Τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και οι 100 κορυφαίες αγορές για το 2016
Ναυαρχίδα της περσινής χρονιάς στις εξαγωγές αποτελεί το ελαιόλαδο, καθώς παρά την κάμψη των συνολικών εξαγωγών κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 128,9% σε σύγκριση με το 2014.
Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγών αναφέρει:
«Με υποχώρηση για τρίτη συνεχή χρονιά στη συνολική αξία των εξαγωγών, αλλά και ιστορικές επιδόσεις για τους περισσότερους κλάδους, εξαιρουμένων πετρελαιοειδών και πρώτων υλών, έκλεισε το 2015, σηματοδοτώντας και μεγάλες μεταβολές στην προϊόντικη σύνθεση και τη γεωγραφική στόχευση των εξαγόμενων ελληνικών προϊόντων. Σύμφωνα με την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων για το σύνολο του 2015, προκύπτει μείωση της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών κατά 5,1% στα 25,5 δις ευρώ έναντι 26,9 δις ευρώ του 2014. Αν όμως εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, προκύπτει αύξηση της τάξης του 7,8% στα 17,9 δις ευρώ, έναντι 16,6 δις ευρώ το 2014.»
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της ανάλυσης, αλλά και τα ευρύτερα δεδομένα γύρω από την ελληνική οικονομία, η Πρόεδρος του ΠΣΕ κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη, τόνισε ότι:
«οι επιδόσεις των εξαγωγών αγαθών και η αύξησή τους –εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών- σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες αποτελούν τροχιοδεικτικά στόχευσης για δράσεις και μεταρρυθμίσεις ανάκαμψης και μετασχηματισμού του παραγωγικού προτύπου της Ελλάδας. Τα στοιχεία αυτά αποκτούν ιδιαίτερη σημασία καθώς αναδεικνύουν την κρισιμότητα της στοιχειώδους σταθερότητας και κανονικότητας στο επιχειρηματικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της υφιστάμενης δυναμικής για τις εξαγωγές.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αν είχαν διατηρηθεί οι ρυθμοί αύξησης των εξαγωγών (χωρίς τα πετρελαιοειδή) που καταγράφονταν ως τον Ιούνιο του 2015, στη χώρα θα είχαν εισρεύσει 2,3 δις ευρώ περισσότερα από ότι το 2014, με σωρευτικό θετικό αποτύπωμα στα δημόσια έσοδα, στις εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία και στη διατήρηση και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Με άλλα λόγια, τα «κλειστά» τραπεζικά σύνορα, υπό τα capital controls, είχαν επίπτωση μεγαλύτερη από τη «μαύρη τρύπα» του Ασφαλιστικού η οποία συνδέεται με νέα επώδυνα μέτρα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία.
Την ίδια ώρα, τα προβλήματα με τα φυσικά σύνορα της χώρας, είτε σε όρους αγροτικών κινητοποιήσεων, είτε σε όρους προσφυγικών ροών και Συνθήκης Σένγκεν προσθέτουν ανησυχία ενδεχόμενου εκμηδενισμού των όποιων θετικών επιδράσεων στο ΑΕΠ από τις αυξημένες εξαγωγές.
Η χώρα και οι επιχειρήσεις της για να λειτουργήσουν έχουν ανάγκη ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης, που συνοψίζεται στο τρίπτυχο: Εμπιστοσύνη, Επενδύσεις, Εξαγωγές».
Να σημειωθεί ότι η Κομισιόν στις χειμερινές της εκτιμήσεις αναθεώρησε ανοδικά τις προβλέψεις για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών μέσα στο 2016, κάνοντας λόγο για επικείμενη αύξηση κατά 1,9% (αντί προηγούμενης πρόβλεψης για αύξηση της τάξης του 1,2%), ποσοστό που μεταφράζεται σε πρόσθετες εισπράξεις για την ελληνική οικονομία κατά 1,1 δις ευρώ (συμπεριλαμβανομένων και των πετρελαιοειδών), σε σχέση με πέρυσι.
