Την καίρια ανάγκη για στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την αντιμετώπιση του παραεμπορίου και των συνεπειών του, αναδεικνύει με ερώτησή του προς το υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων ο βουλευτής Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς.
Στην ερώτησή του ο κ. Μαντάς αναφέρεται στην προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί αφενός στην αποτελεσματική πάταξη του παραεμπορίου, και αφετέρου στην έμμεση στήριξη των νόμιμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα της επαρχίας, οι οποίες γίνονται θύματα αθέμιτου ανταγωνισμού. Στην ερώτηση γίνεται αναφορά στην μεγέθυνση του προβλήματος, τόσο λόγω της διαχρονικής ύπαρξης των διαφόρων πλανόδιων μικροπωλητών που εμπορεύονται παράνομα προϊόντα, όσο και λόγω της λειτουργίας ολόκληρων διαδικτυακών καταστημάτων-αποθηκών, τα οποία είτε παράνομα, είτε νόμιμα μπορούν και διακινούν χιλιάδες παράνομα και απομιμητικά προϊόντα.
Για την αντιμετώπιση του παραεμπορίου προτείνεται να δημιουργηθεί ένας ενιαίος εθνικός φορέας, ο οποίος θα συγκεντρώνει σε ένα σώμα όλες τις σχετικές αρμοδιότητες του κράτους. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι θα μπορέσει να υπάρξει στοχευμένη αστυνόμευση των περιοχών που ανθεί το παραεμπόριο, ενώ επίσης θα μπορεί να υλοποιηθεί συστηματικός έλεγχος των φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων που εμπλέκονται στην παράνομη διακίνηση προϊόντων. Επιπλέον θα δίνεται η δυνατότητα εξάρθρωσης κυκλωμάτων διαφθοράς, που μπορεί να βρίσκονται και εντός του κρατικού μηχανισμού, καθώς και θα μπορούν να υλοποιηθούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης του καταναλωτικού κοινού.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Κύριε υπουργέ,
Είναι γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση καταβάλει σημαντικές προσπάθειες, ώστε η ελληνική οικονομία να αποκτήσει χαρακτηριστικά περισσότερο φιλικά προς την ιδιωτική πρωτοβουλία. Προς αυτήν την κατεύθυνση ήδη εφαρμόζεται μια σειρά μέτρων με στόχο να στηριχθεί και να ενισχυθεί η οικονομική δραστηριότητα και η επιχειρηματικότητα στην χώρα μας (π.χ. η βελτίωση των 120 δόσεων, ο νέος αναπτυξιακός νόμος, η ρύθμιση διαφόρων σημαντικών εργασιακών θεμάτων, η σχεδιαζόμενη μείωση της φορολογίας, το νέο ασφαλιστικό κλπ.).
Από την άλλη μεριά όμως, είναι γεγονός ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην χώρα μας, ειδικά όσον αφορά σε τοπικές οικονομίες όπως είναι η Μεσσηνία, συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην λειτουργία τους. Οι δυσκολίες αυτές εντοπίζονται κυρίως στην προβληματική χρηματοδότησή τους από τις τράπεζες (κόκκινα δάνεια), στον μεγάλο ανταγωνισμό που δέχονται από τα μεγάλα πολυκαταστήματα, αλλά και σε άλλου τύπου προβλήματα, όπως αυτό του παραεμπορίου. Ειδικά για το τελευταίο ζήτημα, η αλήθεια είναι ότι διαχρονικά ελάχιστες ενέργειες έχουν γίνει για την αντιμετώπισή του. Σύμφωνα με τα στοιχεία εμπορικών επιμελητηρίων της χώρας, το παραεμπόριο υπολογίζεται ότι έχει τζίρο περίπου 25 δις ευρώ ετησίως, ενώ η απώλεια φορολογικών εσόδων για το κράτος εκτιμάται ότι αγγίζει τα 6-8 δις ευρώ ανά έτος. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα φαίνεται να παίρνει διαρκώς μεγαλύτερες διαστάσεις, αφενός λόγω της διαχρονικής ύπαρξης των διαφόρων πλανόδιων μικροπωλητών που εμπορεύονται παράνομα προϊόντα, αλλά και πλέον λόγω της δημιουργίας ολόκληρων διαδικτυακών καταστημάτων-αποθηκών, τα οποία είτε παράνομα, είτε νόμιμα μπορούν και διακινούν χιλιάδες παράνομα και απομιμητικά προϊόντα.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι υπάρχει πλέον ιδιαίτερη ανάγκη, ώστε το κράτος να παρέμβει άμεσα και αποτελεσματικά για την πάταξη του παραεμπορίου. Επίσης είναι εμφανές ότι μέσω της προστασίας της νόμιμης εμπορικής δραστηριότητας, θα υποστηριχθούν δυναμικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θα ενισχυθούν περαιτέρω τα κρατικά έσοδα, θα δημιουργηθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος προς όφελος της ανάπτυξης, καθώς και σε θεσμικό επίπεδο, θα σταλεί το μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις ότι η Ελλάδα είναι ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, στο οποίο οι νόμοι τηρούνται από όλους.
Προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν δημοσιοποιηθεί στο παρελθόν διάφορες προτάσεις, οι οποίες σχεδόν όλες συνηγορούν στην δημιουργία ενός ενιαίου εθνικού φορέα για τον έλεγχο και την δίωξη του παραεμπορίου. Επί της ουσίας πρόκειται για την διοικητική, οργανωτική και επιχειρησιακή ενοποίηση όλων των σχετικών αρμοδιοτήτων του κράτους σε ένα σώμα, στο οποίο θα εντάσσονται συνολικά οι σχετικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί, ενώ θα υπάρχει επιπλέον και η δυνατότητα άσκησης διώξεων.
Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται ότι θα υπάρχουν όλα τα απαραίτητα μέσα και οι αναγκαίοι πόροι για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παραεμπορίου, τόσο σε κατασταλτικό, όσο και σε αποτρεπτικό επίπεδο. Ειδικότερα θα μπορεί να υπάρξει στοχευμένη και ουσιαστική αστυνόμευση των περιοχών που ανθεί το παραεμπόριο. Επίσης θα μπορεί να προγραμματιστεί και υλοποιηθεί η τακτική παρακολούθηση, ο εντοπισμός και ο έλεγχος των φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων που εμπλέκονται στην παράνομη διακίνηση προϊόντων. Θα υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού και εξάρθρωσης κυκλωμάτων διαφθοράς, στα οποία πιθανόν να συμμετέχουν και επίορκοι κρατικοί υπάλληλοι. Ενώ, τέλος, θα μπορούν να υλοποιηθούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης του καταναλωτικού κοινού, σχετικά με τα προβλήματα που προκαλεί το παραεμπόριο στην οικονομία της χώρας μας.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
- Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το υπουργείο σας για την καταπολέμηση του παραεμπορίου;
- Θα προβείτε στις κινήσεις που απαιτούνται προκειμένου να δημιουργηθεί στην χώρα μας ένας ενιαίος εθνικός φορέας αντιμετώπισης του παραεμπορίου;