Χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Ιερωνύμου και συμπροσευχομένου του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου πρώην Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβροσίου τελέστηκε χθες, Κυριακή της Ορθοδοξίας (Α΄ Νηστειών), στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Αιγίου ο Β΄ Κατανυκτικός Εσπερινός.
Τους εκκλησιαστικούς ύμνους απέδωσαν οι κύριοι Γρηγόριος Κακούρης, Πρωτοψάλτης – Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεώς και Ιωάννης Χαβιαρλής, Λαμπαδάριος Ιερού Ναού Αγίου Πέτρου Άργους και Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής, ενώ τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Δωρόθεος Πάπαρης, Α΄ Γραμματεύς – Πρακτικογράφος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με θέμα «Ο αληθινά Ορθόδοξος».
Στην ομιλία του ο π. Δωρόθεος ανέφερε ότι Ορθοδοξία είναι η διατύπωση της πίστης σύμφωνα με τις αρχές της πρώτης Εκκλησίας. «Η πίστη διατηρεί την ενότητα της Εκκλησίας και για τον λόγο αυτό αποτελεί το κύριο στοιχείο της ταυτότητός της. Η επιστροφή όμως στις ρίζες της Εκκλησίας δεν σημαίνει αγκύλωση στο παρελθόν αλλά στροφή στην Αλήθεια, η οποία είναι το πρόσωπο του Χριστού. Η πίστη μας, λοιπόν, δεν εξαντλείται στη θεωρητική διατύπωσή της αλλά οδηγεί στην βιωματική σύνδεσή μας με τον Χριστό. Για το λόγο αυτό το απολυτίκιο της εορτής της Ορθοδοξίας αναφέρεται στην “άχραντη εικόνα” του Χριστού. Και στη λιτανεία των ιερών εικόνων μνημονεύεται το Σύμβολο της Πίστεως που εκφράζει την πίστη της Εκκλησίας όχι σε θεωρητικές αρχές και αξιώματα αλλά σε πρόσωπα: Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα… Πιστεύω και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν… Πιστεύω και εις το Πνεύμα το Άγιον…», ανέφερε αρχικά ο Α΄ Γραμματεύς – Πρακτικογράφος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Στη συνέχεια τόνισε ότι η γνωριμία και σύνδεσή μας με το πρόσωπο του Χριστού αποτελεί την προσωπική μας ιστορία, όπως φαίνεται και στο Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής της Ορθοδοξίας. Ο Ναθαναήλ γνωρίζει τον Μεσσία στο πρόσωπο του Χριστού. Εκεί εκτίθενται οι προϋποθέσεις της σχέσεώς μας με τον Χριστό: το απονήρευτο, άδολο και ταπεινό της διαθέσεως και προαιρέσεώς μας. Η ιστορία, επίσης, του δίκαιου ληστή φανερώνει τον άλλο πόλο των προϋποθέσεων γνωριμίας μας με τον Χριστό. Είναι η συναίσθηση της αμαρτωλότητός μας και η εκζήτηση του ελέους του Θεού: Μνήσθητί μου, Κύριε… Όταν διαθέτουμε αυτές τις προϋποθέσεις, τότε ο Χριστός ανταποκρίνεται με τα “σημεία” του: “μείζω τούτων ὄψει…”.
Και ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κατέληξε ως εξής: «Η Ορθοδοξία δεν είναι ένα σύστημα φιλοσοφικό ή θρησκευτικό αλλά ο ζωντανός Χριστός, όπως μας τον παραδίδει η Θεοτόκος (“χαῖρε κλῖμαξ ἐπουράνιε, δι’ ἧς κατέβη ὁ Θεός”) και όπως τον γνώρισαν και βίωσαν οι Άγιοι στη ζωή τους. Για το λόγο αυτό η γιορτή της Ορθοδοξίας συνδέεται με την αναστήλωση των ιερών εικόνων, του Κυρίου και των Αγίων μας. Η Εκκλησία έχει τον Χριστό και Αυτόν προσφέρει στον κόσμο. Χωρίς Χριστό, ο άνθρωπος αυτοκτονεί (ανθρωποκτόνος ο διάβολος ο οποίος μας απομακρύνει από τον Χριστό). Στόχος, λοιπόν, της πίστεως είναι η αληθινή αποκάλυψη τού Χριστού και η απερίγραπτη κοινωνία μ’ Εκείνον».
Ακολούθως πραγματοποιήθηκε τιμητική εκδήλωση για τον Σεβασμιώτατο Γέροντα Μητροπολίτη πρώην Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιο. Ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Ιωακείμ Βενιανάκης αναφέρθηκε στην πολύτιμη ποιμαντική του προσφορά στην τοπική μας Εκκλησία και στο πολυσχιδές έργο του, κύριο χαρακτηριστικό του οποίου ήταν η προάσπιση της Ορθοδόξου Πίστεως καθώς και των ιδανικών και αξιών της πατρίδος μας. Ακολούθως ο Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Ιερώνυμος, αφού ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη πρώην Καλαβρύτων και Αιγιαλείας για την θυσιαστική του πορεία στο πηδάλιο της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως, του προσέφερε, εκ μέρους όλου του Κλήρου και του λαού, την εικόνα του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού. Λαμβάνοντας, τέλος, τον λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Αμβρόσιος ευχαρίστησε τον Ποιμενάρχη μας και όλους τους παρισταμένους για την τιμή που απέδωσαν προς το πρόσωπό του.