Ο χάρτης των εξαγωγών
Η μεγάλη υποχώρηση των διεθνών τιμών των καυσίμων και η συγκυρία του προγραμματισμένου shutdown των ελληνικών διυλιστηρίων τον περασμένο Μάιο, που επηρέασαν και την πορεία της συνολικής αξίας των εξαγωγών, είχε αντίκτυπο και ως προς τη γεωγραφική κατανομή των ελληνικών εξαγωγών. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι οι καλύτερες επιδόσεις εντοπίζονται στις αναπτυγμένες αγορές (χώρες ΟΟΣΑ, ΕΕ, Ευρωζώνη, G7, Β. Αμερική), σε σχέση με τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Ειδικότερα, οι συνολικές εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (28) εμφανίζουν σημαντική αύξηση (10,6%) και ανήλθαν στο 53,3% των συνολικών εξαγωγών (από 45,6% του συνόλου το 2014), χάρη κυρίως στην αύξηση των εξαγωγών κατά 13,5% προς τις χώρες της Ευρωζώνης, οι οποίες απορροφούν το 37,3% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών (από 31,1% το 2014). Αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, το μερίδιο των χωρών της ΕΕ εκτοξεύεται στο 65%, έναντι ποσοστού μόλις 35% των Τρίτων Χωρών.
Μεγάλη αύξηση καταγράφεται επίσης για τις εξαγωγές προς τη Β. Αμερική (+46,6%), τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (+128,5%) και τις χώρες της Αφρικής (+18,7%). Μικρότερες ποσοστιαίες αυξήσεις παρατηρούνται στις εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες ΕΕ (εκτός ευρώ) κατά 4,3%, προς τις Χώρες της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής κατά 1% και προς την Ωκεανία (5,2%)
Αντίθετα, μεγάλη μείωση καταγράφεται στις εξαγωγές που αφορούν εφοδιασμούς πλοίων είτε με σημαίας ΕΕ είτε με σημαία από Τρίτες Χώρες (-90,9% και -87,8% αντίστοιχα) αλλά και προς τις χώρες της Ευρώπης εκτός Ε.Ε. κατά -33,8%. Πτωτική είναι η τάση στις εξαγωγές (-9,2%) και προς τις χώρες της Ασίας (πλην Μ. Ανατολής).
Σε επίπεδο επιμέρους χωρών, η Τουρκία (που εισάγει μεγάλο μερίδιο των ελληνικών πετρελαιοειδών) υποχώρησε σημαντικά και από την πρώτη θέση σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, το 2015 εμφανίζεται πλέον στην 3η θέση. Στην 1η θέση ανήλθε η Ιταλία (χάρη στην εκρηκτική αύξηση των εξαγωγών ελαιολάδου) και στη 2η η Γερμανία, ενώ την πεντάδα συμπληρώνουν κατά σειρά η Κύπρος και η Βουλγαρία. Στην 6η θέση (από τη 8η) αναρριχήθηκαν οι ΗΠΑ, ενώ στην 7η θέση υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από 6η θέση το 2014). Σημαντική ήταν η άνοδος για την Αίγυπτο (στην 8η θέση από 10η το 2014) και το Λίβανο (από την 16η θέση το 2014, στην 9η το 2015). Η δεκάδα συμπληρώνεται από τη Σαουδική Αραβία (που έχασε μία θέση από την 9η θέση το 2014).
