Στην ομιλία της στη Βουλή στις 14 Δεκεμβρίου η βουλευτής Μεσσηνίας Παναγιώτα Κοζομπόλη επικεντρώθηκε στο κεφάλαιο του νομοσχεδίου, που αφορά στις μισθολογικές ρυθμίσεις των υπαλλήλων του δημοσίου, των Ο.Τ.Α. των Ν.Π.Δ.Δ. και των ΔΕΚΟ, στις υπάρχουσες στρεβλώσεις και στα προβλήματα που καλούνται οι ρυθμίσεις αυτές να αντιμετωπίσουν.
Στην ομιλία της η κα. Κοζομπόλη επισήμανε ότι: «Με το νέο μισθολόγιο είναι η πρώτη φορά που μπαίνει ένας πάτος στο βαρέλι των μειώσεων, αλλά γίνεται και ένα βήμα προς την αντίθετη κατεύθυνση. Βεβαίως, στόχος της παρούσας Κυβέρνησης είναι να αποκατασταθούν οι απώλειες που υπέστησαν οι εργαζόμενοι τα τελευταία χρόνια. Για να γίνει, όμως, αυτό πρέπει να σταθεροποιηθεί η οικονομία, να σταθεί στα πόδια της, και να γίνουν σταθερά βήματα. Ένα τέτοιο βήμα είναι το νέο μισθολόγιο.»
Αναλυτικά η ομιλία της κα. Κοζομπόλη:
«Με τον ν. 4024/2011 είχε υιοθετηθεί ένα μεικτό σύστημα αποδοχών, βάσει του οποίου η μισθολογική εξέλιξη κάθε υπαλλήλου συναρτήθηκε με χορήγηση βαθμού, ενώ προβλέφθηκε και κριτήριο αξιολόγησης των υπαλλήλων για την βαθμολογική τους εξέλιξη και κριτήριο αποδοτικότητας για τη χορήγηση κινήτρων. Μετά από τέσσερα χρόνια μπορούμε να αξιολογήσουμε τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τη μη ολοκληρωμένη εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, την αναστολή της εφαρμογής των βασικών ρυθμίσεων του εν λόγω νόμου και την θέσπιση σειρά παρεκκλίσεων από τις αρχικές διατάξεις. Ως παράδειγμα φέρνω τη ρύθμιση του ν.4016/2012 με την οποία ορίστηκε, ότι δεν πραγματοποιούνται προαγωγές πριν την εκτίμηση και την αναπροσαρμογή των κανόνων προαγωγής, με αποτέλεσμα να μην έχουν γίνει μέχρι σήμερα οι προβλεπόμενες βαθμολογικές προαγωγές.
Το νέο μισθολόγιο, στοχεύει να βάλει τέλος σε αυτό που συμβαίνει, την τελευταία πενταετία, κατά την οποία στο δημόσιο μειώθηκαν οι αμοιβές κατά 35%, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων στο δημόσιο και στον ευρύτερο τομέα του δημοσίου μειώθηκε κατά 35%-40%.
Το νέο σύστημα αμοιβών στον δημόσιο τομέα υπόκειται στις τρεις παρακάτω αρχές:
Πρώτον, της δημοσιονομικής προσαρμογής, η τήρηση της οποίας έχει ζωτική σημασία για την οικονομική και πολιτική επιβίωση της χώρας.
Δεύτερον, της ισότητας και της αξιοκρατίας, η οποία κατοχυρώνεται με τη μισθολογική εξέλιξη, με βάση τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων και
Τρίτον, της διασφάλισης της μέγιστης δυνατής απόδοσης των υπαλλήλων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το νέο μισθολόγιο και σηματοδοτούν τη συνολικότερη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που επιχειρείται μέσω αυτού, αφορούν στα εξής σημεία-κλειδιά:
Με το νέο μισθολόγιο:
- Αποσυνδέεται ο βαθμός από τον μισθό. Με αυτόν τον τρόπο, η μισθολογική εξέλιξη πραγματοποιείται ακώλυτα και ακολουθεί το συνολικό χρόνο υπηρεσίας που κατέχει ο υπάλληλος. Τι σημαίνει αυτό; Σεβασμό της βαθμολογικής, αλλά και μισθολογικής ωρίμανσης των υπαλλήλων και άρση των στρεβλώσεων που παρατηρήθηκαν με τη διαφορετική βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη αυτών, σύμφωνα με όσα προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος.
