Νέα αναταραχή στο πολιτικό σκηνικό με τον υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Κουρουμπλή να ανακοινώνει σαρωτικές αλλαγές στον εκλογικό νόμο.
Μεταξύ άλλων, σε τηλεοπτική του συνέντευξη στην ΕΡΤ ο κ. Κουρουμπλής προανήγγειλε πως θα σπάσουν όλες οι μεγάλες εκλογικές περιφέρειες και όχι μόνο η Β’ Αθηνών και πρόσθεσε πως κατά την προσωπική του άποψη «δεν θα πρέπει να υπάρξουν περιφέρειες με πάνω από 6 βουλευτές».
Χαρακτήρισε τις μεγάλες περιφέρειες ως «τα μεγαλύτερα εκκολαπτήρια διαφθοράς», ενώ τόνισε ότι στο τραπέζι του διαλόγου θα μπει και το θέμα των θητειών των βουλευτών.
Μετά τις ανακοινώσεις Κουρουμπλή, ολοι αναρωτώνται για το πώς θα δημιουργηθεί ο χάρτης των περιφερειών ανά τη χώρα, εφόσον προκριθούν αυτές οι αλλαγές από την κυβέρνηση.
Από τις 55+1 εκλογικές περιφέρειες (με την επικρατείας) οι 10 εξ αυτών – οι λεγόμενες «μεγάλες» εκλέγουν πάνω από 6 βουλευτές.
Πρόκειται για τις περιφέρειες:
Α’ Αθηνών – Εκλέγει 14 βουλευτές
Β’ Αθηνών – Εκλέγει 44
Αιτωλίας και Ακαρνανίας – Εκλέγει 7
Αττικής (υπόλοιπο) – Εκλέγει 15
Α’ Θεσσαλονίκης – Εκλέγει 16
Β’ Θεσσαλονίκης – Εκλέγει 9
Β’ Πειραιά – Εκλέγει 8
Αχαΐας – Εκλέγει 8
Ηρακλείου – Εκλέγει 8
Λαρίσης – Εκλέγει 8
Η κυβέρνηση λοιπόν προειδοποιεί ότι θα σπάσει τη Β’ Αθηνών αλλά και άλλες ρυθμίσεις των προηγούμενων εκλογικών νόμων που έχουν ως αποτέλεσμα – για παράδειγμα – το δεύτερο κόμμα, όπως είναι η ΝΔ σήμερα να μην εκλέγει ούτε έναν βουλευτή σε νομούς όπως η Κομοτηνή ή η Πιερία.
Παράλληλα, αναταραχή επικρατεί για την πρόθεση της κυβέρνησης να θεσπίσει όριο στις θητείες των βουλευτών. Ετσι, τα επιτελεία των κομμάτων, όπως και οι νυν αλλά και επίδοξοι υποψήφιοι βουλευτές όλων των κομμάτων ξεκινούν να κάνουν τους σχεδιασμούς τους.
H φωτιά της …ακυβερνησίας
Το Μέγαρο Μαξίμου παίζει με την φωτιά της …ακυβερνησίας καθώς οι προτάσεις που έρχονται στον δημόσιο διάλογο μπορεί να κάνουν αναλογικότερο τον εκλογικό νόμο και να γοητεύουν τα μικρότερα κόμματα αλλά οδηγούν σε ένα μοντέλο συνεργασίας του πρώτου κόμματος με άλλους μικρότερους πολιτικούς σχηματισμούς που με μαθητική ακρίβεια βάζουν σε κίνδυνο την πολιτική σταθερότητα.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης για τον εκλογικό νόμο συμπυκνώνονται στο τρίπτυχο: μείωση του μπόνους για πρώτο κόμμα από 50 έδρες σε 20-30 – «σπάσιμο» των μεγάλων εκλογικών περιφερειών όπως η Β Αθήνας – μείωση του ποσοστού εισόδου των κομμάτων στην βουλή από 3% στο 2 ή 2,5%. Η μείωση του μπόνους στο πρώτο κόμμα αποτελεί αίτημα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης όπως επίσης και το σπάσιμο των μεγάλων εκλογικών περιφερειών. Πάνω σε αυτό το αίτημα των κομμάτων της Κεντροαριστεράς …«πατάει» η κυβέρνηση για να μειώσει το μπόνους και να ανακόψει – όπως υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη – την άνοδο της ΝΔ του Κυρ. Μητσοτάκη. Παράλληλα όμως η μείωση του μπόνους οδηγεί το πολιτικό σύστημα της χώρας σε έναν νέο διπολισμό αυτήν την φορά μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ που αναμένεται να συνθλίψει τα μικρότερα κόμματα. Όμως ακόμα και στην περίπτωση που τα δύο μεγάλα κόμματα αθροιστικά λάβουν έως και 75-80% δεν θα μπορεί το πρώτο κόμμα να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση. «Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πρόκειται να πάρει ξανά 36% μετά την ανάληψη των μέτρων που έρχονται μέχρι τα μέσα του 2016. Με το νέο εκλογικό νόμο ουσιαστικά θα υποχρεώνονται τα κόμματα σε συνεργασίες προκειμένου να συγκροτηθεί κυβέρνηση ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θα διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο ακόμα και από την δεύτερη θέση », σημειώνει στο TheTOC.gr, κυβερνητικός παράγοντας.
