές πά­νω α­πό 28.000 ή 30.000 ευ­ρώ, α­νά­λο­γα με τη μάρ­κα – και ε­φό­σον φυ­σι­κά ο ει­σα­γω­γέ­ας δεν έ­χει ή­δη κά­νει την υ­πο­τι­μο­λό­γη­ση ει­δι­κά για τη χώ­ρα μας. Αλ­λα σε­νά­ρια για αλ­λα­γές στα τέ­λη κυ­κλο­φο­ρί­ας δεν φαί­νε­ται να ευ­δο­κι­μούν, του­λά­χι­στον στο α’ ε­ξά­μη­νο του 2014. Αν και ε­ξε­τά­ζον­ται οι δι­ε­θνείς πρα­κτι­κές σε άλ­λες χώ­ρες της Ευ­ρώ­πης, η ελ­λη­νι­κή α­γο­ρά αυ­το­κι­νή­των βρί­σκε­ται σε με­τα­βα­τι­κό στά­διο και τώ­ρα μό­λις α­να­θερ­μαί­νε­ται και αλ­λά­ζει (π.χ. κυ­κλο­φο­ρί­α Ι.Χ. που κι­νούν­ται με πε­τρέ­λαι­ο, ντί­ζελ), με α­πο­τέ­λε­σμα να μην μπο­ρούν να ε­ξα­χθούν α­σφα­λή συμ­πε­ρά­σμα­τα για το ο­δη­γι­κό προ­φίλ που δι­α­μορ­φώ­νε­ται στη χώ­ρα μας και τις ε­πι­πτώ­σεις στις ει­σπρά­ξεις για το Δη­μό­σιο α­πό ό­ποι­ο μέ­τρο με­τα­φερ­θεί α­πό το ε­ξω­τε­ρι­κό για τα προ­σε­χή δύ­ο-τρί­α χρό­νια. Με­τα­ξύ των μέ­τρων που ε­ξε­τά­ζον­ται, πάν­τως, εί­ναι και η πα­ρο­χή έκ­πτω­σης σε ό­σους φο­ρο­λο­γου­μέ­νους ε­πι­λέ­ξουν να πλη­ρώ­σουν ταυ­τό­χρο­να τα τέ­λη για τα δύ­ο έ­τη μα­ζί και προ­κα­τα­βο­λι­κά, δη­λα­δή του τρέ­χον­τος και της ε­πό­με­νης χρο­νιάς. Η έκ­πτω­ση θα μπο­ρού­σε να δι­ευ­κο­λύ­νει ε­πι­πρό­σθε­τα ό­σους έ­χουν ο­χή­μα­τα με­γά­λου κυ­βι­σμού και βα­ρύ­νον­ται με τσου­χτε­ρά τέ­λη να τα προ­ε­ξο­φλή­σουν προ­κει­μέ­νου να ε­λα­φρυν­θούν.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

1 Μεί­ω­ση του ε­τή­σιου τεκ­μη­ρί­ου δι­α­βί­ω­σης και του φό­ρου πο­λυ­τε­λεί­ας
2 Πλη­ρω­μή τε­λών κυ­κλο­φο­ρί­ας μό­νο για τους μή­νες κα­τά τους ο­ποί­ους κι­νεί­ται το ό­χη­μα
3 Κα­ταρ­γεί­ται ο φό­ρος πο­λυ­τε­λεί­ας στα ο­χή­μα­τα ερ­γο­στα­σια­κής α­ξί­ας 20.000 ευ­ρώ και ά­νω

newmoney.gr