Γράφει ο Μιχάλης Κατρίνης
1ον) Τι σημαίνει η εφαρμογή του νέου πτωχευτικού νόμου από την 1η Ιουνίου, για τους αδύναμους δανειολήπτες;
Σημαίνει ότι δεν υπάρχει προστασία για την πρώτη κατοικία, σημαίνει ότι μπορούν να ξεκινήσουν τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (κατασχέσεις) που θα οδηγήσουν, εντός ολίγων μηνών, σε μαζικούς πλειστηριασμούς.
2ον) Μέχρι σήμερα όμως δεν είχαν γίνει πλειστηριασμοί…
Δεν είχαν γίνει γιατί τα δικαστήρια ήταν κλειστά. Είναι χαρακτηριστικό ότι επικεφαλής εταιρείας διαχείρισης μίλησε ευθέως για 250.000 πλειστηριασμούς ακινήτων την επόμενη πενταετία στη χώρα.
3ον) Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι αδύναμοι δανειολήπτες θα προστατεύονται και θα μπορούν να μείνουν στο σπίτι τους, ως ενοικιαστές, με επιδότηση της μηνιαίας δόσης ενοικίου από το κράτος.
Ο πτωχευτικός νόμος προέβλεπε τη δημιουργία ενός φορέα που θα αποκτούσε ακίνητα αδύναμων δανειοληπτών για να τους δίνει αυτή τη δυνατότητα. Μετά από 10 μήνες , ο φορέας αυτός δεν έχει συσταθεί ενώ μέχρι σήμερα καμία νομοθετική ρύθμιση για την επιδότηση δόσης αδύναμων δανειοληπτών δεν έχει ψηφιστεί από τη Βουλή.
4ον) Η επιδότηση των δανείων από τα προγράμματα ΓΕΦΥΡΑ 1 και 2 δεν βοήθησε τα φυσικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις να σώσουν την κύρια κατοικία τους;
Τα προγράμματα αυτά ήταν κομμένα και ραμμένα στα μέτρα των τραπεζών, δεν απευθύνονταν στο μεγάλο αριθμό των αδύναμων δανειοληπτών. Το 90% όσων εντάχθηκαν στο Γέφυρα 1 ήταν ενήμεροι δανειολήπτες ενώ οι προϋποθέσεις ήταν απαγορευτικές για τους ‘’κόκκινους’’ δανειολήπτες, αφού οι τράπεζες ζητούσαν πληρωμή εφάπαξ ποσού για να γίνει ρύθμιση και να επιδοτηθεί η δόση για 9 μήνες.
5ον) Δεν γίνονται όμως ρυθμίσεις, όπως υποστηρίζουν τράπεζες και funds;
Γίνονται αλλά ποιο είναι το αποτέλεσμα δεν λένε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ , το 65% των ρυθμίσεων που έγιναν, ‘’ξανακοκκινίζουν’’ εντός τριμήνου λόγω αδυναμίας των δανειοληπτών να ανταποκριθούν.
6ον) Ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν θα βοηθήσει με τις ρυθμίσεις και το κούρεμα χρέους που προβλέπει;
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών είναι ανεπαρκής, λειτουργεί απαγορευτικά για τους αδύναμους δανειολήπτες. Θα έχει τα ίδια πενιχρά αποτελέσματα με αυτόν που λειτούργησε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και απέδωσε 2500 ρυθμίσεις σε 3,5 χρόνια λειτουργίας!
7ον) Γιατί είναι ανεπαρκής και αναποτελεσματικός ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών;
Γιατί στηρίζεται σε μια πλατφόρμα που δεν εξετάζει κάθε περίπτωση χαρακτηριστικά. Η πλατφόρμα προτείνει, ο οφειλέτης αντιπροτείνει χωρίς να είναι δεσμευτική η επανεξέταση της πρότασης ενώ οι 240 δόσεις εναπόκεινται στην κρίση του πιστωτή, δηλαδή στις τράπεζες.
8ον) Η κυβέρνηση όμως παρουσιάζει στοιχεία , σύμφωνα με τα οποία τα κόκκινα δάνεια μειώθηκαν. Είναι έτσι;
Πρόκειται για λογιστικές αλχημείες…τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξήθηκαν, το ιδιωτικό χρέος έχει ξεπεράσει τα 245 δις ευρώ. 1 στα 4 δάνεια στον τουριστικό τομέα, που αποτελεί το 25% της οικονομίας, είναι μη εξυπηρετούμενο πλέον, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΤτΕ.
9ον) Ποια θα είναι τα αποτελέσματα της εφαρμογής του νέου πτωχευτικού νόμου;
Θα κλείσουν χιλιάδες μικρές και ατομικές επιχειρήσεις, θα αλλάξουν χέρια χιλιάδες ακίνητα για τα οποία υπάρχουν ήδη υποψήφιοι αγοραστές από το εξωτερικό, θα αυξηθεί η ανεργία ενώ χιλιάδες δανειολήπτες θα συνεχίζουν να χρωστούν και μετά τη ρευστοποίηση της περιουσίας τους
10ον) Υπάρχει εναλλακτική λύση και πρόταση;
Υπάρχει και είναι η πρόταση του Κινήματος Αλλαγής που περιλαμβάνει την επαναφορά και επικαιροποίηση του νόμου 3869/10 του ΠΑΣΟΚ, αναστολή πλειστηριασμών για τους αδύναμους δανειολήπτες μέχρι το τέλος του 2021, δυνατότητα αγοράς του δανείου από τον οφειλέτη και όχι μόνο από fund, ρύθμιση 120 δόσεων για όλες τις οφειλές σε εφορία-ταμεία με «κούρεμα» 30% της οφειλής για τους συνεπείς, υποχρεωτική εξάντληση του αριθμού των 240 δόσεων για τις ρυθμίσεις που θα προταθούν από τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης.
Ο Μιχάλης Κατρίνης είναι Βουλευτής Ηλείας του Κινήματος Αλλαγής.