ΟΙ 20 ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ- 2015
Σειρά κατάταξης 2015 | Σειρά κατάταξης 2014 | Χώρα | Αξία |
1 | 2 | Ιταλία | 2.901,6 |
2 | 3 | Γερμανία | 1.876,8 |
3 | 1 | Τουρκία | 1.710,7 |
4 | 5 | Κύπρος | 1.530,8 |
5 | 4 | Βουλγαρία | 1.340,7 |
6 | 8 | Η Π Α | 1.246,6 |
7 | 6 | Ην. Βασίλειο | 1.079,2 |
8 | 10 | Αίγυπτος | 1.042,6 |
9 | 16 | Λίβανος | 767,1 |
10 | 9 | Σαουδική Αραβία | 737,1 |
11 | 13 | Ρουμανία | 722,5 |
12 | 12 | Ισπανία | 697,0 |
13 | 14 | Γαλλία | 664,4 |
14 | 11 | ΠΓΔΜ | 585,5 |
15 | 18 | Ολλανδία | 507,0 |
16 | 15 | Γιβραλτάρ | 395,2 |
17 | 22 | Πολωνία | 356,9 |
18 | 19 | Αλβανία | 348,4 |
19 | 23 | Βέλγιο | 346,7 |
20 | 27 | Νότια Κορέα | 298,1 |
ΟΙ 10 ΑΓΟΡΕΣ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΥΞΗΣΗ – 2015 (εκατ. ευρώ)
Σειρά κατάταξης 2015 | Σειρά κατάταξης 2014 | Χώρα | Αξία 2015 | % Μεταβολή |
46 | 73 | Παναμάς | 98,5 | 433,0% |
49 | 71 | Νήσοι Μάρσαλ | 87,1 | 214,2% |
65 | 77 | Γκάνα | 47,6 | 200,9% |
51 | 68 | Ιρλανδία | 83,3 | 145,0% |
81 | 93 | Αιθιοπία | 19,2 | 138,5% |
22 | 41 | Μάλτα | 236,6 | 83,4% |
61 | 70 | Λιθουανία | 50,3 | 75,1% |
48 | 58 | Χονγκ-Κονγκ | 90,6 | 72,1% |
77 | 79 | Λετονία | 24,9 | 70,7% |
55 | 62 | Ταϊβάν | 70,7 | 67,7% |
ΟΙ 10+2 ΑΓΟΡΕΣ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΤΩΣΗΑΥΞΗΣΗ – 2015 (εκατ. ευρώ)
Σειρά κατάταξης 2015 | Σειρά κατάταξης 2014 | Χώρα | Αξία 2015 | % Μεταβολή |
63 | 17 | Εφοδιασμοί σκαφών σημαίας Ε.Ε. | 49,1 | -90,9% |
44 | 7 | Εφοδιασμοί σκαφών σημαίας Τρίτης Χώρας | 117,2 | -87,8% |
72 | 50 | Νιγηρία | 34,1 | -54,4% |
3 | 1 | Τουρκία | 1.710,7 | -47,6% |
54 | 39 | Γεωργία | 73,5 | -43,7% |
59 | 47 | Ινδονησία | 56,5 | -43,7% |
36 | 26 | Τυνησία | 157,2 | -42,2% |
25 | 21 | Ρωσία | 213,1 | -40,2% |
73 | 57 | Μαρόκο | 33,4 | -39,0% |
16 | 15 | Γιβραλτάρ | 395,2 | -38,4% |
90 | 74 | Μαλαισία | 10,9 | -36,6% |
71 | 56 | Κατάρ | 35,0 | -36,1% |
Τέλος, σε ότι αφορά νέες εισόδους στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών-στόχων, ξεχωρίζουν οι: Λιβερία (53η θέση), Μπαχάμες (68η θέση), Λουξεμβούργο (74η θέση), Κένυα (75η θέση), Αντίγκουα & Μπαρμπούντα (85η θέση), Σουδάν (89η θέση), Βερμούδες (95η θέση).
Τα εξαγόμενα προϊόντα
Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η συνολική μείωση, οφείλεται στην σημαντική πτώση των εξαγωγών καυσίμων (κατά -26,4%). Αντίθετα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες κατά 12,4%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων (+6,8%). Αντίθετα, οριακή μείωση καταγράφηκε στις εξαγωγές πρώτων υλών (-0,3%), την ώρα που με πτώση έκλεισε το έτος και για τις -χαμηλές σε αξία- εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα (κατά -5,3%).
Αναφορικά στα επιμέρους προϊόντα, δεν παρατηρούνται μεγάλες διαφορές ως προς την κατάταξη σε επίπεδο πρώτης 20άδας, με το ελαιόλαδο να αναδεικνύεται σε αναμφισβήτητο πρωταγωνιστή της περυσινής χρονιάς.
