Η Καλαμάτα είναι ιδανική για την προσέλκυση θαλάσσιου τουρισμού, είτε μέσω της κρουαζιέρας είτε μέσω του yachting, όπως καταδείχθηκε σε συνέδριο, το οποίο διοργάνωσε ο Δήμος Καλαμάτας με τη συνεργασία της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας, την Κυριακή 21 Οκτωβρίου .
Στο συνέδριο επισημάνθηκαν, από ανθρώπους με μεγάλη ενασχόληση στο αντικείμενο, οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού αυτού, με κυριότερη τη δημιουργία της επιθυμίας στον τουρίστα, από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, να επισκεφθεί την Καλαμάτα και την περιοχή της. Εάν υπάρχει ζήτηση για έναν προορισμό, οι εταιρείες κρουαζιέρας θα τον συμπεριλάβουν στα δρομολόγιά τους. Πρόκειται για στόχο, ο οποίος είναι δυνατόν να προσεγγισθεί από πολλές πλευρές, με κυριότερη παράμετρο την αναγνωρισιμότητα της περιοχής. Χαρακτηριστικό είναι αυτό το οποίο επισημάνθηκε: η Σαντορίνη διαθέτει μηδενικές υποδομές, όλοι όμως θέλουν να πάνε εκεί. Αναγκαία, επίσης, είναι η κατασκευή των δρόμων που θα διευκολύνουν τη σύνδεση της Καλαμάτας με τις υπόλοιπες περιοχές της Πελοποννήσου, όπως είναι ο άξονας Τσακώνας – Καλού Νερού – Πύργου, καθώς και το εσωτερικό οδικό δίκτυο της Μεσσηνίας. Τέλος, η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Καλαμάτας θα συμβάλει αποφασιστικά στην προσέλκυση κρουαζιεροπλοίων, αλλά και mega yachts.
Οπωσδήποτε, οι προσπάθειες αξίζουν τον κόπο, όσον αφορά σε έναν τομέα του τουρισμού που αναπτύσσεται ραγδαία, με ετήσια αύξηση 6%-7%, ακαθάριστο τζίρο παγκοσμίως 26 δισ. ευρώ το 2017 και ενώ οι παραγγελίες νέων κρουαζιεροπλοίων ανέρχονται σε 84 και αυτά θα παραδοθούν μέχρι το 2025.
Ο Δήμαρχος Παναγιώτης Νίκας, σε χαιρετισμό που απηύθυνε, ανέφερε ότι ο Δήμος Καλαμάτας έχει προβεί σε πολλές παρεμβάσεις για να κάνει την Καλαμάτα πιο ελκυστική για τους επισκέπτες της κρουαζιέρας, όπως ο μεγάλος πεζόδρομος από την παραλία μέχρι το κέντρο και η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων. «Ευελπιστούμε να κάνουμε ακόμη ελκυστικότερη την πόλη μας», σημείωσε ο Π. Νίκας, προσθέτοντας πως είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του άξονα Τσακώνας – Καλού Νερού μέχρι τον Πύργο και η βελτίωση του εσωτερικού οδικού δικτύου του Νομού, ώστε να διενεργούνται ευκολότερα οι εκδρομές, τις οποίες μπορούν να επιλέξουν οι τουρίστες κρουαζιέρας.
Επεσήμανε, ακόμη, τις Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάπτυξη του λιμένα Καλαμάτας με ΣΔΙΤ, τονίζοντας ότι το Κράτος αδυνατεί να ανταποκριθεί στον τομέα αυτό.
Προσδιόρισε, επίσης, ως στόχο της Καλαμάτας την εξυπηρέτηση στο μέλλον μεγάλου αριθμού κρουαζιεροπλοίων, υπενθυμίζοντας ότι στο πρόσφατο παρελθόν έφτασε να εξυπηρετεί μέχρι και 50 προσεγγίσεις ετησίως.
Ο Δήμαρχος απηύθυνε ευχαριστίες προς την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας για τη συμμετοχή της, καθώς και προς όλους τους εκπροσώπους Υπηρεσιών και Φορέων, οι οποίοι έλαβαν μέρος στις εργασίες του συνεδρίου, τονίζοντας πως στόχος του Δήμου Καλαμάτας είναι να αξιοποιήσει τα συμπεράσματά του.
Σημειώνεται πως, στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο Βασίλειος Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας MSI Hellas που ανέλαβε να εκπονήσει το σχέδιο ασφαλείας των λιμενικών εγκαταστάσεων της Καλαμάτας, επέδωσε στο Δήμαρχο το αναθεωρημένο σχέδιο ασφαλείας σύμφωνα με το διεθνή κώδικα ISPS.
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου μίλησαν, ακόμη, η Αντιδήμαρχος Παναγιώτα Ντίντα, η Πρόεδρος του Τμήματος Μεσσηνίας του ΤΕΕ Νατάσα Κυριακοπούλου και ο Κεντρικός Λιμενάρχης Καλαμάτας Αντιπλοίαρχος Αντώνιος Δουμάνης.
Συμπερασματικά, η εκτίμηση είναι πως η Καλαμάτα αποτελεί ιδανική λύση για τον ελλιμενισμό mega yachts, για συνδυασμένες μεταφορές μεταξύ αεροδρομίου και λιμένα, για τη συνέργεια μεταξύ υδροπλάνων, αεροδρομίου και εθνικού δρόμου, για την ανάπτυξη της μικρής και μεγάλης κρουαζιέρας, με προϋπόθεση την προβολή της πόλης και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της, τη βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι και τους οδικούς άξονες, καθώς και την πολιτική προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων.
Επισημαίνεται, τέλος, πως το απόγευμα του Σαββάτου 20 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη όσων μετείχαν στο συνέδριο στο λιμένα Καλαμάτας, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη η λήψη δειγμάτων από τον πυθμένα μέσω πλωτού γεωτρύπανου, που είναι αναγκαία για την αναθεώρηση του master plan. Κατά την επίσκεψη αυτή διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα συνύπαρξης κρουαζιεροπλοίων και mega yachts, με τα κατάλληλα λιμενικά έργα, τα οποία πρέπει να συμπεριληφθούν στο υπό αναθεώρηση master plan.