Το «κλειδί» της κυβερνητικής πρότασης
Το βασικό κλειδί όμως της κυβερνητικής πρότασης για την αλλαγή του εκλογικού νόμου που «εγκλωβίζει» τα μικρότερα κόμματα είναι η μείωση του ποσοστού που δίνει το εισιτήριο για την Βουλή από 3% σε 2 ή 2,5%. Με αυτήν την κίνηση η κυβέρνηση ανοίγει την όρεξη για την δημιουργία κόμματος με αναφορές στο τουρκικό προξενείο στην Θράκη που μέχρι σήμερα είχε εμποδιστεί από την προϋπόθεση του 3% ενώ παράλληλα δημιουργεί εμπόδια στην προοπτική συνεργασίας των κομμάτων και των κινήσεων της Κεντροαριστεράς (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ- Ποτάμι- Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών) που ενδέχεται να αναζητήσουν μία νέα ευκαιρία στις επερχόμενες εκλογές και να διεκδικήσουν αυτόνομα την είσοδό τους στην βουλή.
Με τα ποσοστά που έλαβαν στις τελευταίες εκλογές τα κόμματα αλλά και τις προϋποθέσεις της μείωσης του ποσοστού για την είσοδο στην βουλή στο 2% και μπόνους 20 εδρών στο πρώτο κόμμα, η βουλή θα είχε διαμορφωθεί ως εξής: ΣΥΡΙΖΑ 115 (-30), ΝΔ 84 (+9) , Χρυσή Αυγή 21(+3), Δημοκρατική Συμπαράταξη 20 (+3), ΚΚΕ 18 (+2), Ποτάμι 13 (+2), Ένωση Κεντρώων 11 (+2) , ΑΝΕΛ 12 (+1) Λαϊκή Ενότητα 8 (+8). Μία εννιακομματική βουλή με την συγκεκριμένη σύνθεση θα μπορούσε να δώσει κυβερνητική πλειοψηφία με το πρώτο κόμμα και την συνεργασία τριών μικρότερων κομμάτων ή ακόμα και με το 2ο κόμμα και την συνεργασία 4 μικρότερων κομμάτων (εάν στην θέση του 2ου κόμματος ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ).
Πολιτικοί αναλυτές και ειδικοί των δημοσκοπήσεων εκτιμούν ότι αυτό το μοντέλο εκλογικού νόμου είναι πιθανό να οδηγήσει σε ακυβερνησία καθώς από την μία πλευρά με τον διπολισμό αποκλείει συνεργασία των δύο μεγάλων κομμάτων και από την άλλη προωθεί τον σχηματισμό πολυκομματικών κυβερνήσεων οι οποίες δεν έχουν δείξει μεγάλη αντοχή ακόμα και σε εξαιρετικά κρίσιμες περιόδους.
Σε κάθε περίπτωση ακόμα και αυτή η πρόταση εκλογικού νόμου για να ισχύσει από τις επόμενες εκλογές θα πρέπει να έχει την θετική ψήφο 200 βουλευτών γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να υπερψηφιστεί από ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και από την Δημοκρατική Συμπαράταξη, το Ποτάμι, την Ένωση Κεντρώων αλλά και την Χρυσή Αυγή. Με βάση την σημερινή πολιτική κατάσταση και τους κοινοβουλευτικούς συσχετισμούς φαίνεται ότι μία τέτοια πρόταση δεν θα μπορούσε να υποστηριχτεί από 200 βουλευτές χωρίς όμως να αποκλείεται η στήριξή της από κόμματα της αντιπολίτευσης όπως η Ένωση Κεντρώων.
thetoc.gr