ΤΑ 20 ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΕΞΑΓΟΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ- 2015
Σειρά κατάταξης 2015 | Σειρά κατάταξης 2014 | Περιγραφή προϊόντος | Αξία
(εκατ. ευρώ) |
Ποσότητα (τόνοι) |
1 | 1 | Ορυκτέλαια πετρελαίου | 7.186,8 | 17.192.702,7 |
2 | 2 | Φάρμακα για λιανική πώληση | 719,4 | 20.093,9 |
3 | 3 | Αλουμίνιο σε πλάκες, ταινίες και φύλλα >0,2mm | 568,8 | 193.746,6 |
4 | 12 | Παρθένο ελαιόλαδο | 544,7 | 148.856,4 |
5 | 4 | Εμπιστευτικά προϊόντα | 498,0 | 144.437,4 |
6 | 5 | Ψάρια | 432,9 | 81.461,7 |
7 | 6 | Ελιές | 385,1 | 166.494,7 |
8 | 10 | Μηχανές επεξεργασίας πληροφοριών (smart phones, tablets κτλ) | 362,7 | 3.390,3 |
9 | 7 | Τυριά | 362,1 | 63.018,1 |
10 | 8 | Σωλήνες | 359,5 | 62.848,3 |
11 | 9 | Βαμβάκι | 294,4 | 218.529,7 |
12 | 14 | Τσιγάρα | 275,1 | 27.226,1 |
13 | 11 | Ροδάκινα κομπόστα | 258,0 | 274.054,3 |
14 | 13 | Αλουμίνιο σε κράματα | 253,6 | 130.009,9 |
15 | 16 | Αλουμίνιο σε φύλλα <0,2mm | 236,3 | 72.502,4 |
16 | 18 | Αλουμίνιο σε ράβδους | 229,0 | 80.583,0 |
17 | 21 | Άσφαλτος από πετρέλαιο | 159,2 | 768.661,6 |
18 | 17 | Πολυπροπυλένιο | 156,4 | 140.068,2 |
19 | 30 | Τσιμέντα Portland | 146,4 | 2.936.374,8 |
20 | 19 | Καπνά | 143,3 | 31.551,5 |
ΤΑ 10 ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΥΞΗΣΗ – 2015 (εκατ. ευρώ)
Περιγραφή προϊόντος | Αξία 2015 | Αξία 2014 | Διαφορά Αξίας 2015/2014 | % Μεταβολή Αξίας 2015/2014 |
Παρθένο ελαιόλαδο | 544,7 | 238,0 | 306,7 | 128,9% |
Ηλεκτρική ενέργεια | 82,2 | 40,9 | 41,3 | 101,1% |
Λιπάσματα, με άζωτο και φωσφόρο | 52,0 | 34,8 | 17,2 | 49,6% |
Σωλήνες για αγωγούς πετρελαίου ή αερίου | 134,4 | 93,2 | 41,1 | 44,1% |
Συσκευές μετάδοσης φωνής, εικόνας ή άλλων δεδομένων | 56,9 | 40,6 | 16,2 | 40,0% |
Μέρη αεροπλάνων ή ελικοπτέρων | 51,2 | 38,6 | 12,5 | 32,4% |
Τσιμέντα Portland | 146,4 | 111,0 | 35,4 | 31,9% |
Μηχανές επεξεργασίας πληροφοριών | 362,7 | 276,8 | 85,9 | 31,0% |
Τσιγάρα | 275,1 | 211,3 | 63,7 | 30,2% |
Αυτοκίνητα οχήματα | 54,5 | 42,2 | 12,3 | 29,1% |
ΤΑ 10 ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΤΩΣΗ – 2015 (εκατ. ευρώ)
Περιγραφή προϊόντος | Αξία 2015 | Αξία 2014 | Διαφορά Αξίας 2015/2014 | % Μεταβολή Αξίας 2015/2014 |
Σιτάρι σκληρό | 45,4 | 102,1 | -56,7 | -55,5% |
Βουτάνιο, υγροποιημένο | 71,3 | 141,7 | -70,4 | -49,7% |
Είδη από γουνοδέρματα | 125,5 | 198,9 | -73,3 | -36,9% |
Ορυκτέλαια πετρελαίου | 7.186,8 | 9.932,0 | -2.745,2 | -27,6% |
Απορρίμματα και θραύσματα χαλκού | 38,6 | 52,9 | -14,3 | -27,1% |
Ειδικές συναλλαγές που δεν ταξινομούνται | 68,1 | 91,3 | -23,2 | -25,4% |
Άλλες κατασκευές και μέρη κατασκευών από χυτοσίδηρο, σίδηρο ή χάλυβα | 68,0 | 89,3 | -21,3 | -23,8% |
