Συνεχίστηκε τον Σεπτέμβριο, για 43ο μήνα, το σερί αποπληθωρισμού στην ελληνική οικονομία, παρά την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ και τους έμμεσους φόρους που επιβλήθηκαν τον Ιούλιο. Τον Σεπτέμβριο ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή μειώθηκε κατά -1%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Αναλυτικά, ο Γενικός ∆είκτης κατά τον µήνα Σεπτέµβριο 2016 σε σύγκριση µε τον Αύγουστο 2016, παρουσίασε αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης επίσης 1,8%, που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Ο µέσος ∆είκτης του δωδεκαµήνου Οκτωβρίου 2015 – Σεπτεµβρίου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο
∆είκτη του δωδεκαµήνου Οκτωβρίου 2014 – Σεπτεµβρίου 2015 παρουσίασε µείωση 0,9%, έναντι
µείωσης 2,0%, που σηµειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούµενο δωδεκάµηνο .
Η αύξηση του Γενικού ∆είκτη Τιµών Καταναλωτή κατά 1,8% τον µήνα Σεπτέµβριο 2016 σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο ∆είκτη του Αυγούστου 2016, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 43,2% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω επαναφοράς των τιµών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
β) Κατά 0,8% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς κυρίως των τιµών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στα είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
γ) Κατά 0,2% της οµάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα ξενοδοχεία.
2. Από τις µειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,0% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στο ψωµί και δηµητριακά, κρέατα γενικά, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο και στα νωπά φρούτα. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα νωπά λαχανικά.
β) Κατά 0,2% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη).
γ) Κατά 0,4% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
γ) Κατά 0,2% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα είδη ατοµικής φροντίδας. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την επαναφορά των τιµών των προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
Σύγκριση Σεπτεµβρίου 2016 µε Σεπτέµβριο 2015
Η µείωση του Γενικού ∆είκτη Τιµών Καταναλωτή κατά 1,0% τον µήνα Σεπτέµβριο 2016 σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο ∆είκτη του Σεπτεµβρίου 2015, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές :
1. Από τις µειώσεις των δεικτών :
α) Κατά 1,6% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα νωπά ψάρια, κρέατα γενικά, γαλακτοκοµικά και αυγά, πατάτες και στα νωπά φρούτα. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα έλαια και λίπη.
β) Κατά 4,1% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα ενοίκια κατοικιών, πετρέλαιο θέρµανσης, φυσικό αέριο, υπηρεσίες κοινοχρήστων και στον ηλεκτρισµό. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα στερεά καύσιµα.
γ) Κατά 1,9% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, µεγάλες οικιακές συσκευές ή µη, είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες-υπηρεσίες οικιακής µέριµνας.
δ) Κατά 1,3% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως στις τιµές αγοράς αυτοκινήτων, καύσιµα
αυτοκινήτου (βενζίνη), και στις συνδυασµένες µεταφορές επιβατών. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο, οδικές µεταφορές επιβατών και στις εγκαταστάσεις διοδίων και παρκόµετρων.
ε) Κατά 1,4% της οµάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισµό-υπολογιστές. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στις πολιτιστικές δραστηριότητες.
στ) Κατά 1,0% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
ζ) Κατά 1,5% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα κουρεία-
κοµµωτήρια-είδη ατοµικής φροντίδας και στα ασφάλιστρα οχηµάτων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών :
α) Κατά 1,5% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα αλκοολούχα ποτά(µη σερβιριζόµενα).
β) Κατά 2,2% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιµών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 0,3% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα φαρµακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
δ) Κατά 0,7% της οµάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
ε) Κατά 1,1% της οµάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
Πηγή: athina984.gr