Εκτιμάται ότι το υπολειπόμενο διάστημα μέχρι την 30/9, λήξη ισχύος των 36 δόσεων, οι διακανονισμοί θα αυξηθούν σημαντικά, καθώς η έκπτωση 15% – ανταμοιβή της συνέπειας θα έχει πλέον αποδοθεί στο μεγαλύτερο μέρος των πελατών-δικαιούχων γεγονός που αναμένεται να επιδράσει καταλυτικά.
Oι πελάτες, κατανεμημένοι σε κατηγορίες ανάλογα με το ύψος των οφειλών τους, έχουν διακανονίσει τις οφειλές ως εξής:
Κάτω των 500 ευρώ: 5 %
Μεταξύ 500 και 1.000 ευρώ: 21 %
Μεταξύ 1.000 και 3.000 ευρώ: 36 %
Άνω των 3.000 ευρώ: 32 % του συνόλου της κατηγορίας.
Σύμφωνα με την εταιρεία, οι πελάτες με τις μικρότερες οφειλές αποφεύγουν να διακανονίσουν την οφειλή τους «βασιζόμενοι ίσως στην κοινωνική ευαισθησία της Επιχείρησης». «Ωστόσο, αυτό αποβαίνει σε βάρος τους, καθώς χάνουν την έκπτωση του 15%, ενώ με κάποιο μικρό μηνιαίο ποσό (10-30 ευρώ) θα ήταν συνεπείς και θα επωφελούνταν από την έκπτωση» σημειώνεται.
Η κατηγορία αυτή των πελατών είναι η πολυπληθέστερη.
Κάτω από 500 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 1.230.000 πελάτες, με σύνολο οφειλής 146 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ 500 και 1.000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 298.000 πελάτες, με σύνολο οφειλής 153 εκατ. ευρώ.
Οι πελάτες με τις μεσαίου ύψους οφειλές, δηλ. μεταξύ 1.000 και 3.000 ευρώ έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους σε μεγαλύτερο ποσοστό, 36%. Στην κατηγορία αυτή οι πελάτες που δεν έχουν διακανονίσει την οφειλή τους ανέρχονται σε 216.000 με συνολική οφειλή 278 εκ. ευρώ.
Οι πελάτες με τις μεγαλύτερες οφειλές, πλέον των 3.000 ευρώ, έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους σε ποσοστό 32%. Στην κατηγορία αυτή οι πελάτες που δεν έχουν διακανονίσει την οφειλή τους ανέρχονται σε 89.000 με συνολική οφειλή 509 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη ΔΕΗ «μεγάλος αριθμός πελατών των δύο τελευταίων κατηγοριών αποφεύγουν συστηματικά να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Η αντίληψη αυτή είναι το υπόβαθρο της μη τακτοποίησης των οφειλών παρά τη διευκόλυνση των 36 δόσεων, τις οποίες «θυμούνται» όταν γίνει διακοπή της ηλεκτροδότησης».
Όπως σχολιάζει «σ’ ένα μεγάλο μέρος αυτών έχει γίνει παρέμβαση στο μετρητή, και μάλιστα περισσότερες από μία φορά».
«Είναι αυτονόητο ότι οι οφειλές αυτών των κατηγοριών, και ιδιαίτερα οι τελευταίες, αποτελούν στόχο πρώτης προτεραιότητας για τη ΔΕΗ, χωρίς βέβαια να αμελούνται και οι υπόλοιπες» αναφέρει.
«Τέλος, και σε σχέση με κάποιες αναφορές για εξάμηνους λογαριασμούς και μάλιστα ως απόδειξη της αναποτελεσματικότητας του μηχανισμού είσπραξης των οφειλών, διευκρινίζεται ότι οι λογαριασμοί της ΔΕΗ είναι 2μηνοι ή μηνιαίοι για μεγαλύτερους πελάτες. Παρέκκλιση από αυτό συνιστά εξαίρεση, οφειλόμενη σε αντικειμενική αδυναμία καταμέτρησης (αρμοδιότητα ΔΕΔΔΗΕ), όπως π.χ. συνέβη το τελευταίο διάστημα στη Χίο. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές ως γνωστό έχουν τη δυνατότητα να καταχωρούν την ένδειξή τους τηλεφωνικά καλώντας τον αριθμό 10410 του ΔΕΔΔΗΕ ή ηλεκτρονικά μέσω της εταιρικής ιστοσελίδας του ΔΕΔΔΗΕ www.deddie.gr. Σημειώνεται τέλος ότι εάν όλοι οι λογαριασμοί γίνονταν μηνιαίοι, η πρόσθετη επιβάρυνση για τη ΔΕΗ θα ήταν της τάξης των 20 εκατ. το χρόνο» σημειώνει η εταιρεία.