Τσιμέντα clinkers | 79,0 | 100,1 | -21,1 | -21,0% |
Απορρυπαντικά, καθαριστικά | 62,6 | 78,0 | -15,4 | -19,8% |
Πολυπροπυλένιο | 156,4 | 192,7 | -36,4 | -18,9% |
Σε ότι αφορά τις νέες εισόδους στην κατάταξη των 100 πιο εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας, ξεχωρίζουν οι: σωλήνες για αγωγούς πετρελαίου ή αερίου (24η θέση), ελαιόλαδο –όχι παρθένο (43η), αεροπλάνα (58η), πλοία & πλοιάρια αναψυχής (67η), βιζόν (73η), ρεοστάτες (76η), μετρητές ηλεκτρισμού (82η), μανταρίνια (92η), κωκ πετρελαίου (94η), μείγματα ελαιολάδου (95η) και μήλα (99η θέση).
Αρνητικά πρόσημα στις εισαγωγές
Σύντομη και πρόσκαιρη αποδείχθηκε η άνοδος των εισαγωγών του 2014, καθώς οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι και η αβεβαιότητα σε επίπεδο πρωτογενούς παραγωγής, βιομηχανίας και εμπορίου είχαν ως αποτέλεσμα την εκ νέου υποχώρησή τους πέρυσι. Ειδικότερα, το 2015 καταγράφηκε μείωση κατά 9,8%, στα 42,5 δις ευρώ (έναντι 47,2 δις το 2014). Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης αποδίδεται στον κλάδο των πετρελαιοειδών (-26,4%), χωρίς τα οποία η υποχώρηση των εισαγωγών είναι οριακή ( -0,2% ή κατά μόλις 75,5 εκατ. ευρώ).
Πιο αναλυτικά, μειωμένες κατά 1,7% ήταν οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της υποχώρησης των εισαγωγών από τις χώρες της Ευρωζώνης (-3,6%), την ώρα που οι εισαγωγές από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ αυξήθηκαν κατά 5%. Οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) εμφανίζουν μεγάλη μείωση της τάξης του -17,8%.
Μείωση των εισαγωγών καταγράφεται από τις χώρες της Β. Αμερικής κατά -10,1%, από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (-14%), από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (-23,6%), από τις λοιπές (πλην Μ. Ανατολής) χώρες της Ασίας (-13,6%) και από τις χώρες της Ωκεανίας κατά -7,3%. Αντίθετα, αυξητική ήταν η τάση των εισαγωγών από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) κατά 10,2%.
Σε επίπεδο μεγάλων κατηγοριών προϊόντων, πέρα των πετρελαιοειδών (-26,4%), πτωτικά κινήθηκα οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων (-0,8%), πρώτων υλών (-8,1%) και εμπιστευτικών προϊόντων (-30,6%).
Αντίθετα, οι εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν το 57% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών και εξακολουθούν να είναι η σημαντικότερη κατηγορία, ενισχύθηκαν οριακά κατά 1,1% (σε 24.252,4 εκ.€ από 23.994,3 εκ.€).
Ως αποτέλεσμα όλων των κινήσεων παραπάνω κινήσεων στο εξωτερικό εμπόριο της χώρας, καταγράφεται και νέα σημαντική μείωση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο κατά -15,8% ή στα -17,12 δις ευρώ (από -20,34 δις το 2014).