- Εντάσσονται στις ρυθμίσεις του το σύνολο των μετακλητών υπαλλήλων που υπηρετούν στα γραφεία των μελών της Κυβέρνησης, των Υπουργών, των Γενικών Γραμματέων, των αιρετών των ΟΤΑ, το προσωπικό των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών.
- Διαμορφώνονται νέες αποδοχές, με την κατάταξη των υπαλλήλων σε συγκριμένα μισθολογικά κλιμάκια.
- Η ένταξη των υπαλλήλων στα οικεία μισθολογικά κλιμάκια καθορίζεται με βάση την εκπαιδευτική κατηγορία, τα έτη προϋπηρεσίας και τα αυξημένα τυπικά προσόντα.
- Προβλέπεται προωθημένη μισθολογική κατάταξη για τους υπαλλήλους με αυξημένα τυπικά προσόντα, τους κατόχους μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών και τους αποφοίτους της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης. Δηλαδή, ενισχύονται οι υπάλληλοι με αυξημένα προσόντα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με το νέο σύστημα θα υπάρξει αύξηση του βασικού μισθού για 314.000 περίπου υπαλλήλους που αποτελούν το 55% το συνόλου. Ξεπαγώνει, δηλαδή, η μισθολογική ωρίμανση όλων των υπαλλήλων του ενιαίου μισθολογίου το οποίο διαρκεί από το 2011 μέχρι σήμερα.
- Προβλέπεται ενίσχυση των θέσεων ευθύνης με αύξηση των αντίστοιχων επιδομάτων κατά μέσο όρο 14%
- Υπάρχει πρόβλεψη υποχρέωσης για μετάβαση στο σύστημα αμοιβών με βάση τα ασκούμενα καθήκοντα.
- Τα επιδόματα που προβλέπονται με το ισχύον καθεστώς, δηλαδή παραμεθορίων περιοχών, επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και οικογενειακή παροχή, παραμένουν στο ίδιο ύψος και συνεχίζουν να καταβάλλονται κανονικά και με τις ίδιες προϋποθέσεις
- Προβλέπεται η διατήρηση της προσωπικής διαφοράς, εφόσον από την εφαρμογή του νέου συστήματος αμοιβών ο υπάλληλος δικαιούται αποδοχές χαμηλότερες απ’ αυτές που λάμβανε με το σημερινό σύστημα, η οποία θα συμψηφίζεται με μελλοντική αύξηση του βασικού μισθού του υπαλλήλου λόγω κανονικής, βάσει ετών, υπηρεσίας, μισθολογικής εξέλιξης και όχι λόγω προωθημένης εξέλιξης ή λήψης επιδόματος στις θέσεις ευθύνης. Πρόκειται για πρόβλεψη που διασφαλίζει τη μη ύπαρξη μειώσεων των αποδοχών. Δεν πραγματοποιούνται, δηλαδή, περαιτέρω μειώσεις στους ήδη μειωμένους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, με πρόβλεψη μηχανισμού διατήρησης της προσωπικής διαφοράς για όλους ανεξαιρέτως τους υπαλλήλους.
Με το νέο μισθολόγιο είναι η πρώτη φορά που μπαίνει ένας πάτος στο βαρέλι των μειώσεων, αλλά γίνεται και ένα βήμα προς την αντίθετη κατεύθυνση. Βεβαίως, στόχος της παρούσας Κυβέρνησης είναι να αποκατασταθούν οι απώλειες που υπέστησαν οι εργαζόμενοι τα τελευταία χρόνια. Για να γίνει, όμως, αυτό πρέπει να σταθεροποιηθεί η οικονομία, να σταθεί στα πόδια της, και να γίνουν σταθερά βήματα. Ένα τέτοιο βήμα είναι το νέο μισθολόγιο.»