«Το επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου Καλαμάτας που άργησε ένα χρόνο και τα πολλά ερωτήματα προς τη δημοτική αρχή που δεν απαντήθηκαν»

Του Μανώλη Μάκαρη

makaris6Ένα ολόκληρο χρόνο καθυστέρησε η εκπόνηση του επιχειρησιακού προγράμματος του Δήμου Καλαμάτας το οποίο, όπως έγκαιρα είχαμε επισημάνει,  θα  έπρεπε να είχε κατατεθεί το πρώτο εξάμηνο της δημοτικής περιόδου σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 41179, ΦΕΚ 2970/4.11.2014, στην οποία καθορίστηκε το περιεχόμενο, η δομή και ο τρόπος υποβολής των Πενταετών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α΄βαθμού για τη δημοτική περίοδο 2014-2019. Αποτέλεσμα αυτής της καθυστέρησης είναι ότι το επιχειρησιακό πρόγραμμα δεν είναι πλέον πενταετές αλλά τετραετές.

Αλλά ας μπούμε σε ορισμένα ενδεικτικά σημεία  του επιχειρησιακού προγράμματος του δήμου Καλαμάτας από τα οποία μπορούμε να αντλήσουμε χρήσιμα συμπεράσματα:

  1. Παρατηρείται ανησυχητική μείωση του πληθυσμού μεταξύ των ετών 2001 -2011 ιδιαίτερα στα χωριά του Ταϋγέτου(50% μείωση στην Αλαγονία, 52% στην Αρτεμισία, 29% στο Ελαιοχώρι, 41% στο Λαδά, 17% στη Νέδουσα, 15% στις Πηγές) αλλά και στις δημοτικές ενότητες Άριος(5% μείωση), Θουρίας (35% μείωση)και  Αρφαρών (17%μείωση).

Είναι πλέον «ηλίου φαεινότερον»  ότι τα χωριά ερημώνουν.  Η ξεκάθαρη αυτή διαπίστωση ούτε καν αναφέρεται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα και ούτε βέβαια προτείνονται λύσεις ανάσχεσης αυτού του φαινομένου.  Από την άλλη μεριά η πάγια τακτική της δημοτικής αρχής της άνισης κατονομής των πόρων και του ενδιαφέροντος υπέρ του κέντρου της πόλης και της αδιαφορίας που επιδεικνύει για την περιφέρεια του Δήμου μάλλον θα εντείνει το φαινόμενο της μείωσης του πληθυσμού σε αυτές τις περιοχές.

  1. Για τα θέματα των μεταφορών και της μετακίνησης. Δεν γίνεται καμία μνεία στις ανταγωνιστικές δυνατότητες του σιδηροδρομικού δικτύου και ιδαίτερα στην σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα- Καλαμάτα η οποία αν εκσυγχρονιστεί θα ελαχιστοποιήσει τη χρονική απόσταση σε 2 ώρες. Αντίθετα αναφέρεται η ανάγκη δημιουργίας εμπορευματικού λιμένα στη Δυτική Παραλία κάτι το οποίο δεν τεκμηριώνεται  ούτε οικονομοτεχνικά, ούτε περιβαλλοντικά , αλλά ούτε και αναπτυξιακά.  Επίσης δεν αναφέρεται πουθενά η ανάγκη επέκτασης της αστικής  συγκοινωνία σε περιοχές εκτός του κέντρου (οδός Ηρώων, Ακρίτα αλλά και στη Βέργα, Μικρή Μαντίνει α και Ελαιοχώρι).
  2. Δεν γίνεται απολογισμός των δράσεων και των έργων που χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ γιατί προφανώς τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά δεν είναι ευνοϊκά για τη δημοτική αρχή. Δεν έχει απαντηθεί ακόμα γιατί η Καλαμάτα υστερεί σε ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ ανά κάτοικο κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο (προτελευταία θέση στους Δήμους της Μεσσηνίας σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης).
  3. Ενδεικτικό της κατασπατάλησης των πόρων του ΕΣΠΑ είναι το πρόγραμμα της τηλεϊατρικής που ολοκληρώθηκε στο Δήμο Καλαμάτας .

Κόστος προγράμματος 210.552 ευρώ εξετασθέντες 344. Η εξέταση περιλαμβάνει την συμπλήρωση ερωτηματολογίου οι οποίοι υποβλήθηκαν σε περιορισμένες εργαστηριακές εξετάσεις (σάκχαρο, χοληστερίνη, αρτηριακή πίεση, τριγλυκερίδια και ενίοτε ένα υποτυπώδες ηλεκτροκαρδιογράφημα μιας απαγωγής). Δηλαδή με απλά λόγια  δαπανήθηκαν 612 ευρώ ανά εξεταζόμενο για τη διενέργεια εξετάσεων εκτιμώμενου κόστους 50 ευρώ.  Και για αυτό το λόγο επεκτάθηκε εθελοντικά και σε άλλους 256 . Το κόστος αυτών των εξετάσεων υπολογίζεται 50 ευρώ ανά εξετασθέντα. Με αυτά λοιπόν τα χρήματα θα έπρεπε να είχαν εξεταστεί 3600 ασθενείς δηλ. υπερδεκαπλάσιοι. Άρα λοιπόν φαίνεται ξεκάθαρα ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν κατάφερε να πετύχει  ορθολογική διαχείριση των πόρων του ΕΣΠΑ.

  1. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για νέους παιδικούς σταθμούς αφού το 26% των αιτήσεων για θέση σε παιδικό σταθμό δεν ικανοποιήθηκε. Παράλληλα υπάρχει ξεκάθαρη έλλειψη σύγχρονων κλειστών γυμναστηρίων στο Δήμο Καλαμάτας και τα δύο υπάρχοντα (Τέντα, κλειστό παραλίας) έχουν σοβαρά προβλήματα.
  2. Το όραμα του δημοτικής αρχής για την Καλαμάτα του 2020 είναι ένα άθροισμα ευχολογίων χωρίς να υπάρχει ουσιαστικά ένα οργανωμένο στρατηγικό σχέδιο για το Δήμο. Γίνεται μια απλή καταγραφή των πόρων που θα έχει ο Δήμος χωρίς να έχει γίνει η αναγκαία συσχέτιση των θεματικών στόχων των συγκεκριμένων πόρων με το στρατηγικό σχεδιασμό του Δήμου.

 

Ανακεφαλαιώνοντας χρειάζεται:

1.μια καλύτερη ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης έτσι ώστε να διαπιστωθούν οι πραγματικές ανάγκες του Δήμου Καλαμάτας,

2.ένας ποσοτικός και ποιοτικός απολογισμός των πόρων που δαπανήθηκαν κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ.

3.Μετά την προβλεπόμενη για 2 τουλάχιστον εβδομάδες διαβούλευση αναμένουμε τη β φάση του επιχειρησιακού προγράμματος στην οποία πρέπει να αναφερθούν συγκεκριμένα έργα με προϋπολογισμό, βαθμό προτεραιότητας, βαθμό ωριμότητας και πηγή χρηματοδότησης.